![]() |
Hej!
Hur går man till väga om man har köpt produkt från t ex asien och de självmant (dvs utan uppmanan från mig) har felmärkt och nervärderat produkten så att när jag mottar det ej har betalat tull/moms? Jag vill givetvis göra rätt för mig och även bokföring måste ju bli korrekt. Är det Tullverket som skall kontaktas? |
Japp.
|
Det finns inget speciellt tillvägagångssätt/blanketter utan det är bara att ringa Tullverket och säga som det är så skickar de en faktura?
|
Jo, du får säkert göra om tulldeklarationen själv.
Du kan även kontakta speditören och be dem korrigera. Beroende på speditör kan de fixa det. |
Varför ändra? Billigare o låta de va som det är ?
|
Och brottsligt.
|
Citat:
1. Man vill göra rätt för sig pga hög moral. 2. Man vill inte ha oegentligheter i bagaget som kan stå en dyrt om 9 år när skatteverket gör en revision. Jag skulle gissa på att punkt 2 är den främsta orsaken till att man orkar krångla med den här typen av fel. |
Nog helt sant Gustav. Sådant kan slå hårt mot en i efterhand. Trubbel när man minst anar och behöver det...
|
Citat:
Sedan vem ska betala för den extra jobbet man för lägga på? |
Det är importörens skyldighet att tulldeklarationen stämmer.
Om du inte har tid att göra rätt för dig ska du inte importera varor. |
Ja, som underförstått vill jag ej råka ut för problem senare och det rör sig ändå om eventuella relativt små summor. Att skicka in en tulldeklaration tar förhoppningsvis inte speciellt mycket arbetskraft. Tyvärr verkar det vara relativt vanligt att framförallt asiatiska leverantörer felmarkerar (har råkat ut för det flera gånger som privatperson). Kanske gör de det av god vilja, men det slår ju lite bakut när man som företagare vill vara ärlig.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson