![]() |
Hej
Då i december år 2007 så sålde Axentus .SE domäner för 10kr/st, vilket jag tyckte var intresant då jag nappade på loopias och bineros erbjudande så tänkte jag jag testar att beställa här med, 10kr är inte så farligt om det inte skulle bli något alls, när jag sedan hadde följt steg för steg hur jag skulle göra och till sist så fick jag ett mail med uppgifterna till min kontrollpanel, vilket jag tyckte var konstikt, skulle jag inte få en faktura på 10kr? iallafal så kontaktade jag dom nån dag efter jag hadde fått uppgifterna men ingen faktura, då sa en där att den skulle komma men då jag var i behov av domänet nu så kunde jag inte vänta, jag sa då till dom i god tid och enligt svensklag att jag ville makulera ordern, då fick jag reda på att det inte gick, men jag sa till dom att jag bara har följt svensk lag och har rätt till det. Nu har det varit tyst i över en månad och idag fick jag en faktura igen av dom fast jag har påpekat att makulera den flera gånger innan i december månad, gör dom rätt eller gör jag? 10kr är inte mycket men jag tänker inte betalla något nu jag inte är i behov av (då jag använder en annan domän till detta projekt) och som jag sa innan makulerat ordern. Vad hadde ni gjort i min sits? Dom vill inte lyssna på en och supporten tar allt för lång tid att besvara. erätta gärna vad som sakt ni hadde gjort och har detta hänt fler? MVH Fredrik J |
När har du varit i kontakt med oss? Hittar inget i detta ärende mer än att du frågade efter fakturan, antar att det var du för den personen hette Fredrik, i det fanns det inget om att du ville markulera någon order.
När har du inte fått svar och när har det tagit tid att få svar!? Domännamnet registrerades direkt vid er order. |
Jag kan ju tycka att om domännamnet registrerades när du beställt det så är du skyldig att betala. Är du privatperson kanske du har möjlighet att krångla dig ur det om inte Axentus följt regelverket runt det hela till punkt och pricka.
Men det är 10 kr och har du fått din domän tycker jag att du ska betala. |
Jag känner flera som fick sin faktura (inklusive mig själv) igår, så de har väl gjort ett massutskick för alla december-domäner.
Då du fick domänen nästan direkt är det väl inte så farligt? |
Sludent: Jag var ute efter att få fakturan direkt inte behöva vänta i nästan 1½ månad för att få den, jag vill liksom kunna betalla den. sedan spelar det ingen roll om det skulle vara som pdf till mail eller komma på posten bara jag får den.
sedan skickade jag att jag ville makulera min domän 2007-12-18 detta var nån dag efter ordern. jag har hittat mailet med, jag mailade hela 5gånger den dagen som gmail har registrerat, och vad jag kan se också var att 2-3 dagar innan fick jag mina inloggnings uppgifter i mitt mail så JA jag följer lagen där. Sedan bryr jag mig inte om ni registrerar den direkt eller när ni fått pengarna bara jag betallar mina fakturor i tid så blir jag nöjd. jonny: Hur skulle jag kunna betalla om ingen faktura? detta mailade jag till dom med, men fick som svar att jag får vänta till jag får fakturan, jag köpte domänet som privatperson. Axentus kan inte ha följt till punkt och prickar på regelverket, det tog dom lite mer än 1½ månad att skicka en faktura till min mail? Det är inte summan jag bryr mig om det är att det skall ta en sådan satans tid att skicka en viktig faktura till en. Andra företag har alldrig hatt sådana här poblem med mig varför gör dom då det?. Cykelpedal: Ditt svar finns längre upp i detta inlägg. |
Det är tråkigt när man försöker vara snabb och leverera tjänsten direkt, dock uppskattar inte alla det.
Att fakturan kommer en månad senare är inget bra, det är helt klart en miss från vår sida, detta beklagar vi, men att få 30 dagar netto är väl ändå inte så illa. Anledningen till att faktureringen blivit försenad är för att vår ekonomitjej fick barn, och det var svårt att finna en ersättare snabbt (barnet kom lite fortare än beräknat :) ) Ang. fakturahanteringen jobbar vi idag med vår leverantör av faktureringssystem med att integrera våra system för automatisk hantering utan dröjsmål. Tyvärr fungerade detta inte med vår tidigare lösning, nytt system från 1 januari i år. :) Nu har jag dock meddelat kund att vi skriver av fakturan, hoppas det är plåster på såren för en sen faktura. Är det fler kunder som anser sig felbehandlade av sen faktura så kontakta mig på PM. |
Sludent: Har inte med tråden att göra, men varför inte anställa fler ekonomifolk då?
|
Allt har med ekonomi att göra, och att hitta en ersättare som kan börja 3 veckor tidigare än beräknat är inte så lätt tyvärr.
|
Sludent: Att försöka går inte, ni kan faktist skicka fakturan samtidigt när ni skicka inloggnings uppgifter till kontrollpanelen precis som andra webbhotell gör, ser inget svårt i det, sedan pratade jag bara med killar på ert företag, inte en enda gång via email ser jag komma ifrån en kvinna. Jag uppskattar alltid när saker går snabbt, men då skall det går rätt till. Att få 30 dagar netto är inget att skryta om, iallafal inte för mig.
Ang. er ekonomitjej så kan jag iallafall gratulera men man ser faktist när det är dags att hitta en ersättare, att vänta in i det sista har alldig fungerat och kommer alldrig att fungera heller, att barnet kom snabbare än väntat går också att räkna ut ibland, som sakt allt handlar om att ha lite i beredskap en extra person när detta väl händer. en lite fråga, varför bara ha 1 person i ekonomiavdelningen? minst 2 borde räcka som en start. Jag är tacksam för att ni har makulerat ordern men man skall alldrig behöva gå ut så här på ett forum bara för en sådan enkel sak, bedrövligt mycket bedrövligt faktist. Ett stort tack till wn.se igen för att finnas till hjälp när det behövs. |
Fredrik, jag förstår inte vart du vill komma. Jag har inte på något sätt missbehandlat dig, olyckligtvis registrerade vi ett domännamn åt er, kommar ALDRIG ske igen!
En fråga! Vad har WN hjälp dig med!? De inlägg du gjort på WN har inte hjälpt dig något. Du skrev en supportfråga till oss kl 18:53 och ett inlägg på WN kl 18:57, tyckte du att vi skulle hunnit svara på frågan på 5 minuter? Eftersom du ville markulera din order så hade vi på ekonomin säkert löst det, om vi fått chansen, men eftersom du inte uppföljde tråden ang markuleringen så antog vi att du accepterade svaret Mikael gav dig. |
Citat:
; ) |
Ett företag har enligt lag tre år på sig att fakturera för en utförd tjänst eller såld vara.
Öppet köp enligt distansavtalslagen gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet (t.ex. en specialbeställd vara) eller snabba åldrande inte kan återlämnas. Kort sagt så gäller inte öppet köp på domännamn. Att du ens försöker begagna dig av ångerrätten när det gäller en faktura på 10 kr gör dig till en skitstövel. |
Sludent: Om ett företag registrerar ett domän av egna pengar först så får dom skylla sig själv, det skall inte kunden få skit för, du behöver inte vara oroligt att jag kommer köpa något ifrån er, jag skall inte köpa mer saker ifrån oseriösa folk. börjar bli trött på alla dessa företag. Wn.se har hjälpt visst, i dec ville ni inte makulera en order som ni gör fel på efter 2-3 dagar, jag skrev till er innan här ungefär faktist 5min innan att jag skulle skriva på forum men skulle ge er tid, jag fick ett nej innan i dec utan att ha skrivit här inne, det hjälpte inte varför skulle det göra nu i slutet av Jan 1½ månad efter utan att ha skrivit här inne, nej ni skulle inte ha makulerat den då heller, så wn.se har gjort en tjänst som är bra till en, så fort ett företag gör fel och man skriver om det här inne så går dom tillbaka.
Jag gav er redan en chans 2-3 dagar efter ordern och jag följde regelverket in på prickar, fick en nej då varför skulle ni säga ja nu? nä skärpning lite och sluta bortförklara allt och gör det rätt istället. Jag fick inget svar efter den 25dec hur skulle jag fortsätta tråden då i mailet? som jag sa innan sluta att bortförklara allt det funkar inte så längre. Lime: driver inget företag så nej på din fråga, om nu det stämmer det dom säger angående ekonomitjejen så kan väll endå någon hoppa in i den tjänsten så länge tills dom hittar en, att vänta över 1månad att skicka en faktura är dåligt. Gustav: var hittar du dom reglerna? Det är inte summan har jag berättat, 10kr kan jag leva med det är att jag fick vänta på fakturan i över 1 månad vilket inte är seriöst alls, dom borde kunna skicka ett mail under kontakten i december när man väl frågade om fakturan men nej den skulle komma sa han då makulerar jag den i tid vilket är rätt, om dom hadde lagt ut pengarna själva så kunde dom berätta det men nej inte ett knysta om det utan bortförklarar sig hela tiden, dom borde skriva iallafal minst en nyhet ang. deras ekonomi på framsidan då hadde jag förstått men igen inte ett knyste om det. övrigt verkar det ha hjälpt lite men jag får väll vänta och se, dom skickar väll en faktura till efter en månad. |
Vi har aldrig skickat mer än en faktura till er.
Vi har svarat på alla mail till er utan direkt dröjsmål. |
Jag skulle inte ens skrivit alla dina lång inlägg om jag så fick 10 kronor.
Du kan få en tia om du vill, så har du råd med räkningen. Nä justdet, den är ju tillbakadragen... Så varför fortsätta med det här? Förstår fortfarande inte varför du är så upprörd, att få en faktura månaden efter en kampanj avslutades är långt ifrån det värsta som kunde hända. Sen fick du domänen nästan på en gång, och det är ju bara positivt för alla inblandade. |
Rent moraliskt har du ju faktiskt beställt en tjänst och fått den utförd direkt; sen börjar du krångla några veckor senare.
Jag har svårt att förstå vad du är så upprörd över och är bara tacksam att inte ha blivit utsatt för att ha dig som kund. |
Sludent: Ge dig nu, ingen har påstått att ni har skickat fler än en, hadde ni skickat den redan vid köpe av tjänsten hadde problemet inte varit här nu eller hur? om en tjänst inte fungerat korekt som den skall så hadde ni kunnat meddela en detta då eller hur? då hadde vi inte suttit i samma båt med hål i eller hur? Precis som alla andra företag måste man underhålla sina tjänster så inga fel framstår, eller går att fixxa snabbt.
Cykelpedal: Som jag har sakt innan, verkar var så att folk är blinda och kan inte läsa, inte vet jag, iallafal är det inte summan jag bryr mig om utan att få fakturan i tid, det kan man faktist begära ifrån ett företag, har dom problem hadde dom kunnat meddela sina kunder då hadde jag förstått men inget under diskutionen kom det fram. Visst är det inte så farligt men någon information under tiden vi pratar kunde dom ha sakt något och inte sitta tysta om den information, visst världen går inte under och det finns värre saker men jag anser endå att denna punkt är viktig. jonny: Jag säger återigen och tydligen förstår ingen vad allvaret ligger, det är inte summan eller tjänsten det är att dom väntar med fakturan och inte har meddelat mig under den tid jag var kontakt med dom. vad är det som är så svårt att maila över en fakture när kunen har godkänt tjänsten? Sedan är det inte några veckor efter utan 2-3dagar efter registreringen som Axentus klantar sig, jag trodde faktist att problemet var löst då, hadde det varit det hadde inget inlägg kommit om dom här inne av mig. Dock är fakturan makulerat och jag är nöjd. Sköter du faktueringen och servicen rätt & bra har du alldrig problem med mig iallafal, jag köper en tjänst då förväntar jag att den skall fungera fel fri, och det spelar ingen roll om det är 10kr eller mer. |
Att skicka/få en faktura en eller ett par månader senare är väl inget konstigt, det får jag jämt och ständigt. Tror inte att den generella bilden är att detta skulle vara oseriöst.
Beställer man något ska man betala för det enligt mig. Om det inte är något fel på produkten/tjänsten det vill säga. Att beställa något och sen ångra sig och kräva att ordern ska gå tillbaka utan att det är fel på produkten är enligt mig däremot oseriöst. |
Citat:
Det övriga tänker jag inte längre besvara då det är bansligt och omoget av en person, att besitta med den texten. jag tänker inte svara mer i denna tråd då problemet är ur vägen. tack iallafal. |
Det är väl inget fel på tjänsten bara för att du inte får fakturan när du förväntar dig att få den. Jag fick en faktura från en städfirma efter fyra-fem månader; inte har jag gnällt för det.
|
Klantar sig?
Det är beklagligt att just du inte fick fakturan direkt, vi har inte fått klgomål från någon annan kund i alla fall, och vi registrerade en hel del domännamn under december. |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Sen måste du bestämma dig marknadsbanken. Var det fel på tjänsten eller inte? Om det var fel på tjänsten och du inte fick tillgång till din domän inom skälig tid så har du rätt att reklamera. Du skriver själv att du fick domänen. Att du får vänta i en månad på en faktura är varken ovanligt eller konstigt. Du får motivera varför det var viktigt för dig att få denna faktura omgående. Jag kan inte förstå varför det skulle spela någon roll när en faktura kommer kunden till del, om domänen redan gjorts kunden tillgänglig. |
Det här var den märkligaste tråd jag läst på länge.
Marknadsbanken, du verkar ju uppenbarligen inte ha alla indianer i kanoten. Förstår inte hur du kan förvänta dig att få fakturan vid beställning om du inte uttryckligen bett om det och Axentus inte uttryckligen sagt att du ska få det (som att det på nått sätt skulle vara praxis?). Att sen orka bli arg över det är ju än mer förvirrande. Bli inte kund hos mig är du snäll. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson