WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Skicka brev. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26094)

krukaan 2008-01-07 22:11

Hej!
Om jag har 100 brev innehållande saker som väger c.a 50 g / brev.
Vad kostar det att skicka ut dessa och hur löser man detta smidigast?

Är inte så erfaren så hade jag gjort det utan info så hade jag nog köpt 100 frimärken och gått med brev till närmaste brevlåda. kanske så man måste göra men nu frågar jag er.

MVH Kalle

Lindahl 2008-01-07 22:20

Är det en engångsföreteelse hade jag satsat på frimärken.

krukaan 2008-01-07 22:22

Nej det är det inte. Kommer antagligen skicka ungefär 100 brev per vecka, såvida min idé utförs.

Magnus_A 2008-01-07 22:23

200 frimärken får du ha. 50g => 2 märken per brev.

krukaan 2008-01-07 22:42

Finns det inga andra alternativ?

Davve 2008-01-07 22:45

jo, köp eller hyr en fankeringsmaskin

Samben 2008-01-07 23:32

www.posten.se

lazat 2008-01-08 00:10

Posta breven från utlandet. Det kan bli billigare. Du kan ju också skicka som B-post vilket är billigare än A-post.

krukaan 2008-01-08 00:37

lazat, vad är skillnaden?

daniel_ 2008-01-08 00:52

Citat:

Originally posted by krukaan@Jan 8 2008, 00:37
lazat, vad är skillnaden?

Leveranstiden är skillnaden. Det är svårt, om än omöjlighet att få billigare än 50 öre, alltså 5 kronor per frimärke. Det är bara att köpa lite rullar och börja slicka =)

krukaan 2008-01-08 01:37

okej, men hur gör gratisgodis.se och dom när dom skickar ut alla sina kuvert?
Blir inte det en fruktansvärd kostnad?

Gustav 2008-01-08 03:17

Du blir fakturakund hos Posten. Du får en portobetalt-stämpel och lämnar sedan in alla brev tillsammans med en följesedel på Postens företagscenter. Det är betydligt enklare än att sitta och slicka frimärken. Det blir även billigare än en frankeringsmaskin när det rör sig om så små volymer som i ditt fall.

Ett brev med en vikt på 50 g kostar 8,36 kr exkl moms att skicka. Posten ger aldrig några mängdrabatter på brevtjänster oavsett volym. Stora kunder brukar Posten dock belöna med några kostnadsfria postsäckar (till låns).

Det är möjligt att du kan få bättre priser om du kontaktar CityMail eller någon konkurrent. Du får helt enkelt begära offert från olika företag. Dock finns det inte så många att välja på. Det är svindyrt att skicka post i vårt avlånga och glest befolkade land.

krukaan 2008-01-08 03:57

Tack Gustav för svaret. Men tänkte på det här :

Citat:

Du blir fakturakund hos Posten. Du får en portobetalt-stämpel och lämnar sedan in alla brev tillsammans med en följesedel på Postens företagscenter. Det är betydligt enklare än att sitta och slicka frimärken. Det blir även billigare än en frankeringsmaskin när det rör sig om så små volymer som i ditt fall.
Måste man inte ha f-skatt för att bli fakturakund?

f-word 2008-01-08 06:56

Jag har en frankeringsmaskin (Pitney Bowes Personal Post) ståendes som jag säljer billigt, skicka PM för mer info.

najk 2008-01-08 07:22

Du kan alltid kolla med Citymail, tror du behöver lite större volym, och breven måste vara postnummerssorterade, men det var en bra skillnad på pris jämfört med posten.

Magnus_A 2008-01-08 10:47

Glöm frankeringsmaskin för de volymerna, om du inte skickar 100 brev en gång i veckan. Kommer du upp i portokostnader på flera 10-tusentals kronor om året så är det poäng. Med frankeringsmaskin så måste du betala i förskott till posten och redovisa hur mycket du frankerat för löpande och fylla på kontot.
Fördelen med frankeringsmaskin är att det är lite enklare hantering för stora volymer och en mikroliten rabatt plus att dina anställda inte kan nalla frimärken ur skåpet.

Om du har väldigt stora volymer oadresserad post typ till alla villor i Värmland finns ett tredje alternativ, Svensk Direktreklam

Gonte 2008-01-08 10:57

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Jan 8 2008, 11:47
plus att dina anställda inte kan nalla frimärken ur skåpet
Njae, men de kan frankera privata brev... Eller frankera etiketter som de nallar med sig hem...

krukaan: You got mail! (säg till om det inte kommit fram)

f-word 2008-01-08 11:04

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Jan 8 2008, 11:47
Glöm frankeringsmaskin för de volymerna, om du inte skickar 100 brev en gång i veckan.
Han skrev ju iofs att han skulle skicka knappt 100 brev i veckan..

krukaan 2008-01-08 20:04

Många intressanta svar.
Men om vi skulle sammanfatta detta på ett bra sätt.

Jag söker det billigaste sättet att skicka ungefär 100 brev åt gången innehållande ungefär 50 g/brev. Leveranstiden bryr jag mig inte så mycket om bara de kommer fram.

MVH

Gonte 2008-01-08 20:40

Om du håller dig till Postens tjänster är det billigast att bli fakturakund och skicka porto betalt - ekonomibrev

(skickar du för en förening är det stället föreningsbrev som är billigast, kräver dock tillstånd för att få skicka)

((saknar f-skatt? se mailet jag skickade tidigare idag))

eliasson 2008-01-08 20:54

Själv skickar jag 1 brev, varranan vecka -- går skitbra ;-)

Gustav 2008-01-08 23:09

Citat:

Originally posted by krukaan@Jan 8 2008, 04:57
Jag vet faktiskt inte. Men jag skulle gissa på att man måste vara företag med f-skatt, ja.

Hur stor släkt och bekantskapskrets har du egentligen, om du tänker skickar 100 brev i månaden som privatperson? :D

krukaan 2008-01-08 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av krukaan

Jag vet faktiskt inte. Men jag skulle gissa på att man måste vara företag med f-skatt, ja.
Hur stor släkt och bekantskapskrets har du egentligen, om du tänker skickar 100 brev i månaden som privatperson?

Haha, nä jag hade tänkt genomföra en hemsidoidé som jag länge har tänkt på :P

Wojt 2008-01-08 23:42

Skickar du 100 brev på en och samma dag?

Om du inte gör det blir det inte billigare som fakturakund. Du åker på en avgift om du understiger ett visst belopp.

Du kan även köpa en portobetald-stämpel, stämpla dina brev och lämna in på företagscenter. Men då får du inte den minimala rabatten man får som fakturakund.

Har du inte företag kan du stämpla ändå så du slipper slicka. Och skicka som ekonomibrev. Sen kan du skicka dina samlade posten kvitton till mig för varje månad i ett till brev.

Det absolut billigaste är att skicka från Thailand eller Hong Kong.

JohanH 2008-01-09 08:32

Citat:

Citat:

Originally posted by -Gustav@Jan 9 2008, 00:09
Citat:

Hur stor släkt och bekantskapskrets har du egentligen, om du tänker skickar 100 brev i månaden som privatperson?

Haha, nä jag hade tänkt genomföra en hemsidoidé som jag länge har tänkt på :P

Annars så finns ju e-post, det är billigt och bra har jag hört.

tartareandesire 2008-01-09 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av JohanH
Citat:

Originally posted by -krukaan@Jan 9 2008, 00:23
Citat:

Originally posted by -Gustav@Jan 9 2008, 00:09
Citat:

Haha, nä jag hade tänkt genomföra en hemsidoidé som jag länge har tänkt på

Annars så finns ju e-post, det är billigt och bra har jag hört.

Säg det till Telias kunder =)

krukaan 2008-01-09 14:17

Ännu fler bra svar. Men för att det ska bli rätt så kan jag säga lite mer info.

Jag har inget företag.
Jag kommer skicka alla 100 brev på samma dag, en gång i veckan.
Jag vill skicka det så billigt som möjligt.
Leveranstiden spelar ingen roll bara det kommer fram någon gång.

Hoppas någon erfaren kan ge ett råd, utöver de jag redan fått men som sagt. Jag är inte så erfaren själv så jag vill gärna veta lite mer exakt :)

Gustav 2008-01-10 01:35

Citat:

Originally posted by krukaan@Jan 9 2008, 15:17
Ännu fler bra svar. Men för att det ska bli rätt så kan jag säga lite mer info.

Jag har inget företag.

Det är egentligen allt du behöver säga för att utesluta alla andra alternativ förutom Posten. Du kommer att få betala 11 kr per brev (förutsatt att det väger mellan 20 och 100 g).

Du kan undvika frivmärken genom att köpa en portobetalt-stämpel. Sedan betalar du i kassan på postkontoret när du lämnar in breven.

kingofroad 2008-01-10 18:12

Citat:

Originally posted by Wojt@Jan 9 2008, 05:42
Skickar du 100 brev på en och samma dag?

Det absolut billigaste är att skicka från Thailand eller Hong Kong.

Från thailand skulle det kosta 62 baht i portokostnader. Det vill säja 12-13 kr/brev. Däremot skulle det vara billigare med arbetskraften som skulle dels lägga i breven i kuvert och dels frankera breven så man kunde ju spara en slant där om man skulle leja bort den biten också.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson