![]() |
har tröttnat på ständiga problem med mitt webbhotells mailservrar och vill nu köra egna hemma.
ska bara byta bredbandsleverantör till något snabbare. sen ska jag peka om mx-recordsen på min domän hemåt. hemma ska jag sedan ha en pop3-server, smtp-server samt webmail. har aldrig gjort något sånt här och undrar lite vilka programvaror/andra saker jag behöver för att fixa detta. det ska fungera precis som det gör hos vilken isp som helst med att köra antingen mail-program eller webbmailen. ska kunna ha åtkomst till detta var i världen jag än befinner mej. kan tillägga att jag blåvägrar att köra windows-server. så vad behöver jag? (förutom en server) |
Jag skulle rekomendera dig att köra Debian GNU / Linux. Finns massa bra dokumentation om du googlar på t.ex. debian mail server, t.ex.:
http://hurring.com/scott/howto/debian_mail_server/ http://www.linuxdevcenter.com/pub/a/linux/...ail_server.html http://workaround.org/articles/ispmail-sarge/ Dock har jag ingen praktiskt erfarenhet av just mailserver, men är också intresserad av att veta mer vad man bör tänka på när man sätter upp en linux / bsd - mail server. |
Det är ett helsike med egen mailserver, kör tex gmail istället. Du får tillgång till breven via pop3 / imap ändå.
|
Citat:
sen är det inte bara jag som har adresser där utan även sisådär 30 andra. |
Varför är det ett helsike med egen mailserver?
|
Citat:
Det jag upplever som jobbigt är spamfiltrering, som Google gör långt mycket bättre. Även att hitta en schysst webmail kan vara jobbigt (om man ska jämföra med gmail). Citat:
|
Som grazzy skriver, det krävs lite knackande för att få allt att fungera bra. Speciellt spamfiltreringen kan ta lite tid att fintrimma.
Om du vill göra ett försök så ta en kik på Postfix som mailserver med Amavis som sköter virusscanning, via Clamav, samt skräppostkontroll, via SpamAssassin. http://www.ijs.si/software/amavisd/ Kör detta på ett par ställen och det funkar utmärkt. |
Sen kan det väl vara problem att många ISP:er blockar port 25.
|
Man kan väl köra spamfiltreringen i klienten annars? Funkar rätt bra i ThunderBird.. Eller behöver man både i klient och server kanske?
|
Citat:
|
Du kommer att få det svårt att få operatören att öppna 25:an utgående på ett vanligt privatabonnemang. Men du kan alltid använda din leverantörs MTA för utgående post. Inkommande 25 står ofta öppen.
|
Om du vill lösa det med port 25 så kan man alltid relaya mailen via ISP:ens mailserver.
Jag har kört en del med http://www.qmailrocks.org/ och tycker det fungerar riktigt bra. Det är en bra guide, men titta igenom den och se om det är nått som behövs. Annars är det bara söka vidare =) |
Citat:
|
Citat:
/M |
Zimbra rekommenderar jag, hittade för några dagar sedan, har bytt till den ifrån hmailserver (efter att jag började tittat på webmail); är helt kalas!
Zimbra bygger på mycket open source, och finns både som en open source-produkt, gratis och fri att använda (jag kör på den =) ) som innehåller det mesta, sedan finns det enterprise-versioner att köpa för den som vill bygga kluster, fiffla mer med lagringsvolymer, online backup (finns inte i open source-varianten, ska tilläggas, men.. jag kör servern i en virtuell server så jag drar bara en kopia på den istället.) Smidigt installation (ladda ner, lite ssh genom guidad installation), sedan klart. Fin web-admin och webmail, ajax så det bara stänker om det (riktigt smidig, responsiv i firefox, dock segare, och lite fulare, i ie 7.) Allting har stöd för ssl out-of-the-box. Har antispam, antivirus, routing, statistik, pop, smtp, imap, kalender, kontaktlista, indexering för sökning osv. direkt efter installation. Lagrar konfiguration i ldap (finns folk som byggt interface mot en del cms via penrose, ska testa mot joomla någon gång) Nackdelar som jag hittat hittills: 1) Du vill nog ha en dedikerad burk (eller virtuell burk) till det här, vill ha 1 gb, helst 2 gb ram för att köra (installerade på ~800 mb, har gått upp till 1 gb, även om jag inte vet om det gav någonting..) Dessutom så trivs den inte riktigt ihop med apache, postfix och annat då den vill ha in eget. 2) Av någon anledning så har den lagt av två gånger för mig så jag varit tvungen att starta om med /etc/init.d/zimbra restart..? Tror att det kan ha att göra med brist på minne i host-os:et dock.. Finns för linux eller mac osx http://www.zimbra.com/community/downloads.html |
Citat:
|
Jag kan inte svara på det, men det borde gå, gissar att den kanske får swappa lite extra, men, men. Kan inte vara så enormt mycket att hålla i minnet på bara några få användare, är ett gäng tjänster + några java-appar. Tittar på servern med top nu, en java-app på 648 mb, sedan lite mysqld, några fler java (som kommer och går lite?), samt någon slapd. Baserat på det så tror jag att det är fullt möjligt, testa är nog nästan enklast, går rätt fort att testa så länge du inte har en massa annat på servern som krockar :)
(Kan tillägga att jag kör ubuntu server på min burk, 7.10. Den enda version som stöds är dock ubuntu 6.06 LTS, men det är alltså officiellt stöd. Den fungerar precis lika bra på 7:an, men man måste lura installationsprogrammet lite. Det finns bra beskrivningar i deras wiki på ganska mycket, ta en titt där. Finns för övrigt lite backup-script där i olika format om man vill, kräver dock som sagt att man tar ner zimbra innan man kopierar, men, men) |
Citat:
|
Citat:
|
Jag skrotade för några månader min egna mailserver och använder nu instället google apps med egen domän. Funkar klockrent.
|
Jag tycker inte om att google har mina mails :/ Inte för att jag störs av att de i teorin skulle kunna läsa dem, snarare att det inte känns tryggt om de tappar bort dem.. Dessutom känns gmail lite... tråkigt? Samt att man får inte riktigt samma hastighet och respons av en server på nätet som mot en lokal mailserver. Utöver det så är det väldigt roligt att hacka lite linux ;)
|
Google apps har som sagt både imap och pop med SSL. Gratis.
|
just nu lutar det åt zimbra, får väl tanka hem debian/ubuntu och kolla lite på det. men det verkar enkelt. hur är det med processoranvändningen, nån som vet?
|
Hur många användare ska du köra?
CommuniGate Pro är gratis upp till 5 konton. Oerhört resurssnålt och går på de flesta plattformer, sen finns det open source plugin som gör allt du vill och lite till. |
Citat:
Testa som sagt om inte annat, att slänga in zimbra är rätt fort gjort om du bara vill testa lite, nästan bara peka-klicka, förutom installationen som är lite ssh.. =) |
|
Roundcube slängde jag iofs iväg för att det var enormt långsamt hur jag än bar mig åt, dessutom är det enbart en webmail-grunka som sen måste ha en mailserver i ryggen ändå. Är tveksam till om roundcube har en chans mot zimbra, speciellt med tanke på hur de jobbar; zimbra med kompilerad kod direkt mot databas, medan roundcube öppnar och stänger anslutningar hej vilt, och jobbar över imap mot någon mailserver.
Ta en titt på den här för att installera på Ubuntu 7.10: http://wiki.zimbra.com/index.php?title=Ubu...bbon%29_Install |
Citat:
Det jag dock upplevde som jobbigast va det tröga och segarbetade gui:t, och inte serverns responstid i sig. Men det kanske har blivit bättre på senare dar, jag provade demon senast förra sommaren. Då tog det till exempel upp emot en 20-30 sekunder att bara ladda webbgränssnittet, men det kan som sagt hunnit bli bättre nu. |
Om du vill köra något under Windows finns exempelvis SmarterMail i en gratisversion för en domän,.
|
Citat:
|
Citat:
|
Mycket möjligt, har inte rört något annat än 5.0 som kom precis innan nyår =)
|
Min uppsättning:
- Debian - Postfix - MySQL (För dynamisk användarhantering) - Courier (För IMAP- och POP3-stöd) - Spamassassin (Ptja, spam-filter) Mycket smidigt. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson