![]() |
Hejsan,
Jag har suttit i två år och gjort allt för att mitt community ska vara perfekt. Visst jag vet att det finns hur många communitys som helst men jag skulle för det vilja ha lite tips på hur man kan få trafik till sidan. Sidan inriktar sig på evenemang, fester och natt klubbar i Linköping, det bidrar till att jag inte tjänar något speciellt på att köra banner byten på andra sidor som inriktar sig till hela Sverige. Jag är inte ute efter att sidan ska bli störst, jag vill bara ha lite trafik som gör att allt mitt slit i två års arbete inte har varit förgäves. Vad rekommenderar ni för att få trafik till sidan? Finns det något bra sätt att få medlemmarna att stanna kvar? Nu kommer de sen så loggar de aldrig in mer igen. Antagligen för att det är så pass dött på sidan. Finns säkert liknande trådar om det här men eftersom att jag är "fast" vid Linköping så tänkte jag att det var en annan sak. |
Kanske annonsera med affischer på Linköpings universitet?
|
Jag har varit inne på det. Lika så på alla gymnasie skolor. Men det är bara ett problem, jag vet inte vart man kan trycka affischer och jag vet inte vad det kostar.
Jag har inga inkomster på sidan, bara utgifter. Tjänar jag på att lägga på mer utgifter? Om jag börjar sätta upp affischer så kan det bli så att de kommer och sen så går de igen. vad kan jag göra för att få de att stanna? |
En bra site med bra tjänster & innehåll gör att folk stannar automatiskt!
Sedan för trycka upp reklamblad osv så finns vistaprint |
Vad är bra tjänster & innehåll för dig då?
Vistaprint? Låter som något som finns i Windows vista. |
Citat:
Varför ska jag välja använda din site för lägga upp mina fest bilder t.e.x. istället för efterfesten eller något? Vistaprint . se är det jag syftade på. Dem har funnits sen 2001, så jag tror man ska säga det är Windows vista som låter som vistaprint. |
Gör en liten undersökning på sidan och fråga medlemmar och / eller besökare vad de saknar och vill ha.
|
Det skulle vara en grej, men det är inte så lätt när det in princip bara är jag som besöker sidan. Men visst, det kommer ju besökare på sidan som inte reggar sig så det borde vara en sak. Vad kan man göra för att folk ska orka skriva in? Själv har jag aldrig svarat på ett sådant formulär..
|
Padchi, börja med att fixa en massa inlänkar och lite IRL-marknadsföring som inte kostar mycket ex.vis affischer.
Min gamla sajt, f e s t i v a l i n f o . s e, har en länklista där ett länkförslag från dig med 99% säkerhet kommer godkännas. Tycker man ofta kommer långt med trafik genom att åtminstone börja med att skaffa gratis inlänkar. |
Har ni ingen loakl tv kanal med massa blaska på?
Försök göra reklam där, även kanske i någon lokal tidning? Som sagt beror ju på hur mycket pengar du vill satsa på det. |
Citat:
|
Ring bk, platå och blue heaven och fråga vad de ska ha för ett evenemang osv. Är så agatan.se har marknadsfört sig. Även nightlife.se brukar ju köra feta banderoller så här till helgen
|
Det kommer självklart fixas. Jag har även kontakt med Platens så jag ska få vimmelbilder utav de till en början (enbart live uppträdanden) sen om det blir något utav sidan så har jag tillåtelse att fixa dit egna fotografer.
Frågan är om det är sådant som lockar medlemmar? Vimmelbilder från helgen, evenemang osv? Skulle det kunna funka om jag fixar till det? |
Har du kört sidan i två år eller bara arbetat med den i två år? Är det det förstnämnda så tänker jag nog vara så negativ att jag säger att det inte är värt att fortsätta med den... Jag hade inte gjort det. Iofs hade jag aldrig satsat på sidan från första början men men =) Jag är från Linköping förresten =)
|
Det finns mycket att göra.
Eftersom att sidan ska handla om utelivet i Lkpg så skulle det ju vara där man skulle försöka marknadsföra sig. Tryck upp ett gäng T-shirts med en fräck slogan som du och polarna tar på er när ni går ut, ladda även med ett gäng visitkort med adressen samtidigt. Skaffa några bra "festbloggare" som är aktiva på sidan och skriver ofta. Ta en repa runt till krogarna och kolla om det finns intresse från nån av dom att köra nåt tema i utbyta mot gratis banner på sidan i t.ex. ett år, det fixar man ju på en dag krogarna är ju ganska så samlade runt Ågatan. :) |
Tack för era svar.
Självklart så borde jag inrikta mig på krogarna. Det största problemet är att den målgruppen som sitter mest framför datorn och är mest inne på communitys är 16-18. Därför så känns det som att jag på något sett borde börja där om jag vill ha en aktiv sida. Något som jag skulle kunna göra är att försöka få in lite reklam i extra (lokal gratis tidning). Frågan är bara hur eftersom att jag inte har någon budget på sidan alls. Att dela ut visit kort på Ågatan vore perfekt, det vistas ju väldigt mycket folk där på helgerna. Någons som jag känner att jag skulle behöva är mer folk som hjälper till. Blir väldigt mycket som jag ska kunna underhålla sidan samtidigt som jag verkligen ger mig in i att göra reklam. Jag kommer troligt vis hålla i fest på t.ex Maxim sen när sidan börjar växa. Men vad är det för något som skulle få er att stanna kvar? Vimmel bilder, en evenemangs kalender? Själv så är det att titta runt på andra medlemmars bilder osv. Men det är inte speciellt lätt att göra utan medlemmar... Något som vore perfekt är att ta kontakt med de som håller i större evenemang i Linköping och be att få hosta deras vimmel bilder gratis. Efterfesten hostade ju experiences (stavning?) bilder och det drog nog mycket besökare. Men någon som har förslag på nya funktioner som får folk att stanna kvar? Jag håller just nu på att göra en blogg som man kommer kunna välja mellan att skriva en vanlig blogg eller göra ett bild blogg inlägg. Bilddagboken har inprincip alla och man måste göra något för att få folk att slita sig därifrån. All hjälp och idéer uppskattas. |
ett tips från en nybörjare som mig:
Gör sidan gladare, jag blir inte alls på hugget när jag går in på din sida.. visst den är stilren, men inte glad. den är grå, och inte alls livlig.. jag gillar din stilrenhet, men det finns inte mkt info på sidan, vad man får se när man går in på sidan är en meny och grå text, det man missar är då din info text, och då blir det sammanlagt en meny bara.. Det är vad ja tycker, min sida är www.glamer.se och den är inte klar på långa vägar.. jag försöker göra en "glad" community. |
Hur menar du? :) Vad kan göras gladare / göra den mer attraktiv?
|
Citat:
Jag ser inte vad det står nästan i undermenyerna. |
Citat:
lek lite, din "tomma" logga tar upp mycket plats. grejjen är inte att din sida är dålig, det är det att allt vimmel sker på andra sidor, du måste stå ut i mängden.. hmm.... funderar lite |
Det går ju att börja lungt med visitkorten, passa på när du och polarna ändå är ute och tar en öl.
Lkpg är ju inte en så stor stad så man kan ju börja lugnt, man måste ju inte vara där varje helg. Ta med kameran och fixa lite vimmelbilder i samma veva, hur många gånger satt man inte på McD och bläddrade i Nolltretton och spanade in vimmelbilder efter polarna. Blogga om att ni har varit ute och gjort stan osäker. Evenemangskalender är absolut en bra idé sålänge den är välfylld och hålls uppdaterad annars så är den rena döden. Varför inte lite tips på nåt gott att äta och dricka på förfesten, eller varfför inte göra ett test och utse stans godaste nattkebab. |
Jag vet att det ser "dött" ut i headern. det är enbart för att jag har tagit bort reklamen som var där uppe förut pga att aff.. segade ner sidan totalt. Ska lägga dit den sen när de har fixat sina servrar.
Ska komma på något nytt på submenyn. EDIT Rillte77, jag har redan nu en funktion som listar "alla" linköpings nattklubbar, pubar och resturanger. Kanske vore en idé att låta medlemmarna betygsätta de olika ställena och sedan lista de som har fått bäst betyg? Mycket bra kritik och idéer fortsätt gärna. |
mörkare text överallt, din ljusgråa text som du använder nu är lite jobbig att läsa.
|
använd lite färg någon stans? så att den inte ser så grå ut..
jag vet inte,, men de är något som fattas.. |
jag hade nog flyttat ut själva panelerna till kanterna.. använder 1024.. och då hade du fått en fylligare sida, och sen göra "main" större .. alltså längre ner, och att den innehöll något mer än bara texyt.
Vad jag tycker i mitt huvud är.. att när sidan är "för" enkel, så känns det mer som en blogg.. och när den är fylligare så blir det som en community.. det är vad ja tycker iaf :() |
Det finns redan massor av vimmelsidor för Linköpings krogliv. Communities är det väl färre med men för att lyckas så tror jag man måste tro på sig själv och vara väldigt kreativ.
Man måste nog även våga satsa en del, mätt i pengar, då communities är en ganska mättad del av Internet. Min bästa idé vore nog att försöka få sektionssidorna på LIU att länka till dig. Du får själv klura ut vad du kan erbjuda för att få dem att göra det. Sen kanske man kan fixa samarbete med någon vimmelsida som inte har communityfunktion då ni kompleterar varandra bra. Men som sagt, måste måste nog verkligen vilja och våga och inte se så mycket hinder som du verkar göra för att lyckas. EDIT: Var in en sväng och jag tror att du skulle få mer trafik om man kunde se fler sidor utan att vara inloggad. Om du tar bort kravet på inloggning på vissa sidor kommer fler att orka stanna där. Sen om det börjar gå bra kan du ju sakta men säkert lägga tillbaka inloggningskravet om du känner att det behövs. |
Tack för det svaret Kristofer,
Jag har länge tänkt på det där med hur mycket man ska få se utan att vara inloggad. Vilka sidor syftar du på? Jag tror att det kanske skulle ge mer om jag tog bort låset för uteliv och vimmelbilder, evenemangs kalendern osv sen när det är klart. Men då finns det ju ingen mening med att bli medlem om man redan kan se allt det? Skulle även vara snällt om du kunde länka till någon vimmel sida i Linköping förutom agatan . se om du hara någon. |
Drar upp denna tråden igen för att jag har nu gjort en ny design och gjort klart alla funktioner.
Jag försökte tänka på det som Kristofer sade, jag har gjort så att det mesta går att nå utan att vara inloggad. Designen må kanske vara lite dyster med det svarta, men jag tycker att man får in "fest känslan" med de färgerna som är. Jag har en vimmelfotograf än så länge och några skribenter till magasinet. Problemet är fortfarande att det står stilla när det gäller aktiviteten på sidan. Jag ska skriva ett nyhetsbrev till de medlemmarna som är nu på sidan så att jag får tillbaka de som jag har missat. Jag ska snarast beställa visitkort med som man kan dela ut på ågatan (den gatan som alla krogar är på i Linköping). Men vad kan jag göra mer? Har ni några idéer på vad som ni saknar och vad jag kan göra för att öka aktiviteten? |
Lägg upp vimmelbilder (egna eller köpa) på snygga tjejer i en ålder som passa din målgrupp. Snygga tjejer har en stor attraktionskraft på både män och kvinnor. Det kommer inte att göra dina medlemmar mer aktiva, men det kommer att göra så att fler besökare registrerar sig som medlemmar.
I övrigt så bör du utnyttja den gratis marknadsföring som din vimmelfotograf ger. Alla (nästan) vill vara med på bild och synas. Tryck upp arbetskläder åt din vimmelfotograf med ditt domännamn och en slogan. Låt honom sedan jobba ihjäl sig genom att ta bilder på varenda fest, klubb och tillställning som ges i Linköping. Folk kommer då att besöka din webbsida för att se om de själva finns med på bild. Gör alltså er närvaro tydlig på klubbarna. |
Håller med tart här, har den inte rullat in något på två år och du är ute efter att tjäna något så får du nog tänka om..
|
Citat:
För det första, sidan ahr inte varit öppen i två år. Jag har hållit på med den i två år, det står ganska väl beskrivit i tråd inlägget. För det andra så är jag inte ute att tjäna pengar på sidan. Hade jag varit det så hade jag öst på med reklam på sidan och sedan gjort en betal funktion eller hur? Jag vill inte tjäna något på sidan, jag vill göra en mötesplats för invånare i Linköping som har samma intresse. De flesta vet hur jobbigt det är när man är ute och ska gå på krogen och inte har en aning om vad som händer på de olika klubbarna utan måste gå till varje krog och kolla om det är nått. Jag vill att folk ska slippa det, kunna se vimmelbilder på sig själva och kompisar när de var ute... Det som du säger Gustav är jag också helt inne på, problemet med den här fotografen är bara att han "ägs" utav en klubb som finns här och jag får enbart vimmelbilder för att han vill hjälpa mig upp med sidan. Men jag ska göra så att ta med mig kameran ut och sedan ta kort och ösa på med visitkort till folk. Någon mer som sitter inne på något tips? |
Jag fattar inte varför du gör det så svårt för dig, och för varje tips du får/har så har du massor med anledningar till varför dom INTE fungerar, då är det klart det inte går...
Det är klart att det bästa är att vända sig till den publik, så pinpointat det går, som man vill ha på siten, och där ser jag det som om inte en fördel, så ett förenklande, att det är begränsat till Linköping, man vet att det egentligen enda intresset som kan finnas finns i Linköping, med anknytningar då till känner någon som bor eller studerar i Linköping.. Jag kollade snabbt på din site, finns det bara 3 restauranger i Linköping ? Men...dela ut direktreklam, stripea upp din och kompisens bil, lappa parkerade bilar ute vid IKEA, tryck upp tröjor...jag tror (hoppas) många här tenderar att fastna i ett allt för tekniskt tänkande, min erfarenhet är att människor egentligen är ganska "enkla", och vill ha ungefär samma saker som man alltid har velat ha, sen att internet är ett annat sätt att leverera det betyder inte att man ska fastna i det tekniska... |
Sen är det tyvärr så att för att tjäna något, oavsett om det är pengar eller användare, så måste man betala för det. Oftast både i tid och pengar. Så om du absolut inte är villig att betala en krona så får du istället bli en fena på att marknadsföra dig.
|
Gör forumet publikt så att användare vill registrera sig för att svara på något eller säga emot något som skrivs där.
|
Jag får väll bara ta och be om ursäkt där då, skumläste igenom allt, ta dock vara på alla tips du har fått här för i princip allt kan öka trafiken på din site.
"You can only find truth with logic if you have already found truth without it." |
Tack så mycket för all hjälp och kommentarer.
Det är som ni säger, bara jag ger mig f*n på det så kommer det nog gå, eftersom att det bara är i Linköping som jag vill ha användarna så är det ju bara att dela ut reklam och göra sig sedd. Tråden är väll löst, men om det är någon som fortfarande sitter inne på någon mer idé så är det bara att hojta till. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson