![]() |
Frågan är relativt enkel.
Har det hänt att ni inlett någon form av samarbete med användare från wn, men där det slutat med att pengar betalats för projekt som aldrig färdigställts, än mindre att pengar betalats tillbaka..? För att inte nämna bruten kontakt. Jag har googlat lite om användaren, i efterhand givetvis, snälldum som man är. Hittat en hel del från andra forum, och strulig med pengar verkar denne användare vara som regel snarare än undantag. Finns det någon form av lista med scammers som jag inte vet om..? |
Har varit någon/några tråd/trådar uppe tidigare, gällande domän/er där personen försvunnit efter att man betalt osv. Vet inte hur det har gått sedan. Men man får väl vara lite försiktig, kasnke skulle gjort den där Googlingen innan du betalade pengar.. Hur som helst är det beklagligt men förvånar mig inte. Det finns rätt blandat folk här precis som på alla andra ställen.
|
Jo det är väl så, samtidigt som karln är relativt hjälpsam och ingen direkt okänd användare här på forumet.
Jag ger det lite mer tid, sedan får jag helt enkelt försöka berätta läget om inget händer; så ingen annan trillar dit. |
Uppdatering: Det har gått ~2år utan att skulden är reglerad.
Återkommer inom kort med mer information. |
Detta är tyvärr inte helt ovanligt. Har gjort några affärer här varav en del gått riktigt bra, helt i enlighet med förväntningarna, medan några stycken strulat och haft sig men till slut fixat sig, medan jag fortfarande har ett par feta blåsningar som egentligen borde få mig att avhålla mig från fler affärer...
Jag är dock en snäll och kanske alltför godtrogen individ så jag hoppas allt kommer reda upp sig vad det lider. Det går inte heller, tycker jag, att hänga ut dem man haft problem med, det känns också fel... Hmmm... Detta är svårt. |
Själv har jag bara positiva erfarenheter från WN - både
som leverantör av rena tjänster (timmar) och försäljning av servrar och som kund. Det har fungerat bra i samtliga fall och timmar ser jag som en självklarhet att sälja mot kredit. Skulle det skita sig så är det ändå bara min egna tid som jag gått miste om. Det handlar inte om någon stor ekonomisk smäll. Ett tips till er köpare är nog att begära kredit. Om ni är en företagare som köper av en annan känns det vettigast att få en kredit på i alla fall 10 dagar. Att betala in i för- skott för ett jobb som ska göras (där leverantören bara säljer sig själv) tycker i alla fall jag känns fel. Däremot om leverantören säljer något som har ett större värde eller där han har utgifter (och tar en risk) så får ni nog acceptera förskottsbetalning, handpenning eller liknande. Är jag helt fel ute? Jag har inget emot en "svart" lista på folk som inte gör rätt för sig (leverantörer och köpare). |
Nånting typ http://rec.elmor.se kanske? Vi får väl sätta upp det på listan på grejer som ska bli klara på forumet sedan.
|
Magnus:
Ingen dum idé alls! |
Citat:
|
Om man är helt ärlig så förstår fler människor än vad man först kan tro.. om det t.ex är en situation där man jobbar med någon som har betalningsanmärkningar - kanske bör man se till att få förskottsbetalning då? eller visa upp arbetet på en egen site för att leverera efter slutförd betalning. Att bara säga att man inte känner den andra och situationen vad det nu kan vara.. Om det är någon med betalningsanmärkningar som vill ha leverans före betalning - är det värt det då kan man fråga sig.
Lite tankar bara som jag hade just nu.. givetvis finns det mer - det är inte svart eller vitt utan en massa gråzoner beroende på vad det är. |
Citat:
|
Citat:
Skulle ni va intresserade av en sådan extern eller har de tänkts att bli inmalet i sidan? |
Citat:
http://www.balticinkasso.com EDIT: Omformulering + länk |
Vad tydlig med vad du vill? Vad jag har fått lära mig den hårda vägen, att många som anlitar webbmänniskor, inte riktig vet vad dom vill, eller har orimliga krav till ett pris som inte går och hålla. Om du inte är en über människor i data, räkna med att det kostar ganska mycket pengar att göra en webbutik speciell for you. Räkna med att den som gör jobbet, tappar lusten efter en stund, om han inte gör det för egen vinning.
Många webbmänniskor inkl mig själv gör en allt för positiv uppskattning var saker och ting tar i tid att göra. Betala ingenting i förskott. WN är precis som blocket. Är det större pengar gör ett avtal. Har du ett krav på en person lik på den personen, det kanske har glömts bort eller bli liggande. Stäm av med varandra, vad som är gjort, gör delbetalningar. Det är ungerfär som i Amerikanska filmer, när dom skall anlita en lönnmördare, 50% nu och 50% när projektet är klart. |
och å andra sidan, om man själv gör jobbet, lämna inte bort något innan du har alla underlag för fakturering.
Jobba mot egen server så (server)koden skyddas. Det har man också hört en del gånger här; att något gjort något, levererat, men inte fått betalt. |
Om man har ett Feedback-forum här så borde man ju bli "rädd"
för att få negativ feedback. Precis som på Tradera och eBay. Om man då anlitar eller säljer till någon som inte har någon feedback eller låga poäng så kommer varningssignalen direkt. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det viktiga med ett sånt system måste väl ändå vara att man inte gör affärer med personer som har Dålig feedback? |
Jag har åkt på några blåsningar här när jag letat designer. Folk som inte gjort jobbet men tagit förskottsbetalning och sedan försvunnit från jordens yta. Folk som säger sig ska göra jobbet och jobbar några timmar, men sedan inte har tid oavsett vad man kommit överens om. Jag har också hittat en del bra kompetens där allt gått smärtfritt, så det är verkligen olika.
|
Det är det viktigt att varna andra så att dom inte kan fortsätta att blåsa folk obehindrat....
|
Citat:
Det kan dock fungera betydligt bättre på wn. Här har man ju skaplig koll på vilka som är seriösa och deras ord väger ganska tungt. :lol: |
Jag har kanske gjort 10 affärer genom WN. Oftast som köpare, men även som säljare. Jag har råkat illa ut två gånger; en webbdesigner som i princip aldrig levererade och sen bara försvann - det är inte heller betalt. Det jobbigaste var ett domänköp där allt var klart och jag bara väntade på ett undertecknat avtal när säljaren drog sig ur och flera dagars jobb på det nya projektet var bortkastat.
Som leverantör har jag också blivit nervös för att inte få betalt, men det löste sig också. De allra flesta gångerna har det gått hur bra som helst. |
För en tid sedan slutade personen att svara på epost etc, och eftersom jag anade oråd "pingade" jag dennes bankkonto genom att föra över 10:-. Precis som jag misstänkt fick jag snigelpost från min bank med informationen att dessa 10:- "studsat" tillbaka till mitt konto; dvs att personen har avslutat sitt konto. Olustigt nog har detta skett efter att jag påpekat att tidigare överföring var märkt i meddelandefältet(/OCR) med den domän projektet gällde, och att jag ifrågasatte hur han skulle kunna förklara det vid en kontroll.
Sedan några veckor tillbaka har jag emellanåt googlat på personen, och det sticker rejält i ögonen att denne nu är KASSÖR i sverok-anslutna spelföreningar. - - - Det har varit många turer under dessa år, och där finnes nog ingen ursäkt jag ej fått höra till varför skuldregleringen uteblivit. Jag har t.o.m fört en epostkonversation med dennes far(!!), vilket förmodligen förtäljer en hel del som personen för flera år sedan passerat 25+. För många på WN är det troligen småpengar, för mig som CSN-student är det en hel sommarkassa; 5000:-. |
polisanmäl. om det är bedrägligt beteende så ska du inte tveka.
5000kr tycker jag inte man tar och sticker. vet du vem personen är eller har du inte personnummer osv? om personen är kassör i en sverok förening så är det nog bra tillfälle säga detta till både sverok och dessa föreningar då det är ganska "vanligt" med bedrägerier inom bidrags föreningar. Eller det är iallafall ganska lätt att ta pengar. så polisanmäl personen. |
Min systerson som är en hårding i affärer löste det hela på ett enkelt sätt med mig. Han betalade rubbet när applikationerna var färdiga och testade. Jag förstår dock problematiken med stora projekt om man driver ett litet företag, man måste ju ha mat på bordet ...
|
Skickade ett meddelande via facebook(!) till hans fruga, där jag mycket vänligt bad henne att karln hennes skulle höra av sig till mig; måhända med den subtila tanken att han förmodligen icke berättat något om sina affärer för henne, och således skulle bli mer benägen att reglera sina skulder. Efter detta tilltag återupptog han kontakten, och skrev att han behövde 2-4 veckor på sig; vilket är ett tidsspann att innesluta sedvanliga månadens tjugofemte dag. Idag var det på dagen 3veckor sedan, och jag sände precis över min kontoinformation.
|
Kanske skulle vara intressant för WN att ha ett externt betyg system?
Vi har tidigare kört mot nordichardware och techsweden så de handlas en hel del med elektronik saker där. "aktuella" sidan som har levt ett tag, http://rec.elmor.se/ Fungerar väldigt bra idag för att vara från två sidor. Databasstatistik Recensioner 5688 Användare 928 Men en ny version håller på att fixas och den skall fungera till till en stor variation av siter. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson