WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   snusogram.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26700)

DoubleR 2008-01-29 00:10

snusogram.se
Vad tror ni?
Kan det funka med ett liknande koncept som chokladogram.se

Tänkte mig ett brett sortiment som täcker allt från lyx varianter som Kardus:
http://www.swedishmatch.com/Swe/Kardus.asp
http://imagebank.swedishmatch.com/im...med%20band.jpg

Specialanpassad snus för kvinnor:
http://www.swedishmatch.com/konsumen...nt/Nyheter.asp
http://imagebank.swedishmatch.com/im...c/Bild%207.jpg

Ja i stort sätt all snus och snus tillbehör som finns ute i marknaden.

Självklart med en touch på snygga och omsorgsfullt paketerade förpackningar.

Yepp 2008-01-29 00:22

Haha (förlåt), jodå - varför inte. För mig skulle det helt klart funka, iaf som kanske en i vissa fall halvplojig grej till nån av polarna / från grabbgänget. Jag hade tyckt det varit kul att få, och skulle lätt kunna tänka mig att köpa till någon av mina polare.

Dock är jag snusare och har därmed en ganska partisk åsikt, samt gillar roliga påhitt och är sämst på att komma på presenter. Jag säger på för egen del, men är tveksam till om det finns tillräckligt många likadan som jag där ute...

Dessutom finns juh problemet i att komma upp i riktiga volymer kanske, känns på ett sätt fattigt att ge bort en dosa - men å andra sidan fånigt att ge bort en stock... ja du förstår problematiken...

serial 2008-01-29 00:32

Trevlig idé, om folk fattar att dom ska skicka snus till mig =)

Skrev faktiskt till swedish match om att jag tyckte att de skulle börja lägga i lite roliga saker i locken i marknadsföringssyfte, är ju så tråkigt när det är tomt där. En av idéerna var att de skulle kunna lägga i pokermarker i locken och när man kom upp i ett visst antal marker så hade man inköp till ex. svenska spels turnering för snusande pokertorskar (lite kan dom väl jobba på att hålla mig beroende) =). Du kanske kan utnyttja det i din give-away-idé.

Fast det är väl bara portionsdosorna som har lock i och för sig, eller?

Gustav 2008-01-29 00:32

Män har ingen tradition av att ge varandra gulliga presenter. Kvinnor vill inte uppmuntra sina mäns snusande. Personligen så skulle jag ha svårt för att ge bort skaldig tobak till någon som jag älskar.

Jag sågar idén eftersom jag inte kan identifiera någon målgrupp. Men det krävs inte någon större investering för att lansera en sådan tjänst, så du kan ju prova och se vart du landar.

pokerstjärna 2008-01-29 01:12

Tanken är god, men rent allmänt så tror jag inte att det skulle hålla.
Jag håller förävrigt med vad Gustav skriver ovan.

Viktor 2008-01-29 03:55

Jag tycker det är en bra idé. Sjäv är jag snusare och
även väldigt dålig på att ge folk och polare presenter
när de fyller år osv. Så att skicka en dosa till nån polare
skulle jag helt klart kunna göra.

Bra mycket roligare än två kexchoklad i en papplåda.

jonny 2008-01-29 08:20

Du kan ju i vilket fall se till att skicka ut färdiga lådor och inte som chokladogram som skickar lådor som man får stickor av :(

Anders Larsson 2008-01-29 12:32

Tyvärr tror jag inte det går att genomföra, eftersom det väl är 18 års årldersgräns på snus.

DoubleR 2008-01-29 14:38

Tack för alla era synpunkter.
Jag förstår att det finns hinder och problematik med idén, men o andra sidan, vad vore en idé utan problematik :).

Jag skall nog kontakta olika snus leverantörer och höra med dem ifall det även finns ett intresse från deras sida, så får vi helt enkelt se vart det hela slutar.

digi 2008-01-29 15:21

Lite tips:
+ enklare märken
+ standardförpackning
+ bra pris
+ gratis frakt till oslo

isf beställer jag gärna några sändningar till mitt alter ego ;)

Skämt åsido så är det en rolig idé, men som andra säger kan det vara svårt att genomföra. Klura lite mer på den! :)

Robert 2008-01-31 16:46

Du kanske skulle bredda dig lite och köra Grabbogram istället? En låda med en snusdosa, en förifylld stryktipskupong och en dvd-film i samma presentlåda exempelvis? :)

Eazt 2008-02-01 09:12

Citat:

Originally posted by Robert@Jan 31 2008, 17:46
Du kanske skulle bredda dig lite och köra Grabbogram istället? En låda med en snusdosa, en förifylld stryktipskupong och en dvd-film i samma presentlåda exempelvis? *

Var lite tveksam till Snusogram men Grabbogram är ju helt genialt! :)
Konceptet är dessutom lätt att utveckla med nya kombinationer etc, något som jag tror kan vara lite halvsvårt om man enbart riktar in sig på snus.

DoubleR 2008-02-01 12:16

Nej grabbogram känns inte rätt. Låter faktiskt som en eskortfirma, men jag förstår vad ni menar.

Robert 2008-02-01 15:02

Citat:

Originally posted by DoubleR@Feb 1 2008, 13:16
Nej grabbogram känns inte rätt. Låter faktiskt som en eskortfirma, men jag förstår vad ni menar.
Om jag ska vara väldigt generaliserande och försöka peka ut den målgrupp som använder snus så är inget som slutar på "-ogram" något som passar målgruppen ö.h.t! :)

Exklusivt snus är ungefär så bra som lyxiga tubsockor... det faller på sin orimlighet.

(ber om ursäkt om jag förolämpade alla snusande entreprenörer som lägger in en hårdkramad Ettans efter aveccen... hehe)

Wojt 2008-02-01 15:26

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jan 29 2008, 13:32
Tyvärr tror jag inte det går att genomföra, eftersom det väl är 18 års årldersgräns på snus.

På vilket sätt är detta ett hinder?

Du måste vara myndig för att handla på ALLA webbutiker på internet. Eftersom du ingår ett avtal vid köp. Om du inte har målsmans tillstånd dvs.

Det som sätter käppar i hjulet är leverantörerna om de inte vill att du skall sälja på nätet.

Annars kan det nog fungera.

Gustav 2008-02-01 16:58

Det stämmer inte riktigt. Det stämmer att ett avtal som ingås av t ex en 14 åring inte bindande. Men det är inte förbjudet att sälja till 14 åringen. Handlaren får först problem när mamman hör av sig två veckor senare och vill återlämna den utslitna produkten. Då är det bara att hålla god min och återbetala köpebeloppet. Handlaren har dock inte gjort någonting olagligt, så länge denna går med på att låta häva köpet.

Som handlar så är man alltså ganska utelämnad och har i stort sett inga rättigheter när det gäller försäljning till minderåriga. När det gäller tobak så är det däremot helt förbjudet att sälja till minderåriga.

Vad gäller snusogram så är det förmodligen bara att köra på tills någon 14 åring kommer över snus den vägen. Därefter får man betala viten och i värsta fall slå igen.

Wojt 2008-02-01 22:36

Det är väldigt lätt att undvika försäljning till minderåriga faktiskt..

Ta endast emot kreditkort, faktura och direktbetalning via bank. Alla dessa tjänster kräver att du är myndig.

Skippa postförskott.

När jag slutade med det har jag aldrig haft en endaste minderåring som beställt (förutom i sina föräldrars namn). I de fallen har jag ringt upp och verifierat.

Annars är det bedrägeri helt enkelt, om de saknar tillstånd.

DudeRille 2008-02-01 23:46

Räcker väl med att han har person nr kontroll (inkl 4 sista) om det är nån mindreårig som beställer i falskt person nr så är det ju ett brott. Så vad är grejen?

DoubleR 2008-02-02 01:34

Citat:

Originally posted by DudeRille@Feb 2 2008, 00:46
Räcker väl med att han har person nr kontroll (inkl 4 sista) om det är nån mindreårig som beställer i falskt person nr så är det ju ett brott. Så vad är grejen?
Ja exakt, det finns ett och annat sätt att sätta stopp för minderåriga så det blir nog inte ett jätte problem.

Anders Larsson 2008-02-03 02:55

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Du måste vara myndig för att handla på ALLA webbutiker på internet. Eftersom du ingår ett avtal vid köp. Om du inte har målsmans tillstånd dvs.
Det som sätter käppar i hjulet är leverantörerna om de inte vill att du skall sälja på nätet.

Såhär säger lagen om det:
12 a § Tobaksvaror som säljs till konsumenter skall tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att kontrollera mottagarens ålder. Detta gäller även när försäljningen sker genom automat, via postorder eller liknande. Lag (2005:369).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930581.HTM

Det tyder ju faktiskt på att det skulle gå fint att sälja snus på postorder.

Att göra en personnummerkontroll tror jag inte riktigt håller. Det räcker ju att jag som snusande 16-åring uppger ett giltigt personnummer och sätter detta som c/o till min egna adress. Olagligt, sure, men bankrån är också olagligt.

Kanske skulle det funka att skicka det till personnumrets folkbokföringsadress.

DudeRille 2008-02-03 03:49

Citat:

Citat:

Originally posted by -Wojt@Feb 1 2008, 16:26
Citat:

Såhär säger lagen om det:
12 a § Tobaksvaror som säljs till konsumenter skall tillhandahållas på ett sådant sätt att det går att kontrollera mottagarens ålder. Detta gäller även när försäljningen sker genom automat, via postorder eller liknande. Lag (2005:369).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930581.HTM

Det tyder ju faktiskt på att det skulle gå fint att sälja snus på postorder.

Att göra en personnummerkontroll tror jag inte riktigt håller. Det räcker ju att jag som snusande 16-åring uppger ett giltigt personnummer och sätter detta som c/o till min egna adress. Olagligt, sure, men bankrån är också olagligt.

Kanske skulle det funka att skicka det till personnumrets folkbokföringsadress.

Ja, fast då är det inte butiksägaren som gjort nått fel eller olagligt utan då är det 16åringen.
Fast håller med dig nog om att skulle va bra att kolla emot folkbokföringsadress.

Nu vet jag inte hur du hade tänkt dig men.
Om A beställer snus från dig skickar du det direkt till B som A vill ha det skickat till eller direkt hem till A först?

Annars så hade det ju gått göra som telenor, där man skriver in sitt person nr så ta dem fram folkbokföringsadress till detta person nummer och skicka endast till den adressen som dem får fram genom en koll från folkbokföringen
(Gäller iaf kontantkort)

Risken finns fortfarande att dem beställer i sina föräldras person nummer, men som sagt...då är det DEM IGEN som gör något olagligt!

klein 2008-02-07 08:11

Kan man inte utöka sortimentet med andra droger också? Haschogram.se osv..:-) Eller varför jointogram.se , målgruppen kan vara intagna på landets fästningar t.e.x Hall, Tidaholm, Norrtälje osv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson