![]() |
Eftersom detta forum tjänar som upplysning för oss i branschen,
"Webmaster Network", och troligtvis även privat-personer, så... Jag har under ett antal år testat både nya/etablerade web-hotell och tar här upp ett skol-exempel på hur "glada amatör-hotellare" ofta råkar illa ut i pinsamma situationer som numera är vanligt... Man kan i exemplet se hela kedjan från "det egna hotellet" till den egentliga platsen för det pinsamma/allvarliga/vanliga fenoménet. När kunden loggar ut från kontrollpanelen: kontrollpanel.sajtx.com/mod_perl/admin_main.pl?logout=yes så hamnar denne på scorpiondata.com "Copyright © 2003 Scorpion Data. Vi innehar F-skattebevis. Alla priser är exklusive moms om ej annat anges." Detta är extremt pinsamt för den som stoltserar med egna servers. Tyvärr, så är detta exempel vanligt förekommande inom branschen och påvisar bl.a. hur pinsamt det är för oskyldiga hotell-kanditater att utgå från trix som "våra servers syns ej på ert web-hotell" etc. Jag har i tidigare inlägg, åberopat en slags kvalitéts-märkning för web-hotell och upprepar den gärna med bl.a. hänvisning till ovan. Kanske kan vi på detta forum påbörja en slags ideéll upplysning för både privatpersoner och branschfolk då det saknas i landet? Jag ber ödmjukt om förståelse till sajtx.com i detta skol-exempel samt även till scorpionshops/data som icke på något vis klandras då säkerligen okunnighet är den främsta orsaken till fenoménet. Addendum: Vi som är s.a.s. "inne i träsket" har ju för vana att behålla pinsam info för intern ryktesspridning inom "träsket", på "kärringars vis". Jag (fler?) tycker dock att vi med erfarenhet bör vara föredömen för de nya bransch-adepterna & dela med oss av vår erfarenhet. MVH: WebMazter :) |
Kvalitetsmärkning är svårt, vem skall göra något sådant.
Ett steg i kvalitetsmärkning tycker jag är Microsofts SPLA, klarar man den, så påvisar det att personerna bakom webbhotellet har kunskapen för att avklara Microsofts certifikat. Det behövs mer ärlighet i branschen, för många skriver "våra servrar", "vår serverhall" och "vår uppkoppling har XX antal Gbit" , även fast dom kanske hyr server, i någon annans serverhall och får del av 0.02 av domdär gigabiten. Det finns väldigt mycket kunder där ute som inte har internet som huvudintresse, men ändock vill/behöver få ut sig eller sitt företag på internet, dessa som läser saker som t.ex. ovan går tyvärr på det och tycker det är jättebra, tills det slutar fungera (om det slutar fungera d.v.s.). Hur ska man bedöma om ett webbhotell kan klassas som "användarvänligt" ? (Kom inte dragandes med att det måste vara aktiebolag och ha en halv mille i likviditet, för det är bara bullshit, finns mängder med mindre enskilda firmor som piskar giganterna på fingrarna gällande service/support.) Vad/vem avgör om ett webbhotell som är återförsäljare till ett annat är bättre/sämre än det hotell som dom själva ligger på ? Finns ju många som har bättre support än "huvudhotellet" men är lite dyrare, och kanske på så sätt är ett bättre alternativ. Personligen har jag svårt att se hur en kvalitetsmärkning skulle se ut, ska den baseras på anställdas kunskap ? tekniska lösningar som hotellet äger ? certifieringar anställda/företaget har ? pengar i kassan ? antal anställda ? antal webkunder ? |
En enkel kvalitetsmärkning går ut på att bevisa vad man gör, hur man gör, samt vem som gör.....
Bl.a finns det kunskapskrav, dokumenterade handlingar, samt säkerställda rutiner som skall följas med hjälp av en handbok. Hur det skall se ut inom webbranschen vet inte jag, men i alla fall så bör det komma någon form av intyg från något kontrollorgan som bevisar det sanningsenliga i företaget... Finns mycket att tala om kring ämnet.. |
Dessutom kanske man bör nämna att kvaliteten också (inte alltid) beror på priset man betalar, så att denna klassifikation borde även vara uppdelad klasser, som har med priset att göra.
|
Citat:
Kvalitét kan ju stå för en hel del... S.k. "know how" är ju oftast personlig och kan knappast värderas efter ex; företagsform, omsättning, certifikat, anställda, faster Sven-Stinas adliga hund & andra vanliga oväsentligheter. Däremot finns det grundläggande krav som branschen bör ställa upp på, ex: - offentlig server-statistik - offentlig swr/hwr info - offentlig DNS/IP info/map samt en hel del andra "känsliga" tekniska fakta, som då mer kan bli till en tryggare grund för både privatpersoner och hotell-kanditaters möjligheter för en mer saklig/teknisk bedömning av ett ev. avtal med "säljaren" ifråga. Jag vet, av erfarenhet, att det i branschen flödar av "små-nissar" som är livrädda för att offentliggöra sina verksamheters egentliga fundament såsom t.ex. den "tekniska" platformen där rätt info avslöjar en hel del... Det finns även rätt många "logic-fjollor" som inte kan separera teknisk prestanda och s.a.s. "personlig prestanda" och låter det genomsyra sin verksamhet till den grad, så att då presumtiva köpare ev. kan uppfatta denne närings-idkare som oseriös med en då oftast omedelbar bi-effekt. Jag (fler?) tycker dock att vi med erfarenhet bör vara föredömen för de nya bransch-adepterna & dela med oss av vår erfarenhet då detta även kommer såväl privatpersoner som andra till gagn. Kan vi starta ett "race", eller... ;) MVH: WebMazter :) |
Citat:
Hur webbhotellet kalkylerar bryr jag mig inte om, men att marknadsföra sig med lånade medel som "sitt eget" är väl problemet..Bättre hålla tyst om sin leverantör/samarbetspartner i så fall..Då får spekulanten en ärlig chans att avgöra pålitligheten själv utan vilseledande information.. |
Mycket intressant diskussion detta.
Jag är själv i den sitsen att det i särklass viktigaste är att min server snurrar 24/7, sedan om det kostar några tusenlappar extra om året så spelar det inte så stor roll. Jag tror att det är viktigt att skilja på kunderna i denna diskussionen, det finns ju två typer. 1. Pelle som har en privat hemsida som det inte gör så mycket om den ligger nere nån kväll. 2. Företag som det är katastrof om servern står still i en halvtimme, och där är det ett oerhört viktigt val man har att göra när man skall byta hotell, för när man väl sitter på ett nytt hotell med ny server så är det ju jobbigt att komma på att det inte funkar så bra. Vad jag tror hade varit bra hade varit om dom hotellen som vänder sig till företag med stora krav hade hållt en dialog med sina tidigare "stora" kunder och fått tillåtelse att lämna det aktuella företaget som referens med telefonnummer och mejl där jag som ny kund kan få kontakta dom och "kolla läget" Detta skall ju naturligtvis ligga öppet på hetellets hemsida så att företaget i fråga inte behöver känna att dom "måste" prata väl om hotellet i fråga. Personligen skulle jag gärna ställa up som referens till mitt hotell. (Webmazter, välkommen till WN föresten) // Mats |
Själva hårdvaran är ju en liten del i webbhotellet. Programvaran, supporten, införsäljningen är ju en annan del. Vad spelar det för roll om man köper utav en kille som i sin tur har hyrt av någon annan? Blir det ett sämre webbhotell för den skull?
/Hannes |
Citat:
kan ha den nackdelen att det inbjuder till en likadan indelning av web-hotell & därmed till ett orört kaos som nu är i branschen. Det vore, inte bara därför, lämpligare att behandla alla lika rättvist så att det då kunde framkomma en lika rättvis kvalitéts-märkning. V.b. "referens-system", så är det redan etablerat av fler web-hotell & det är absolut ett steg i rätt riktning för att bidra till kvalitéts-info. Det som vi vet, är ju problemen för/med alla etablerade/nya/blivande web-hotell & avsaknaden av en slags "officiell måttstock" att gå efter för både branschen & privatpersoner för att s.a.s. "hitta rätt i kaoset". Det vore förträffligt om vi här skulle kunna utkristallisera någon form av ett fundament till en någorlunda kvalitéts-märkning för branschen. Det gäller såväl det tekniska som det "o-tekniska" som kan diskuteras. (Tackar för välkomnandet) MVH: WebMazter :) |
Citat:
Citat:
Jag tror inte att det är fel att hålla isär "hushållshotell" och "proffshotell" på samma sätt som övrig teknikbransch typ hifi/dator/kök eller vad nu månne vara. // Mats |
Förhållandet service/kvalitét relaterat till pris är rätt intressant.
Det finns "små-hotell" som erbjuder lika service till ett avsevärt lägre pris som "stor-hotell" erbjuder. Även ex tjänster inräknat. Vilken kvalitéts-kategori skulle/bör dessa "små-hotell" tillhöra? Devicen; "man får vad man betalar för" är ju sann, till viss mån. Men att utgå från att "dyrast är bäst" passar inte i dagens läge. Om vi ser på "överjästa" hotell med höga ingående kostnader och smal vinst-marginal, så finns det en viss risk att de allt fler lågpris-hotellen tar över marknaden & fler elefanter som faller. Det är just den explosion på marknaden av dessa "små-hotell" som bidrar till det kaos som lilla Pelle & andra lätt trampar fel i. Kvalitéts-kategorier "gratis-hotell" och "betal-hotell" är de som jag närmast kan tänka på när jag reflekterar över Pelle som ej är i behov av den service/kvalitét som ett "betal-hotell" bör ha. Pelle's behov stämmer då bättre in på "gratis-hotell"... Eller? Jag tror att det fortfarande bör finnas en gemensam norm för web-hotell, oavsett dess pris-filosofi, som kan tjäna som en slags kvalitéts-märkning till gagn för både Pelle och företag. Låt oss fortsätta den intressanta diskussionen. Det lovar gott! MVH: WebMazter :) |
Citat:
Dessutom har vi ju här på WN sett en tendens på vad många medlemmar anser om ett av sveriges "stor-hotell" med sköldpaddan i loggon... :rolleyes: . Citat:
Citat:
// Mats |
Hmm...Nu leker jag med tanken att eventuellt starta upp en webbsida likt dom webbhotells-guider som finns på nätet.
"Finns ju en hel drös med såna ju" :blink: , tänker någon!.. Visst, men ingen av dessa guider verkar bry sig om hur seriösa webbhotellen verkligen är. Varför inte bygga upp en guide som ställer krav på just kvalitén! Tänk er att marknadsföra denna "portal" som enda existerande där spekulanterna verkligen kan lita på vad webbhotellen utger! Ett sätt för att hålla "företagsamma fjortisar" borta är att ta betalt av hotellen för publicering... Man kan exempelvis ta fram ett dokument med XX antal punkter som någon ansvarig på webbhotellet kontrollerar, intygar, signerar och återsänder. Sedan granskas slumpvis utvalda webbhotell mot deras utlovade support, pingtider, servrar, mm, mm.. Att bygga upp en äkta kvalitetstandard är ett tungt arbete som är mycket segdraget. Dessutom kan vi "vanliga" inte göra detta (måste i så fall vara godkända av statligt kontrollorgan), men det är absolut på sin plats att göra någonting. Denna typ av kvalitetsmärkning kan bli hur stor som helst om man vill, ...men visst varför inte börja med webbhotellen? Skriv här, maila eller PM:a mig! :rolleyes: |
En lösning vore att de webbhotell som vill bli ha en "kvalitétsstämpel" ger bort ett konto till kontrollanten/webhotellsguiden. Där placerar man lite enkelt kod som testar snabbhet i SQL och PHP t.ex. Sen kan kontrollanten/guide med jämna mellanrum automatiskt pinga och testa kontot och på så sätt samla objektiv statistik på upptider, accesstider osv. som kan vägas mot prissättning.
Webhotellet får en fin "vi är kvalitétskontrollerade" knapp som länkar till guidesidan. Vad sägs? |
Kanske kan använda sig av denna domän www.webbhotellet.ws ?
Har ingen användning för den ändå...tror jag inte i alla fall.. :huh: |
Citat:
Storen's idé är strålande, då det faktiskt inte finns liknande guider. Kombinerat med Christian's geniala förslag, vore det riktigt kanon! Har några företag och ska genast bearbeta in idéerna i marketing. Detta är ju alldeles förträffligt! MVH: WebMazter :) |
Christian-> Visst skall hotellen få använda en stämpel..Dom skall ju också få känna sig stolta och inte bara kontrollerade ;)
WebMazter-> Eh..Får jag vara med? :unsure: ...Företag? ja..? |
Citat:
Kan bli lite som i Faulty Towers när restauranginspektören kommer på besök... :rolleyes: |
ni nämner "Fr Trafik" och som exempel tar vi B-one som anser att normal bandbredds-anvädning är 500MB/mån. Det står inte i avtalet och skulle de vinna i en rättegång med deras avtal? De stänger ju dessutom av kontot när det känner för det verkar det som. Jag anser inte det som normal tafik mängd men hur många hotar om rättegång? Falsk marknadsföring kör det företaget med anser jag... fast så lågt har många budget-hotell sjunkit.
|
Haha :D
Ja, visst kan det bli så...och säkert försöker webbhotellen också att framställa sig i särskilt "god dager" eller komma med otaliga "ursäkter". Men man måste tänka på syftet om varför denna portal/giude finns till. Syftet som sagt är ju att förbättra samt uppmana till utveckling av webbhotellen... |
Citat:
Kombinera det med möjlighet för besökare att kommentera webbhotellet så tror jag nog att man har kommit så långt man kan rimligtvis komma. |
Citat:
Jag tänker bara förbereda mina företag för att gå med i en ev. kommande kvalitéts-märkning. En sådan lysande idé får ju inte gå till spillo, eller hur? Jag hoppas nu att de rättmätiga använder guldet rätt. Mycket intressant att se "brainstorming", om än virtuell, som övergår till idéer som kan ta form till något konkret. MVH: WebMazter :) |
Citat:
dessa revisioner är planerade nästan ett år i förväg? Jo, för att hålla systemet (märkningen) vid liv! Att det fixas och donas dagarna innan gör det samma, bara det blir gjort. :D När det gäller detta projekt bestämmer vi(?) nivån och hur vi säkerställer att webbhotellen följer dom normer *tråkiga ord*..som sätts upp...Kunders kommentarer kan vara intressant, men det finns ju forum för sånt ;) . Portalen förlorar nog sin status om den inte bygger på eget kompetent material... Christian->Är du intresserad av att gå vidare?...någon?...Tar säkert mycket tid, men vi börjar i mindre skala och ser vart det slutar någonstans..eller? |
Citat:
// Mats |
Citat:
Processen abstrakt - konkret, är spännande att se. Skulle gärna sponsra idén med "kvalitéts-märkning", men då kan "Faulty Towers syndromet" bli konkret. ;) MVH: WebMazter :) |
Citat:
Min mail står öppen för intresserade..Christian?...Inte..? |
Citat:
Har funderat på detta under gårdagskväll/natt *gäsp* och tankarna springer ju gärna iväg litegrann :D :rolleyes: ... Men,men..Jag får spåna vidare och sammankalla resurserna ;) |
Citat:
alldeles för lång bort från mitt järn-kontor (rätt-stavat!) För ofta, får jag springa ifatt dem & muta tillbaks dem ;) Oups! Nu har jag nog tappat bort dem igen... HJÄLP!! :wacko: MVH: WebMazter :) Kan just nu inte ansvara för detta inlägg, flåt!:unsure: |
Jag har tagit mig en rejäl funderare, och kommit fram till att jag tyvärr inte kan engagera mig i ett eventuellt projekt. Jag tycker att ideén är sund, skänker bort den och hoppas att någon kan knåda den till något användbart.
Men jag skulle vilja höra vad alla de webhotellsoperatörer som finns på forumet tycker. Kanske vi måste starta en tråd som är on-topic :-) |
Citat:
Ok, då kommer jag spinna vidare på detta, Chritian. (Bra att du tar ställning) och idén om att höra vad Webbhotellen tycker är absolut ett bra förslag...(Tänkte skapat en råd igår om ämnet ;) ) Projektet tycker jag är synd att förkasta och jag är allvarligt beredd att driva detta, men saknar vissa kunskaper som jag får hämta av andra... Gäller främst den tekniska biten..Kommer därför att vända mig till kontakter som får bistå med hjälp..tyvärr är kapitalet för detta projekt lite för lågt just nu <_< "Semestern" börjar ju nästa vecka, och då finns det ju tid att jobba med ämnet.. :D vilket jag kommer att göra... Christian, även om du inte kanske har tid till detta, så skulle jag ändå vilja ha dig som bollplank? Även WebMazter får bidra, som ju också har bra tankar och funderingar kring ämnet, samt är positiv till denna idé.. ;) Så fram med era reflektioner ni som representerar Webbhotell, vad tycker ni om denna idé?? Låt oss höra er åsikt, det gangnar alla, framför allt er..Men skriv ner den här eller skicka ett mail.! |
Citat:
Nu är klockan bättre på dygnet...Tyckte nästan att jag skrev lite sluddrigt i föregående inlägg... :blink: Vad jag menade/menar är att det kommer att arbetas vidare med detta projekt nu under sommaren, och då med personer som besitter kunskap kring programering samt i övrigt relaterade områden... Eftersom ni,i huvudsak Christian & WebMazter som är delaktiga i denna tråd, tror på idén är ni mycket välkomna att i alla fall fungera som bollplank och tipsa om idéer.. Angående förslaget att "bjuda in" representanter från webbhotellen är mycket välkommet... Webbhotell samt övriga: Varsågod och skriv ner kommentarer, förslag och övriga tankar kring ämnet |
Har funderat kring idén och diskuterat med kollegor.
Gensvaren är överlag positiva, en del t.o.m. "vi åxå!". Helt klart är att jag engagerar mig i detta, fr.o.m. nu! Det är några frågor som jag fått och reflekterat över. För att inte riskera ev. spekulationer såsom kommersiellt egen-intresse o.dyl. (Faulty Towers-syndromet) kanske det vore en fördel om utvecklandet/realisering hålls på ett idéellt plan och även den slutgiltiga aktiva tjänsten? Netto-inkomster skulle kunna användas i en stöd-fond för ex; andra idéella projekt, stipendium o.dyl. inom/nära branschen? Jag vet inte... kanske är jag för snäll... men det vore fint att kunna omsätta "intellektuellt kapital" till något idéellt vars knoppar man kunde se gro och växa upp till något? (V.b. "resurser, så är det inga problem från min sida.) :) MVH: WebMazter :) |
Tanken är god, men hur påverkas kvalitén och framför allt varaktigheten med ett idéellt projekt?
Vilka får ta del av den fond som förvaltar inkomsterna?... Jag är alltid positivt inställd till förslag och idéer, men vill samtidigt överväga för- och nackdelar.. Tanken är/var inte att tjäna stora pengar på detta utan att endast få till en kvalitetsmärkning...Dom som skall tjäna på detta är väl webbhotellen och kunderna i första hand.. |
Det jag tänkte på, var "riskerna" med kommersiell drift...
Om man kan realisera projektet till en "helautomatisk" service, så kan ev. "vinstintresse/beroende/spekulationer" elimineras? Ev. avkastning kan delas ut i form av ex. stipendier & liknande. Kvalitét/varaktighet är upp till projekt-ansvarigas "förmågor" ;) MVH: WebMazter :) |
Ja, du har en poäng med detta...Något som får diskuteras mer under resans gång, absolut!..
Synpunkter från i första hand webbhotell efterlyses? ;) Maila eller PM:a om ni vill vara anonyma.. |
Enda synpunkten jag har angående en sådan guide är att den ska vara oberoende, inga webhotell skall kunna köpa bättre synlighet / plats / annonser, då tappar man relevans direkt.
En god lista med mer info än bara pris, det är det minsta som är intressant, vad är det för bolag som står bakom, två fjortonåringar som hyr server på webcows, eller är det gedigen utbildning och erfarenhet hos dom som sköter det ? var står servrarna, operatör, antal anställda, support, öppettider på supporten, responstid vid fel, egna servrar eller hyrda o.s.v. En sådan guide skulle bli unik, och unik på det sättet att den har mer info än alla andra som enbart inriktar sig på pris, som vi alla vet idag säger nada. // Håkan, Gate9 WebHosting / Redbone Networks (KPL AB) |
Tackar Decibel! :D
Ditt inlägg är emottaget...Och jag håller med om att den skall vara oberoende. Förmodligen ganska avgörande för den delen. Likaså håller jag med WebMazters inlägg om "kommersiellt egen-intresse"..Antingen tillämpar vi en fond, eller använder intäkterna oavkortat till vidareutveckling av nämnda portal. |
|
jag sitter även jag och planerar en sådan sida :)
dvs en webhotellsguide som tar steget förbi alla andra.. inte sagt att det inte kan finnas fler just webhotell är ju en ganska lömsk marknad (nåt för insider på trean kanske) [edit] det är privat projekt - dvs inget som drivs av mypay - så det var inte menat som nåt försök till reklam för övrigt så håller jag med Mats - intressant diskussion - och intressanta punkter du tar upp ställer man inga krav så kan man heller inte förvänta sig att få något.. som min mor alltid säger - "om du inte röstar när det är val ska du f*n inte gnälla över hur det styrs heller" - lite metaforiskt men ni hajjar nog |
I'm back!
Man kanske skulle registrera en gratis info, gratis utrymme, dela ut behörighet & sparka igång ett gemensamt project? *Gammal tråd rostar aldrig* ;) MVH: WebMazter :) Många bäckar små... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:28. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson