![]() |
Tjena.
Håller på med en ny design och jag får inte teckensnittet att bli lika i FF och IE. Använder css så jag tycker att de borde funka, men icke. :( Vad göra? |
Börja med att bli mer specifik i din fråga.
|
En länk till sidan kanske?
|
Ändrar mig lite nu.
Jag har en css fil som är förgjord (oscommerce) I den har jag en rad som ser ut såhär: .product b { color:#007FB0; font-size:11px} Jag vill kunna ha så i en annan text. Hur gör jag för att få in det? Texten är i en ram. Tack på förhand ;) |
Jag har nu lyckats få det att fungera, har dock ett problem.
Det fungerar om jag skriver Sedan om jag ska gå in och ändra något så har det ändrats till och då vill det inte fungera. Hur gör jag för att det inte ska ändras automatiskt till [b] ? |
Hm... bara att kopiera den o lägga i någon annan class?
eller så får du skriva .product b,.någonannanclass strong{} eller skriva <div class="product"> text </div> eller lära dig css |
Citat:
|
div.product b, div.product strong { ... }
|
Har kodat i flera månader på Linux - Firefox där jag försökt använda teckensnitt som även är kända i Windows. Vad händer när jag testar sidan flera månader efteråt på Windows XP - Firefox alla teckensnitt ser inte kloka ut, alla "grejer" är helt felplacerade med en felmarginal på 0,5-1 cm :blink:
|
Citat:
|
Jag håller med, det är bökigt att behöva testa sidorna mot olika webbläsare hela tiden.
Har märkt att det blir enklast och med tillräckligt bra resultat att alltid utgår ifrån hur det ser ut i Firefox, för då brukar det se schysst ut för MS Internet Explorer och Mac Safari också. MS IE lägger gärna till extra luft under texten tyvärr... men man kanske får vara glad att det inte ser alltför @#! ut. |
Eller så designar du primärt för IE som 95% av dina besökare förmodligen använder.
|
Ta en titt på IEs4Linux:
http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Page |
Citat:
Firefox är den bästa webläsaren att utveckla för - sedan får man fixa till detaljerna i IE. |
Att det ser skapligt ut i IE kan jag inte hålla med om.
Skrev en text, som vart dubbelt så stor i IE mot FF. Jag har fått det att fungera förutom att jag måste skriva [b] istället för [b] Men om jag går in och ändrar om sedan så har det ändrats automatikst till [b] och då måste jag ändra det igen till [b] för att det ska fungera. Har lagt in en WYSIWYG editor som jag redigerar produkterna med. Kan det vara den som inte godtar [b] ? Skumt är det :( |
strong är mer semantiskt korrekt än b, så det kan mycket väl hända att din editor ändrar det av den anledningen. Varför kan du inte använda strong och applicera css på det i stället?
|
Citat:
|
Jag har nu fått allt att fungera.
Det var en bug i editorn som gjorde att den ändrade om. Uppdaterade till en ny version, och nu fungerar allt :) Anledningen till att jag gärna inte använder css är givetvis kunskapen. Kanske på tiden att lära sig ;) Tack för alla svar! |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
b står för bold, alltså fet stil, vilket ofrånkomligen är ett visuellt attribut och inte en semantisk diffrentiering. strong däremot står för betonad text, oavsett visuell form, och är därmed semantiskt (vilket b inte är). Hur menar du att det skulle kunna bero på sammanhang? |
Citat:
Jag brukar reflektera och sammanfatta det gågna musikåret och då är det naturligt att man nämner artister eller namn på plattor i brödtexten. Det är ett exempel där [b] inte är så passande utan där [b] passar bättre för jag vill ju inte betona namnen utan vad jag vill är att de sticker ut lite, så att det blir lättare att läsa. Skulle det vara vettigt att använda [b] eller [i] där? Inte riktigt, va? |
Citat:
Du kan gärna använda b om du tycker de är bättre - men det ändrar inte det faktum att b, i och u är visuella element och span, em och strong är semantiska. Det var bara det jag ville säga. (Säg att du fick för dig att visa namn och plattor med lutande text istället - då skulle du antingen 1. behöva byta ut alla b mot i eller 2. sätta css på b som tar bort fetstil och lägger till lutning, vilket skulle verka märkligt det går rakt emot betydelsen för b och istället motsvarar utseende på i. Det är för att slippa konflikter av det här slaget som man alltmer går över till sematisk gestaltning. Optimalt vore förstås om man på bästa xml-maner kunde binda elementen ännu mer till innehållet med t.ex. <artist> och <album> och sedan formge dessa med css.) |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Du har ju skrivit att den endast ska funka för [b]-taggar?
.product b { color:#007FB0; font-size:11px} .product "B" = b-tag .product { color:#007FB0; font-size:11px} ska du skriva. |
Citat:
Citat:
Sett ur ett strikt semantiskt perspektiv är ju i-, u- och b-elementen samma utseendebestämmande otyg som big-, small- och font-elementen som brukade tillföras soppan av innehåll, formatering och utseende i html för några år sedan (det hela sedan inrullat i några lager av nestade tabeller). Men det här blir ju långsamt hårklyverier - och vi använder ju båda [b] och [i] (Jag använder utan vidare dessa element då det är mer praktiskt för att minska ner sidtyngden eller lättare "träffa" olika element utan att betunga sidan med en massa class-deklarationer, osv.). |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
Citat:
Min urprungliga tolkning att "strong är mer semantiskt korrekt än b" verkar det som du nu i alla fall håller med om och det enda som jag i det inlägget ville säga var att det finns väl ingen påträngande anledning att manuellt ändra strong till b om html-editorn man använder föredrar det (det hela går ju utmärkt att styra det hela genom css). |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Har vi kommit någonstans sedan vi började diskussionen? :blink: :) |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
lånar tråden lite när ni ändå snackar om detta:
i firefox blir sidan bra och inget glapp.. http://www.glamer.se/meny/meny.htm men i IE blir det glapp :( vad är felet? |
Börja med att nollställa alla margins och paddings
Lägg till Kod:
* { margin:0; padding:0} |
Citat:
du är en ängel. |
Citat:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:07. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson