![]() |
Flera svenska kommuner fick natten mot tisdagen sina se-domäner avstängda, tillsammans med 12 000 utrensade domäner. Detta sedan fakturor via e-post kommit bort. Nu slopar II-stiftelsen e-posten och går tillbaka till pappersfakturor.
http://www.idg.se/2.1085/1.141462 Personlig reflektion: IIS ringde enligt artikeln upp Motala kommun och berättade att deras domän skulle släckas ner inom två timmar. Motala Kommun ringer upp IIS och allt är frid och fröjd dvs ingen nedsläckning. Med det svar Johan H fick av IIS beträffande nedstängningen av hans domän i färskt minne: Citat:
Även om jag naturligtvis inte önskar kommundomäner nedsläckta, så förundras jag över IIS´s godtycklighet. |
Man har väl ett eget ansvar att logga in på IIS o se efter själv om man har missat att betala några fakturor också, så man ska ju inte skylla allt på IIS.
|
Citat:
|
Citat:
IIS väljer att skicka ut betalningsavier genom partner via e-post som i många fall fastnar i spamfilter. Du kan som innehavare endast betala för domänen genom att uppge OCR-numret som framgår av aktuell avi. Skulle vara intressant att veta vem du anser har felat, Vem ska IIS lyfta telefonluren och förvarna? Kommuner, större företag, statliga bolag, mindre bolag, privatpersoner osv? Vart ska gränsdragningen gå och vem ska dra den? Det finns idag knappt 700 000 registrerade .se-domäner som behöver förnyas inom 365 dagar.. Vilka av dessa 700K ska särbehandlas? Eller ska kanske samma regelverk gälla alla? |
Godtycklighet? Viktiga delar av det offentliga måste ju givetvis gå först...
|
Jag tycker att allt som har med staten ska slippa årsavierna. Så för stockholms kommun så slipper dom betala för stockholm.se.
Kommuner Landsting Polis Brandkår m.fl. |
Citat:
Hade du gått och tänkt " detta var mitt fel ". |
Citat:
Men du kanske vill vara vänlig och peka ut den del där detta tas upp, för det har helt undgått mig. http://www.iis.se/docs/allmanna_villkor.pdf Och vad beträffar "Godtycklighet" så finns väl inget annat ordval, eftersom IIS upprepade gånger väljer att frångå sitt eget regelverk och göra som de själva tycker för stunden. Vad skulle du själv kalla det? |
Citat:
Bara skit att småkunders gnäll inte räcker. Samtliga IIS-brev via Svea har fått hämtas ur spamkorgen, men jag har fått noll respons för mina klagomål. Tvärtom har IIS kallat mig för (omtolkat av mig) idiot. Tack alla ni andra tungviktare! Back to normal! :D |
Tycker man borde få välja själv. Jag är definitivt för att få 12 fakturor per år per mail! Bra för miljön också!
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Visst är det tråkigt att Johan miste sin domän även om han betalt i tid.
Håller även med att vissa statliga saker ska slippa betala sina avgifter, det är ju som sagt i många lägen en "viktig" kanal ut till svenska folket och är ett måste att de är "online" hela tiden. Men tycker många som klagar, i framförallt andra trådar, skulle logga in på domänhanteringen och sedan ha lite koll på sina domäner där. Syns ju klart och tydligt om det är en faktura som är på väg att "aktiveras" sedan är det bara betala den när den är aktiv och har fått ett ocr. Inte direkt svårt att ha en lite påminnelse när ens domäner håller på gå ut, och då logga in och hämta uppgifter och betala bort den. Då slipper man bry sig om det kommer en avi per post eller e-mail. Helt klart det bästa för miljön om man ska diskutera sådant. |
Att kunna betala för flera år i stöten skulle också underlätta.
|
E-faktura, för då kan man ju inte missa den! :)
|
Citat:
när det uttryckligen enda sättet att betala för domänen är genom betalning till Svea http://www.iis.se/support/FAQcustserv/paymentnotice Som för övrigt enligt Svea tar minst ett par dagar.. Jag gillar inte att IIS särbehandlar kunder efter eget tycke och vad just detta datum och släpp anbelangar skulle det ju i det närmaste vara rimligt att de ger respittid till samtliga 12k domäner och inte bara de av IIS utvalda, eftersom det garanterat finns andra företag som ofrivilligt blivit av med domäner pga e-poststrulet. - jag gillar inte särbehandlingar - thats it! Ska speciella regler gälla samhällskritiska domänadresser, skall detta framgå i villkoren och inte efter "släcka bränder"-premisser. Jag är själv en av IIS´s större kunder och önskar ingen särbehandling, jag tappar även domäner pga av eget slarv och klagar inte över egna misstag. |
De flesta företag gör särbehandlingar av kunder och när det gäller sådana kunder så är särbehandlingar högst motiverade.
|
Citat:
http://lagen.nu/2006:24 7§. En domänadministratör skall fastställa och ge offentlighet åt sina regler för tilldelning, registrering, avregistrering och överföring av domännamn under toppdomänen. Reglerna skall utformas så att förfarandet är öppet och icke-diskriminerande, med särskilt beaktande av 1. skyddet för den personliga integriteten, 2. användarnas intressen och andra allmänna intressen, samt 3. utvecklingen inom Internetområdet. Domänadministratören skall tillhandahålla ett effektivt förfarande för lösning av tvister om tilldelning av domännamn. |
kreditkort tack!
|
Jag drar tillbaka min förra kommentar.
|
Jag vet att IIS inte är ett företag men det drivs inte så värst annorlunda. Det finns lagar som inkräktar på eller står över andra lagar så det går inte alltid att peka på vissa paragrafer.
Det är som sagt var en allmännyttig stiftelse och du listar själv Citat:
|
Det kan ju tyckas att det skall vara självklart att man får välja hur man vill betala, framför allt om man vill ha en pappersfaktura eller inte, och för hur länge man skall kunna betala i förväg.
JohanH - det du drabbats av är ju bortom allt rim och reson. I det läget tycker man det är självklart att du skall ha din domän och framför allt skall IIS ha en ordentlig näsbränna för att de hanterat det uruselt. Mmen jag är ju inte förvånad, tyvärr... |
Det största problemet får jag ändå anse att faktureringen ändrats.
Och det är för övrigt i princip omöjligt att hitta rätt faktura för en specifik domän utan att ta upp pdf-versioner av samtliga fakturor. Mest anmärkningsvärt är att jag fått tillbaka en betalning till IIS utan minsta specifikation om vilken domän som avses. Förmodligen har jag förlorat en domän jag ville ha kvar, men jag kan inte vet vilken... |
Citat:
Läs paragrafen igen så ser du att det egentligen står att "Reglerna ska vara fastställda, ta hänsyn till 1, 2 och 3, vara offentliga och gälla lika för alla. Och uppdatera mig gärna om den lag som sätter denna ur spel - för jag känner inte till någon. Paragraf 7 är också den enda som reglerar just detta, så jag kan inte se att det inte skulle vara relevant att peka på den. |
Vilken domän har Hag.. oj Johan Haghjoo förlorat?
mvh |
Citat:
Det var inte IIS som ringde Motala kommun utan någon annan som inte hade någon skyldighet att göra det. Citat:
|
För övrigt är jag säkerligen inte ensam om att ha fått anstånd med betalning av avgiften och domännamnen reaktiverade. Det i sig är ju inte fel.
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Har man sedan en hemsidan som är i produktion så lär det mycket till om man ska mista den, eftersom den först blir "svart" och reagerar man inte då, ja, vad ska jag säga? Dock håller jag fullständig med i kritiken av IIS. De är ta mig tusan en logistisk katastrof. Det retar mig en del att deras s.k. säkerhetsexpert har figurerat ganska flitigt i massmedia på senaste tiden med "kloka råd". Som sagt vad borde de kanske se om sitt eget hus. |
Det var många storas domäner som släcktes igår. Det lär muttras om IIS bland många webbansvariga... Tittar man på domäner som förfaller 2008-03-11 så är det många som var registerade runt mitten av 90-talet och hade [email protected] som kontakt mail. ;)
En fördel är nu rensas det ut många domäner som folk bara håller på av vana. De flesta lär märka att deras e-post och webbplats inte fungerar men de som har tex en com-domän som sin huvuddomän och bara har registerat se-domän för att skydda sitt namn lär inte märka att se-domänen är på väg att försvinna... |
Binero´s (och Registrars) JonathanS har skrivit ett pricksäkert inlägg som pekar på fortsatta problem ang. detta: http://www.binero.se/blogg/?p=126
|
Det måste vara svettigt hos IIS nu. På deras hemsida står det: "Just nu ringer många till oss....". Även Svea Ekonomi måste ha det tufft eftersom IIS delvis hänvisar till Svea. Sen borde även alla som erbjuder snapback ha en del att göra. Det lär också bli en del ATF-ärenden när domänerna väl har förfallit och blivit registrerade av andra. Vilken soppa...
Vilka stora sidor har slocknat? Någon på WN som är drabbad? |
Citat:
|
Bra!
En av mina kunders domännamn släcktes ner för att de inte kollar sin mail så ofta. Vi kontaktade NIC-se och dem var faktiskt väldigt hjälpsamma med att aktivera domännamnet, de fick 7 dygn på sig att betala för fakturan. Jag tycker man ska få välja pappersfaktura eller epost faktura i kontrollpanelen.. mvh |
Igentligen tycker jag problemet angrips från fel håll, varför kan inte IIS & Svea fixa som "alla andra" .. betalning med kort, och auto-renew + mailvarning...
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson