![]() |
Jag har läst inläggen i det här forumet ett tag men just bestämt mig för att registrera mig.
Under några år har jag drivit ett litterärt forum. Min sajt har vuxit organiskt och då annonsintäkterna blev högre i takt med att besökarna blev fler kunde jag också utöka kapaciteten. Under ett par år har jag visat annonser huvudsakligen från Advertising.com (och Dayrates när de fortfarande hette så). Jag noterar en stark trend då sajternas annonsintäkter faller. Vi levererar fler exponeringar till ett större antal människor än någonsin förut - trots detta når intäkterna nya bottenrekord. Jag är fullt medveten om att min målgrupp är starkt profilerad och att många av de program Advertising.com kör inte har dem som direkt målgrupp. Jag ser dock att nedgången är generell. En sådan nedgång har skett inom branschen under senare tid och är något vi måste leva med. Vad jag dock reagerar på är hur vi levererar mycket trafik till Advertising.coms annonsörer utan att få betalt. Det enda A.coms sajter får betalt för mer eller mindre är actions och mycket specialiserade sådana. Också detta är en trend inom branschen då hela industrin har tappat luften. Min fråga: Kan vi, som webmasters, acceptera att vi driver trafik till annonsföretagens annonsörer utan att få ersättning för det? Kan vi acceptera att vi tillåter annonsörer exponera sitt varumärke på våra sajter utan att vi får någon ersättning för det? :angry: Jag noterar också att flera medlemmar på detta forum använder sig av A.com som annonsleverantörer. Jag skulle gärna komma i kontakt med er så att vi kan diskutera dessa frågor specifikt för A.com. |
Fler och fler placerar ju reklam på sina hemsidor också. Det är ju till och med så att hemsidor skaffar reklam innan de skaffar innehåll. Vissa hemsidors innehåll består enbart av reklam. Internetanvändarna är inte lika korkade som dom var tidigare.
Måste man tjäna pengar på sin hemsida får man helt enkelt arbeta lite hårdare och tänka lite mer orginellt. Det räcker inte med att anmäla sig till Tradedoubler och vänta på kulorna. |
Citat:
|
Citat:
Ja? Det är väl vad jag sitter å pratar om också... |
Citat:
Jag tycker det är surt som fan nu att man i de flesta fall enbart får betalt för lead to action. Siterna som man exponerar får väldigt mycket fri reklam och precis som du säger så är det väldigt få leads som slutar i köp och då tjänar man ingenting. Har du en site med ett par miljoner besökare i veckan så har du ju helt klart en större chans att tjäna pengar men procentuellt sett så är det nog samma usla utfall. Jag själv anser att det är surt att köra massa banners på siten och inte få något för det. Kan vara 15'000 besökare som klickar på bannern men ingen som just då känner för att köpa något utan lämnar det till ett senare tillfälle. Jag har då alltså genererat en trafik på 15'000 nya unika besökare till annonsörens site helt gratis. Tror inte vi kan göra något åt detta mer än att just tacka nej till sådan annonsering. Välj enbart de annonsörer som betalar per unik besökare som genereras så inser de som säljer reklamen att deras affiliates inte vill ha sunkiga lead deals. Tyvärr så kommer detta ju resultera i ännu mindre intäckter då du kommer få mindre annonsörer att välja mellan och det blir en ond cirkel. Jag tror inte det finns en lätt lösning på detta och eftersom ALLA webmasters inte är organinserade så kan vi inte säga "STOP! Nu vägrar vi att annonsera mer om vi inte får bättre betalt!" och på så sätt skaffa oss bättre deals. Det bästa receptet är nog att du specialliserar din site så mycket det går så att den blir attraktiv för en viss typ av annonsörer och på så sätt kan du mer "välja och vraka" mellan vilka som skall få annonsera hos dig. Skall själv dra igång min site nu och letar bland olika affiliates program för att se vad som passar mig och vad som kan ge bäst avkastning. Har ni några bra förslag så dela gärna med er. Doje:Du har angivit 5000 unika besökare om dan på din site, vilket är ca det dubbla mot vad jag hade innan jag bytte host. När du kört reklam på din site, hur mycket har du tjänat då? Procentuellt hur många leads har lett till deal? Vill du inte ta det här inför alla så skicka gärna ett PM eller mail till mig. |
En rejäl fördel med att få betalt för faktiska köp och inte per visning/klick är att seriösa och nischade sajter får mer betalt än sajter som visar banners besökarna inte är intresserade av.
Kör man med betalning per visning så blir det i praktiken så att usla sajter får pengar som seriösa sajter kunde fått (och förtjänat). Oavsett rättvisan i de olika systemen misstänker jag att förändringen till betalning för faktiska köp också beror på att nätet är översvämmat av webmasters som vill visa reklam. Annonsörerna kan alltså bestämma villkoren och med betalning för köp tar de inga som helst risker. |
Man kan nog dividera länge om hurvida tekniken för profit genom annonsering är rättvis eller ej. Faktum är fortfarande att det är svårt att bedriva seriös verksamhet online eftersom man inte tjänar några direkta inkomster om man inte säljer saker direkt. Personligen tror jag att hemsidor helt enkelt får skräddarsy sina egna annonsvisnings-program och tala direkt med annonsören (Typ Sweclockers.).
Men det vore helt klart en idé att starta upp ett lite mer webmaster-vänligt "Tradedoubler"-system. Nån som känner sig manad? (kanske borde starta Fackverksamhet för webmasters.. dra ut alla i strejk ect.. ;) ) |
Däremot kan man fixa en pool, tex stora bra svenska webbsidor inom en niche och låta dem förhandla fram avtal med annonsörer. Så kan man ta betalt för visningar bla.
|
Jag har en halvfärdig sajt som ska vara typ lågbudget-tradedoubler (=mer pengar till webmastern) och även innehålla lite andra förbättringar.
Webmasters som har mycket bannervisningar, eller som vill ha ett provisionssystem kan PMa mig och gnälla lite så att jag fortsätter med sajten. :) |
Det jag har svårt att smälta är att vi hjälper till att bygga folks varumärken och gör reklam för dem helt gratis (dvs när folk INTE köper någonting genom deras annonser). Vissa annonsnätverk är värre än andra, TradeDoubler tillåter till exempel action-baserade program att ha annonser som inte säljer något eller uppmanar till någon handling (action) alls.
Att ta betalt för impressions fungerar inte idag. I en tryckt tidning vet man exakt hur många impressions man köper och hur många läsare som då (med större eller mindre felmarginal) kommer exponeras för din annons. I vårt medium är det lite mer "på en höft". Vi (på min sajt) har problemet att vi är alltför nischade. Sajter som drar till sig en lite mer generell publik, aftonbladet.se eller tv.nu till exempel, är de som fortfarande tjänar pengar genom den typen av annonsnätverk som automatiskt levererar annonser typ Advertising.com. Vårt problem består också till stor del av att det är så få som vill annonsera direkt till vår målgrupp - hade det varit på annat sätt hade vi inte alls haft något problem. |
Det är väldigt lätt att som webmaster sitta och säga att man får dåligt betalt för annonser, jag som både webmaster och butiksinnehavare ser det på ett lite annorlunda sätt.
Jag lägger mellan 20-50.000.- i månaden på annonsering, mestadels på nätet men även i pappersform och självklart är jag mycket mån om att få trafik som handlar, jag är fullständigt ointresserad av att få tusentals besökare från typ amerikanska sexsidor och dyligt. Jag vill bara köpa kvalitetstrafik och ett bra sätt att få reda på det är att betala för varje slutkund som skickas till mig via mitt eget affiliatesystem. Jag kan tala om att det skiljer otroligt mycket på kvaliteten på snarlika sidor och med kvaliteten menar jag dom som handlar. Av mina besökare från affiliates så handlar allt mellan 0,3% upp till hela 10%. Som exempel kan jag nämna en sida som hittills i augusti skickat 346 besök och har redan 38 st som har handlat, samtidigt som en annan sida skickat 1837 besök och endast 18 slutkunder. I det första fallet betalar jag 30.- + moms för varje slutkund och den andra fallet 3.- för varje besök, det innebär att varje kund kostar mig 306.- i det andra alternativet. Det är ju inte speciellt svårt att välja var man vill stoppa sina annonspengar. Kan man skicka kvalitetstrafik behöver man inte oroa sig för att få betalt, är det någon som vill testa mitt system så är ni välkomna. // Mats |
Citat:
T.ex. Lastbryggan.se har hellre 100 besökare till sin sajt och får 20 köp än 1000 besökare som blir 10 köp. Sen finns det visserligen olika sätt att annonsera. Pay per click, pay per view etc. Googles nya annonssystem kanske inte är så fyskam. Återstår att se. |
Citat:
Citat:
Nån form av erbjudande skulle vara krav, detta är helt normalt i nästan alla andra medier! WN |
Jag talade med min kontakt på Advertising.com på telefon. Han bedyrade att de alltid delar alla intäkter med sina sajter, dvs de inte tar betalt för impressions. Jag har dock ett minne av att någon nämnt i detta forum att de faktiskt tar ut en avgift för impressions i sitt nätverk - något som då skulle vara i strid med det avtal jag, och många andra, har med dem.
Kanske borde man utveckla ett system där den som säljer annonsutrymme får betalt för varje unik person som ser annonsen (alltså inte nödvändigtvis antalet impressions) eftersom annonsören sprider sitt budskap och sitt varumärke - branding helt enkelt - till alla de som ser annonsen oavsett om dessa personer köper något eller ej. Jag anser att vi inte kan acceptera att vi hjälper till att bygga varumärken utan att få någon ersättning för det. Vi lever i en värld där varumärken är allt och är värda mycket mycket pengar - det ska inte vara något man kan få gratis, inte ens på internet. |
Citat:
Detta borde ju vara möjligt med sessions eller cookis? Att när en person sätt reklamen så registreras det i en databas sedan kan inte samma person med samma ip se annonsen igen. Har för mig att detta system redan finns eller? För då skulle man veta precis hur många unika personer/ ip nummer som sett just den annonsen. Men för att starta något sänt här krävs det pengar och kontakter inom annonserings världen och det har inte jag. Hade gärna hjälpt till annars. Mvh, Viper |
Citat:
Citat:
Först, kan du visa oss din hemsida så kan vi få se vilken typ utav trafik du har? Då skulle man få lite bättre insikt på det hela. För det andra, alla företag som sitter och annonserar på dessa nätverk förväntar sig ju att få lite "payback" på vad de lägger ut på att annonsera. Om de inte får payback, så kommer de garanterat inte annonsera i nätverken i framtiden. Därmed så kan man säga att allt beror på vilken typ utav trafik man har. Startar jag ISOnews.com och skriver om warez och ett företag som lastbryggan.se annonserar där, hur många köp per månad tror du lastbryggan kommer få? Som sagt, trafiken avgör. Därmed så visa gärna vilken sajt du har så kan man få bättre insikt. Sist men inte minst, de "varumärken" du ser på advertising.com är inte värda mycket. Visst finns det ett fåtal som är större än andra, undantag finns överallt dessutom, men i helhet är det bara mindre aktörer. Då spelar det knappast någon större roll. Och tycker du verkligen din teori stämmer så bra, så skulle du med andra ord tjäna en förmögenhet på din kunskap om att exponera ditt eget varumärke på nätverket, varför vänta? |
Det är ju upp till en själv vad man vill annonsera för, väljer man att sätta
annonser till mygelföretag genom tradedoubler som man inte tjänar nått på så får man väll skylla sig själv? |
Citat:
|
Citat:
Precis, har man bra trafik så kommer företag vilja kontakta hemsidan för att direkt annonsera där. T.ex. Sweclockers.com Counter-strike.nu m.fl. |
Citat:
Då om låt säga 50% av alla siter på internet inte längre visar reklam, för dom lever på fasta priser av kunden/besökaren, så kommer annonsutrymmet minska med 50%. Då kommer automatiskt priserna gå upp iom att man måste vara med och konkurera om den halverade exponeringsmängden som finns kvar. ~= alla skumma/smarta företag som just nu "brandar" sig kommer att gå ut som vinnare. Att sälja en produkt på nätet som inte är kriminell, "i gråzonen", unik, pinsam att köpa, otroligt billig eller går att posta i ett vanligt brev, kommer alltid vara svårt på internet, för vem köper en DVDbrännare på nätet i stället för hos den lokala datorhandlaren om priset är detsamma? Man måste ju ändå till posten och hämta den? och du får den samma dag. Webbutiker idag är ett ställa där folk kollar vad dom vill köpa för att sedan handla grejen på ett ställe där dom får produkten direkt. Att sälja en tjänst på internet och direkt ta betalt av besökaren är modellen, lika smart är mjukvara ... detta tills vi får möjlighet att skicka post i sverige för en rimlig summa pengar, först efter det kan det vara aktuellt att sälja "mindre kostsamma" produkter till listpris. "Kredd" till brafilm som snappade upp en bra ide och investerade i den, smart!! längesedan man såg nåt liknade på nätet. WN |
Citat:
Däremot utgår man nu för tiden som annonsör på internet från att man bara behöver betala för ekonomiskt utfall, dvs hur många produkter man säljer. Man bortser sålunda från brandingen. Min huvudsajt har en mycket snäv målgrupp. Utan de produkter vi säljer skulle vi inte överleva när annonsintäkterna har sjunkit. Jag, precis som andra som postat i den här tråden, tror att vi är på väg emot att webplatser inte kommer kunna gå runt på annonsintäkter (om du är någorlunda nischad) utan måste sälja något - antingen produkter relaterade till webplatsens innehåll som vi gör eller tillgång till specialfunktioner el. dyl. |
Vad jag tror han menar är att du själv kan utnyttja dom knepen att "gratis" brandea dig själv.
Kan andra så kan du? |
Citat:
Däremot utgår man nu för tiden som annonsör på internet från att man bara behöver betala för ekonomiskt utfall, dvs hur många produkter man säljer. Man bortser sålunda från brandingen. Min huvudsajt har en mycket snäv målgrupp. Utan de produkter vi säljer skulle vi inte överleva när annonsintäkterna har sjunkit. Jag, precis som andra som postat i den här tråden, tror att vi är på väg emot att webplatser inte kommer kunna gå runt på annonsintäkter (om du är någorlunda nischad) utan måste sälja något - antingen produkter relaterade till webplatsens innehåll som vi gör eller tillgång till specialfunktioner el. dyl. [/b][/quote] Citat:
Där har du lösningen. Sälja egna produkter. Eller leta tänkbara annonsörer. Gör ett test och pröva din egen teori, gör en butik där du säljer produkter. Lägg upp annonserar på din egen sajt och kolla hur pass bra det ger betalt, så kan jag utan tveka garantera dig att du kommer förstå. Dessutom går det inte jämföra en tidning och en hemsida. Det är så pass stora skillnader. |
Citat:
Jag skulle vilja föreslå att om man nu så desperat bara vill betala för de intäkter man gör i kronor (dvs inte goodwill eller annan del av branding) så skall annonserna vara utformade så att det står "Bra fotbollssko, klicka här för att köpa" och inte "Nike räddar världen. Köp en fotbollssko för då är du lika bra som oss - klicka här." I det första exemplet förekommer ingen branding eftersom inget varumärke nämns, i det andra är det uppenbart (nu hoppas jag man förstår att det här är ganska överdrivet) att annonsören är ute efter att sprida sitt budskap varesig det blir en försäljning eller inte. I det första exemplet så är det uppenbart att man ska betala per såld sko, i det andra inte. Om du annonserar om din nätbutik via annonsnätverk (ditt eget eller någon annans) och betalar per såld produkt men ändå exponerar 1. din URL 2. ditt butiksnamn 3. ditt budskap ("bästa XYZ-butiken på internet") 4. din logotyp hur försvarar du det? Du använder ju då den som tillhandahåller utrymmet till att gratis sprida ditt namn, din logotyp, ditt budskap och dessutom din adress! Om någon som exponerats för annonserna i framtiden letar efter en produkt som du säljer kan de ju komma ihåg ditt namn och ditt budskap - och dessutom din adress - och helt enkelt gå till din sajt. Det är något som du har nytta av definitivt - men ändå ger du ingen ersättning till den som hjälper dig att bygga ditt varumärke. |
Se artikel i dagens computer sweden om online-annonsering.
|
Finns artikeln på CS webplats? Kan någon PM:a den till mig? Har inte förmånen att bo i Sverige eller prenumerera på tidningen.
|
Citat:
Jag skulle vilja föreslå att om man nu så desperat bara vill betala för de intäkter man gör i kronor (dvs inte goodwill eller annan del av branding) så skall annonserna vara utformade så att det står "Bra fotbollssko, klicka här för att köpa" och inte "Nike räddar världen. Köp en fotbollssko för då är du lika bra som oss - klicka här." I det första exemplet förekommer ingen branding eftersom inget varumärke nämns, i det andra är det uppenbart (nu hoppas jag man förstår att det här är ganska överdrivet) att annonsören är ute efter att sprida sitt budskap varesig det blir en försäljning eller inte. I det första exemplet så är det uppenbart att man ska betala per såld sko, i det andra inte. Om du annonserar om din nätbutik via annonsnätverk (ditt eget eller någon annans) och betalar per såld produkt men ändå exponerar 1. din URL 2. ditt butiksnamn 3. ditt budskap ("bästa XYZ-butiken på internet") 4. din logotyp hur försvarar du det? Du använder ju då den som tillhandahåller utrymmet till att gratis sprida ditt namn, din logotyp, ditt budskap och dessutom din adress! Om någon som exponerats för annonserna i framtiden letar efter en produkt som du säljer kan de ju komma ihåg ditt namn och ditt budskap - och dessutom din adress - och helt enkelt gå till din sajt. Det är något som du har nytta av definitivt - men ändå ger du ingen ersättning till den som hjälper dig att bygga ditt varumärke. [/b][/quote] Dojo, seriöst. Du klagar på en verksamhet där fri konkurrens råder. Hade du gnällt på Nic.se hade jag inte mer än förstått då det är monopol på driften utav .SE. Men i detta fall gäller det annonseringsnätverk, det som är så underbart är att fri konkurrens råder inom detta område. INGEN I DENNA VÄRLD, absolut INGEN, tvingar dig till att annonsera på dessa nätverk. Du är otroligt missnöjd med advertising.com, skit i dem. Lämna dem. Du slipper dem, bara om du vill. Om du har förslag och ideer på hur man kan effektivisera, så framför dem till det annonsnätverk du kör på. Gillar dem inte det, så tycker jag du ska starta ett eget annonsnätverk. Du är rätt övertygad om att din åsikt är korrekt, skulle innebära att du skulle tjäna hundratusentals kronor på alla sajter som skulle byta över till dig. Du måste se problemet som är det absolut största problemet med nätverksannonsering, räknar du ihop alla svenska sajter som är just för svenskar, räkna ihop deras unika besökare totalt. Du kommer säkert upp i minst 100 miljoner unika hits per dag. Hur kommer det sig? Sverige har ju bara 9 miljoner invånare och utav dessa miljoner invånare är det inte många miljoner som aktivt surfare varje dag. Om alla körde samma annonsnätverk och att jag skulle kompensera alla webmasters där min annons exponeras skulle jag betala ett grovt överpris då samma användare besöker flera sajter. Det håller inte. Nästa problem är dessutom att min annons kan exponeras på skitsajter där jag absolut inte har några kunder. Kan ju dra ett GROVT exempel, om sverigedemokraterna la ut en annons hos ett nätverk och den exponeras på expo.se, hur många tänkbara kunder har SD att hämta ut därifrån? Men enligt din mening ska de ersätta expo för exponeringen. Sen ser jag absolut inte hur exponering på flera sajter ökar värdet på varumärket. Först och främst, de som annonserar på t.ex. advertising.com får betala en rätt fin summa till det bolaget om jag inte har helt fel sen ska de visserligen betala en viss summa till varje sajt som ger dem en ny kund. Om du hade rätt på denna punkt, då skulle jag kunna sitta och luta tillbaka mig mot stolen nu för då skulle mitt Boxman.se vara värt otroligt mycket pengar. Vad jag vet så låg deras nyemission bara på 400 miljoner kronor. Men vet du vad, det spelar ingen roll om namnet har varit på varenda sida ett flertal gånger. Vad som spelar roll då man säljer ett företag är hur årsredovisningen ser ut. När jurister/revisorer gör en bedömning på vad ditt företag är värt så lägger dem största tyngden på din omsättning. Och förklara för mig då, hur ett varumärke som legat på ett annonsnätverk utan att ge kunder kan öka företagsomsättningen? Det är bra att du tar upp Nike som ett exempel, för jag är rätt säker på att de klarar sig utan att exponera sitt märke på ett annonsnätverk. Och jag fick chansa så vet de rätt bra vad som fungerar och inte fungerar då det gäller annonsering. Få företag lägger ut så stora pengar som dessa företag (Nike) på annonsering. Men samtidigt så är det i detta fall advertising.com som måste säga ifrån. Hur du än ser på saken så gör Nike absolut inget fel. Som jag sa tidigare, byt om du inte är nöjd. Hur jag motiverar det? Rätt enkelt. 1. alla webmasters har ett val, använd dig utav annonsnätverk eller gör t.ex. som sweclockers.com och leta tänkbara annonsörer istället, det tjänar man mer på. 2. om hela din teori skulle verkligen stämma att de tjänar si å så på det hela, då skulle du redan vara miljonär för det är ju tämligen en rätt enkel process att lägga upp en annons på ett annonsnätverk där man exponerar sin verksamhet, frågan är då varför du inte gjort detta. man tjänar ju så mycket på det, eller hur var det nu? |
Citat:
Håller fullständigt med dig i resten av ditt inlägg. |
I ComputerSweden den 15:e Augusti så finns en artikel med rubriken "Kunden får makten", dom tar upp saker som
viewthroughs, det är asså en besökare som inte klickar på bannern, men ser den och vid ett SENARE tillfälle surfar till den siten som han sett i annonsen. Viewthroughs har dubbelt så hög kvalitet, dvs genererar fler köp kan man säga jämfört med dom som klickat på annonsen direkt. Men detta får man inget för om man har sånna annonser för andra företag, för vad jag vet så får man av tradedoubler inte ett öre för viewthrougs som genererar köp. Det borde alltså skapas en cookie hos varje person som bara SER annonsen, beroende på annonsens karaktär och innehåll förståss. Så där har ju Doje faktiskt rätt. Men det är å andra sidan frivilligt att lägga upp de annonserna. |
Pekay: vad jag vill diskutera är en allmän inställning bland alla (läs de stora) annonsnätverk. Jag skulle också vilja diskutera det med någon som levererar annonskapacitet till annonsnätverk - inte med någon som uppenbarligen är nöjd med ett system där han kan annonsera riskfritt.
Om det är kvaliteten på de sajter som ingår i nätverket där du annonserar du oroar dig över så är jag starkt för en rejäl tröskel för att bli medlem i nätverket. Ett skämt som Tradedoubler där Greger kan lägga upp en "hemsida" som bara innehåller banners är ju inte vad vi pratar om. Låt nätverken profilera sig med den kvalitet deras sajter innehåller och sedan kan annonsörerna välja vilka de vill köra annonserna i. Låt oss ta ytterligare ett exempel. På svensk television förekommer med jämna mellanrum reklamfilmer om en nyutkommen CD eller video. Denna reklamfilm är distributörens verk. Sedan, direkt efter denna kommer en kort snutt om Åhléns där de säger att CDn/filmen finns på Åhlén för att Åhléns är rätt ställe att köpa den typen av media på. Åhléns har dessa reklamfilmer efter så gott som varje reklamfilm för en ny CD eller video (med distributörens goda minne naturligtvis, de betalar för privilegiet) för att a) den som vill köpa denna nyutkomna CD vet att de ska gå direkt till Åhléns istället för att leta någon annanstans men kanske viktigast B) för att den som vill köpa en CD eller en video vet att de finns på Åhléns så det är lika bra att gå dit direkt istället för att leta någon annanstans. Det är inte fråga om vad din boxman.se är värd i pengar. Boxman är ett varumärke nu för tiden och det är uppenbarligen värt pengar eftersom folk känner till det. Men det är bara värt pengar tillsammans med den verksamhet som folk förknippar det med. När vi ändå håller på kan vi ta de annonser som Boxman(.com) kör genom Tradedoubler som ytterligare ett exempel. De har två olika banners 1. Lång informationstext om vad Boxman är för något, varför de är bra och varför du vill använda dig av deras tjänster tillsammans med deras logotyp 2. "Hyr så många DVD-filmer du vill" Den första annonsen gör uppenbarligen den som ser annonsen mer medveten om boxman och vad de gör men behöver inte nödvändigtvis vara intresserad av att öppna ett medlemskap hos dem just nu. Någon gång i framtiden kan de komma ihåg annonsen och gå till boxman och öppna ett medlemskap men naturligtvis utan att den som visat annonsen får betalt. (Det här kan vara en kombination av att ha sett annonsen på många sajter, tv och i tidningen - BRANDING) Den andra annonsen är bättre utformad eftersom den inte på samma sätt lyfter fram boxman som varumärke utan försöker snappa upp den som är intresserad av att hyra film just nu. |
Vad säger ni, ska vi inte göra en protestlista där det står regler på vad annonsernas annonser får innehålla :P
|
Citat:
Du räknas som en unik besökare på varje sida du besöker. Om du tänker såhär, site: www.1.se www.2.se kör med ett annonseringsnätverk, där jag som annonsör måste ersätta alla webmasters där min annons exponeras. Du besöker båda dessa sajter per dag då skall jag enligt Dojo´s mening ersätta båda webmastrarna på 1.se och 2.se för att de har exponerat annonsen för dig. Helt meningslöst. Det är ju samma besökare (du) som besöker båda sajterna. Ungefär som att jag skulle sätta in 2 exakta annonser i aftonbladet. Först ser man den första annonsen i tidningen, sen den andra. Helt meningslöst att folk ser den andra då de redan har sett den första. Hehe, kanske blev lite konstigt skrivet... :P |
Citat:
Angående åhlens, annonsnätverken i sig blir inte särbehandlad om du tror det. Kolla i t.ex. i en papperstidning så skriver dem exakt samma sak där. Men från en logisk synpunkt, så är nog inte Åhlens annonser de bästa. Jag menar, de tar rätt bra betalt för vad de säljer. Lika bra att lägga upp reklam för affiliate program. Hör med NetOnNet, hörde att de skulle fixa upp ett nu. Alla varumärken, BOL, NetOnNet m.fl. är HELT värdelösa utan domännamnen. Om du har ett val: Äga NetOnNet.se eller varumärket NetOnNet så vore du en idiot om du tog varumärket. Du kan inte tjäna en krona utan domänen, men du kan däremot tjäna en massa kronor med domänen och vara utan varumärket. Den skalan som kommer ihåg Boxman namnet kommer förmodligen skriva Boxman.se och komma till MIN domän. Det är inte många som klarar utav den där biten att komma ihåg namnet. Kolla med Lastbryggan så får du se, Mats som driver Lastbryggan vet t.ex. hur det är när folk söker på sökmotorerna. Jag lovar dig han ger dig infon så får du se hur dumma människor egentligen är. Men visst, de som avancerat sig mer då det gäller IT kommer nog komma ihåg det. Men fortfarnade, det är så pass få att det är inget att grubbla över. :D |
Citat:
Tilläggas kan väl också att det är "svårt att missa lastbryggan" eftersom jag har dom viktigaste namnen .se, .com, .net, .nu och .org Som Pekay säger folk é dumma :D // Mats |
Citat:
Jag kan dessutom säga att jag har väldigt bra placeringar på vissa specifika ord (som folk söker mycket på). |
Ja, du ser...
Skulle jag ha tag på en sida som jag visste heter snabbstart så börjar jag naturligtvis med att skriva in adressen i adressfältet, funkar inte det så hoppar jag på sökmotorn. // Mats |
Doje om jag får be.
Japp, Åhléns gör samma sak i tidningarna - de arbetar på sitt varumärke. Men som sagt, i tidningsannonser är det inbyggt en ersättning för den branding som görs. Också som sagt, det är det inte i annonsnätverken. I tidningen betalar man en fast avgift, oberoende av hur många köp som uppstår. Alltså är allt inräknat - branding OCH ekonomiskt utfall. Problemet med "unika" besökare är precis som föregående talare har sagt. För den som ägnar sig åt branding är det naturligtvis bra om annonsen syns på flera webplatser av kvalitet eftersom samma person utsätts för samma budskap mer än en gång, vilket naturligtvis bidrar till att stärka varumärket hos den personen. Branding pågår varje gång en person ser en annons där ett varumärke med budskap exponeras. Därför är kanske inte ersättning per impression så långsökt ändå - även om jag och andra i den här tråden redan avfärdat det. Även om man ser annonsen flera gånger på varje sajt man besöker så pågår branding utan att dessa webplatser får betalt för det. Vad vore boxman.se värd om inte boxman redan hade stärkt sitt varumärke genom branding? |
Citat:
Med lite tur så är det någon bannerskapare som upptäcker att man får bättre spridning om man följer rekommendationerna. Skräckexemplet är väl när dvdon.com i sina banners gjorde reklam för en tävling (utan köptvång) där man kunde vinna dvd-filmer. Och affiliaten skulle få 5% på det som såldes... |
Citat:
|
Kanske skulle svenska webmasters tillsammans kunna sätta ihop ett dokument om god praxis (document of good practice) som annonsnätverk och annonsörer kan använda sig av. Vi är superaffiliates till några program på Tradedoubler, de annonsörerna skulle verkligen behöva tänka på vad de gör.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson