![]() |
Var där idag och skulle handla lite grejer så jag kan sända trådlöst från PC till TV, frågade 3 st i personalen om hjälp men ingen kunde något om detta så jag valde själv. När jag ändå var där så passade jag på att köpa en fotoskrivare och en Mp3 spelare.
Kommer hem och ska börja installera: 1. Det trådlösa grejen sände men bilden var riktigt dålig och störningar vad jag än gjorde, dessutom så släcker den ner det trådlösa internet för både mig och min granne :) 2. Mp3 spelaren spelar 1-2 sec och stannar, man behöver trycka på play igen och om och om och om igen var 2 sek :) 3. Foto skrivaren verkade iaf funka tills jag skulle skriva ut från XD-kort vilket den ska läsa enligt instruktionen och spec. men nä fel på den också :) Nästan så man vill slänga alla dessa 3 prylar och he****e men jag ska dit imån ist och fråga va de håller på med, sälja 3 grejer och ingen fungerar? Det tråkia är att jag får vänta i någon timma innan det är min tur för återlämning för dessa kassor verkar ha mer att göra än de vanliga där man betalar. |
Förstår inte vad just Netonnet har med tre falerande produkter att göra? är väl produkterna i sig som har brister och inte återförsäljaren.
|
Det har ju mycket att göra, då det kanske brister i kontrollen när man köper in produkter. Hade en varit paj hade jag förstått, men köper jag 3 olika saker och alla 3 inte fungerar så är något alvarligt fel
|
Bara en fråga jag får då... eftersom detta är fel som inte uppstog av dig såååå borde du fått byt tillbaka allt ? Iaf inom 14dagar eller något sånt?
Isf varför inte göra det? För om jag fattar rätt så ha du inte gjort det. |
Ja, klart jag får det utbytt men de stänger 20 och jag var hemma 23. Däremot så har de långa köer till dessa återlämning diskar vilket kan tyda på att många fler än jag får problem, en gång satt jag över 2 timmar för att lämna ett headset för 100 kr då det inte passade min nokia modell fast säljaren sa att det ska funka. Kom ut ur butiken och testade, funkade inte. In igen och byta tänkte jag, satt som sagt i minst 2 timmar innan det var min tur. Var på väg å slänga det på den på de istället å gå men gjorde det inte.
|
Davve: Vad menar du? Butiken eller Webshoppen kan ju inte testa varje pryl innan dem säljer den. Funkar inte som att köpa bil när det gäller elektronik..
Iallafall, jag kan ändå hålla med Topic lite då det alltid fungerat bättre tidigare hos Netonnet för mig. Nu senare tiden är det lätt hänt att dem glömmer högtalare osv, och skickar varorna i massa gamla DVD kartonger så man förstår inte riktigt om allt finns med eller inte förrens man öppnat kartongen som man inte får hos posten.. dock brukar jag iofs få det men, fortfarande var Netonnet bättre när det gäller service tidigare. Jag tror det har att göra med att de är för stora just nu.. |
Jag tycker absolut inte man kan lasta butiken för att prylarna är trasiga.
Om netonnet och siba får en leverans mp3-spelare så kan jag inte tänka mig att det skilljer nått i kvalitet och det är inte heller meningen att butikerna ska testa var 5:e exemplar. Många verkar tro att elektronikbutikerna lever av enorma marginaler och har hur stora resurser som helst, men faktum är att man ofta har 2-5% marginal. Då kan man inte sitta och testa var 5:e produkt. Man har inte ens råd med ett demoex om man planerar sälja mindre än 200-300 ex av produkten. |
jag har aldrig väntat mer än 5 minuter på att lämna tillbaka grejjer... har under årens lopp lämnat tillbaka 4-5 prylar.
netonnet är min favorit bland hemelektronikbutikerna i borås iaf. |
Citat:
|
appropå någons notis om posten:
När jag hämtar lite mer värdefulla prylar brukar jag kvittera paketet när jag ser att det är oskadat utanpå (synliga transportskador skall alltid reklameras direkt till posten/postombudet) och sedan öppna paketet med postpersonalen som vittnen på innehållet. |
Mediamarket är grejen, om man har den butiken nära sig.
Kan varmt rekomenderas. |
Jag har svårt att tro att NetonNet skulle köpa hem sämre varor bara för att någon hört en kompis som har en kompis pappa som lämnade tillbaka en noname mp3spelare. Köper ni kvalitetsvaror så får ni vad ni betalar för, köper ni en produkt som heter "mp3spelare 1gb minne med radio, videouppspelning, diktafon och videokamera" för 199:- så lär den gå sönder.
|
Citat:
|
Då borde samma sak gälla för Elgiganten, OnOff, Siba osv? NetonNet och andra aktörer kränger inte bara en förstärkare i veckan utan massiva mängder, det kommer alltid att finnas utrustning som går sönder och det är dessa kunder som man märker av mest.
Det är sällan jag sett någon blogga om "Jag fick min telefon idag och den fungerar!", så i min värld så har NetonNet samma kvalitet som andra butiker men de har desto mer att bevisa på grund av sin storlek. |
Det är klart att produkter från andra aktörer också är av sämre skick med jämna mellanrum. Men ska man se till statistiken så är nog Netonnet den aktören som levererar flest felaktiga produkter (jag har ingen statistik på detta, men efter erfarenhet vill jag tro att det är såhär). Det finns två anledningen till att jag tror att Netonnet sysslar med b-sortering (egentligen har jag tre, men den tredje är mer hörsägen än fakta): dels så har Netonnet ett mycket lägre pris på sina produkter än övriga marknaden och dels så är det det här med felaktiga produkter/ trasiga produkter.
|
Som sagt, jag själv har kanske handlat 10 produkter på netonnet på ett år, och mer än hälften av det hade jag problem med.
Om man nu jämför med samma antal produketr köpta någon annanstans så är inte felmarginalen så stor som på netonnet, jag tror med mer på det med anrdra sotrering. Elgiganten har fler kunder än netonnet, tittar man på köer till återlämning/fel på dessa butiker ser man att netonnet har många fler som köar där. Frågan om det är värt det hela om man sparar 100 kr på produkt, tiden att få rätt sen är ju ofta värd mer än så |
Angående skrivaren så skulle det kunna vara ett kompatibilitetsproblem med din xD-minneskortstyp? Efter en snabb sökning kom jag fram till att det finns (minst) 3 st olika typer av xD-kort: standard, typ H och typ M. Vissa kameror är tydligen inte kompatibla med typ H och M (firmware-uppgradering kan behövas etc). Alla skrivare kanske inte supportar alla typer heller? Bara en tanke.
|
Om däcktillverkarna leverar b-sorteringen till mackar varför skulle inte elektroniktillverkarna sälja b-sorteringen till lågprisbutiker på samma sätt?
|
Citat:
Är man mån om sitt varumärke så säljer man inte B-sortering. Så enkelt är det... Möjligt att man då säljer i annat namn, men då är det inte det där kända märket. |
Jag vill inte ge mig in i några konspirationsteorier om b-sortering hos Netonnet. Men jag vet att t ex Dell säljer märkesvaror som skiljer sig något från originalutförandet. Oftast är det moderkorten som är specialtillverkade just för Dell. De har på det stora hela ofta sämre prestanda än motsvarande kort ute i handeln, men de håller inte nödvändigtvis sämre kvalité. Produktnumret brukar även få en extra siffra eller bokstav som visar att det är just en Dell-serie.
Jag har väldigt svårt att tro att t ex Sony skulle sälja b-produkter under samma varumärke. Däremot har Netonnet sina egna lågprismärken. Ett exempel är DVD-spelarna Centrum Gemini. Nu minns jag inte vilken tillverkare som gör dem. Men det är i alla fall b-sortering under eget namn endast för försäljning hos Netonnet. De klarar av att spela alla format som finns och ser på pappret väldigt lovande ut. Men de går sönder mest hela tiden. Ska man jämföra produkter och priser måste man vara säker på att det är exakt samma produkt som man jämför. En enda liten siffra eller bokstav i ett längre produktnummer kan göra hela skillnaden, även om produkterna i övrigt har identiska namn. Tyvärr så är inte ens återförsäljarna alltid medvetna om vilken modell och upplaga som det är de säljer. Särskilt frustrerande blir det när man ska köpa en lcd-skärm där kvalitén på exakt samma produkt kan variera avsevärt mellan två exemplar. Ofta beroende på i vilken fabrik de är tillverkade. Edit: Nu slog det mig att samtliga tre produkter som jag köpt via Netonnet alla har gått sönder inom ett halvår. Det är två dvd-spelar (lågpris) och en skrivare OKI C3200. Den trasiga skrivaren har varit upphov till många svordomar kan jag lova. |
Tror varken att tillverkare eller butiker vill sitta med en massa reklamationer. Tillverkare av kvalitetsvaror har ingen b-sortering, i alla fall inte i sitt egna namn, som de skickar ut till, till exempel, Netonnet.
Naturligtvis kan inte heller butiker testa varorna. Förpackningarna är ju tänkta att säljas obrutna och jag kan bara tänka mig vilket liv det hade blivit om de hade sålt brutna (och testade) produkter. Hur tänker du? Visst är det tråkigt med trasiga produkter, men skall det klagas på någon så skall det klagas på tillverkaren av produkten. Inte butiken som har sålt den. Nej... foliehatt av tack! |
Davve: Vad var det för märken på grejjorna du köpte?
För övrigt så är det inte riktigt fel på den trådlösa sändaren bara för att den släcker ner ditt nät, det gör både mikrovågsugnar och trådlösa telefoner om man har otur. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson