![]() |
(Alla) eller dom flesta som är medlemmar här på wn vet att det finns hur många företag som helst som erbjuder tjänsten "SEO-hjälp".
Jag undrar: Vad gör dessa företag igentligen? Förutom att ordna med alla länkar och registrera på sökmotorer och eventuellt ordna med META taggar. Många företag tar ett väldigt högt pris också och jag undrar om det är värt pengarna, vad är det dom gör? ( Nej jag har inga planer på att anlita någon <_< ) |
Det är inte så att alla jobbar efter samma mall. Det är stora skillnader mellan företag och företag. Så din fråga går inte att svara på.
|
Citat:
men dem seriösa företagen som håller på med detta måste göra samma grund? |
På mitt jobb har vi tagit hjälp av en av de stora aktörerna på marknaden. Vi tog ett relativt billigt. Egentligen vet jag inte om det var värt det, men nog har vi stigit i SERPen.
De gav lite tips på hur många repetitioner av nyckelord vi skulle ha, hur vi skulle utforma title, keyword och description, och så registrerar dom oss i en massa länkkataloger, med våra nyckelord i länktexten. Alltså inget man inte hade kunnat göra själv. Däremot har dom ju tillgång till rätt många länkkataloger, så jag slipper sitta och leta på dessa, och registrera. På ett relativt konkurrensutsatt ord har vi gått från att ligga på plats 800 till plats 150 på Google, vilket vi kan anta är bra. Sen om det är mitt jobb, eller SEO-företagets som har gjort det, det är ju svårt att säga. |
Citat:
|
Citat:
|
Det mesta är knappast något hokus pokus och detta kan man göra själv om man vet hur man ska göra (kan man lära sig) och har tid. Men det är samma sak med många andra tjänster man köper in där det är enklare och ibland billigare att köpa in någon som vet istället för att sätta sig och lära sig något nytt område.
|
Tveksamt, jag har lärt mig allt från scratch och det har inte tagit mycket tid alls jämfört med annat arbete.
|
Åter igen; Att ta hjälp av ett SEO-företag är bara ett tecken på att DU är MISSLYCKAD. Hade du gjort allt rätt från början, dvs:
1) Bett webbdesignern designa enligt WC3-standard med divs+css 2) Bett webbutvecklaren utveckla sidan med dynamiska relevanta titles (många sidor har ju enbart "Företagets namn" på alla sidor, vilket är dåligt), descriptions och läsvänliga url:er (det vill säga istället för www.domain.com/index.php?page=produkt&id=324 så hade man kunnat ha http://domain.com/produkt/produktens-namn/) Så hade du aldrig behövt anlita en SEO-firma och betala hutlösa priser för att få värdelösa länkar i länkkataloger och orelevanta länkar hos SEO-företagets kunder. I många fall bryr sig ju inte ens SEO-företaget om att sökmotoroptimera hemsidan utan fixar bara med inlänkar. Dessutom börjar ju Google mer och mer försöka sätta dit SEO-företag och vilket i sin tur kan betyda att du får sämre placering i sökmotorerna. Anlita inte ett SEO-företag! |
Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där. Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där. Copywritern ska inte behöva kunna sånt där. Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida. Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder. Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter. Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra. |
Citat:
Det du beskriver är de grundläggande arbetet för SEO. Det skulle en webbutvecklare och den som skapar innehållet koka ihop tillsammans om de har kunskaperna, men det tar dig inte speciellt långt i sökresultatet. Som sökmotoroptimerare hade jag inte blivit gladare än om mina kunder redan gjort rätt på detta från början då det är sjukt tråkigt att fixa till. De flesta webbutvecklare som inte sitter på en portfölj av hemsidor eller har stora möjligheter till marknadsföring klarar inte av att ta sig upp snabbt i sökresultatet. Fast det verkar och andra sidan inte heller vissa SEO-företag klara av... |
jag skrev en artikel förut om seo för småföretagare. saxar in den här. kanske kan hjälpa någon :)
edit: länger upp denna i en egen tråd |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
SEO-företag sysslar ju inte med länkbeten utan med länkfarmar. Reklambyråer är ju bättre på det sättet att de vet hur man skapar intresse runt något och som i sin tur ger naturliga länkar. Dessutom bör man väl marknadsföra sig i andra kanaler än sökmotorerna också. Det är bara en tidsfråga tills webbyråer kommer ta över reklam, seo, copywriting osv. och erbjuda det i ett och samma paket. F&B verkar ju vilja gå åt det hållet. |
Nu drar du alla SEO företag över en kam Spindel. Jag kan till viss del förstå din bild av hur SEO företag jobbar och vilka metoder de använder sig av. Det är den gängse bilden i media. Men den stämmer inte på långa väger med alla aktörer.
De som endast arbetar med länkfarmar eller andra former av "hyrlänkar" lämnar nästan alltid en viss garanti (top 10 på x antal ord eller liknande), eller så tar de bara betalt när de har uppnått ett visst resultat. Andra aktörer tar bara betalt baserat på mätbara avslut. Alltså på samma sätt som affiliate. Sedan finns det en hel del "frilansare" eller enmansföretag som kan hjälpa dig med hela din Internetstrategi. Då även till viss del grundläggande SEO arbete. Det vi ska ha i åtanke är att det finns massvis med företag därute som knappt ens klarar av att ratta ett enkelt CMS, än mindra kan optimera on-page. Jag håller med om att man borde kunna kräva att de som levererar en webbplats eller ett CMS borde kunna bygga den efter xhtml och css standard, och därigenom kan du som webbplatsägare fokusera på att lägga in rätt innehåll, och inte oroa dig för om sökmotorerna över huvud taget hittar runt på webbplatsen. I framtiden tror jag att vi kommer att se allt fler som levererar en mer strategisk tjänst där man binder samman den traditionella marknadsföringen med SEO arbetet. Eller om vi ens kommer att kalla det för SEO. Det jag menar är till exempel att när man ska genomföra ett event, bjuder man in de mest framstående bloggarna på området med en särkild VIP inbjudan. Och förhoppningsvis skriver de på sina bloggar om vad de varit med om, och kanske länkar de till och med till din webbplats. Sedan sprider sig ditt budskap via "word of blogs" Då handlar det bland annat om att se till att man benämner eventet på ett smart SEO-vis, så att länkarna som man kan förmoda innehåller namnet på eventet ger en effekt på webbplatsens ranking på viktiga sökord. Så jag tycker inte att ni ska följa Spindels råd att inte anlita en SEO. Gör för all del det, men se till att vara pålästa innan ni gör det. Så ni vet vilka krav ni kan ställa, vilka resultat ni kan förvänta er och framförallt, hur ni ska följa upp resultatet av investeringen. Just my 5 cents. |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Intressant läsning i tråden :)
Skulle vara kul att läsa om hur SEO-proffs ser på detta ( ni från SEO-forum ) KOM HIT:D Nej men, man behöver inte ha mycket kunskap alls vågar jag hävda för att hamna i topp på sökmotorer inom sitt tema. Det är bara väldigt viktigt att köra de grundläggande tingen och ha ett bra domännamn. Med grundläggande så tänker jag på: * Inlänkar * En ordentligt kodad sida ( fast det kanske inte är så lätt alla gånger ) * Använda bra sökord * META-taggar * Använda sig av H1, H2 och H3. * När det gäller artiklar och recensioner att det ska vara 100% med egna ord och inte vissa meningar kopierade från någon annan sida, utan att man skriver helt egna artiklar/recensioner. * Undvika frames och iframes samt flash och javascript meny * Använda sig av sitemap ( hört att google gillar det ) * Använda sig av så mycket css som möjligt Och viktigast av allt, ett bra domännamn. Jag har använt mig av det mesta av ovannämnda och jag har hamnat relativt högt i sökmotorn och sedan att jaga top-10 kan faktiskt vara ett he*vete för det går inte på en eller två månader och det beror självklart på vad det är för tema, resor, annonser, gratis, lån kan vara svårt. Nu är jag bara nybörjare men jag beskriver bara från mina egna erfarenheter. Jag tror att om alla lägger ner lite tid på SEO-inlärning så behövs det inga SEO-byråer :D |
Det är väl precis som med bilar. Om man vill kan man ta sig tiden och lära sig hur man gör för att byta kamrem och genomföra grundläggande service. Eller så kan man lämna in bilen på verkstad.
Det finns ju till och med folk som lämnar in bilen för att byta däck. Så visst kommer det att finnas en hel uppsjö med företag som inte har tid, inte vill, eller av annan anledning väljer att köpa SEO tjänster. Och om det nu är så enkelt, varför startar ni inte några Poker affiliate siter (internationella) och blir miljonärer när ni ändå är i farten? I den svenska konkurrensen håller jag med om att det inte är någon jätteutmaning att ta sig uppåt i SERPen i de allra flesta fall. Men i vissa fall är det betydligt tuffare, och det blir inte enklare med tiden. Dessutom krävs det ett stort löpande engagemang om man vill hålla sig kvar i toppen. Om man inte har byggt upp en massa automatiska länkbyggen det vill säga. pokerstjärna: Mitt namn på SEO-Forum är "Bernt Johansson". |
Det är relativt enkelt att skaffa sig kunskapen om SEO om man har tiden, det är desto svårare att skaffa sig resurserna för att ta bra placeringar på kort sikt.
Om man som företagare tjänar mer på att hyra in tjänsten än att lära sig själv, så gör nog de flesta det. Precis som man hyr in andra tjänster man inte behärskar. För en webbutvecklare ligger SEO hand-i-hand och bör inte vara ett problem att lära sig. Men vi ska komma ihåg att det finns fler än webbutvecklare som driver webbplatser och alla webbutvecklare är inte egenföretagare med intresse av av att lära sig SEO och lär inte göra det om inte chefen säger så. |
Citat:
|
Kunskaper inom SEO är precis som allt annat, relativt. Det är inte så enkelt som att säga att man antingen kan eller inte kan SEO. Inom de flesta områden brukar det vara så att ju mer man lär sig ju mer inser man att man har kvar att lära och det är lite samma sak här. Det är som många redan sagt lätt att lära sig grunderna och enklare tips och knep man kan ta till och börja med men det finns alltid mer man kan göra och lära sig och en genväg till detta kan vara att anlita en SEO-expert.
|
Citat:
En annan sak man får har klart för sej vad det gäller SEO, mycket sker ju industriellt. Du är en i mängden som man skall tjäna pengar på. Sedan det här att SEO på enstaka sök är jag personligen skeptiskt till, jag vill ha ut hela produktsortimentet högt upp, i mitt fall handlar det om ca5000 artiklar. Jag ogillar den affärsmodeller, där jag skall ligga och betala skatt till SEO företaget för den trafik dom fixa. Men jag betalar inte skatt till toalett tekniker för han installera ett handfat, varför skall jag göra det för SEO för? Den prislapp jag har sett på SEO tjänster, så är det mer ekonomisk försvarbart att köpa sponsrade länkar för den pengen dom vill ha, än att hyra in ett SEO företag. Sedan pratar vi småföretag här, ditt resonmang går hem på lite större företag där Företagledaren mest sysslar med att spela golf och umegås. Men på mindre företag, där jobbar ju faktiskt företagledaren aktivt, oftast den som kommer först och går hem sist. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson