WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domäner och förnyelse (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26576)

tartareandesire 2008-01-24 15:32

När man betalar för förnyelse av domännamn hos Loopia så förnyas inte domännamnen förrän samma dag de går ut oavsett när man betalar fakturan (om man nu inte gjort en transfer då de förnyas direkt). Hur är det med detta på andra webbhotell?

Sludent 2008-01-24 16:49

Det spelar ju ingen roll, för när du betalar in pengarna och webbhotellet förlänger domänen så är det plus 1 år, så går domänen ut 2008-06-01 och du förlänger 1 år så går den ut 2009-06-01. Förlängningen blir ju från det datum tills domänen är betald.

Hoppas jag uppfattade frågan rätt! :)

tartareandesire 2008-01-24 16:52

Frågan var hur det är med det hos andra registrerare =)

Det spelar viss roll eftersom man gärna vill veta att betalningen kommit in som den ska och förnyelsen sker utan problem.

Sludent 2008-01-24 17:05

Det fungerar säkerligen på samma sätt, det handlar ju om hur seriös aktören är, har du betalt så ska ju domänen förlängas, om den inte förlängs så är de ju inte så seriösa.

tartareandesire 2008-01-24 17:16

Att den ska förlängas är väl en självklarhet =) Vad jag undrar över är när förnyelsen sker.

Sludent 2008-01-24 17:36

Så snart betalningen är mottagen, eller vid lämligt tillfälle som innebär att kunden inte riskerar förlora domänen.

tartareandesire 2008-01-24 18:15

Citat:

Originally posted by Sludent@Jan 24 2008, 18:36
Så snart betalningen är mottagen, eller vid lämligt tillfälle som innebär att kunden inte riskerar förlora domänen.

Jag är ute efter specifika fakta och inte vad som gäller generellt eller för vissa... Vilka / vilken återförsäljare gäller det?

elofsson 2008-01-24 18:20

Citat:

Originally posted by Sludent@Jan 24 2008, 18:36
Så snart betalningen är mottagen, eller vid lämligt tillfälle som innebär att kunden inte riskerar förlora domänen.
Men man tycker ju inte att det borde ta längre tid än ett par veckor som det gjort i mitt fall för ett gäng domäner nu hos Loopia. Dags att slänga iväg ett mail för att påminna. Borde inte sånt här vara automatiserat? Puh...

tartareandesire 2008-01-24 18:23

Det är automatiserat hos Loopia men förnyelsen sker inte förrän dagen de går ut.

Sludent 2008-01-24 19:52

Citat:

Originally posted by elofsson@Jan 24 2008, 18:20

Men man tycker ju inte att det borde ta längre tid än ett par veckor som det gjort i mitt fall för ett gäng domäner nu hos Loopia. Dags att slänga iväg ett mail för att påminna. Borde inte sånt här vara automatiserat? Puh...


Nej, bäst är ju att göra det så snart som möjligt, tryggar ju dig som kund om de blir förlängda när ni gjort betalningen så ni slipper fundera på det.

tartareandesire 2008-01-24 20:08

Jo, och just av den anledningen undrar jag =)

Sludent 2008-01-24 22:55

Du får fråga varje då, Loopia kanske vill tjäna ränta på dina pengar och väntar in i det sista? ;) Mest troligt är att deras system sköter det per automatik dock...

tartareandesire 2008-01-25 07:23

Citat:

Originally posted by Sludent@Jan 24 2008, 23:55
Du får fråga varje då, Loopia kanske vill tjäna ränta på dina pengar och väntar in i det sista? Mest troligt är att deras system sköter det per automatik dock...

Det vet väl jag med, samlar du inlägg genom att skriva självklarheter? =)

Sludent 2008-01-25 09:38

Frågan är kanske lite luddig? :P ;)

Lumax 2008-01-25 11:24

Jag tycker att det är ett intressant ämne. Har man värdefulla domäner så vill man gärna ha lite marginal vid förnyelser. Jag har irriterat mig på exakt samma sak under flera års tid.

Anders Larsson 2008-01-25 12:28

Det är inte ombuden som håller på pengarna skulle jag tro, minns inte om det var i Bineros eller Loopias blogg som man kunde läsa om hur (dåligt) IIS system för förnyelse fungerade.

Sludent 2008-01-25 12:33

När de tgäller .se är det ju lite annorlunda.
Problemet(en) med dem har ju varit nu när de gått över till e-postavisering där många kunders e-postadresser inte fungerat eller gått till fel person, nu har de ju insett problemet och gått tillbaka till avisering via vanliga brev igen, dock borde ju möjligheten att välja i vilken form man vill ha avin i vara enkelt och smidigt för alla parter.

tartareandesire 2008-01-25 14:57

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jan 25 2008, 13:28
Det är inte ombuden som håller på pengarna skulle jag tro, minns inte om det var i Bineros eller Loopias blogg som man kunde läsa om hur (dåligt) IIS system för förnyelse fungerade.

Jag syftade för egen del framför allt på internationella domäner eftersom den svenska marknaden inte är så intressant för mig eller, rättare sagt, den är så pass liten. Hur det är med .se-domänerna på just Loopia kommer jag faktiskt inte ihåg nu men det kanske någon annan kan upplysa om?

Tror inte heller Loopia erbjuder möjlighet att betala för flera år framöver?

Kom på att jag kan tala om att på Directnic.com så kan man dels betala för flera år åt gången och dessutom så förnyas domänen direkt när betalning gjorts.

Och, nej, frågan var inte luddig =)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson