![]() |
Hejsan alla...
En liten lätt fråga om åsikter bara... Jag och en bekant håller på att skapa ett community... inte så ovanligt ... Vi har länge diskutarat ekonomin rörandes det hela... vi hyr nu utrymme av Spray... det kostar oss inte mer än vad vi har råd att lägga ut på detta och det smärtar inte i plånboken över förlorade pengar. Projektet är seriöst annars skulle jag inte känna mig manad att posta i detta forum. Frågan är väll generellt om vi ska använda oss av reklam som så många andra för att dra in lite pengar... Eller finna sponsorer av annat slag... Om nu så vore fallet... rekomendationer på att komma igång, vart man kan vända sig med det hela, vore uppskattat. |
Det bästa är ju ifall du kan få tag i sponsorer som gillar er målgrupp. Tyvärr kan detta vara ett problem, speciellt om det är en nystartad community. Annars är ju, som du skriver, alternativet att placera reklam ā la Tradedoubler (se de andra trådarna).
Mitt tips är att vänta lite med att kontakta ev. sponsorer innan ni blir tillräckligt stora. |
En idé är att sälja grejjer som inriktar sig på eran målgrupp i communityn. Detta går ju att göra genom TD fast tar ni personlig kontakt med något företag, visar bra siffror och meriter så är det ju betydligt mer givande... då kan ni få mer provision på de varor dom säljer genom er, eller så startar ni egen försäljning om det finns tid och rum :)
|
Självfallet ska ni ha reklam på er sida.
Det fina med en Community, är att ni kan använda riktad reklam efter användarvalda preferenser. Låt säga att användaren, när hon/hon registrerat sig, även registrerat följande data: Mellan 17 och 20. Då kanske det passar sig att vissa körkortreklam. Under 12 år. Då kanske det passar sig att visa leksaksreklam. Tjej/Kvinna över 13 år. Visa reklam för smink. Man över 18 år. Kanske reklam för Playboy eller nåt... Jag har faktiskt skapat ett riktat reklam system på http://projekt.zapto.org/ Registera er och ändra ert kön och ålder lite, så märker ni att det visas olika reklam. (Det är ingen officiel sida, utan endast en del i mitt projektarbete i skolan.) Testa gärna! |
Är det en gennerell svensk målgrupp vi snackar om eller nåt specifik typ av besökare man räknar med?
Mer detaljer = längre svar hehe :) Admin |
Man tackar för de bra svaren... precis vad vi sökte efter faktiskt...
hmm mer om communityn... den kommer att heta cerebro-beta (cerebro är X-mens stordator vilket hittar mutanter över världen, vi tyckte att det vore en bra omskrivning för en community), och finns redan på www.cerebro-beta.net. Våran målgrupp kommer att vara datanördar och gamers. Idén kom till oss en dag då vi varit helt le på existerande communitys som lunar, helgon, tjofftjoff.. Något bekymrande är kanske att vi inte har någon koll gällande sprays prestanda, någon som vet hur pass välpresterande dom är? |
Humn vad tar spray för tjänsten?
Jag har flera forum, detta plus några till: forum.network.nu forum.sport.nu forum.resor.com osv ... En är en gratisvariant då jag bedömde intresset för kategorierna helt fel, dom andra kostar inga stora summor men tyvärr är dom på engelska. Admin |
Citat:
sport.debatt.com ---> forum.sport.nu Så man slipper regga 1 user på varje sajt. |
Citat:
Admin |
Citat:
Ett tips är www.b-one.nu där har jag registrerat ett konto med 100mb i utrymme, domännamn, obegränsat med pop3 konton(sägs det men det brukar finnas gränser) m.m. för ca 492 kr/år. |
mmm Firekicker vi har haft våra ögon på B-One... och vi har rekomenderat deras tjänser för en kund... men vi har inte den blekaste vad B-One har för kvalité på sina tjänser.
Vi tycker att de är för oprövade och vågar inte direkt sätta upp en community på deas server. Dessutom tar spray bara ca 80 kr månaden för de tjänster vi använder nu... för tillfället är det inga problem. |
Citat:
Men om man tittar på månadskostnaden 12 kr är det hemskt billigt jämfört med sprays 80 kr. :) Nackdelen är väl att dom inte har någon telefonsupport, därav en anledning till det låga priset. Men du gör alldelles rätt i att andvända en säker server. |
Citat:
Men om man tittar på månadskostnaden 12 kr är det hemskt billigt jämfört med sprays 80 kr. :) Nackdelen är väl att dom inte har någon telefonsupport, därav en anledning till det låga priset. Men du gör alldelles rätt i att andvända en säker server. [/b][/quote] Är det nån som har ett exempel på ett domännamn som är hostat på b-one för 12 kr så kan vi ju kolla vart servrarna står. b-one.nu ligger i en dansk IP range som ägs av Cobweb ApS, detta behöver ju iofs inte betyda att de hostade siterna ligger i danmark, kan lika gärna vara i USA. Har nån nått exempel på domännamn så kolla vi. Admin |
Citat:
b-one.nu ligger i en dansk IP range som ägs av Cobweb ApS, detta behöver ju iofs inte betyda att de hostade siterna ligger i danmark, kan lika gärna vara i USA. Har nån nått exempel på domännamn så kolla vi. Admin [/b][/quote] Är väl bara att kolla på www.b-one.nu ? :-) |
Citat:
1. Skaffa billig server till att hosta kunderna på i USA. 2. Skaffa dyr server i Sverige till din egen domän fall kunderna kollar. 3. Håll tummarna att ingen kollar vart dom hostade domänerna finns. Klart! hehe :) Admin |
Citat:
1. Skaffa billig server till att hosta kunderna på i USA. 2. Skaffa dyr server i Sverige till din egen domän fall kunderna kollar. 3. Håll tummarna att ingen kollar vart dom hostade domänerna finns. Klart! hehe :) Admin [/b][/quote] Hehe men bredband är inte dyrt om man köper i större mängder, du kan få en mbit i Sverige för 500 kr. Säkert myckte billigare i danmark också! |
Citat:
Admin |
Citat:
Admin [/b][/quote] Arrowhead har bra priser, mycket bra. Sen vad jag vet, har internet5 faktiskt bra priser. Mina vänner på It-Norr.se ska nu köpa fiber utav dem, jäkla schysst pris. De ska sälja ut den, bredband och webbsidor m.m. |
Citat:
Tror telenordia är billigast för en uppkoppling som en med inte allt för hög moral skulle kunna tänka sig att hosta företag på. Admin |
Citat:
Tror telenordia är billigast för en uppkoppling som en med inte allt för hög moral skulle kunna tänka sig att hosta företag på. Admin [/b][/quote] Man måste ringa till dem och diskutera. Ta. t.ex. www.webcows.se som kör arrowhead, bra priser som fan där. Och de tjänar fina pengar. |
Det är bara att konstatera - bandbredd är dyrt!
Folk kanske är vana vid att utgå från våra privata bredbandsuppkopplingar. Men det är tyvärr inte så lätt... I USA ligger priset per GB mellan $0,5-$6. I sverige är det ännu dyrare. I början fick jag lära mig att man skulle göra hemsidor små och snålkodade för att de skulle gå snabbt för användaren att ladda hem. Nu har det vänt till att göra små och snålkodade hemsidor för att spara på servern och bandbredd. |
Citat:
b-one.nu ligger i en dansk IP range som ägs av Cobweb ApS, detta behöver ju iofs inte betyda att de hostade siterna ligger i danmark, kan lika gärna vara i USA. Har nån nått exempel på domännamn så kolla vi. Admin [/b][/quote] www.ungicentrum.com |
Tänkte bara posta ett inlägg här om B-one dom säger som sagt att du får fri trafik (då tror folk att det är oändligt med trafik i månaden) men så är det inte jag emaila dom angående detta och dom sa svarade att man får endast fri trafik upp till 500mb alltså är din bandbred för varje månad 500mb, detta tycker jag är jävligt dålig stil att inte informera om på sidan.
in webbshop ligger på www.scorpionshops.com detta är faktist ett mycket bra webhotell för 80 kr i månaden som jag har registrerat är får du detta: * 50mb utrymme * 6 epostkonton * Stöd för SSI * Stöd för CGI * Stöd för PHP * FTP-åtkomst * Daglig backup * Daglig statistik * 2 GB trafik per månad * Stöd för MySQL * Shell-åtkomst (SSH, telnet) Sen registrerade jag en .com domän det kostade mig 200kr om året Dom har även andra konton av olika storlekar men detta passade mig. Dom har också väldigt bra support och om man vill har dom ett färdigt webbshops system. Så enligt mig är inte B-one något att hänga i julgranen precis. |
Citat:
|
nej precis b-one är ingen höjdare. citat fån B-one affärsvilkor:
"13. Fri trafik och scripts B-one ApS har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Grovt utnyttjande av detta kan medföra att man blir exkluderad från Bones servrar eller att bandbredden begränsas. Grovt utnyttjande kan exempelvis vara överträdelse av tillåtet innehåll på webbsidor som i sin tur medför ett efter förhållandena oacceptabelt stort förbruk av trafik. B-one har fri tillgång till standard CGI script, samt andra script under förutsättning av att dessa inte belastar servern i en oacceptabel grad." Det roliga i deras avtal är att bandbredden ska begränsas om man överstiger detta? Det är så jag tolkar det, ändå har min polare fåt krav brev för han använde "grovt utnytjande". Som någon sa skulle en hemsida som använder över 500MB i trafik vara grovt utnytjande, jag tror inte dem vinner i en domstol med det avtalet faktsikt! Som sagt jag varnar skarpt för dessa... Har dock ingen egen erfarenhet av dem. Jag rekommenderar därimot Loopia, inte för deras pris utan för deras support/stabilitet. / Fredrik |
Citat:
Search the WHOIS Database : stargateinc.com Name Servers: dns1.stargateinc.net 208.241.98.9 dns1.stargateinc.net 208.241.98.12 Antingen har dom gjort nåt väldigt smart som inte jag förstår, eller så har dom klantat till det. Admin. |
Citat:
Det är väll mest för att jag vill ha allt på svenska och att jag gillar min webhost :) Sen är det så att jag delar kostnaden med en annan person så det är sak samma om det kostat mig 1000kr om året det är ju bara små pengar ändå ( :rolleyes: ) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson