WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Avstängd från Adsense (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26506)

Baldros 2008-01-22 08:46

Jag blev för några dagar avstängd från Google Adsense, precis lagom till min första utbetalning. Jag har aldrig klickat på mina egna annonser eller uppmanat andra och göra det, vilket jag skrev i min "överklagan".

Det enda jag kan komma på är att jag loggat in på Adsense i skolan och att någon klickat på reklamen därifrån, och att allt syns från samma ip-nummer, detta nämde jag också i min "överklagan".

Det är 3 månaders inkomst från min webbplats så jag är väldigt sugen på att få tillbaka kontot, är det någon som lyckats "överklaga"? Vilken typ av information är bra att ha med? Alla tips och/eller erfarenheter önskas!

Intet 2008-01-22 09:48

En fråga som jag funderat på. Blir "hela" ditt konto avstängt eller bara en viss webbplats på ditt konto?

Mattias 2008-01-22 10:04

Har tidigare läst om ett par som lyckats ta sig tillbaka.
Kriget har dock inte gått förbi obemärkt.

Citat:

Originally posted by Intet@Jan 22 2008, 10:48
En fråga som jag funderat på. Blir hela ditt konto avstängt eller bara en viss webbplats på ditt konto?

Båda delarna kan ske beroende på vad du gör och hur snälla Google är (ditt värde).

Kedi 2008-01-22 11:20

Citat:

Originally posted by micmac@Jan 22 2008, 09:46
Jag blev för några dagar avstängd från Google Adsense, precis lagom till min första utbetalning. Jag har aldrig klickat på mina egna annonser eller uppmanat andra och göra det, vilket jag skrev i min "överklagan".

Det enda jag kan komma på är att jag loggat in på Adsense i skolan och att någon klickat på reklamen därifrån, och att allt syns från samma ip-nummer, detta nämde jag också i min "överklagan".

Det är 3 månaders inkomst från min webbplats så jag är väldigt sugen på att få tillbaka kontot, är det någon som lyckats "överklaga"? Vilken typ av information är bra att ha med? Alla tips och/eller erfarenheter önskas!

Även om du överklagar så är det inte säkert att du får tillbaka ditt konto. Tyvärr är det webbplats ägaren som straffas om det sker för många klick via samma IP. Det finns seriösa ställen för det Google AdSense gör är inte särskilt seriöst.

Hamilton 2008-01-22 12:31

Helt meningslöst att överklaga, dom ändrar sig inte.
Råkade själv ut för exakt samma sak när det blev dags för 1a utbetalnigen.

biokonsult 2008-01-22 13:00

riktiga rövare dom där tänk så mycket pengar dom tjänar på att folk inte uppnår till gränsen för utbetalning gissningsvis nån/gra miljarder kr varje år .... :o :ph34r:

Baldros 2008-01-22 17:05

Tycker det är tråkigt att Google gör såhär, utveckla något system så att klicken från samma ip-nummer inte räknas eller något, inte bara stänga av folk och blåsa på dom pengara här och där. Sedan borde det vara så att dom ska bevisa min skuld och inte så att jag ska bevisa min oskuld.

Min första överklagan blev nekad så jag antar att det inte är någon idé och göra det igen. Är det bara göra ett nytt konto och vad ska man tänka på då för att inte hamna i trubbel?

ztream 2008-01-22 17:08

Ha en sida med massa besökare som inte sitter på samma IP och klickar på dina annonser.

Google stänger säkert av 1000 fuskkonton om dagen skulle jag gissa och tyvärr är definitionen av ett fuskkonto att det tjänar lite pengar och väldigt sakta, har väldigt lite besökare och väldigt många klick från samma IP-adresser.

AnOnYmUs 2008-01-22 17:29

Men samma scenario varenda gång. Avstängningen sker när man nått sin utbetalning. Med andra ord visar du gratis reklam ett bra tag och Google tjänar på detta.

Nicklas 2008-01-22 17:42

Ingen rök utan eld, det gäller att vara riktigt försiktig och absolut inte klicka på sina egna annonser som tyvärr många gör. (enligt egna erfarenheter från affiliate nätverken)
Det är inte så konstigt att Google stänger av fuskare för att få trovärdighet i sitt nätverk, Jag tycker att affiliate nätverken borde vara lika tuffa vid mistänkt fusk.

Kedi 2008-01-22 18:17

Citat:

Originally posted by micmac@Jan 22 2008, 18:05
Tycker det är tråkigt att Google gör såhär, utveckla något system så att klicken från samma ip-nummer inte räknas eller något, inte bara stänga av folk och blåsa på dom pengara här och där. Sedan borde det vara så att dom ska bevisa min skuld och inte så att jag ska bevisa min oskuld.

Min första överklagan blev nekad så jag antar att det inte är någon idé och göra det igen. Är det bara göra ett nytt konto och vad ska man tänka på då för att inte hamna i trubbel?

Det är ingen idé att du gör ett nytt konto. Upptäcks du så kommer du att bli avstängd i ditt andra konto också.

WizKid 2008-01-22 18:25

Citat:

Originally posted by AnOnYmUs@Jan 22 2008, 17:29
Men samma scenario varenda gång. Avstängningen sker när man nått sin utbetalning. Med andra ord visar du gratis reklam ett bra tag och Google tjänar på detta.
Det är väl ioförsig inte så konstigt att Google gör granskningen när de väl ska betala ut pengar. Men visst hade det varit snällare om man stängts av innan.

Intet 2008-01-22 20:34

Är det säkert att hela kontot blir avstängt om google tror att man fuskar? Anledningen till att jag frågar är att jag har ca 15 olika webbplatser upplagda under samma adsense-konto. Jag skulle aldrig själv fuska med mina annonser och har kört adsense framgångsrikt nu i drygt 2 år. Men ibland råkar någon närstående pga okunnande klicka på annonser på min sajt när de t.ex. korrekturläser. Tanken har slagit mig att lägga upp en konto per sajt ifall att google skulle göra bort sig och man felaktigt hamnade i nåt form av "fusk-filter".

Är det säkert att hela kontot med alla webbplatser stängs av?

WebboT 2008-01-22 21:03

Citat:

Originally posted by Intet@Jan 22 2008, 14:34
Är det säkert att hela kontot blir avstängt om google tror att man fuskar? Anledningen till att jag frågar är att jag har ca 15 olika webbplatser upplagda under samma adsense-konto. Jag skulle aldrig själv fuska med mina annonser och har kört adsense framgångsrikt nu i drygt 2 år. Men ibland råkar någon närstående pga okunnande klicka på annonser på min sajt när de t.ex. korrekturläser. Tanken har slagit mig att lägga upp en konto per sajt ifall att google skulle göra bort sig och man felaktigt hamnade i nåt form av "fusk-filter".

Google tillåter endast ett Adsense konto per person.
Minsta lilla misstanke om fusk så stängs ditt konto på livstid och du kan inte öppna ett nytt - åtminstone inte i ditt eget namn.
Har du adsense på 500 olika sajter och misstänkt aktivitet sker på endast en av dessa, så ryker hela ditt konto.

Netikett 2008-01-22 21:06

Kanske OT, men följdfråga:
Om någon vill jävlas, så är det bara för denna personen att klicka en massa gånger på någons reklam?

WebboT 2008-01-22 21:11

Citat:

Originally posted by Killen@Jan 22 2008, 15:06
Kanske OT, men följdfråga:
Om någon vill jävlas, så är det bara för denna personen att klicka en massa gånger på någons reklam?

Jag tror att Google är mer sofistikerade än så. Det vore ju alldeles för lätt att sänka konkurrenter om så vore fallet.
Dom har säkert en massa olika variablar som triggar sånt. IP adressen som du hade när du reggade ditt adsense konto o.s.v......kanske...?

pokerstjärna 2008-01-22 21:51

OT det va inget.

Daniel.st 2008-01-22 22:20

Citat:

Originally posted by Intet@Jan 22 2008, 21:34
Är det säkert att hela kontot blir avstängt om google tror att man fuskar? Anledningen till att jag frågar är att jag har ca 15 olika webbplatser upplagda under samma adsense-konto. Jag skulle aldrig själv fuska med mina annonser och har kört adsense framgångsrikt nu i drygt 2 år. Men ibland råkar någon närstående pga okunnande klicka på annonser på min sajt när de t.ex. korrekturläser. Tanken har slagit mig att lägga upp en konto per sajt ifall att google skulle göra bort sig och man felaktigt hamnade i nåt form av fusk-filter.

Efter att ha läst och hört en mängd historier kring detta verkar det som tur är inte riktigt alltid vara så. Har du kört AdSense i flera år och dragit in bra med pengar till både dig och Google verkar de inte lika benägna att stänga ner hela ditt konto rakt upp och ner. Jag har bla. hört historier om personer där Google bara stängt av någon specifik sida men ändå låtit kontot och övriga webbplatser finnas kvar.

Intet 2008-01-22 22:32

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Jan 22 2008, 23:20

Efter att ha läst och hört en mängd historier kring detta verkar det som tur är inte riktigt alltid vara så. Har du kört AdSense i flera år och dragit in bra med pengar till både dig och Google verkar de inte lika benägna att stänga ner hela ditt konto rakt upp och ner. Jag har bla. hört historier om personer där Google bara stängt av någon specifik sida men ändå låtit kontot och övriga webbplatser finnas kvar.

Det var det jag trodde och hoppades, de skulle aldrig hålla i längden för google annars. Jag kan förstår om man har haft ett konto i några månader. Men har man haft konto i flera år borde google vara seriösare än att bara stänga av alla webbsajter direkt...

Davve 2008-01-22 22:45

Citat:

Japp, jag har fått ett sådant mail för någon vecka sedan om en av mina sajter. Vi i samarbete med några parkeringsbolag startade en sida under parkering.org där man ska få lite information om parkering, regler, hur man ska bestrida böter mm. Tanken är även att man ska kunna söka P-platser på sin ort med tiden och hyra ut platser om man har. Sådant tar lång tid och få alla inblandade med på det samarbetet och vi hade adsense där sålänge på sidorna.

Google mailade och tyckte att vi inte hade rätt att lägga ut annonser på dessa sidor då de liknar varandra för mycket, det finns sidor för några städer där, som sagt svårt att lägga in mer info nu när förhandlingar pågår, men de förstod inte det utan stängde av just den sidan från mitt konto.

jonny 2008-01-22 23:15

Jag har fått för mig att åtgärderna också beror på vilka misstankar google har. Det finns många regler du kan bryta mot; det ses olika allvarligt på olika regler, skulle jag tro.

guran 2008-01-23 00:12

Jag hoppas att var och en inser faran med att Google växer sig så dominant på annonser på nätet. Bygger man sin affärsidé mycket på AdSense och blir avstängd, ja, då finns det ju inte så många andra allternativ än att lägga ner sin verksamhet.

Xamda 2008-01-23 07:42

Precis som på så många andra områden börjar, eller har redan, Google en marknadsledande ställning som de gång efter annan, i mina ögon, missbrukar. Problemet är att du som kund hos dem är i princip maktlös. De har sin avtal baserade på, och du går med på det, den lagstiftning som finns i USA.

Du måste således klaga till USA:s rättsväsende, eller i vilket fall ett ickesvenskt sådant, om du inte är nöjd med hur du behandlas. Av erfarenhet kan jag säga att det, om ingenting annant, är ruggigt tidsödande.

Googles godtycklighet kommer vi för en lång tid framöver vara utlämnade till. Att, utan reell möjlighet till rättelse, råka ut för att Google plötsligt håller inne dina intjänade pengar måste kännas obehagligt, precis som de inte heller vill medverka till att utreda sina åtgärder. Precis lika roligt som när de löper amok i andra änden och debiterar mer än avtalet för Google Adwords, man är helt maktlös, förutom att man kan avsluta sin annonsering för att slippa felen i framtiden.

Personligen ser jag ju ett avsevärt större behov för EU:s myndigheter att granska Google och deras förehavanden än till exempel Microsofts.

robertsson 2008-01-23 08:49

Om man läser inläggen från dom som bli bannade ser man snabbt en röd tråd.

* Nytt konto
* Sparat 3-4-5 månader för att få ihop pengar till första utbetalningen.

Behöver man spara 4 månader för att få en utbetalning innebär det att man drar in mindre än 1$ om dagen. Det innebär att det räcker att en person (ip-adress) klickar 3-4 gånger på dina annonser så ser det misstänkt ut.

Slutsats:

Lägg inte upp adsense förrän du har en bra och välbesökt sajt.
Mitt tips är att vänta tills man har minst 500, helst över 1000 unika besökare per dag.

Xamda 2008-01-23 11:47

Eller välj annonser från annat nätverk, kanske? Hade de gjort likadant och varit baserade i Sverige hade de sannolikt hamnat inför rätta.

MrHandley 2008-01-23 14:14

Citat:

Originally posted by robertsson@Jan 23 2008, 09:49
Slutsats:
Lägg inte upp adsense förrän du har en bra och välbesökt sajt.
Mitt tips är att vänta tills man har minst 500, helst över 1000 unika besökare per dag.

Mycket bra! Besök först, reklam sedan

grazzy 2008-01-23 14:31

Det spelar mindre roll, google adsense är allmighty i sådana här frågor. Det är bara att rätta sig i ledet.

Som jag förstår det så gör google manuella kollar då och då (thomas här på forumet hade en ide om att det var vid vissa inkremementella ökningar i inkomsten per månad) samt såklart när första checken skall ut. Om din sida då visar sig hålla en låg kvalitet eller de ens misstänker fusk så blir man avstängd.

Jag tror inte det hjälper jättemycket om man har 10 eller 500 besökare när man har tjänat ihop de första $100. Det som gäller är att följa google adsense TOS till minst 100%. Helst bör man nog ha en "I love Google"-bild på framsidan av sin webbsida samt inramade foton på Sergey och Brin ovanför sin säng.

Conth 2008-01-23 15:37

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jan 22 2008, 17:42
Ingen rök utan eld, det gäller att vara riktigt försiktig och absolut inte klicka på sina egna annonser som tyvärr många gör. (enligt egna erfarenheter från affiliate nätverken)
Är övertygad om att det finns ett stort mörkertal just pga av denna inställning. Kör man en seriös sajt drar man sig för att gå ut och säga "jag är felaktigt bannad från Google", just för man vet att många tänker precis som du "ingen rök utan eld". Kanske bättre att kyta näven i fickan och leta andra alternativ...?!

biokonsult 2008-01-23 17:17

jag har klickat på mina annonser flera gånger "av miiiiisstag" :rolleyes: och faktiskt så står det 0kr, då borde det ju inte registreras, dock så är det minsta jag har fått 0.1cent så det är ju inte så stor skillnad.. annars brukar jag ligga på 0,1-0,9 cent he he ....ähhh nu tar jag bort skiten från min sida .... :o

Davve 2008-01-23 17:33

Jag tycker det är bra att de har koll på det när man själv är annonsör, men frågan är om de drar av sådana saker från våra Adwords kontot, tror knappast det. Det är nog bara ett sätt att få in riktigt grova pengar på att några fuskar.

Dessutom tycker jag inte att det ska vara strängt förbjudet att klicka på annonser på egen sajt, vi är ju kunder vi med som driver egna sajter. Ser man en intressant annons och vill kolla upp det ska man inte behöva skriva in adressen manuellt som för den delen inte alltid visas.

Tycker att Google missbrukar sin makt här lite grann

Timofey 2008-01-23 17:41

Citat:

Originally posted by Davve@Jan 23 2008, 17:33
Jag tycker det är bra att de har koll på det när man själv är annonsör, men frågan är om de drar av sådana saker från våra Adwords kontot, tror knappast det. Det är nog bara ett sätt att få in riktigt grova pengar på att några fuskar.
Som annonsör har jag fått tillbaka pengar för "justering av felaktiga klick".

Gustav 2008-01-23 18:15

Vad gäller ogiltiga klick så borde det finnas metoder att komma tillrätta med problemet.

1. Klick från ett och samma IP-nummer registreras max tre gånger per dag på samma webbsida. Det här borde vara en självklarthet, som andra påpekat i den här tråden redan.

2. Vid ovanligt hög klickfrekvens under en kortare tid så avaktiveras kontot för någon timme framåt. Det skulle eliminera problemet med script som klickar på annonser med olika ip-nummer.

3. Om samma IP-nummer klickar flera dagar i streck på samma annonser så blockeras detta ip-nummer och räknas inte längre som klick.

Google skulle dock förlora en del pengar med de här metoderna. Skolor och universitet har t ex ofta samma IP-nummer till en mängd datorer.

Google har mängder av bra och smarta lösningar till det mesta. Det är klart att de måste kunna komma tillrätta med fusk, utan att godtyckligt stänga av konton på svaga misstankar. Jag har hört många historior om folk som blivit avstängda. I början trodde jag att det rörde sig om fuskare och att Google gjorde rätt. Men nu börjar jag bli allt mer säker på att det faktiskt är Google som gör fel i många fall. Dock så rör det sig nästan alltid om nya konton med små inkomster (som andra redan påpekat i denna tråd).

Som annonsör så bryr jag mig inte så mycket om ifall en webbsidas ägare klickar på mina annonser någon gång ibland. Det är det storskaliga fusket som man inte vill råka ut för som annonsör. En webbsida som behöver 3 månader på sig att samla ihop till sin första utbetalning ägnar sig garanterat inte åt storskaligt fusk :).

Magnus_A 2008-01-23 19:40

Google är väldigt känsliga med varifrån du loggar in. Logga aldrig in från en dator/nätverk där du kan misstänka att någon klickat förut eller kommer att klicka. Google kollar inte bara ip, hört talas om kakor, nån?
Om en viss andel av klicken kommer från samma dator som det loggas in i från så är det solklart fusk. På den tiden jag körde adsense så förbjöd jag familjemedlemmar att klicka på mina annonser överhuvudtaget, vare sig hemifrån eller från jobbet. Jag missade säkert nån krona, men hade kontot kvar och det kan vara bra att ha. Fotnot: Du kan registrera dig för två konton på google, men då får du ha dem i olika länder. Så det är bara att packa och flytta och börja om på ny kula.

WebboT 2008-01-23 20:08

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jan 23 2008, 13:40
Fotnot: Du kan registrera dig för två konton på google, men då får du ha dem i olika länder. Så det är bara att packa och flytta och börja om på ny kula.
Du kan visst ha fler Google konton....i alla fall här USA.

Mattias 2008-01-23 22:36

Du får ha ett konto per AB om du så gärna vill.
Och ett konto per "privatperson".

Daniel.st 2008-01-24 10:23

Det är lite synd att Google inte tar till sig av alla önskemål om att manuellt kunna "spärra" vissa ip-nummer under sitt konto.

Robert 2008-01-24 16:12

Själv fick jag en site utesluten från adsense och då jag mailade och frågade varför så svarade de "ordet 'penis' förekommer på en sida"! Jaha, ett tips till er som driver forum eller bloggar: se upp om era besökare skriver ordet 'penis' någonstans, du kan förlora mycket pengar på det! :)

Edit: Ja, eftersom wn använder adsense och jag just skrev ordet 'penis' så kanske det inte är så bra...penis. ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson