WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vista... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26314)

clonix 2008-01-15 03:07

En ny stationär dator finns på inköpslistan och jag har hört på "ryktesvägen"
att man bör undvika VISTA så länge det går?

Bla. ska diverse program (tex. photoshop, Ftp-mjukvara) fungera dåligt eller inte alls?

Är det bara trams eller finns det någon sanning i det hela?!?

omid 2008-01-15 04:12

Ska du köpa en ny dator så är det lika bra att skaffa Vista.

Dessutom ska SP1 släppas snart och med det fixas ju alltid en del barnsjukdomar.

Osiris 2008-01-15 04:22

Jag har kört Vista tillsammans med Photoshop, Filezilla och en massa annat sedan ett år tillbaka. Det enda som krånglat över huvud taget är spel, i övrigt är det samma gamla vanliga strul som alltid med Ms produkter.

bonsai 2008-01-15 05:29

Fortsätt med XP.

Storen 2008-01-15 05:54

Köpa nytt = Vista, annars kör på XP fortsatt..

bonsai 2008-01-15 05:56

Eller ta Vista och installera sedan XP.

robertsson 2008-01-15 07:10

Jag tycker Vista fungerar ganska bra, och med SP1 fungerar det mycket bra.

Har kört SP1 RC i 2 veckor nu och inte nog med att operativsystemet inte hängt sig så har inget program i Vista hängt sig under denna period!

StefanBergfeldt 2008-01-15 08:24

Om du skulle köpa en volvo, och en Volvo V70 -02 och en Volvo V70 -07 kostade lika mycket, vilken skulle du då välja?
Jag förstår mig inte på den här diskussionen, självklart ska du köra Vista.

Vettiga alternativ till Vista är Mac OS X och Ubuntu. Windows XP är inte ett vettigt alternativ.

Daniel.st 2008-01-15 10:04

Kör Vista utan problem. Ser inte att det skulle vara bättre att behålla XP.

hundserver 2008-01-15 10:14

Finns en del program som man måste välja att köra som administratör i Vista,

Gillade inte alls vista i början men nu har jag vant mig vid det,
det finns dock en del småsaker jag stör mig på,

Men i det stora hela är jag nöjd, dock skulle jag rekomendera MINST 2GB minne
för en vista installation för att det skall flyta på smidigt.

Max 2008-01-15 22:48

kör vista utan problem (men spelar inte spel)

Netikett 2008-01-15 23:18

Citat:

Originally posted by Max@Jan 15 2008, 23:48
kör vista utan problem (men spelar inte spel)

Samma här. Har Vista på min bärbara. Inget har krånglat någon gång.

Thir13teen 2008-01-16 00:42

Alltså hur ÄR det egentligen med snabbheten i Vista, jämfört med XP? Jag äger både XP och Vista men kör XP nu. Detta främst p.g.a. att jag får panik när det är massor med processer igång hela tiden i Vista. Jag spelar spel, photoshoppar och musicerar mycket så snabbhet är väldigt viktigt för mig.

Har en kraftfull dator. Snälla övertyga mig om att jag borde till Vista igen? :) Ange väldigt gärna källor också.

totoo 2008-01-16 01:04

min erfarenhet är att vista är klart segare än xp. Jag har båda och använder xp när det är viktigt att allt ska fungera perfekt. Jag anser inte att vista i dagsläget är värt att lämna xp för.

Thir13teen 2008-01-16 01:58

Har läst igenom ett test på Tom's hardware och mycket riktigt kommer dom fram till att Vista är långsammare än XP.

Länk till testets sammanfattning:

Här

:(

Service pack 1 verkar inte bringa några underverk heller.

clonix 2008-01-16 03:20

Pratade strax efter jul med en säljare på ett företag som säljer väldigt mycket datorer...

De hade planerat från början att de nya datorerna serie "X" skulle BARA säljas med vista..
men att de hade tvingats ändra så att man även kunde välja XP bara för att det
var FÖR många kunder som hade återkommit och som inte hade varit nöjda med vista
av olika anledningar.

Så för min egen del efter att ha läst både positiva och negativa svar här i tråden
kommer jag välja att stanna med XP iallafall ett år till.

Robert 2008-01-16 16:42

Jag kör vista och det fungerar mkt bra. Det är enligt tester marginellt långsammare men då användaren oftast sitter och stirrar på applikationerna 99% av tiden så är detta inget problem (det är inget problem annars heller).
Undvik 64bitars versionen då denna kräver att alla drivrutiner är signade samt att den inte kan köra gammal 16bitars kod som tyvär några populära installationsprogram använder sig av (här msåte produktpaketerarna skärpa sig!).

De spel jag har testat har fungerat, men man kan tvingas att stänga av acl på ett korrekt sätt (acl; är det så det heter? kommer ej ihåg), iaf de där irriterande varningarna som kommer upp när ett program startas.

Erik Stenman 2008-01-16 17:16

Kör XP om du vill att det ska fungera, vara snabbt och vara som du är van med. Annars Vista om det viktigaste är att det ska se ut som ett smutsigt fönster när du tittar på menyraden.

weirdbyte 2008-01-17 16:44

Enda anledningen varför jag skulle ta XP över Vista är om jag skulle vilja fortsätta spela äldre spel, vilket jag inte gör.

Vista tar mer kraft, men är mycket trevligare mot användaren. Plus är aero så snyggt :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson