WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   SEO: vad är det företag gör? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26347)

pokerstjärna 2008-01-16 03:24

(Alla) eller dom flesta som är medlemmar här på wn vet att det finns hur många företag som helst som erbjuder tjänsten "SEO-hjälp".
Jag undrar: Vad gör dessa företag igentligen?
Förutom att ordna med alla länkar och registrera på sökmotorer och eventuellt ordna med META taggar.
Många företag tar ett väldigt högt pris också och jag undrar om det är värt pengarna, vad är det dom gör?

( Nej jag har inga planer på att anlita någon <_< )

Gustav 2008-01-16 05:03

Det är inte så att alla jobbar efter samma mall. Det är stora skillnader mellan företag och företag. Så din fråga går inte att svara på.

pokerstjärna 2008-01-16 06:32

Citat:

Originally posted by Gustav@Jan 16 2008, 06:03
Det är inte så att alla jobbar efter samma mall. Det är stora skillnader mellan företag och företag. Så din fråga går inte att svara på.
Jo det har du rätt i, det är verkligen skillnad på företag och företag.
men dem seriösa företagen som håller på med detta måste göra samma grund?

StefanBergfeldt 2008-01-16 08:05

På mitt jobb har vi tagit hjälp av en av de stora aktörerna på marknaden. Vi tog ett relativt billigt. Egentligen vet jag inte om det var värt det, men nog har vi stigit i SERPen.

De gav lite tips på hur många repetitioner av nyckelord vi skulle ha, hur vi skulle utforma title, keyword och description, och så registrerar dom oss i en massa länkkataloger, med våra nyckelord i länktexten.

Alltså inget man inte hade kunnat göra själv. Däremot har dom ju tillgång till rätt många länkkataloger, så jag slipper sitta och leta på dessa, och registrera.

På ett relativt konkurrensutsatt ord har vi gått från att ligga på plats 800 till plats 150 på Google, vilket vi kan anta är bra. Sen om det är mitt jobb, eller SEO-företagets som har gjort det, det är ju svårt att säga.

jonny 2008-01-16 08:20

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Jan 16 2008, 09:05
På ett relativt konkurrensutsatt ord har vi gått från att ligga på plats 800 till plats 150 på Google, vilket vi kan anta är bra. Sen om det är mitt jobb, eller SEO-företagets som har gjort det, det är ju svårt att säga.

Jag märkte liknande effekter; men tror att man kan åstadkomma en sådan förändring relativt enkelt. Att hamna topp 100 är sällan svårt, det är top 10 som är utmaningen.

tartareandesire 2008-01-16 09:41

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
På ett relativt konkurrensutsatt ord har vi gått från att ligga på plats 800 till plats 150 på Google, vilket vi kan anta är bra. Sen om det är mitt jobb, eller SEO-företagets som har gjort det, det är ju svårt att säga.

Jag märkte liknande effekter; men tror att man kan åstadkomma en sådan förändring relativt enkelt. Att hamna topp 100 är sällan svårt, det är top 10 som är utmaningen.

Håller med och tror inte man kan komma dit med SEO-hjälp. Visst, man kan hamna där tillfälligt med deras hjälp men eftersom det alltid finns ett gäng andra som också vill dit så tror jag inte att SEO-grabbarnas tips och tricks fungerar i längden. Jag har hamnat på topp 10 på åtskilliga relevanta sökord för respektive sidor utan någon SEO-hjälp alls. Givetvis har jag sedan utformat länkar och meta-taggar så att sökmotorerna och besökarna uppskattar sidan.

Daniel.st 2008-01-16 10:08

Det mesta är knappast något hokus pokus och detta kan man göra själv om man vet hur man ska göra (kan man lära sig) och har tid. Men det är samma sak med många andra tjänster man köper in där det är enklare och ibland billigare att köpa in någon som vet istället för att sätta sig och lära sig något nytt område.

tartareandesire 2008-01-16 12:28

Tveksamt, jag har lärt mig allt från scratch och det har inte tagit mycket tid alls jämfört med annat arbete.

Spindel 2008-01-16 15:20

Åter igen; Att ta hjälp av ett SEO-företag är bara ett tecken på att DU är MISSLYCKAD. Hade du gjort allt rätt från början, dvs:

1) Bett webbdesignern designa enligt WC3-standard med divs+css
2) Bett webbutvecklaren utveckla sidan med dynamiska relevanta titles (många sidor har ju enbart "Företagets namn" på alla sidor, vilket är dåligt), descriptions och läsvänliga url:er (det vill säga istället för www.domain.com/index.php?page=produkt&id=324 så hade man kunnat ha http://domain.com/produkt/produktens-namn/)

Så hade du aldrig behövt anlita en SEO-firma och betala hutlösa priser för att få värdelösa länkar i länkkataloger och orelevanta länkar hos SEO-företagets kunder. I många fall bryr sig ju inte ens SEO-företaget om att sökmotoroptimera hemsidan utan fixar bara med inlänkar. Dessutom börjar ju Google mer och mer försöka sätta dit SEO-företag och vilket i sin tur kan betyda att du får sämre placering i sökmotorerna.

Anlita inte ett SEO-företag!

StefanBergfeldt 2008-01-16 15:59

Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där.
Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där.
Copywritern ska inte behöva kunna sånt där.

Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida.
Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder.
Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter.

Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra.

FredrikMH 2008-01-16 16:14

Citat:

Originally posted by Spindel@Jan 16 2008, 15:20
1) Bett webbdesignern designa enligt WC3-standard med divs+css[/u][/b]
Jag kan verkligen se hur trafiken börjar strömma från sökmotorerna för att jag byggt hemsidan med div-taggar och css på ett korrekt sätt.

Det du beskriver är de grundläggande arbetet för SEO. Det skulle en webbutvecklare och den som skapar innehållet koka ihop tillsammans om de har kunskaperna, men det tar dig inte speciellt långt i sökresultatet. Som sökmotoroptimerare hade jag inte blivit gladare än om mina kunder redan gjort rätt på detta från början då det är sjukt tråkigt att fixa till.

De flesta webbutvecklare som inte sitter på en portfölj av hemsidor eller har stora möjligheter till marknadsföring klarar inte av att ta sig upp snabbt i sökresultatet. Fast det verkar och andra sidan inte heller vissa SEO-företag klara av...

jacobjs 2008-01-16 16:38

jag skrev en artikel förut om seo för småföretagare. saxar in den här. kanske kan hjälpa någon :)


edit: länger upp denna i en egen tråd

Spindel 2008-01-16 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där.
Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där.
Copywritern ska inte behöva kunna sånt där.
Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida.
Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder.
Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter.
Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra.

Hmm... Det enda jag kan hålla med om är att det kanske kan vara bra med en SEO-redaktör (hörde att BBC(?) hade anlitat en SEO-redaktör som ser till så att bla. rubriker är skriva på ett sådant sätt som folk söker efter). Däremot anser jag att SEO-optimering, alltså själva grunden för webbsidan, bör redan vara SEO-vänlig då en webbutvecklare bör veta hur man gör en sida användarvänlig. Användarvänlig = SEO-vänlig.
Citat:

Originally posted by -FredrikMH@Jan 16 2008, 16:14
Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
1) Bett webbdesignern designa enligt WC3-standard med divs+css[/u]

Jag kan verkligen se hur trafiken börjar strömma från sökmotorerna för att jag byggt hemsidan med div-taggar och css på ett korrekt sätt.[/b]
Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte, men självklart är divs+css en fördel i SEO då man bland annat kan placera innehållet innan menyn osv. i själva html-filen. Dessutom blir ju själva belastningen från alla sökrobotar på servern mindre om man lägger all design i css-filen. Dessutom värderar ju Google en länk mer ju tidigare den förekommer i html-filen (bottom-bar links är ju mindre värda än topbar-links).

Citat:

Det du beskriver är de grundläggande arbetet för SEO. Det skulle en webbutvecklare och den som skapar innehållet koka ihop tillsammans om de har kunskaperna, men det tar dig inte speciellt långt i sökresultatet.
Du ska bara veta hur fel du har. Genom att ha en bra grund kommer man riktigt långt. Det är ju bland annat större chans att man får en inlänk till sidan om man inte använder t.ex. frames eller dålig struktur på sidan.

Citat:

Som sökmotoroptimerare hade jag inte blivit gladare än om mina kunder redan gjort rätt på detta från början då det är sjukt tråkigt att fixa till.
De flesta webbutvecklare som inte sitter på en portfölj av hemsidor eller har stora möjligheter till marknadsföring klarar inte av att ta sig upp snabbt i sökresultatet. Fast det verkar och andra sidan inte heller vissa SEO-företag klara av...

Jag får nog säga det igen - SEO-företag är överflöd. Lär man copywritern att skriva för sökmotorerna, designern/utvecklaren att koda sidan rätt och sedan anlitar en reklambyrå (som i sin tur måste lära sig mer om länkbeten) så sitter man med SEO som är mycket bättre än de kassa länkkatalogerna man annars får länkar från.

jacobjs 2008-01-16 16:47

Citat:

Jag får nog säga det igen - SEO-företag är överflöd. Lär man copywritern att skriva för sökmotorerna, designern/utvecklaren att koda sidan rätt och sedan anlitar en reklambyrå (som i sin tur måste lära sig mer om länkbeten) så sitter man med SEO som är mycket bättre än de kassa länkkatalogerna man annars får länkar från.
men kostar inte reklambyrån lika mkt, eller mer, jämfört med ett seo-bolag?

Spindel 2008-01-16 17:46

Citat:

Originally posted by jacobjs@Jan 16 2008, 16:47
Citat:

Jag får nog säga det igen - SEO-företag är överflöd. Lär man copywritern att skriva för sökmotorerna, designern/utvecklaren att koda sidan rätt och sedan anlitar en reklambyrå (som i sin tur måste lära sig mer om länkbeten) så sitter man med SEO som är mycket bättre än de kassa länkkatalogerna man annars får länkar från.
men kostar inte reklambyrån lika mkt, eller mer, jämfört med ett seo-bolag?

Jag har aldrig anlitat en reklambyrå men har planer på att göra det i framtiden. Dock är väl länkbeten än så länge rätt okänt bland reklambyråer men det kommer garanterat ändras inom en snar framtid, med tanke på att Internet blir viktigare och viktigare hela tiden.

SEO-företag sysslar ju inte med länkbeten utan med länkfarmar. Reklambyråer är ju bättre på det sättet att de vet hur man skapar intresse runt något och som i sin tur ger naturliga länkar. Dessutom bör man väl marknadsföra sig i andra kanaler än sökmotorerna också.

Det är bara en tidsfråga tills webbyråer kommer ta över reklam, seo, copywriting osv. och erbjuda det i ett och samma paket. F&B verkar ju vilja gå åt det hållet.

berneboy 2008-01-16 18:46

Nu drar du alla SEO företag över en kam Spindel. Jag kan till viss del förstå din bild av hur SEO företag jobbar och vilka metoder de använder sig av. Det är den gängse bilden i media. Men den stämmer inte på långa väger med alla aktörer.

De som endast arbetar med länkfarmar eller andra former av "hyrlänkar" lämnar nästan alltid en viss garanti (top 10 på x antal ord eller liknande), eller så tar de bara betalt när de har uppnått ett visst resultat.

Andra aktörer tar bara betalt baserat på mätbara avslut. Alltså på samma sätt som affiliate.

Sedan finns det en hel del "frilansare" eller enmansföretag som kan hjälpa dig med hela din Internetstrategi. Då även till viss del grundläggande SEO arbete. Det vi ska ha i åtanke är att det finns massvis med företag därute som knappt ens klarar av att ratta ett enkelt CMS, än mindra kan optimera on-page.

Jag håller med om att man borde kunna kräva att de som levererar en webbplats eller ett CMS borde kunna bygga den efter xhtml och css standard, och därigenom kan du som webbplatsägare fokusera på att lägga in rätt innehåll, och inte oroa dig för om sökmotorerna över huvud taget hittar runt på webbplatsen.

I framtiden tror jag att vi kommer att se allt fler som levererar en mer strategisk tjänst där man binder samman den traditionella marknadsföringen med SEO arbetet. Eller om vi ens kommer att kalla det för SEO.

Det jag menar är till exempel att när man ska genomföra ett event, bjuder man in de mest framstående bloggarna på området med en särkild VIP inbjudan. Och förhoppningsvis skriver de på sina bloggar om vad de varit med om, och kanske länkar de till och med till din webbplats. Sedan sprider sig ditt budskap via "word of blogs"

Då handlar det bland annat om att se till att man benämner eventet på ett smart SEO-vis, så att länkarna som man kan förmoda innehåller namnet på eventet ger en effekt på webbplatsens ranking på viktiga sökord.

Så jag tycker inte att ni ska följa Spindels råd att inte anlita en SEO. Gör för all del det, men se till att vara pålästa innan ni gör det. Så ni vet vilka krav ni kan ställa, vilka resultat ni kan förvänta er och framförallt, hur ni ska följa upp resultatet av investeringen.

Just my 5 cents.

FredrikMH 2008-01-17 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Nu vet jag inte om du var ironisk eller inte, men självklart är divs+css en fördel i SEO då man bland annat kan placera innehållet innan menyn osv. i själva html-filen. Dessutom blir ju själva belastningen från alla sökrobotar på servern mindre om man lägger all design i css-filen. Dessutom värderar ju Google en länk mer ju tidigare den förekommer i html-filen (bottom-bar links är ju mindre värda än topbar-links).

Jag var givetvis ironisk. Ja du kan strukturera om lite genom att använda CSS och då vanligtvis div-taggar, men skillnaderna är inte så stora som du vill måla upp det till. Om du flyttar menyn från toppen i källkoden till botten av källkoden så klättrar du högst några placeringar, och ligger du i toppen klättrar du förmodligen ingenting. De flesta sökrobotar, så som Google bot kryper även CSS och Javascript filer idag så någon minskning på belastningen är högst tveksamt. Det är bättre att använda en layout som bygger på divtaggar och utnyttjandet av CSS precis som du säger, men skillnaderna när vi pratar SEO är knappt mätbar.

Citat:

Originally posted by -Spindel@Jan 16 2008, 16:44
Du ska bara veta hur fel du har. Genom att ha en bra grund kommer man riktigt långt. Det är ju bland annat större chans att man får en inlänk till sidan om man inte använder t.ex. frames eller dålig struktur på sidan.
Det är möjligt att det räcker med en bra grund om du vill lägga dig först på sökfraser som "Kameluppfödning i Kiruna" eller någon annan sökfras där det är exremt enkelt att ta placeringar på. Då räcker det med en grundläggande sökmotoroptimering men riktigt så långt kommer du inte på de sökfraser som används ofta och är populära. Då hamnar du förmodligen knappt på den 5 första sidorna och det är inget att hurra över, vilket också kräver att domänen varit med ett tag och har en del inlänkar.

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Jag får nog säga det igen - SEO-företag är överflöd. Lär man copywritern att skriva för sökmotorerna, designern/utvecklaren att koda sidan rätt och sedan anlitar en reklambyrå (som i sin tur måste lära sig mer om länkbeten) så sitter man med SEO som är mycket bättre än de kassa länkkatalogerna man annars får länkar från.

Hela grejen är den att du kommer ingenstans i sökresultatet om du inte har inlänkar och det räcker inte med en och det räcker inte med några länkar från kataloger om du ska upp på konkurrensutsatta sökfraser. Du behöver förmodligen några hundra om du ska upp riktigt högt och dessa möjligheter saknar ett företag som precis öppnat sin webbshop. Ge gärna exempel på sidor som ligger i topp10 på sökfraser som är konkurrensutsatta och som saknar en större mängd inlänkar.

pokerstjärna 2008-01-17 02:39

Intressant läsning i tråden :)
Skulle vara kul att läsa om hur SEO-proffs ser på detta ( ni från SEO-forum ) KOM HIT:D
Nej men, man behöver inte ha mycket kunskap alls vågar jag hävda för att hamna i topp på sökmotorer inom sitt tema.
Det är bara väldigt viktigt att köra de grundläggande tingen och ha ett bra domännamn.
Med grundläggande så tänker jag på:

* Inlänkar
* En ordentligt kodad sida ( fast det kanske inte är så lätt alla gånger )
* Använda bra sökord
* META-taggar
* Använda sig av H1, H2 och H3.
* När det gäller artiklar och recensioner att det ska vara 100% med egna ord och inte vissa meningar kopierade från någon annan sida, utan att man skriver helt egna artiklar/recensioner.
* Undvika frames och iframes samt flash och javascript meny
* Använda sig av sitemap ( hört att google gillar det )
* Använda sig av så mycket css som möjligt

Och viktigast av allt, ett bra domännamn.
Jag har använt mig av det mesta av ovannämnda och jag har hamnat relativt högt i sökmotorn och sedan att jaga top-10 kan faktiskt vara ett he*vete för det går inte på en eller två månader och det beror självklart på vad det är för tema, resor, annonser, gratis, lån kan vara svårt.

Nu är jag bara nybörjare men jag beskriver bara från mina egna erfarenheter.
Jag tror att om alla lägger ner lite tid på SEO-inlärning så behövs det inga SEO-byråer :D

berneboy 2008-01-17 06:49

Det är väl precis som med bilar. Om man vill kan man ta sig tiden och lära sig hur man gör för att byta kamrem och genomföra grundläggande service. Eller så kan man lämna in bilen på verkstad.

Det finns ju till och med folk som lämnar in bilen för att byta däck. Så visst kommer det att finnas en hel uppsjö med företag som inte har tid, inte vill, eller av annan anledning väljer att köpa SEO tjänster.

Och om det nu är så enkelt, varför startar ni inte några Poker affiliate siter (internationella) och blir miljonärer när ni ändå är i farten?

I den svenska konkurrensen håller jag med om att det inte är någon jätteutmaning att ta sig uppåt i SERPen i de allra flesta fall. Men i vissa fall är det betydligt tuffare, och det blir inte enklare med tiden. Dessutom krävs det ett stort löpande engagemang om man vill hålla sig kvar i toppen. Om man inte har byggt upp en massa automatiska länkbyggen det vill säga.

pokerstjärna: Mitt namn på SEO-Forum är "Bernt Johansson".

FredrikMH 2008-01-17 06:51

Det är relativt enkelt att skaffa sig kunskapen om SEO om man har tiden, det är desto svårare att skaffa sig resurserna för att ta bra placeringar på kort sikt.

Om man som företagare tjänar mer på att hyra in tjänsten än att lära sig själv, så gör nog de flesta det. Precis som man hyr in andra tjänster man inte behärskar. För en webbutvecklare ligger SEO hand-i-hand och bör inte vara ett problem att lära sig. Men vi ska komma ihåg att det finns fler än webbutvecklare som driver webbplatser och alla webbutvecklare är inte egenföretagare med intresse av av att lära sig SEO och lär inte göra det om inte chefen säger så.

xpat 2008-01-17 09:01

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Jan 17 2008, 07:51
Det är relativt enkelt att skaffa sig kunskapen om SEO om man har tiden, det är desto svårare att skaffa sig resurserna för att ta bra placeringar på kort sikt.
Om man som företagare tjänar mer på att hyra in tjänsten än att lära sig själv, så gör nog de flesta det. Precis som man hyr in andra tjänster man inte behärskar. För en webbutvecklare ligger SEO hand-i-hand och bör inte vara ett problem att lära sig. Men vi ska komma ihåg att det finns fler än webbutvecklare som driver webbplatser och alla webbutvecklare är inte egenföretagare med intresse av av att lära sig SEO och lär inte göra det om inte chefen säger så.

Visst är det enkelt att lära sej SEO, förutsatt att man förstår hur webben fungerar! Och det gör nog bara 10% av sveriges företag. Vi som jobbar i webbranschen är ofta helt förblindade av våra egna kunskaper och tror att alla andra vet precis hur saker och ting fungerar, men, så är det inte!

Daniel.st 2008-01-17 10:48

Kunskaper inom SEO är precis som allt annat, relativt. Det är inte så enkelt som att säga att man antingen kan eller inte kan SEO. Inom de flesta områden brukar det vara så att ju mer man lär sig ju mer inser man att man har kvar att lära och det är lite samma sak här. Det är som många redan sagt lätt att lära sig grunderna och enklare tips och knep man kan ta till och börja med men det finns alltid mer man kan göra och lära sig och en genväg till detta kan vara att anlita en SEO-expert.

klein 2008-01-19 07:24

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Jan 16 2008, 16:59
Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där.
Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där.
Copywritern ska inte behöva kunna sånt där.

Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida.
Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder.
Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter.

Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra.

Jag håller nog med Spindel, mycket av SEO arbete skall göra redan i designfasen. Sedan kanske man skall hyra in några SEO muppar, när man behöver massivt med länkar. Men skall man skall också förstå, så fort man köper SEO , så lämna ut ansvaret på någon annat, helt plöstligt kan ditt varumärke förekomma på någon porrsajt eller liknade.

En annan sak man får har klart för sej vad det gäller SEO, mycket sker ju industriellt. Du är en i mängden som man skall tjäna pengar på.

Sedan det här att SEO på enstaka sök är jag personligen skeptiskt till, jag vill ha ut hela produktsortimentet högt upp, i mitt fall handlar det om ca5000 artiklar. Jag ogillar den affärsmodeller, där jag skall ligga och betala skatt till SEO företaget för den trafik dom fixa. Men jag betalar inte skatt till toalett tekniker för han installera ett handfat, varför skall jag göra det för SEO för? Den prislapp jag har sett på SEO tjänster, så är det mer ekonomisk försvarbart att köpa sponsrade länkar för den pengen dom vill ha, än att hyra in ett SEO företag.

Sedan pratar vi småföretag här, ditt resonmang går hem på lite större företag där Företagledaren mest sysslar med att spela golf och umegås. Men på mindre företag, där jobbar ju faktiskt företagledaren aktivt, oftast den som kommer först och går hem sist.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson