![]() |
Satt och rensade bland bokmärkena, så många har väl redan sett den här länken.
http://www.nationmaster.com/graph/tax_tot_...total-as-of-gdp Vilka länder som har högsta skattetrycket världen över. |
Siffrorna är gamla 54.2% är nu ca 48% om jag inte missminner mig.
|
För vilket år gäller detta? 2006? Har letat på sidan men hittar inte vilket år det gäller. 2005 var skattetrycket i Sverige 51,1%. Och jag misstänker att förra årets upgifter inte är klara än.
|
Har en liten rolig anekdot angående detta somlyder följande:
Varför har vi höga skatter på alkohol? _ för att vi inte ska dricka så mycket. Varför har vi så hög skatt på tobak? - för att vi inte ska röka så mycket. Varför har vi så hög skatt på bilbränsle? - För att vi inte ska köra så mycket. Varför har vi så hög skatt på arbet= _ För att vi inte ska ...... så mycket(???). |
Ja, det här kan man diskutera i all oändlighet om det är bra eller inte. Själv anser jag att det är tock fel. Jag vill kunna bestämma över mitt eget liv och inte vara utlämnad åt en massa skönstyckande myndigheter som ska tala om hur jag ska leva osv. Det klara jag av själv och gör jag dåliga beslut så lever jag med dem utan att gny. För att förtydliga det hela så kan vi gott lägga bra mycket mindre pengar på en massa onödiga myndigheter eller banta de vi redan har kraftigt.
|
Jag tror inte många personer som är aktiva på WN är för höga skatter, det är lite motsägelsefullt med tanke på vad folk här sysslar med.
Jag gillar dock skatt, men jag är väl en av dom som tycker jag får valuta för skatten. |
Att bara jämföra % satser blir missvisande. En mycket viktig del är vad man får för pengarna, jag personligen har bott i land no11 på den listan (England).
Skola, sjukvård funkar sämre, hur järnvägarna är stundtals rena skämtet, listan på saker som fungerar sämre där går att göra lång. I den jämförelsen så tycker jag det känns motiverat att betala högre skatt i Sverige, däremot känns det avigt när del efter del i det som är offentlig finansierat försämras med bibehållen skatt. En mycket irriterande detalj är att vi som egenföretagare betalar lika mycket till sjukförsäkringssystemet för vår egen lön som för anställda, men vi har mycket sämre skydd, känns som rena bedrägeriet. |
Ingen gillar väl att betala, men man måste nog fråga sig vad alternativet är. Innerst inne vill nog ingen ha det som i USA eller Japan där många familjer inte har råd att gå till läkaren med sina barn, där barnen inte får någon skollunch utan istället måste köpa skräpmat från McD-resturangen som finns på skolan, etc.
Det är ju klart att man vill bestämma över sitt eget liv och sina egna pengar, men systemet är primärt inte till för oss. Vi har ju förmånen att endå råd att göra som vi vill, men det är ju långt ifrån alla som har. Jag kan lätt förstå att egenföretagare kan känna sig lite orättvist behandlade. |
Om vi ändå hade världens bästa sjukvård, skola och äldreomsorg så kanske världens högsta skatter varit motiverade. Själv har jag bott en längre tid i Tyskland (västra Tyskland bör påpekas). Skatterna är lägre och ändå så är både skolan och sjukvården bättre än i Sverige.
Jag känner människor som enbart jobbar svar och som röstar på Vänsterpartiet. Det är klart att acceptansen för skattetrycket är högt, när en stor del inte anser sig behöva betala någon skatt. I Sverige är det en liten grupp människor som bär hela samhället på sina axlar. Jag har aldrig förstått rättvisan i det. Självklart har vi ett ansvar att ta hand om våra fattiga. Men att ge barn i fattiga familjer tillgång till sjukvård och skola ska knappast kosta 54 % av alla svenskars totala inkomster. |
Eller? Vi betalar faktiskt mindre per capita till vården, enligt t.ex.: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_158001.svd
Majoriteten av de pengar vi betalar går faktiskt till vår egen pension - något som stödjs av de flesta blå och röda parti via PPM-överenskommelsen. PPM har du dessutom makt över själv. Vi (blåa) bör sluta gnälla och börja bygga framtiden. :-) |
Skatter är bra. Om man får något tillbaka. Vilket man faktiskt får i Sverige.
Här i USA betalar jag under hälften i skatt av vad jag någonsin betalade Sverige. Skillnaden är att det känns som man får noll och ingenting tillbaka här. Jag hade gärna betalat mer i skatt om jag hade vetat att skattepengarna hade gått tillbaka till folket och inte till privata företag inom vapenindustrin, läkemedelsindustrin och så vidare. |
I Sverige har jag inte fått så mycket tillbaka som jag betalat in. Inte ens en bråkdel. Har vissa år betalat över 70% i skatt somk privatperson då skattemyndigheterna inte godkände alla avdragen. Verifierbara avdrag! När jag vill göra ett läkarbesök på vårdcntralen får man beskedet att jag kan få en tid om 3(!!!) veckor. Men det är ju NU jag är sjuk och behöver läkarvåden jag betalar surt för. Där jag hade mitt kontor bor en zigenarfamilj från Bosnien. Har inte gjort ett vettigt handtag för Sverige någonsin. Denna familjen kostar samhället över 60000 kr/månad. Mina skattepengar. Det 2 äldsta har fått pension i Sverige. De har högre pension än min mamma som har bott i Sverige i nästan 50 år. Och jobbat enda fram till hon var med om en bilolycka där motparten körde för rött ljus. Läser också om vära f.d. politiker som har en garantilön för resten av deras liv när dom varit politiker x antal år. Om jag blir UPPSAGD från mitt jobb får jag ingen garantilön. Varför??? När man blir politiker får man räkna med att man kan bli bortröstad. Likadant får dom fina traktamenten när de "flyttar" till Tokholm för att vara med i riksdagen. Skulle jag flytta dit p.g.a. ett nytt jobb kan jag glömma allt vad sådant heter. Traktamenten och dyl. utgår från min arbetsplats. De som sitter i regeringen och riksdagen har sin arbetsplats i Tokholm och traktamenten ska utgå när de är nån annanstans och "jobbar". Fångarna som sitter i våra fängelen/semesterhem har betydligt bättre mat än vad skolbarnen och studenterna har. Det är viktigt att skolbarnen får bra mat för då har man lättare att ta till sej lärdomen som lärs ut. Dessa är ju våran framtid. De som sitter inne är det oftast för sent för. Slår semesterfirarna/internerna sönder några datorer eller deras gym (som oftast är bättre utrustade än våra skolors gymnastiksalar) får dom genast nya. Detta får att bara räkna upp ett fåtal saker på hur mina skattepengar skulle kunna användas bättre. Jag kan rabbla upp mycket mer angående resor med dyra flygplan, EU-politiker, osv. osv. men så mycket utrymme finns det inte på denna servern att det skulle få plats.
|
En tredjedel av det vi betalar in i skatt går till skola, vård, rättväsende osv. Resterande 2/3 går till bidragssystemet.
Svenskar är fattiga, däremot är Sverige ett rikt land. Detta är en medveten politik från så gott som alla riksdagspartier för att kunna styra våra röster. Jag vet inte vilka bondhålor ni bor i, men i de större städerna (åtminstone Göteborg och Stockholm) så finns det förjävliga köer innan man får vård. Vissa fall kan det röra sig mellan flera månader till och med år. Svensk sjukvård håller hög nivå. Problemet är tillgängligheten som gör att folk dör innan de ens får vård. Rättväsendet? Även där måste jag fråga er om ni lever under en sten? Bor själv i Backa här i Göteborg och här är tydligen ungdomskriminalliteten högst i hela stan. Sedan blir det inte bättre utav gäng som O.G, Bandidos, Hells Angels och all annan skit - de åker ju bokstavligt talat runt och skjuter. Nej, svenskt skattesystem är åt helvete. Bara idioter kan försvara systemet. |
2/3 till bidrag? Tja beror nog lite på vad man tar in i "bidrag"
Utgiftsområden 2007 i Tusental kronor 1 Rikets styrelse 10 676 842 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 11 873 471 3 Skatt, tull och exekution 9 324 773 4 Rättsväsendet 30 753 868 5 Internationell samverkan 1 497 701 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet 44 163 964 7 Internationellt bistånd 26 656 588 8 Migration 5 032 876 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 46 905 439 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 122 354 688 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 44 201 500 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 62 630 664 13 Arbetsmarknad 66 650 378 14 Arbetsliv 1 360 715 15 Studiestöd 20 714 471 16 Utbildning och universitetsforskning 44 213 871 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 139 013 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik 5 730 472 19 Regional utveckling 3 162 689 20 Allmän miljö- och naturvård 4 615 427 21 Energi 2 708 501 22 Kommunikationer 33 914 339 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 18 000 600 24 Näringsliv 4 088 715 25 Allmänna bidrag till kommuner 72 849 399 26 Statsskuldsräntor med mera 43 170 000 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 28 908 000 Summa utgiftsområden 776 298 964 Inkomster med mera Tusental kronor Inkomsttyp 1000 Skatter med mera 787 503 716 2000 Inkomster av statens verksamhet 53 202 366 3000 Inkomster av försåld egendom 50 000 000 4000 Återbetalning av lån 2 040 288 5000 Kalkylmässiga inkomster 8 559 400 6000 Bidrag med mera från EU 13 663 863 7000 Avräkningar med mera i anslutning till skattesystemet –53 413 585 8000 Utgifter som redovisas som krediteringar på skattekonto –7 781 000 Summa inkomster853 775 048 Beräknat lånebehov –63 215 308 Summa 790 559 740 |
Finns en del skrämmande saker i tebellen ova. Försvaret kostar lika mycket som skola/universitet. n
Jordbruk, skog och fiske fick 18 miljarder medan näringslivsutvekling fick 4 miljarder... Vi betalde 29 miljarder till EU och fick 13 tillbaka.... |
Tycker det känns segt att betala 44 miljarder i ränta.
|
Citat:
Gymnasie? Högskola? Kanske ska gå i pension nångång? Kanske blir långtidssjuk och blir inlagd på sjukhus i ett år? När du blir utskriven från sjukhuset kanske du behöver en motoriserad rullstol? Mediciner resten av livet? Använt subvensionerade idrotssanläggningar såsom simhallar, ishallar och fotbollsplaner nångång? Har du barn kanske du har utnyttjat det subvensionerade dagissystemet? med mera....... Säg att du är en vanlig arbetare med 18 000 kr för skatt och du får ut säg 11 800 kr. Du vill att skatten ska sänkas så att du får ut 14 800 kr istället med tillägget att nästan allt har nu privatiserats. Dom extra 3000 kr du nu får, hur långt tror du att det räcker när du nu ska betala fullt pris för allt ovanstående? Citat:
En t.ex. är i det närmaste döv och hon har blivit rekommenderad av sin läkare att operera in en elektronisk manick som skulle ge henne 90% av hörseln tillbaka. Problemet är bara att här i USA är det en nisse bakom ett skrivbord på försäkringsbolaget som bestämmer allt sånt. Eftersom detta ingrepp skulle kosta runt 300 000 kr så kan hon inte betala det själv. Hon har fått avslag i 5 år nu. Trots att hon har betalt en 2000 kr varje månad till förskringsbolaget. Nissen bakom skrivbordet har ju sparat 300 000 kr åt försäkringsbolaget, så fanskapet får en bonus för det varje gång han ger avslag. Svenskar som klagar på skattesystemet vet inte hur trygga dom är i jämförelse med USA t.ex. Varför tror du att USA har flest tandlösa människor utanför tredje världen? Jag har sett båda sidorna av skattemyntet. |
Hög skatt är inte fel om pengarna används effektivt och till rätt saker.
|
Det skrämmande är att folk som WebboT på allvar tror att man betalar för sånt som man förmodligen kommer att använda. Det stämmer ju inte riktigt, eftersom 2/3 av det du betalar i skatt går till
1) Somalier med 10 barn som inte arbetar ett skit... 2) Tjocka dumjävlar till kärringar på onödiga myndigheter 3) Kriminella fanskap som har rökt hasch, våldtagit och plundrat 4) Inkompetenta politikerpampar som aldrig har haft ett enda hederligt arbete 5) Lata såssar Att börja ta upp tandvård, sjukvård, skola känns löjligt eftersom det bara är en liten del av kakan. |
Spindel om vi betalar av statsskulden, se över bistånden och skär ner försvaret har vi råd med allt det där =)
|
Citat:
|
Citat:
Då jag inte är den typen som idrottar så mycket har jag inte använt de subventionerade anläggningarna speciellt mycket. Däremot använde jag Volvos som är subventionerad av Volvo. Har inga barn så utnyttjar inte dagissystemet. Har aldrig gjort det heller. Inte ens när jag var liten. Om jag har en lön på 18000 kr och får ut 11800 har jag redan betalat 50% i skatt. När jag sedan använder dessa pengarna betalar jag ytterligare 20% av dessa pengar i skatt. När jag var akut sjuk med en halsfluss, vilket jag fick ett par ggr/år förut fick jag beskedet att jag skulle vänta 3 veckor på en läkartid. De på värdcentralen vet att jag får halsfluss ganska ofta och den kan vara elakartad men det gick inte att få en tid. Lyckades hitta en läkartid nästa dag och gick till läkaren. Läkaren vågade inte göra något åt halsflussen utan skickade mej, med remiss, till Sahlgrenska, i Gbg. Där löste han en tid på kvällen åt mej. Den läkaren undrade varför jag inte kommit tidigare. Och jag gav svaret. "Hade du kommit ett par timmar senare hade vi fått punktera en halsböld" var läkarens kommentar. "Hade du inte kommit förrän i morgon bitti är det inte säkert att du hade behövt vår hjälp, då kan det kanska ha varit för sent" var nästa kommentar. Känns tryggt att veta att man kan dö av en halsfluss för att det inte finns nån läkartid till mej.. Min mor var med om en bilolycka som hon inte var vållande till. Hon har fått stånga pannan blodig gentemot sitt försäkringsbolag och sen också försäkringskassan. Hon har fått anlita advokat för att försöka få sin rätt mot försäkringskassan(???). Jag har också fått kämpa mot försäkringskassan. Råkade ut för en arbetsplatsolycka 2002 som jag inte fått ut några pengar för från försäkringskassan än. Jag gick sjukskriven en månad. Har därför inte heller kunnat få ut försäkringspengar från försäkringsbolaget. 2005 råkade jag ut för nästa arbetsplatsolycka och var sjukskriven en månad. Har inte fått ut några pengar från försäkringskassan för det än. Och kan därmed inte få ut pengar från andra försäkringar som ska täcka upp en del. Och tack vare detta missar jag också en massa pensionspengar. Hur tryggt känns detta? Har tröttnat på detta samhälle och finns därför inte kvar i det landet. Sen hör man om alla dessa som kommer från alla "krisdrabbade" områden. Går bara till soc och hämtar pengar. Har fina bilar och åker runt med. Dessa är dock reggade i andra länder och syns inte i registren i Sverige och då är det OK att ha. Jag vet en tjej som hade 2 jobb, ett heltid och ett deltid, som blev av med heltidsjobbet. Detta innan vederbörande hade varit med i A-kassan så länge att hon var kvalificerad för A-kassa. Hon gick då till soc för att få pengar men fick svaret: "Du har ju en bil. Sälj den först." Men den behövde hon ju i sitt deltidsjobb för att kunna sköta det. Men ville dom det så kunde hon väl göra det och sen sluta det jobbet. Bilen var köpt för 2 500kr och var inte värd mer heller. Och sa detta till soc men också att hon då behövde fullt soc. De kunde hon inte få om hon avslutade sin anställning självmant. Till sist fick hon en annan handläggare som sa att det är OK att behålla bilen så länge hon jobbar. Det finns mycket mer att säja om denna historien men är för långt att dra nu. Jag såg såna här saker varje dag i Sverige och började undra vad våra politiker använder hjärnan till. Dom är pigga på att dela ut bidrag för då får dom en massa röster. Men allt ska finansieras också. Om skattetrycket blir för högt så blir det revolt. Varför har de stora bolagen flyttat sin huvudkontor till utlandet? Skattefördelar! Varför är det en del som skaffar utländska bolag? Skattefördel! När jag jobbar jobbar jag för att JAG ska ha det bra, jag och mina närmaste. Inte late Lasse som inte vill göra ett vettigt handtag. |
Det här är ganska avancerad matematik, så jag orkar inte gå in på några djupare resonemang. Men orsaken till att skatter är så skadliga är att det uppstår något som inom nationalekonomin kallas för deadwight loss. I artikeln som jag länkar till här så behandlas begreppet ur ett marknadsekonomiskt perspektiv, där det visar hur skadligt det är om konkurrensen inte är fri. I en perfekt konkurrens så hamnar hela produktionsöverskottet i konsumentens fickor. Vid motsatsen (monopol) så hamnar inte hela överskottet i producentens fickor, utan en stor del går förlorad. Detsamma gäller för skattetrycket där samma mekanismer gör att kakan inte bara fördelas annorlunda, utan att den även blir avsevärt mycket mindre. Det optimala hade varit 0 % skatt, eftersom vi då helt slipper deadwight loss.
Det går att räkna ganska exakt på hur mycket skatter kostar samhället och hur stora värden som går förlorade. Vad som ändå gör skatter försvarbara är fördelningseffekten och att vissa samhällsnyttiga funktioner, som inte är direkt ekonomiskt lönsamma, kan tillhandahållas. Skatter är därför ett nödvändigt ont (jämför med t ex inflationen). Man bör dock försöka att hålla skattetrycket på den absolut lägsta möjliga nivån. Att som i Sverige håva in pengar för att sedan dela ut dem i form av olika bidrag skapar enorma kostnader som alla medborgare (fattiga som rika) tvingas bära. Då syftar jag alltså inte på de kostnader som uppstår på grund av administration och byråkrati. Skatter är som arbetslöshet och inflation. Alla tre är i stora doser extremt skadliga för ekonomin, samtidigt som samhället inte skulle kunna fungera helt utan dem. I Sverige är man numera överens om att inflationen och arbetslösheten ska hållas så låg som bara möjligt (optimalt är två respektive fyra procent). Men när det kommer till skatter så har man inte lyckats dra samma slutsatser, trots att resonemanget är detsamma. Skatter är bra, men varje skatt bör ifrågasättas – just eftersom de är så skadliga för hela samhället. Själv så trodde jag förr att skatter mest hade med fördelningspolitik att göra. Att höga eller låga skatter var en fråga om tro, åsikter, politisk tillhörighet och ideal (men inte om fakta och matematik). Jag blev ganska paff när jag insåg hur fel jag hade haft i alla år. Ännu mer förvånad blev jag några år senare när jag insåg att man kan öka statens skatteintäkter genom att sänka inkomstskatten. Så fort skatter diskuteras så brukar alltid USA nämnas som Sveriges motsats. USA är långt ifrån något mönsterland inom nationalekonomin. Landets historia präglas av dumma ekonomiska beslut i form av subventioner, tullar, handelshinder, expansionistisk politik, iskalla diplomatiska förbindelser, byråkrati, sociala spänningar, ekonomiska klyftor, mm, mm. I USA så lever stora delar av befolkningen i fattigdom – trots låga skatter, men inte på grund av låga skatter. Sverige byggde sin välfärd genom att ställa sig neutralt i två världskrig. USA har blandat sig i varje större konflikt sedan nationen grundades. Har man det i åtanke så är det egentligen ganska konstigt att bara en liten del av befolkningen lever i fattigdom. Ett land som ständigt befinner sig i krig brukar normalt inte kunna bygga ett rikt samhälle. Undantaget är naturligtvis de rövarekonomier som t ex Romarriket och det koloniala England utgjorde. Men vi kan bortse ifrån dessa eftersom världsekonomin inte lägre fungerar på samma vis. Det här blev ett långt inlägg. Jag har precis rättat en kompis d-uppsats i ekonomi och fick blodad tand av allt läsande. Jag börjar sakna universitet så jag kan inte hjälpa det :). Edit: Såg att kingofroad hann emellan med ett lika långt inlägg, så nu dör väl den här diskussionen eftersom ingen orkar läsa så långa inlägg :). |
Citat:
Och då den typen där man skrattar åt personen man ser. |
Det är mycket riktigt att många av våra invandrare, nysvenskar för att använda sossarnas ord, lever på bidrag. Lite grann p.g.a. dom själva men framför allt på p.g.a. Sveriges politik i frågan. När invandrarna kommer hit får dom INTE jobba förrän dom har fått uppehållstillstånd och arbetstillstånd. Och det kan ta några år. Hade man däremot sett till att få in dom på arbetsmarknaden tidigt, och givetvis sett till att dom lärt sej språket, hade det hela sett mycket annorlunda ut. Gå hemma i 2 år och se sen hur lätt att komma in på arbetsmarknaden. När sen en hel del befinner sej i flyktingförläggningar där det inte finns så många som pratar svenska lär dom sej inte språket eller den svenska kulturen. När sen de svenska myndigheterna vill placera ut invandrarna i kommunerna säjer dessa nej eller placerar dom i de minst attraktiva områdena. Vill dom placera några i de lite finare eller finaste områdena så blir det ett RAMASKRIIIII på den svenska delen av befolkningen. Där finns en stor del av anledningen till att det är så svårt för invandrare att komma in på arbetsmarknaden och att komma in i samhället. Det finns givetvis fler anledningar.
Att det finns en massa onödiga myndigheter kan jag hålla med om. Men dom som finns kunde utnyttjas bättre. Jag vet en som jobbar inom socialförvaltningen i Gbg. Hon är ganska så trött på alla chefsbyten. Så fort det byts en chef ska det omorganiseras, vilket kostar stora pengar, och sen stannar chefen 1 1/2-2 år. För att en omorganisation ska var försvarlig behöver den ca 2 år på sej för att komma iordning riktigt och sen ska det inte göras några större omorganisering på upp till 10 år utan man ska göra små och fortlöpande. Så som sagt var finns det en hel del onödiga utgifter. Men också många nödvändiga som skola, sjukvård, åldringsvård, infrastruktur, osv. Men pengarna skulle många gånger kunna användas bättre och effektivare inom dessa områden. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst angående hur pengarna används fel men jag har inte tid och energi att lägga på det. Det är därför jag flytt landet. |
Citat:
|
Hel off topic: Ni som "flytt" landet, var har ni bosatt er?
(Det här är alltså inte ett inlägg i diskussionen om skatter.) |
Citat:
|
Citat:
När jag skrev mina punkter överdrev jag dem givetvis. Det är självklart inte bara somalier som skaffar många barn, eller lever på bidrag. Däremot ingår de (alltså de av de somalier som gör det) i den 2/3-gruppen som går till sånt du aldrig får se röken av. Ungefär 1/3 av det staten får in i skatt går till skola, vård, rättväsende, sjukvård och sånt som faktiskt är vettigt att betala skatt för. Resterande, även där finns det sådant som är vettigt, går till annat. Skär ner på bidragen så bara de som behöver dem får det (för sjutton, när jag studerade fick jag bidrag trots att jag, egentligen, inte behövde det), minska den statliga verksamheten (sälj företag, skrota onödiga myndigheter, förenkla lagar), minska bidragsinvandringen och ersätt den med ett green card-system. Låt kriminella få sämre mat (de får dyrare mat än skolungdomar och äldrevården) och framförallt låt dem arbeta mer. Minska antalet riksdagsledamoter och ta bart deras jäkla pensionssystem - de ska använda samma system som oss dödliga. Finns många åtgärder för att man skulle kunna ha kanske ett totalt skattetryck på 30% och ändå "slippa" betala när man blir sjuk, går i skolan eller ringer till polisen. |
Vad som INTE framgår ovan är de kommunala skatterna. De utgör, om jag förstått allt rätt, en större andel än de statliga som nämns ovan...
Lägger man in dessa så kostar bidragsdelen fruktansvärda summor mer och försvaret, till exempel, utgör en spottstyver i den totala budgeten för riket. Det är förvånansvärt många här i Sverige som tror att vi har det bäst i världen, men det är, som påpekats här, till exempel markant bättre sjukvård i Tyskland, med kortare köer och på det hela bättre vård. Skall man prata skatter kanske man skall se till det totala skatteuttaget, inte bara den statliga skatten... |
Det vi är bäst på i Världen är skatter. Det som det pratas om ovan är inte bara kommunala skattrer utan även stalig skatt, moms (vilken är den största enskilda skatten i Sverige), punktskatter, m.m. Sen om man jämför med andra länder, ex.vis Italien så har man ett mycket bättre redovisningssystem i Sverige. i italien är det inte allt som redovisas och då sjunker BNP för Italien. Detta påverkar inte bara skatten utan även en sån sak som avgiften till EU.
Nu är det så att sjukvården skulle kunna utnyttjas bättre. GP hade en artikelserie för ett par år sen om detta. Vad jag läste i den artikelserien var skrämmande. Sjukvården kan utnyttjas dubbelt så bra till mindre pengar om den utnyttjas rätt. |
Sverige byggs i skrämmande hög grad på bidrag, vilket förvånar mig. Jag har ingen lust att betala tusentals kronor varje månad till samhällets parasiter, folk som lever på fusk och bidrag, oavsett inhemsk eller utländsk härkomst. De finns och de finns i överflöd. I mitt tidigare arbete träffade jag drivor av dem varje vecka och jag känner folk som väldigt gravt utnyttjar systemet. Så pass gravt att jag de facto sagt upp bekantskapen eftersom jag blir så förbannad.
Av alla skatter jag betalt in i mitt liv har jag, inkluderat skola och allt (dock inte pensionen, den är det 25 år till) fått tillbaka ca 10%... Jag inbillar mig att jag inte kommer att få tillbaka de där 90% och att jag om jag fått disponera dem själv kunnat skapat mig en nog så omfattande trygghet, både kortsiktigt och långsiktigt. |
De som säger att det är ett bra sjukvårdssystem i Sverige jämför kanske med länder där sjukvården är obefintlig eller har aldrig själva försökt utnyttja sjukvården. Det enda som verkar fungera (någorlunda bra) i Sverige är akutsjukvården där det är fråga om liv eller död, men det finns ju även undantag där. Vårdköerna är otroligt långa och oftast helt oacceptabla.
Här i England är det otroligt mycket som är dåligt: Pommes frites till all mat, dålig standard på bostäder och regn varannan dag under vintern. Men sjukvården samt skola och utbildning här på Isle of Man är utomordentlig, gratis och mycket effektiv. Skatterna är förmånliga och inte i närheten av Sverige - bolagsskatten är exempelvis på 0%. Sjukvården i Österrike, där jag också delvis bor, är på den nivå som många Svenskar fantiserar om att Sverige fortfarande är. Vårdköerna är minimala och behandlingsmetoder på topp. Ofta är det i de större städerna inte många minuter transporttid till närmaste sjukhus. Därtill ligger genomsnittslönen i Österrike bland de högsta i Europa. Lärarna har genomgående relevant utbildning, obligatorisk fortbildning och universitetsexamen. Men då är ju trots allt också politikerna högutbildade med krav på att de kan mer än bara prata.... Många verkar leva kvar i fantasin kring det rykte Sverige har: "Sjukvården är i topp och utbildningsnivån är utomordentlig" - när det i själva verket visar sig att Sverige ligger långt efter på båda områdena när man börjar jämföra med många andra Europeiska länder. Sverige har snärjt in sig i en bidragskarusell och politik som går ut på att sjukhus och statligt finansierade institutioner måste spendera så mycket av sin budget som möjligt för att inte bli av med den "in i det svarta hålet" till nästa budgetperiod. I Sverige tar man inte heller tillvara på invandringen och fördelarna som det skulle kunna innebära med ökad population; nej istället för att ge dem jobb till en lön som kanske inte är den bästa men fortfarande går att leva på så ska dem in i bidragssystemet. Tankesättet i många kollektivavtal att "Ingen ska förnedras genom att jobba till för låg lön - alla ska tjäna minst X kr oavsett vad de gör!" är ofta nedbrytande; eftersom de som lever på bidrag ofta tenderar att vilja göra rätt för sig men inte får möjligheten just pga minimilönerna. Att man ens jämför arbetares genomsnittslöner med tjänstemännens är helt absurt. Det är väl inte konstigt att det skiljer 8600 kr mellan de två grupperna när bakgrund, lån för utbildning och liknande skiljer sig så dramatiskt. Det finns en anledning till varför invandrare här i England är mer integrerade och accepterade i samhället: De jobbar också! Här på Isle of Man finns det exempelvis ett par anställda personer som står utanför sjukhuset och tar emot bilarna som anländer och visar var de kan parkera och få hjälp på bästa sätt. Det är knappast något högavlönat jobb men ger just möjlighet till folk att få jobba och bidra till något gott i samhället! Jag säger inte att systemet i England är det ultimata sättet eftersom det också finns många uteliggare och personer helt utanför det sociala systemet, men för Sverige att närma sig den politiken och integrationen av bidragstagare (där möjligt) skulle vara tänkvärt för Sveriges politiker (och befolkning!). |
Marcus, ditt inlägg kan vara ett av de bästa och mest välformulerade som jag läst på WN hittills. Vem hade kunnat tro att det var inom ekonomi och samhällsvetenskap som de största talangerna visade sig på WN :).
|
Intressant att ingen pratar om den kontraproduktiva progressiva lönebeskattningen.
Nu har jag inte orkat ta reda på var gränsen går i år, men för löner en bit över 30 000 kr/mån blir skatten plötsligt högre procentuellt SAMTIDIGT SOM ÖKNINGEN INTE ÄR PENSIONSGRUNDANDE. Jobba mer, få mer i bruttolön men knappt nån skillnad i nettolön... Om det istället var 30% beskattning på all inkomst - inga fribelopp - skulle förmodligen lönerna stiga i höjden, konsumtionen öka etc. En egenföretagare som kan välja att ta ut 30 000 kr i lön och betala 30% i skatt eller ta ut 35 000 kr i lön och betala 40% i skatt väljer nog i många fall det första alternativet. (ja, det är något förenklat) |
Citat:
Är du en vanlig arbetare som vill jobba straffskattas du för att du vill jobba. Är du en höginkomsttagare har du råd med en skattejurist som fixar allt åt dej. Jag märkte det att regeringen vi hade förut, säjer inte vilken, ville att de som kunde betala skatt skulle göra det, vilket i och för sej är riktigt, men när det inte lönar sej att jobba så vill nog de flesta inte göra detta. Om man har en årslön på 400 000 kr så har man ingen större lust att betala 60% i skatt om man är "vanlig" arbetare. Jag vet hur det är. 1999 hade jag en årsinkomst som vanlig arbetare på 373 000kr och fick inte dra av verifierade avdrag på över 40 000 kr. Helt plötsligt hade jag en skatt på över 70%. M.a.o. betalde jag för 2 inkomster till. Varför? Nu betalar jag mycket mindre i skatt och kan samtidigt säkra min ålderdom. VARFÖR SKA JAG DÅ STANNA I SVERIGE OCH SKATTA BORT MIN ÅLDERDOM??? |
En klockren replik till de som förespråkar hög skatt; Varför har vi inte 100% i skatt då?
|
Citat:
Skattmasen undrar hur mucket du tjänar? Du svarar:-x antal kronor. "Hur mycket har du använt"? -Y antal kronor. "OK." Säjer skattmasen. "Skicka in resten som skatt plus lite till för säkerhet skull." Stämmer rätt bra med dagens samhälle. Detta enligt min mening. |
Citat:
|
Citat:
Jag är mycket väl medveten om skillnaderna i beskattning mellan Isle of Man och England men tack för påpekandet. Jag utgick ifrån att det var tillräckligt tydligt som jag uttryckte det angående bolagsskatten;"här på Isle of Man...". - men uppenbarligen inte? Jag tror dock inte någon här på forumet tror att England har 0% bolagsskatt. Isle of Man ligger endast 30 minuter med flyg från Englands fastland. Oavsett om det är England, Isle of Man, Österrike eller Tyskland så har samtliga länders invånare lägre total beskattning än Sveriges under samma lönemässiga förutsättningar. Trots detta har man i de flesta fall ändå tillgång till bättre sjukvård och utbildning enligt de exmplen jag skrev i mitt förra inlägg. Nu vet jag inte riktigt vad det är för tåg, skola och sjukvård du kommit i kontakt med men det är klart att det finns undantag. I Österrike har man exempelvis 14 "månadslöner" per år där de två extra endast beskattas med 6% inkomstskatt. Man får full lön under sjukdagarna samt man betalar inget eller minimalt för att gå till tandläkaren. Förklara gärna på vilket sätt du tycker det är rätt så kan jag gå in på detaljerna varför jag inte håller med dig. Ge också gärna exempel på när Svensk sjukvård är lika överlägsen i vård som de Svenska skatterna är i omfattning i jämförelse med nämnda länderna. En ganska intressant artikel som behandlar ämnet finns att läsa hos SvD: "Skatte- och avgiftsbelastningen på arbetsinkomster är 50 procent högre än EU-snittet och 24 procent högre än i Danmark." |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson