![]() |
Har precis för en vecka sedan startat en kampanj på Adwords för några av de tjänster som vi erbjuder.
Några av de sökorden som vi har köpt är väldigt populära och i dessa fall så kan jag förstå att Google kräver en hög CPC. Vi har däremot vissa sökord som är väldigt tekniska, och ovanliga om man inte arbetar med den teknik som vi jobbar med. Innan vi startade kampanjen så körde vi Google keyword tool och på många av dessa orden så fick vi inte fram något förslag på CPC eftersom antalet sökningar på dessa ord var lågt. Nu har Adwords bestämt sig att vi betalar för lite för dessa ord och kräver att vi höjer CPC till minst 35 kr annars så avaktiveras dessa ord. Vad beror detta på? Till saken hör också att vi på ett flertal av dessa ord har en CTR på 5% och högre (ibland ända upp till 15%) vilket jag förstår är helt ok? Så det borde inte bero på at kvalitén på annonsen är låg? Är det realistiskt att kostnaden skall ligga så högt på ovanliga ord och är det någon som har tips på ifall man skulle kunna göra något för att minska CPC utan att kampanjerna avaktiveras? /H. |
Se över målsidans kvalitet, kanske saknas det relevant information för köpta sökord?
|
ca 70% av alla mina sökord ligger på 35:- och över.
(Använder ju såklart inte dom) Det är faktiskt omänskliga priser google har för mig, och absolut inte hållbart... |
Testa även att köra ett flertal olika annonser. För att se vilken formulering som får bäst CTR.
Det är när CTR på annonsen blir för låg och när målsidans kvalitet blir för låg som klickpriset sticker iväg. Så om du annonserar på allt för generella sökord är det ofta mycket med kostnadseffektivt att bryta upp dem i ett flertal, mer relvanta fraser. Istället för att annonsera på ordet 'skidor' kan det vara betyldigt billigare att köpa klick på fraser som 'skidor salomon', 'hyra skidor', 'skidor stockholm' osv.. Desstom ger allt som oftast klick på dessa ord en bättre konverteringsgrad i jämförelse med de generella orden. |
Citat:
Hoppas du får utdelning på det hela då. Här ligger max på 27kr på ett väldigt vanligt sökord. |
Citat:
|
Citat:
---- En ctr på 5 % är helt ok och borde inte leda till "straff". Kan du inte ge lite exempel på ord där du är tvungen att betala överpris henning? På rak arm så skulle jag säga att du har blivit straffad för något. Tyvärr så är det svårt att säga varför. |
Jag frågade en representant för Google vid en föreläsning om det fanns någon gräns gällande CTR för när man kan känna sig lugn. Svaret jag fick var att 2% CTR eller mer inte leder till något straff.
Sedan kan man ju bli straffad för att annonsen inte är tillräckligt relevant (innehåller sökordet till exempel) eller att målsidans innehåll inte heller är tillräckligt relevant... |
Citat:
Citat:
/H. |
Citat:
/H. |
Citat:
Testa att köra med exact eller frasmatchning i en ny annonsgrupp på de orden som de gnäller på. Har du många sökord kopplade till en och samma text ? I så fall skapa flera annonsgrupper med skräddarsydda texter. Lycka till |
Ursäkta en dum fråga, men varför använder Google sig av "straff"...? Detta är givetvis intressant, men någon CTR på 2% har vi nog aldrig lyckats med och det känns som mycket hög CTR...?
|
har ibland drabbats av samma sak som du med höga krav på CPC trots ganska hög CTR. Den förklaring jag då fått är att annonsen måste vara mer relevant (trots hög CTR). När jag ändrat detta har det funkat med lägre bud.
Så mitt tips är att dela upp kampanjen i fler subkampanjer med mer riktade annonstexter. Du kan ju också kontakta google adwords direkt. Numera är de betydligt enklare att komma i kontakt med (du kan få en account manager till och med). |
Verkar vara lite oklart här ang CTR. CTR kan vara mycket hög att få den runt 20% är bara bra och renderar inget straff. Men det kräver för att få ned CPC samt att hamna allra överst bland annonserna upptill är att som Finnmera (Jaffa och berneboy är inne på det också) säger att kampanjen är anpassade till sökorden. Inga breda alternativ, utan nischade annonser till landningssidor inom samma ämne.
Relevans är ett nyckelord inom AdWords. |
Tydligen så är det så att Google inte tycker att våran sida är relevant i koppling med de sökord som vi har. Klipper lite ifrån adwords:
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson