WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Kan man blåsa husmäklaren? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26785)

totoo 2008-01-31 17:53

Jag har aldrig köpt eller sålt hus, så jag vet inte hur det fungerar riktigt.

Jag och en kompis blev sugna på att köpa ett hus att dela på, billigt och bekvämt.
Då kom jag på att en släkting har ett hus till salu, som vore rätt klockrent. Men då är ju mäklare och allt redan igång, vilket känns lite onödigt kanske.

Jag antar att mäklarna har bra avtal som gör att de inte kan bli kickade och huset säljs utanför deras kontroll hur som helst, men vad vet jag.

Det jag tänkte är helt enkelt om jag kan köpa huset billigare om man gör köpet mer privat utan någon annans inlandning. Banklån lär jag ta oavsett vilket, men att ge en massa procent till en mäklare känns ju onödigt då jag inte behöver honom.

Finns det möjlighet för mig att göra ett kap? :)

Tack / Tobbe

Alpha 2008-01-31 18:34

Det gäller ju bara för ägarna att säga att dem ångra sig. Så blir mäklaren kickad.. men jag vet faktiskt inte hur det fungerar med om de måste betala för jobbet som gjorts ändå av mäklarna..

Maila/Ring anonymt och fråga.

mvh

Robert 2008-01-31 19:06

Mäklare brukar enligt det underskrivna avtalet ha rätt till mäklararvode inom en 3 månaders period oavsett vem som säljer huset.

Dessutom hjälper mäklaren till med allt pappersarbete vilket kan vara skönt.

jonny 2008-01-31 19:10

Mäklare brukar ta nånstans från 2% och uppåt i provision. Avtalet kan innehålla ersättning för kostnader som mäklaren haft och brukar innehålla ensamrätt för mäklaren.

Exempelvis SBAB lånar bara ut pengar om affären förmedlas av mäklare.

Det kan nog vara bra att ha en mäklare involverad, speciellt om det är en släkting. Alla vill väl, men vad händer om det är mögelskador och måste saneras för åtskilliga 100 000 kr?

goose 2008-02-01 00:19

...ja inte ställer sig mäklaren o sanerar. skit i mäklaren o ordna försäljningen på egen hand :)

totoo 2008-02-01 01:35

Ok, tack för infon.

Men om vi formulerar om frågan.

Lått oss specificera upp ett säkert vanligt scenario för folk som köper hus av någon de känner (stämmer perfekt in på mig):

* Jag är köpare
* Jag känner säljaren väl och litar fullt på denne
* Däremot vet jag inte hur bra hus skicket är i när det kommer till saker man inte kan se hur som helst (t.ex. om det finns risk för fuktskador i framtiden). Vilket leder till att man vill ha någon form av säkerhet. En riktig kontrollant behövs nog i alla fall, eller så kanske en kompetent snickarkompis kan titta på det.

Så till frågan, är det i denna situation sannolikt att man som köpare har nytta av mäklaren? Förvisså kanske säljaren vägrar, men jag tänkte säljaren vet ju att de får sina pengar, så de lär väl inte ta några risker iaf.

Om båda tjänar på att göra sig av med mäklaren så borde mäklaren kunna försvinna! :) Men det finns säkert 25 grejer jag inte fattar som faktiskt pekar mot mäklarens fördel.

dumle66 2008-02-01 11:07

Citat:

Originally posted by totoo@Feb 1 2008, 02:35
Ok, tack för infon.

Men om vi formulerar om frågan.

Lått oss specificera upp ett säkert vanligt scenario för folk som köper hus av någon de känner (stämmer perfekt in på mig):

* Jag är köpare
* Jag känner säljaren väl och litar fullt på denne
* Däremot vet jag inte hur bra hus skicket är i när det kommer till saker man inte kan se hur som helst (t.ex. om det finns risk för fuktskador i framtiden). Vilket leder till att man vill ha någon form av säkerhet. En riktig kontrollant behövs nog i alla fall, eller så kanske en kompetent snickarkompis kan titta på det.

Så till frågan, är det i denna situation sannolikt att man som köpare har nytta av mäklaren? Förvisså kanske säljaren vägrar, men jag tänkte säljaren vet ju att de får sina pengar, så de lär väl inte ta några risker iaf.

Om båda tjänar på att göra sig av med mäklaren så borde mäklaren kunna försvinna! :) Men det finns säkert 25 grejer jag inte fattar som faktiskt pekar mot mäklarens fördel.

Vanligtvis så känner nog inte köpare och säljare varandra vilket gör att mäklaren funkar som mellanhand.. En kompis som sålde ett hus hamnade i samma sits där en kompis till han köpte huset via mäklare, kändes onödigt att betala 20 000 till mäklaren tyckte han då, likaså tyckte köparen att det var onödigt.. Men det behövdes en snabb affär så då vart det så..

Läs på om husaffärer, finns massor av sidor på nätet hur du kan va din egen mäklare, där får du även information om vad du bör tänka på.. bara googla :)

jonny 2008-02-01 11:22

Du bör anlita en besiktningsman oavsett. Det kostar, men det ingår försäkringar och liknande.

Jag förmodar att det går bra att säga upp avtalet med mäklaren och avvakta med affären tills avtalet upphört gälla.

Jocke 2008-02-01 14:15

Kan du/ni inte prata med mäklaren och förklara läget.

Om mäklaren slipper annonsera ut huset, ha visningar mm så kan den säkert tänka sig att sänka arvodet!

jonny 2008-02-01 14:17

Och bara att få ett vettigt avtal som skyddar båda parter kan väl vara värt någon tusenlapp.

Robert 2008-02-01 14:56

Jag tycker mig minnas något om att om en mäklare är med i bilden så blir huset pris automatiskt godkännt av berörd myndighet (skattemyndigheten?). De är ju lite paranoida att det sker luftaffärer där folk tvättar sina tidigare husvinster genom att köpa endera till över- eller underpris. Mäklarens närvaro i försäljningen garanterar alltså det "marknadsmässigt" korrekta priset som blev på huset så att säga.

Och apropå besiktning; du måste ha besiktigat huset av behörig besiktningsman för att få försäkra det. Ska du ta banklån till huset så kräver banken att du har försäkringen klar att tas i bruk samma dag du skriver på papperen. Fö så gäller 10års ansvar för säljaren mot vissa typer av fel, och säljaren kan också ta en försäkring mot just fel som du upptäcker under den perioden, kostar ca 5-6000kr engångskostnad (värt varenda öre...).

Utan mäklare måste ni också lägga ner tid på att luska ut hur ni plockar ut lagfarter, tomträtter, gälder etc... :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson