![]() |
Hej,
Vi planerar en försäljning av Smslandet om ett par månader (början av hösten). Lite info om smslandet: Besökarantal: 5000-10 000 unika besökare om dagen Sidvisningar: Ca: 50 000-100 000 Medlemmar: 25 000 (+100/ dygn) På smslandet erbjuder vi "gratis" sms. Allt är uppbyggt på "krediter". 1 kredit= ett sms. 5 krediter= en ikon. Man får ett antal krediter när man registrera sig och sedan gäller det att skaffa krediter genom att göra quiz och erbjudanden. Det är där pengarna finns. För varje krona vi satsar får vi två tillbaka. Vi har en bra leverantör med bra priser. Vad tror ni man kan få ut för sajten? Självklart har vi F-skatt. Intresserad? Hör gärna av dig. Jonas Daag [email protected] 073-3347894 |
Detta kan du nog få bra med pengar för eftersom att ni har väl rätt bra inkomster gissar jag på.
Kan du säga hur mkt ungefär ni drar in per månad? Och om du säljer sidan komplett inkl. alla scripts osv kan du nog få en hel del pengar för det om du hittar rätt köpare. |
Citat:
Nu under sommaren har vi begränsat till max 100 nya medlemmar per dag. Innan vi hade denna gräns så tillkom det i snitt 500-600 nya kunder då omsatte vi ungefär 40 000 i månaden varav 20 000 är vinst. Nu under Juni har vi omsatt ungefär 20 000kr, varav 12 000kr är vinst. Låt oss säga så här, minst 60 000kr och får vi 100 000kr är vi glada =). |
Jag kan även tillägga att avtalet som finns mot sms-providern går att ta över, så det går att hålla samma låga inköpspris på SMSen. Tyvärr är dessa siffror konfidentiella men kan diskuteras av en potentiell seriös köpare med antingen Jonas eller mig (om inte Jonas misstycker).
Mvh, Tobias |
Citat:
Förslag? |
Bjuder 4 "månadsvinster" :) Deal? :rolleyes:
Det ultimata hade varit smslandet.se + busring.net i ett paket.... |
varför sälja när det går så bra ?
|
Citat:
Bra fråga! Ett enkelt svar, har inte tid samt behöver pengar att starta upp nytt projekt. Självklart inget konkurrerande. Är det någon som är intresserad får han(/ev.hon) höra av sig till mig. Jonas Daag [email protected] 073-3347894 |
Citat:
Som sagt hör gärna av dig om du är intresserad. 4 månadsintäckter skulle betyda runt 60-80k, vilket är helt klart intressant. |
Hej,
När man säljer seriösa och välskötta företag så brukar man räkna ungefär 5 gånger bruttoinkomsten per år. 4 månadsinkomster är på tok för lite. Om du drar in som du säger 60 000 i månaden så är det ungefär 720 000 per år. Klart omkring 1.5 miljoner ska du kunna få om du hittar rätt köpare. Mvh Ludde |
Citat:
Vänligen fyll i din profil enligt gällande regler. // Mats |
Citat:
Problemet är väl just att hitta 'rätt köpare' och gör att priset ofta i dessa sammanhang ligger flera gånger lägre än de "vanliga" beräkningsmodellerna för försäljning. |
Citat:
2. Det finns ett flertal värderingsmodeller som används vid försäljning av företag, berätta gärna mer om din modell då den inte följer någon som helst logik. De modeller jag känner till är substansvärde, avkastningsvärde & likvidationsvärde. Att man "brukar" räkna.... låter lite märkligt om du ser till de modeller som används idag vid värderingar. 3. Det är inget företag som säljs. Se exempelvis: www.onoterat.se/company/comp_frame_bo.asp www.onoterat.se/popup/lazydog.asp för er som vill lära er mer om värdering av företag. Edit: För er som vill ha min åsikt, jag anser det begärda priset vara rimligt i det här fallet. |
Runt 60k för en verksamhet som gör 20k i vinst i månaden, bra pris enligt mej.
Dock fattar jag inte vart det 20k i kostnader går till, räknar du/ni inköp av SMS som en kostnad i detta bolag, borde man inte räkna att den kostnaden ligger på smsleveratören och inte skall räknas i i omsättningen? Thomas |
Kostnaden tas ju av bolaget som köper in SMSen, i detta fallet smslandet, därav påverkar det smslandets resultat...?
|
Funderar på det där med vinst 20k...
Är det utan att ha räknat med lön så äter ju lönen upp hela vinsten. Då är ju vinsten egentligen lika med noll. Där av den låga värderingen. Men sedan kanske man inte behöver jobba heltid för att få sidan att gå runt. Är jag helt fel ute här? |
Citat:
Thomas |
Citat:
Thomas |
Citat:
Dessutom med de 100 medlemmar varje dag är vinsten 12000 och inte 20000 som de flesta har hängt upp sig på. Efter alla avgifter så blir det ju inte så jättemycket över. Sedan måste man ju också tänka att om någon kan få det att gå runt, så kanske är det inte så svårt för andra, vilket medför att konkurenter kommer säkert att dyka upp inom kort med samma tjänster. (Detta har inget med värderingen att göra, utan jag ville bara perka på faktorer man skall tänka över:) |
Citat:
|
15 minuter är på tok för lite.
Men det intressanta är värdering av sidan. Att alla tittar på inkomster för de senaste månader är ju absurt tycker jag. Framförallt borde man (om man är intresserad) titta på dessa erbjudanden, quiz och annonser som drar in pengar. Allting beror på hur dessa annonsörer betalar för sig; per måndad, per användare som gör en quiz eller per klick på en annons. Antalet medlemmar ökar vilket även också borde gälla för dessa erbjudanden, annars kan man få ett överskott på antalet sms som skickas gentemot intäkter. Jag antar även att för att få sidan att gå inhop och växa måste väl färsäljning av logor och dylikt med tiden adderas (om det inte redan finns där). Detta medför att sidan på långa vägar inte är en färdig produkt utan måste utökas, vilket också utesluter de "15 minuter". En sista sak som oroar mig och som stärker mina första tankar om annonsörer är definitivt siffran man tjänar med tanke på nya medlemmar: 500-600 st ==> 20000 100st/per dag ==> 12000. Totalt antal: 25000,- Detta betyder att 1000 nya medlemmar genererar ca. 2000,- den första månaden, medan de gamla medlemmar ca. 25000 genererar resten av summan, för tillfället då 12k-2k=10000,-. Med tanke på att de första månader då man tog in fler medlemmar och nuvarande de man tar in färre, så borde antalet gamla medlemmar som ständigt ökar generera mer och mer pengar. Detta är dock inte fallet, eftersom vinsten är bara 12000,- den senaste månaden. Detta tyder bara på att medlemmar med tiden blir mer passiva för dessa erbjudanden och därför bli dessa erbjudanden mer och mer betydelsefulla och måste bli fler och fler. Så titta inte på medlemmar eller omsättning - titta på annonsörer. Det är i alla fall mitt tips! Man har väl inga garantier hur länge dessa annonsörer stannar eller? |
Citat:
Vid bulk-sms etc är det ett enhetspris man betalar. |
Citat:
Varför skall man "titta igenom de 100 medlemmar" varje dag, för att det är kul eller för man verkligen måste? Själv har jag en betaltjänst som för tillfället får in långt över 100 medlemmar varje dygn, dock finns det ingen som helst anledning att kolla över dessa nyregistreringar, dom flyter igenom systemet och det är endast om något går fel som jag behövs? Ett korrekt programmerat system skall bara behöva övervakas i mina ögon, då har vi gjort och det funkar utmärkt, dessutom snackar vi betydligt större volymer av trafik. A - O när jag projekterar ett projekt är hur mycket av min dyrbara tid det kommer ta! Alla som känner mej vet att jag backar direkt om man inte kan få projektet att rulla själva minst 7 dagar utan handpåläggning, det är min grundläggande filosofi, jag skall kunna vara borta en vecka och att skall rulla på. Har jag nämnt tidigare att jag jobbar heltid i ett byggföretag föresten, annars gör jag det nu. Fördelen med internet är att affärerna rullar på 24/7 om mjukvaran är i mina ögon rätt programmerad, den som behöver lägga mer energi än runt 15 minuter om dagen på en site liknade exempelt har inte utnyttjar automatik fullt ut. Citat:
Förväxla inte ovanstående tidsangivelser med tiden man lägger för att programmera, projekter eller slösurfa runt och kolla nya sponsorer, medlemmar, statestik osv ... utan det jag pratar om är ren handpåläggning som behövs dagligen för den gennerella driften. Sedan för att sticka ut hackan ännu mer, jag tror om alla här på WN som inte jobbar med postorder lade 15 minuter om dagen till att effektivt utveckla nån del i projektet man har, så skulle 50 % av oss då spendera mer tid då än nu! Missuppfatta inte mitt inlägg, men jag tycker personligen det känns lite jobbigt när medlemmar med underkonstruktionsidor ifrågasätter fakta som enkelt kan bevisas och som dessutom snackar ut i tomma intet om verksamhet som dom inte har någon som helst erfarenhet av! Thomas |
Citat:
Jag gjorde fel att kommentera dina 15 minuter också. Det är bättre att låta oerfarna medlemmar här på WN tro att man kan driva en sida med sms här i 15 minuter och tjäna 20000 i mpnaden. Det är ju därför ägarna som är 5 st eller så (blue.eye.net) inte har tid till sidan! Bra timpris = 2800,- /timme man skulle lägga ner! |
Håller helt med MrBig. Att tro att en sådan sajt inte ska ta upp en hel del av ens tid är bara att prata i nattmössan. Ska glatt erkänna att jag är en intressent till denna sajt, men att tro att man kan rulla tummarna och punga ut dessa pengar är så fel det kan bli.
Sidan verkar idag göra en vinst på 12.000 kr i månaden. Dra av kostnader för webhotellet, underhåll, utveckling mm så pratar vi helt andra pengar. Är inte bara "bulkinköp av sms" vi pratar om. Och att inte underhålla servern/servarna? Snacka om att ta risker! Men visst, litar man blint på sitt webhotell så varför inte... |
Hej,
Räkna med ca: 1 timmes jobb om dagen. Då syftar jag på support. |
Citat:
Övriga kostnader är minimala vi snackar ett par hundralappar i månaden. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Vet inte om vi är på samma våglängd med det vi pratar om är en helt vanlig affiliate site byggd på en bra affärside så den blivit populär. För er som driftar stora siter och vill optimera er tid men ändå hålla bra och snabb support kan jag rekommendera att fixa en toolbar med driftstatusen i projektet, här är ett exempel på den info jag vill ha om driftstatusen på vip.tv.nu ( http://vip.tv.nu/_gfx/dump.gif ) då har man 100 koll samtidigt som man gör annat, 0:an bevid supportikonen (flickan med toffsen) är antal obesvarade supportmeddelanden, om någon postar ett supportmeddelande blinkar ett litet kuvär som man inte kan missa i toolbaren. Thomas |
Citat:
|
Nej, du Tomas. Jag tror att du är långa vägar ifrån att ha rätt om denna sida.
Så som jag har förstått av vad som har skrivits i denna tråd, så är det en sida som tjänar pengar på "quiz" och erbjudanden som de kallar det. Eftersom man har samma skara medlemmar (och givetviss nyregistrerade), så måste man ha en bra rulljans på annonser, eller som de kallar erbjudanden. Detta tar tid! Som jag förstårr så kör de intevanliga annonser från Tradedoubler eller likanande, utan ett system där man svara på frågor från företag och får krediter för det. Alltså tar det mer tid att sätta upp en vanliga banner som rullar runt. Om man nu lägger när såååå lite tid och tjänar så bra så varför skall man sälja? Ur ekonomisk synpunkt är det det dummaste man skall göra. Pengar till nytt projekt? Behöver man 60-100k. Ja då tar man och skapar ihop det om man är ett nätverk av personer som de är. Alternativ tar man ett lån på 100k och med sin nuvarande sms sida har man betalt tillbaka det på 6 månader. Detta skulle ge ju i slutändan bättre avkastning och de skulle ha betalt sin sms sida. Deras argument att sälja denna sida håller inte, tyvärr. Eller så är de inte insatta om hur man bygger ut ett företag. Kanske därför finns det dessa frågeställningar. Känns som inte sidan har så stor chans att överleva längre tid och man vill liksom "snabbt in och snabbt ut". (Lite kommentar om MrBig. Hans sida han anger är min men han utvecklar den. Att han inte satt ut något är att han ansvarar för mer sidor än många andra här, men de flesta är interna sidor på universitetet, som inte syns utåt.) En lite sak till. Vad menas du med "potesialen" på flera ställen? Menar du potentialen? |
Citat:
Citat:
Thomas |
Lågt? Nej du.....jag letade t.o.m. i ordlistan, för jag tänkte att det kanske var något annat du menade. Letade inte efter stavfel, eftersom jag inte bryr mig speciellt mycket om dessa. Dock som invandrare trodde jag kanske att jag hade missat ett ord i svenskan. Ren nyfikenhet och inte rättstavning. Att du kanske är ordblind är inget jag bryr mig om heller.
|
Thomas, du har helt rätt. Har man programmerat sin sida rätt så ska det ta 0 minuter att "underhålla" den, då tänker jag på inkommande beställningar, medlemmar eller vad det nu kan vara man pysslar med. SEDAN finns det andra faktorer som tar tid, support, leverans, annonser och dylikt men det är en annan kula som man får se upp för. Ville bara påpeka det då jag inte tror att alla förstod vad du mena med att det inte ska ta någon tid... eftersom sidan kan sköta allt "jobb" åt en (beroende på VAD man pysslar med) :rolleyes: .
|
Inlägg rörande projekt som är till salu här har en väldig tendens att spåra ur och bli off topic. Sällan jag sett en dylig tråd som hållt sig inom topic.
Handlar ju egentligen inte vem som har rätt eller inte. Som Thomas säger så är det ju inga större problem att utveckla en sajt som har en nödvändig drifttid på 15 min per dag. Beror ju helt och hållet på hur man väljer att utveckla den. Support är ju inget som absolut krävs för att den ska fungera. Handlar ju också mycket om att utveckla åt det hållet för att få så lite support-ärenden som möjligt. Sajten i fråga tar enligt nuvarande ägaren en timme per dag vilket bara är ett mått på vilken väg man gått. Att utveckla en liknande sajt som endast har 15 minuter underhålls-tid per dag är ju knappast någon omöjlighet. Håller helt klart med Thomas när han säger att sajterna under normala förhållanden helst ska sköta sig själva utan någon nödvändig manuell handpåläggning. Det är ju bara om utvecklingsmetod. Självklart beror det på branschen men de flesta Internet-baserade projekt har ju potential för en mycket automatisk drift. |
Visst, jag lägger ner min röst. Det är en underbar affär där man tjänar 670,- per timme/dag man lägger ner och inget annat behöver göras för att hålla sidan igång. Det är bara att köpa och tjäna pengar. Glöm inte att sidan kan tjänas in under tre månader! Detta är en guldgruva! :rolleyes: :rolleyes:
|
Citat:
|
Citat:
Som jag sagt så har vi inte mycket tid att lägga på sajten. Vi är inte 5 som jobbar med sajten utan 3 varav 3 studerar samt att två av oss inte har tillgång till dator mer än max 2 timmar i veckan. Vi har tagit beslutet att sälja sajten, på lång sikt är det klart att vi förlorar på det men finns faktorer som gör att vi måste sälja, bl.a. att vi tänker starta nya projekt och dels privata faktorer. Såg även att erbjudanderna och quizarna tagits upp. Just erbjudanderna och quizarna tar knappt ingen tid, visst vi är dåliga på att komma med nya sådana men det hör inte hit. Erbjudanderna kommer från tradedoubler och adpepper samt "vanliga" annonsörer. Hör gärna av er! |
smslandet: få se om jag har förstått rätt vad det handlar om.
Ni har själva satt ihop en quizz om ett företags produkter. Folk kan hitta informationen i quizzarna på företagens hemsidor. Ni länkar till dem via tradedoubler och hoppas helt enkelt på att folk köper saker när ni har länkat dem? Vad jag trodde var att ni sålde den statistik quizzarna gav till företaget som de handlade om. Jag har väl fått det här helt om bakfoten men jag har inte kunnat prova på grund av gränsen på 100 per dag. |
Citat:
Ja det sämmer någolunda =). Vi får betalt per klick och för att hitta svaren får man gå in på respektiva företags hemsida. Självklart skulle det kunna gå att sälja quizarna till företag som vill göra undersökningar men tid och kontakter finns inte. Quizarna ger inte så bra med pengar utan det är erbjudanderna som ger dem större pengarna. "Häng på låset" 10.00 ni som vill se hur det fungerar eller PM:a mig för ett test loggin. |
Jag är intresserad.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson