WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Fotorekommendationer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26158)

lunarmys 2008-01-10 00:04

Vi började med rekommendationer på websidor, bilder och videos. Tyvärr fann folk det för förvirrande (eller, vårt interface var väl förvirrande).

Vi har nu gjort om det hela och börjar med bildrekommendationer.

http://images.insuggest.com

Bygger på collaborative filtering/collective intelligence/wisdom of crowds.

Vad tycks? Användbart? Förstår man direkt hur det fungerar?

grazzy 2008-01-10 00:18

Coolt, men nej.. jag fattar inte hur det funkar? :)

En help/about någonstans hade ju varit käckt kanske.

ziah75 2008-01-10 01:10

Snyggt, kul idé! Tog bara några sekunder att förstå hur man drar bilderna etc. Enda man undrar är väl varifrån infon kommer om vilka bilder som är relaterade?

svedlund.net 2008-01-10 19:44

får många "this photo is currently unavailable", annars tummen upp.

kingofroad 2008-01-10 20:00

Är svårt att få en överblick av alla foton. Det kommer ju "bara" fram såna som hemsideägarna tycker är relevanta. Hade velat ha en bättre sökfunktion på sidan där JAG som eventuell kund kan välja på ett bättre sätt.

lunarmys 2008-01-11 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av ziah75
Snyggt, kul idé Tog bara några sekunder att förstå hur man drar bilderna etc. Enda man undrar är väl varifrån infon kommer om vilka bilder som är relaterade?

För att citera mig själv:
"Bygger på collaborative filtering/collective intelligence/wisdom of crowds."
http://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_filtering
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds
http://en.wikipedia.org/wiki/Collective_intelligence

Citat:

Ursprungligen postat av kingofroad
Är svårt att få en överblick av alla foton. Det kommer ju bara fram såna som hemsideägarna tycker är relevanta. Hade velat ha en bättre sökfunktion på sidan där JAG som eventuell kund kan välja på ett bättre sätt.

Nja, det stämmer väl inte riktigt. Så som det fungerar är att om du gillar bild 1 så får du förslag på bilder som andra människor som också gillar bild 1 gillar. Gillar du bild 1 och 10 så får du förslag på bilder som folk som både gillar bild 1 OCH 10 gillar.

Allting är automatiserat, vi bestämmer inte vilka bilder som är förslag på andra, så att säga.

Bättre sökfunktion? Utveckla gärna!

micze 2008-01-11 13:45

Provade ett antal sökord, det enda som verkar fungera är att leta fina bilder på blommor (Inget fel i det) Provade t.ex. Anime ett ganske brett område enligt mig men fick inte ett endaste resultat ens i närheten relevant.

Kanske gör jag fel?

//edit
Det fungerade bättre andra gången. Det verkar som den "fastnar" i det föregående temat så man måste ladda om hela sidan för att kunna söka på ett annat område (även om jag stängde de små bilderna.)

Gör den skillnad på Sökord sökord SÖKORD? sökord ver den form som verkade fungera bäst men jag kanske inbillade mig?

lunarmys 2008-01-11 14:00

Jag tror nog det är inbilling.

Sökning sker på keywords/tags som använder angett på flickr. Och nej, NU den gör inte skillnad på Sökord, SÖKORD och sökord ;) (tack för bughittandet!)

Sökningen är helt oberoende av vilka bilder man dragit upp till "DROP HERE"-rutorna.

Reager 2008-01-11 18:54

Kanske är jag som är korkad, men vad ska det vara bra för?

Cos 2008-01-11 21:48

Tänker inte läsa de tidigare svaren i tråden bara för att kunna svara så ärligt som möjligt.

Men, vad är det för syftet? Som jag förstår det lite smått så drar man de bilder man tycker om så får man en hel drös med bilder som är snarlika och kanske passar in i de önskningar man har.

Om inte, så kalla mig trög för jag fattar verkligen inte.

Samben 2008-01-11 22:25

Ser rätt fiffigt ut, och det är bra gjort men en liten flash guide eller liknande vore inte helt fel. Försök tona in lite ljusare färger?

Lundmark 2008-01-11 22:29

Grym, jag gillar den skarpt... nyskapande och kul att leta i, även snygg.

Present 2008-01-12 00:46

Riktigt snygg design!

kalasboll 2008-01-13 00:44

Fräsch design fast på snudden till lite tråkigt (färgvalet).

lunarmys 2008-01-13 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av Reager
Kanske är jag som är korkad, men vad ska det vara bra för?

Citat:

Ursprungligen postat av Cos
Tänker inte läsa de tidigare svaren i tråden bara för att kunna svara så ärligt som möjligt.
Men, vad är det för syftet? Som jag förstår det lite smått så drar man de bilder man tycker om så får man en hel drös med bilder som är snarlika och kanske passar in i de önskningar man har.
Om inte, så kalla mig trög för jag fattar verkligen inte.

Tillåt mig slå två flugor i en smäll :)

Det finns väl egentligen två syften. Ett är att hjälpa människor hitta bilder de (borde) gilla. Ett annat är att leka med tekniken.

Vi tror starkt på "rekommendationsmotorer", för att hjälpa människor gallra bland en massa information.
Denna teknik används redan på shopping-siter (Människor som köpte den här produkten köpte också...), men vi är övertygade om att man kan använda samma teknik inom andra områden (t ex fotorekommendationer då, duh).

Det är inte otänkbart att det kommer fler implementeringar av inSuggests rekommendationsteknik framöver :)

kingofroad 2008-01-13 14:59

Jag håller med om att inSuggests rekommendationstekniken är bra men jag vill samtidigt ha möjligheten själv att söka efter det jag vill ha. En kombination av de både, som många webbutiker har, skulle vara det bästa. Många gånger när man besöker en butik på nätet finns det kategorier på de varor man söker, ex.vis bärbara om det är en datorbutik. När man sen tittar på en specifik dator kommer det upp att de kunder som köpt denna också köpt detta. Här kommer det bara upp: andra som har tittat på denna bilden har också tittat på denna. Vill ju själv kunna titta runt lite också.
Annars som en del andra säjer: Snygg design.
Lycka till!

Lundmark 2008-01-13 20:15

Citat:

Originally posted by kingofroad@Jan 13 2008, 14:59
Jag håller med om att inSuggests rekommendationstekniken är bra men jag vill samtidigt ha möjligheten själv att söka efter det jag vill ha. En kombination av de både, som många webbutiker har, skulle vara det bästa. Många gånger när man besöker en butik på nätet finns det kategorier på de varor man söker, ex.vis bärbara om det är en datorbutik. När man sen tittar på en specifik dator kommer det upp att de kunder som köpt denna också köpt detta. Här kommer det bara upp: andra som har tittat på denna bilden har också tittat på denna. Vill ju själv kunna titta runt lite också.
Annars som en del andra säjer: Snygg design.
Lycka till!

Det fins en flik för att söka.... den fyller väll det behovet?

kingofroad 2008-01-14 03:24

Citat:

Originally posted by Lundmark@Jan 14 2008, 02:15

Det fins en flik för att söka.... den fyller väll det behovet?

Det kommer upp en del förslag när man söker. Så svaret på din fråga är NEJ. Jag får bara upp ett begränsat antal bilder när jag söker och sen när man tittar på en bild kommer det en massa förslag som inte ens kom upp under sökningen. Jag vill ha en massa bilder när jag söker för att senare få dessa förslagen. Det är ganska omständigt att gå fram och tillbaka hela tiden. Jag tror på idén men besökaren själv måste kunna bestämma mer hur han vill göra. Se på fler bilder eller söka på nytt. Att få en massa förslag man inte får på sökningen är till visss hjälp men jag föredrar att få alla bilderna på sökningen så man kan kolla på dom i lugn och ro. Inte få ett litet antal på sökningen och därefter få fram en massa förslag. Nu talar jag om MIN åsikt. Andra får stå för deras åsikter. Det är trots allt våra åsikter det hela handlar om och jag försöker se det hela ur min synvinkel.

Whalenut 2008-01-19 00:32

Jag är helt fascinerad!

Folk både hatar och älskar att välja bilder. På det här sättet får man full kontroll men lämnar samtidigt över ansvaret till andra.

Det enda som tog mig en stund att lägga märket till var pilarna bredvid förslagen. Som otålig surfare är det nog en stor chans att man missar knapparna.

Mitt förslag skulle vara att de lyser upp när sidan laddas så att man registrerar att de finns där från första början.

Vad pluggar man för att lära sig sånt som ni har gjort?

Spindel 2008-01-19 00:44

Riktigt coolt! Hade väl lite tur för jag valde först ett ansikte på en vit hund, sedan en gul hund (i en viss ställning) och fick sedan upp bilder på på en vit hund i samma ställning som den gula hunden :)

Som sagt, imponerad. Tummen upp!

Spindel 2008-01-19 00:51

Jag saknar förstoring av bilderna :lol:

Men hur fungerar tekniken bakom egentligen?

Edit: Glöm det, såg att förstoringen fungerade nu... Blev bara lite osäker när det kom upp en kryssruta.

lunarmys 2008-01-19 01:24

Citat:

Ursprungligen postat av Whalenut
Jag är helt fascinerad
Det enda som tog mig en stund att lägga märket till var pilarna bredvid förslagen. Som otålig surfare är det nog en stor chans att man missar knapparna.
Mitt förslag skulle vara att de lyser upp när sidan laddas så att man registrerar att de finns där från första början.
Vad pluggar man för att lära sig sånt som ni har gjort?

Tack för tipset!

Min kollega som skrivit den avancerade biten pluggade till ingenjör inom medieteknik och har sen dess jobbat in spelbranschen. He is a clever boy.

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Men hur fungerar tekniken bakom egentligen?

Får citera mig själv:
"Bygger på collaborative filtering/collective intelligence/wisdom of crowds."
http://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_filtering
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds
http://en.wikipedia.org/wiki/Collective_intelligence

Forslunds 2008-01-20 13:24

Finurlig ide, spännande.. men kändes lite trångt o mörkt designmässigt. Annars bra teknik som kan gå långt!

KarlRoos 2008-01-22 20:17

Skithäftigt,
väldigt enkelt att förstå trots att det är ganska avancerat.

Lycka till :D!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson