WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Investera i Kosova (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26035)

Inkos 2008-01-05 17:00

Allt fler företag etablerar sig i Kosova/Kosovo.

Efterfrågan på IT är väldigt stor men utbudet inte så enormt.

Rekommenderar denna länk: http://www.eciks.org/english/invest.php
för information om investeringar i landet (engelska).

Citerar:

- Personal Income Tax 0-20 %
- VAT 15 %
- Corporate income tax 20%
- Mandatory contributions for employees only 5% of gross salaries

Vad tycker ni? Skulle ni kunna tänka er investera i ett sådant land?

Ett företag alla förmodligen känner till, dock inte IT men Jysk finns iallafall i landet: http://www.prishtina.se/bilder/pristina_jysk.jpg

Inkos 2008-01-05 18:52

Ingen som tyckte tråden var intressant? =/

Adestro 2008-01-05 19:05

Kanske är lite fel forum?

Ta fram något konkret och pitcha för en riktigt investerare. =) Christer Gardell gillar ju kontinenten. ;)

gsoc 2008-01-05 19:12

Citat:

Vad tycker ni? Skulle ni kunna tänka er investera i ett sådant land?
1. Beror på hur stabilt allt är för att jag skall överväga det.
2. Nej inte just nu.

Inkos 2008-01-05 19:33

Hur kommer man i kontakt med möjliga svenska investerare?

Tex Christer Gardell.

Gustav 2008-01-05 20:08

Man investerar (nästan) aldrig i ett land, utan i ett projekt eller företag. Landets skattesatser är bara en av många faktorer som måste tas med i beräkningen av projektets risk och lönsamhet. Visst ger siffrorna som du presenterar bästa tänkbara förutsättningar för att få en affärsverksamhet att växa, men i slutändan så står och faller det på själva affärsidén.

Först måste du alltså utarbeta en detaljerad affärsplan med budget, sedan kan du börja ragga riskkapitalister.

Inkos 2008-01-05 20:11

Skrev jag ovanför, dvs. har du en affärsidée som kanske redan finns här i Sverige, så finns den inte i Kosovo iallafall.. De jag vill är att svenskar ska våga investera där.

Magnus_A 2008-01-05 20:24

Behövs lite ordning och reda först. Sen blir det nog läge. Kosova/o ska väl utropa sig som egen stat snart, var blir det för toppdomän då?

Inkos 2008-01-05 20:29

De stämmer, toppdomänen blir väl com.ks, eller bara .ks då :)

Dom utropar sig senast april skulle jag tro.

Skatan 2008-01-05 20:49

Förstår inte. Menar du investera i landet Kosovo eller är du ute efter att själv starta ett IT-företag som verka i Kosovo?

Inkos 2008-01-05 21:58

Menar investera i landet genom att någon etablerar sig där med sitt företag.

claes 2008-01-05 22:00

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Jan 5 2008, 21:24
Behövs lite ordning och reda först. Sen blir det nog läge. Kosova/o ska väl utropa sig som egen stat snart, var blir det för toppdomän då?
domän.ks.rs

:-)

(duckar och hoppas folk här har lite humor)

Inkos 2008-01-05 22:12

Ducka och hoppas hur mycket du vill, men jag förstod tyvärr inte skämtet?

claes 2008-01-05 22:14

Citat:

Originally posted by Inkos@Jan 5 2008, 23:12
Äsch. Dumt skämt från min sida.

.rs är Serbiens nya toppdomän http://en.wikipedia.org/wiki/.rs

Lycka till med din business och lycka till med Kosovo som egen stat.

Inkos 2008-01-05 22:17

Jaha okej, då förstår jag.

Är du själv serb?

claes 2008-01-05 22:24

Citat:

Originally posted by Inkos@Jan 5 2008, 23:17
Jaha okej, då förstår jag.

Är du själv serb?

Nej, bara utrustad med dålig domänhumor.

gsoc 2008-01-05 22:26

Jag tyckte det var ganska roligt faktiskt. domänhumor är bra claesm.

Inkos 2008-01-05 22:27

Tror du inte Kosovo blir eget land Claes?

Demandred 2008-01-05 22:39

Inkos: Det var som sagt ett skämt, om än ett dåligt ifall du tar illa upp. Men ta det inte så seriöst.

Inkos 2008-01-05 23:01

lycka till med Kosovo som egen stat var inget skämt, bara onödig kommentar.

Inte jag som ska göra det till stat ändå.

grazzy 2008-01-06 00:27

Hah. Inse humorn i ditt defensiva tal. Man behöver inte vara serb för att förstå att kosovo är helt kört som investeringsobjekt. Har du läst "Koloni Kosovo" i DNs artikelserie? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=664639

Jag har haft affärskontakter med Kosovoalbaner som anställd via ett annat företag för inte helt länge sen. Dödshot, mutor och korruption var resultatet av det samarbetet. Jag skulle aldrig ens överväga att tänka tanken att skicka pengar dit ner.

Inkos 2008-01-06 00:42

Kört som investeringsobjekt? Det tyks inte Jysk, Raifaissen bank, Pro Credit Bank mm tycka.

Korruption och hot hittar du även här i Sverige, ryska maffian i Stockholm tex?

gsoc 2008-01-06 00:50

Dom företag du nämnde nu finns ju världen över endå.

Jysk slog väll upp i columbia/argentina nyss t.o.m

Ryska maffian i sthlm? que?

Adestro 2008-01-06 00:51

Citat:

Originally posted by Inkos@Jan 6 2008, 01:42
Kört som investeringsobjekt? Det tyks inte Jysk, Raifaissen bank, Pro Credit Bank mm tycka.

Skillnad på stora företag och särskilt banker som enkelt kan slå sig in på nästan vilken marknad som helst, i dessa fall är det mer tal om en simpel etablering än en investering.

Edit: formulering.

Xamda 2008-01-06 00:56

Det går nog inte riktigt att jämföra företagsmiljön i Kosovo och i Sverige. Korruptionen i Sverige är i princip obefintlig om man jämför med resten av världen och ryska maffian har lika mycket inflytande som min mormor på min möjlighet att driva verksamhet - dvs ingen alls.

Därmed inte sagt att det kan vara intressant att investera i Kosovo. Så min fundering här är i stället om du agerar i form av en självpåtagen roll som ambassadör för Kosovo eller om du har några konkreta tankar kring detta och vill diskutera affärsidéer, eller vad tänker du dig?

Inkos 2008-01-06 01:01

Citat:

Originally posted by Xamda@Jan 6 2008, 01:56
Det går nog inte riktigt att jämföra företagsmiljön i Kosovo och i Sverige. Korruptionen i Sverige är i princip obefintlig om man jämför med resten av världen och ryska maffian har lika mycket inflytande som min mormor på min möjlighet att driva verksamhet - dvs ingen alls.
Därmed inte sagt att det kan vara intressant att investera i Kosovo. Så min fundering här är i stället om du agerar i form av en självpåtagen roll som ambassadör för Kosovo eller om du har några konkreta tankar kring detta och vill diskutera affärsidéer, eller vad tänker du dig?

Nej jag tänkerinte bli någon ambassadör eller något liknande, diskutera möjliga affärsidéer med seriösare investerare är nog det jag är ute efter.

Men jag vill självklart även att andra som jag även inte sammarbetar med investerar där nere, då jag kommer där ifrån och vet att ni företagare behövs för att stärka landet.

gsoc 2008-01-06 01:11

Citat:

Men jag vill självklart även att andra som jag även inte sammarbetar med investerar där nere, då jag kommer där ifrån och vet att ni företagare behövs för att stärka landet.
Har du några andra anledningar än dom du postade i första posten för att man skall göra det? kan vara intressant att veta, finns det några som investerat där och fått någon avkastning? eller ja, övertala mig kanske man kan säga.

Inkos 2008-01-06 01:28

Några till anledningar är:

- Snittlönen är 200 euro dvs ca 2000 SEK.
- Lokaler mm är mycket lägre än i Sverige
- Kosovo ligger centralt för södra Europa.

Jag känner inte till något svenskt IT företag som investerat där
Men slovenska företag har startat upp tex IPKO Net som nyligen blev enart Ipko.

Dom sysslar med telefoni och internet. De sägs att deras teknologi är 10 gånger bättre än Telias nuvarande.

Jag vet en här på WN som iallafall kommer att etablera sig i Kosovo så småningom.

qb1 2008-01-07 14:44

Asso, har alla missat att Inkos är "renkis" ?

Timofey 2008-01-07 15:00

Inkos = Renkis = Naim = Naim Murseli

tartareandesire 2008-01-07 15:31

Jag har en affärsidé som kommer ta sig dit så småningom men det ligger nog mot slutet av året...

Timofey 2008-01-07 18:53

Citat:

Originally posted by Inkos@Jan 6 2008, 00:42
... ryska maffian i Stockholm tex?

*host * host * host *

KarlRoos 2008-01-07 19:02

Citat:

Ursprungligen postat av alltinggratis
Citat:

Ursprungligen postat av Inkos
... ryska maffian i Stockholm tex?

*host * host * host *

Vadå, blir du inte rädd nu ? :P

tartareandesire 2008-01-09 13:28

Saken är ju den att Kosovo inte är en egen stat ännu så investering i Kosovo blir en investering i Serbien, åtminstone vad gäller mitt eget projekt. Det kanske inte glädjer alla Kosovo-bor men så är läget och jag bryr mig inte direkt om var landsgränser går. Personligen skulle jag inte bry mig det minsta om Sverige blev en del av Frankrike t.ex. och då kan jag påpeka att jag har enbart svenska förfäder de närmaste åtta generationerna åtminstone =) Landsförrädare = jag

Vet inte om Kosovo ens är på väg att bli en egen stat? FN skulle väl diskutera frågan i år och vet inte vad EU och Serbien säger?

tartareandesire 2008-01-09 13:32

Citat:

Originally posted by Inkos@Jan 5 2008, 22:58
Menar investera i landet genom att någon etablerar sig där med sitt företag.

Problemet är väl att en etablering av företag inte alltid för något gott med sig till landet i fråga... Vad gäller mitt eget projekt så är det inte ens säkert att Kosovo skulle få något mer än pengar för eventuellt webbhotell / server om ens det. Allt hänger på hur marknaden ser ut inom mitt område, måste titta på en mängd andra länder innan dess. Visst skulle jag vilja anställa tio personer på heltid, och det skulle ändå inte täcka behovet som finns, men det måste vara lönsamt.

tartareandesire 2008-01-09 13:36

Citat:

Originally posted by Inkos@Jan 5 2008, 21:11
Skrev jag ovanför, dvs. har du en affärsidée som kanske redan finns här i Sverige, så finns den inte i Kosovo iallafall.. De jag vill är att svenskar ska våga investera där.

Efterfrågan på IT? Menar du då IT som i infrasystem och kommunikation eller rena tjänster? Vill man till exempel etablera Tradera i landet så kräver det ju att det finns tillräckligt många som efterfrågar tjänstern och har tillgång till dator och internet.

tartareandesire 2008-01-09 13:40

Citat:

Originally posted by grazzy@Jan 6 2008, 01:27
Hah. Inse humorn i ditt defensiva tal. Man behöver inte vara serb för att förstå att kosovo är helt kört som investeringsobjekt. Har du läst Koloni Kosovo i DNs artikelserie? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=664639
Jag har haft affärskontakter med Kosovoalbaner som anställd via ett annat företag för inte helt länge sen. Dödshot, mutor och korruption var resultatet av det samarbetet. Jag skulle aldrig ens överväga att tänka tanken att skicka pengar dit ner.

Helt kört som investeringsprojekt tror jag inte alls. Dödshot, mutor och korruption förekommer i alla områden där krig och fattigdom härjat under senare tid. Men visst blir det ett annorlunda affärsklimat. Beror helt på vilken bransch det handlar om också.

sioustis 2008-01-14 23:06

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Ursprungligen postat av Inkos

Äsch. Dumt skämt från min sida.
.rs är Serbiens nya toppdomän http://en.wikipedia.org/wiki/.rs
Lycka till med din business och lycka till med Kosovo som egen stat.

Vad har det med Kosovo att göra? :S

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson