WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ace Online (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26186)

funcall 2008-01-10 22:57

Hej

Jag fick ett samtal för ett årsedan från Ace online och de lyckades sälja på mig deras paket.

I avtalet stod det att man skulle skicka in skriftlig uppsägning 3 månader innan abonnemangets avslut.

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så ringde jag ca 4 månader innan abonnemanget skulle gå ut och frågade om jag kunde säga upp abonnemanget över telefon och han sa att det gick bra jag frågade också om jag inte behövde skicka in några papper på uppsägningen svaret jag fick var att det behöver du inte göra. Vilket var jävligt dumt gjort att jag inte gjorde ändå.

Så i veckan fick jag en faktura på 12 månaders hemsidesabonnemang och så ringde jag dom och självklart kände de inte till att jag hade ringt tidigare och sagt upp abonnemanget. Han jag pratade med sa att han behöver ha mera bevis för att jag har pratat med dem då och sagt upp avtalet för han hade börjat jobba hos dem månaden efter jag hade ringt(så typiskt). Jag plockade fram datum och tid för samtalet men det hjälpte ju inte och någon bekräftelse är det ingen risk att man fick då heller.

Så vad gör man? eller kan man göra något?

jonny 2008-01-10 23:01

Bestrid fakturan och skriv ner anledningen.
Sen får de ta det till tingsrätten och bevisa att de har rätt och du har fel.

Har det gått till som du sagt har du ett muntligt avtal om att avtalet är uppsagt.

funcall 2008-01-10 23:06

Hur bevisas vad som har sagts över telefon om det går till tingsrätt för det är ju ord mot ord?

Forslunds 2008-01-10 23:22

Fick du namnet på den du pratade med?
Så går våra rutiner alltid till när vi klagar och kräver något via telefon. Vi skriver ner datum/tid och frågar vem man pratat med. Då ska det vara lugnt, speciellt om man frågar om deras namn efter muntliga avtalet så brukar dom få en annan röst i sig, typ ta tag i det o skriva ner det själva.

funcall 2008-01-10 23:29

Jag fick namnet men det var inget som jag la på minnet det var ju trots alt ca 5 månader sedan jag ringde.

Axelsson 2008-01-19 14:07

Citat:

Originally posted by funcall@Jan 11 2008, 00:06
Hur bevisas vad som har sagts över telefon om det går till tingsrätt för det är ju ord mot ord?
Telefonförsäljare brukar spela in samtalen.

Tv3Insider 2008-04-01 13:21

Insider kommer ha ett inslag om detta företag. Det finns både en och två saker att höja på ögonbrynen för med detta företags kundrelationer. Inslaget sänds den 10 april.

Jare 2008-04-01 13:55

Ska bli intressant att följa.
Eller är det 1 april idag?

Dennis Holm 2008-04-01 16:11

Citat:

Originally posted by Tv3Insider@Apr 1 2008, 12:21
Insider kommer ha ett inslag om detta företag. Det finns både en och två saker att höja på ögonbrynen för med detta företags kundrelationer. Inslaget sänds den 10 april.

låter som en kopia på uppdrag granskning och yellow register.
tycker du ska dra det till domstol!
gå till www.svt.se/granskning så kan du se avsnittet de gjorde om likadana företag som detta.
bluff och båg allt i hopa!

MrHandley 2008-04-02 08:30

Lurad gånger 2? Ser inte ens att du blivit lurad en gång?

"I avtalet stod det att man skulle skicka in skriftlig uppsägning 3 månader innan abonnemangets avslut"

"Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så ringde jag ca 4 månader innan abonnemanget skulle gå ut och frågade om jag kunde säga upp abonnemanget"

Dumt möjligtvis av dem att säga så på telefon, men i och med att ni har ett skriftligt avtal så kommer det bli svårt att hävda att ni har ett muntligt avtal om annat.

Ta det som lärpengar och gå vidare.

Lärdom 1:
I framtiden, bekräfta _alltid_ en muntlig överenskommelse genom att skicka ett mail till personen "som vi kom överens om på telefon så..." Då finns det dokumenterat i alla fall. Bäst är om du kan få personen du skickat mailet till att svara på det.

Lärdom 2:
Följ skriftliga avtal, eller dokumentera avvikelser från dem

Visst att det är ett skumt företag och att de borde agera annorlunda. Men du borde agera annorlunda med.

funcall 2008-04-02 11:29

Det var ett tag sedan detta hände och det är uppklarat.

Det slutade med att jag fick betala för ett år istället för två som stod i avtalet så jag är lite nöjd iaf...
fick dem också att skriva ett skriftligt fax på att jag skulle slippa att ha med dem att göra i framtiden så jag känner mig rätt säker på att detta inte kommer att upprepas.

stoffe1 2008-04-10 14:39

Ang. Insider grejen så kan jag bekräfta att det kommer sändas om Ace Online AB ikväll.

DudeRille 2008-04-10 15:09

Citat:

Företaget Ace online erbjuder hemsidor till småföretag, men trots att många företag är missnöjda med hemsidorna är det extremt svårt att säga upp kontrakten med Ace online. Aschberg och Reporterakuten gör ett överraskningsbesök hos det trilskande företaget, och bjuder dem på en riktig överraskning.
Kan bli roligt :lol:

Karman 2008-04-10 15:56

Jag gillar Aschberg. Kan bli intressant!

Alto 2008-04-10 16:31

Japp kan bli intressant, såg reklamen för dagens avsnitt. Aschberg gör ett besök hos dem med ett släptåg av lurade kunder.. Grabbarna på Ace verkar ganska nerviga..

Dennis Holm 2008-04-10 18:24

jag önskar jag hade 3an :(. hoppas det avsnittet kommer fram på nätet någonstans..

DudeRille 2008-04-10 18:28

Citat:

Originally posted by mervinst@Apr 10 2008, 18:24
jag önskar jag hade 3an . hoppas det avsnittet kommer fram på nätet någonstans..

Går att kolla på TV3 hemsida sen.
http://tv3.se/insider

Dennis Holm 2008-04-10 18:59

oww.. visste inte dom hade det på 3an :). tack

robertsson 2008-04-10 22:20

Jag gör som Aschberg uppmanade

http://www.aceonline-info.com/

MWMedia 2008-04-10 22:30

Vilka stolpskott..

DudeRille 2008-04-10 22:33

Citat:

Originally posted by MWMedia@Apr 10 2008, 22:30
Vilka stolpskott..

Kan inget mer än hålla med.
Roligaste va väl när dem sa att dem skulle gå ner vid dörren och prata istället.
Sen sprang han in och stängde & låste dörren fort.

NuCo 2008-04-10 22:33

Sicka skojare alltså... Deras hemsida och alla dem andra sidorna dem har gjort ser ut att vara färdiga mallar från 80 talet eller nåt.. hehe

Grabbarna har säkerligen blivit inspirerade av skojarföretaget från Borås.. Hoppas dem inte blir långlivade.

robert.liljedahl 2008-04-10 22:33

Helt sanslöst. Men blir helt svettig. Och vilken j-vla attityd de hade då? Betedde sig som kaxiga snorungar. Men det verkar genomsyra hela verksamheten. Okunniga gold-diggers som inte kan producera hemsidor överhuvudtaget. Det borde vara ett brott i sig enligt mig.

Edit: Blir förövrigt oerhört kul att se http://www.aceonline-info.com/ klättra förbi deras egen sida under de kommande veckorna! :D

tomas70 2008-04-10 22:44

Jävla puckon, Vad finns det att säga.
Här ska det länkas och skrivas både här och där, Såna här jävla företag ska sänkas lika fort dem dyker upp.

Sänk Ace online AB
Jävla gangster som utnyttjar dem mindre kunniga inom området företagssida domän marknadsföring etc.

Alto 2008-04-10 22:46

Ja det hade varit tråkigt om Ace Online suger hamnar i google med sunkiga sökord.

expression 2008-04-10 22:51

Killarna försöker blåsa, men många gånger upplever man att okunnighet orsakar många problem. Bara en sak som domännamn kan skapa tusen problem då kunden inte vet vad det är!

eliasson 2008-04-10 22:52

Någon som vet vart man kan se inslaget, gärna i hög kvalité.
Undertiden så får man väll googla lite :)

DudeRille 2008-04-10 22:54

Citat:

Originally posted by eliasson@Apr 10 2008, 22:52
Någon som vet vart man kan se inslaget, gärna i hög kvalité.
Undertiden så får man väll googla lite

Som sagt innan...det kommer komma ut på tv3:s webb tv.
Troligtvis på piratebay osv också.

eliasson 2008-04-10 23:05

Äh, dåligt av scenen att den inte är uppe ännu ;-)

christian@eventkoll 2008-04-10 23:12

Dessa blev jag ju uppringda av för ett halvår sedan.. jag förklarade att jag jobbade som webbutvecklare och gjore hemsidor m.m. åt kunder men de fattade inte att de inte kunde sälja till någon inom branschen.

De ville ge mig en gratis eller kostnadsfritt...vad de nu kallade det =) Det var precis efter inslaget om yreg, jag sa att deras företag uppfattades som yreg och frågade om säljaren hade sett inslaget...Det hade hon inte. Hon försäkrade att de var väldigt seriösa och att jag kunde spara in lite tid genom att de kunde fixa en hemsida åt mig istället för att jag skulle göra den.. snacka om oserisöst bolag.

Jens 2008-04-10 23:24

Samlade ihop lite trådar till andra som hittat hit och söker mer information

Jag hittade två andra Ace Online trådar här på WN Andra företag med liknande affärsmetoder
  • 1. Nov 8 2007 Uppdrag granskning Yellow/Yreg - Samma grej som Ace Online. Ge bort hemsidor Gratis/Utan extra kostnader/ whatever. Talar mindre om avtalstid och löpande avgifter. Var med i SVT's Uppdrag Granskning.
  • 2. Sep 12 2005 Domänregistreringar Europa AB - Ringde och stressade på företagare att köpa alternativa domänamn till höga priser i tron att någon annan försökte ta dem. (Cint gjorde mycket research kring detta företag)
  • 3. Nov 25 2005 - Webbadministratorn - Domänskojare här med
  • 4. Nov 20 2006 - IT-Verket - Domänskojare
  • 5. Feb 14 2008 Colvento IT - Domänskojare

Thomas 2008-04-10 23:51

4 bifogad(e) fil(er)
Intresset putte ner naken.org från tronen. 954 online idag.

rille77 2008-04-11 08:32

Var ett gäng sköna killar det där.
Skiter i att hämta ut rek. brev med uppsägningar och sen skickar ut fakturor och hävdar att dom inte har fått nån uppsägning.

Man verkar ju inte kunna besöka dom och lämna fakturan personligen för man får ju tydligen inte gå in på deras kontor heller, då blir man utslängd. :)

Fast det skönaste var nog när dom hotade med att polisanmäla Aschberg om han kontaktade dom igen efter mailet som han skickade för att boka en tid för ett möte.

Dennis Holm 2008-04-11 08:38

tyvärr funkar inte tv3's webtv för mig på firefox..

och jag har senast imorgon hundratalet siter som kommer länka till Ace online info

Andreas Bard 2008-04-11 09:16

Jag har själv en del kunder som satt/sitter fast i deras kontrakt. Det största problem var att de vägrade flytta och skriva över domännamnet på kunden.

Som "tur var" så gällde det .com i de flesta fall så de kunde registrera sin egen .se.
Tragiskt att de ska behöva gå till så här. 4000(?) kunder kan de ju lev gott på utan att fula sig. Bara leverera.

Jimpsson 2008-04-11 12:57

För dem som vill se avsnittet.

http://viastream.player.mtgnewmedia.se
Välj TV3 Sweden
Sök sedan på Insider..

christofer_a 2008-04-11 12:58

Hah, jag fick faktiskt ett telefonsamtal från något sorts "Ace online". Slog på eniro innan jag svarade och det var något företag i Mölndal.

Som tur är så var jag nyvaken och sur så det tog 5 minuter för säljaren att få fram att han ville sälja hemsidor, men min telefontalang hade redan tagit död på samtalet då.

Timofey 2008-04-11 20:09

Visste ni att man kunde få en Gratis Hemsida hos Ace Online?

mcfluff 2008-04-11 20:48

Haha, pinsamt värre. Sikket företag det där.

Jag skulle fösöka stämma dem direkt.

elitasson 2008-04-11 20:51

Roligaste var ju ändå när de försökte svara smart på de fråger som Robert ställde.

Silka killar :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson