![]() |
Allt fler företag etablerar sig i Kosova/Kosovo.
Efterfrågan på IT är väldigt stor men utbudet inte så enormt. Rekommenderar denna länk: http://www.eciks.org/english/invest.php för information om investeringar i landet (engelska). Citerar: - Personal Income Tax 0-20 % - VAT 15 % - Corporate income tax 20% - Mandatory contributions for employees only 5% of gross salaries Vad tycker ni? Skulle ni kunna tänka er investera i ett sådant land? Ett företag alla förmodligen känner till, dock inte IT men Jysk finns iallafall i landet: http://www.prishtina.se/bilder/pristina_jysk.jpg |
Ingen som tyckte tråden var intressant? =/
|
Kanske är lite fel forum?
Ta fram något konkret och pitcha för en riktigt investerare. =) Christer Gardell gillar ju kontinenten. ;) |
Citat:
2. Nej inte just nu. |
Hur kommer man i kontakt med möjliga svenska investerare?
Tex Christer Gardell. |
Man investerar (nästan) aldrig i ett land, utan i ett projekt eller företag. Landets skattesatser är bara en av många faktorer som måste tas med i beräkningen av projektets risk och lönsamhet. Visst ger siffrorna som du presenterar bästa tänkbara förutsättningar för att få en affärsverksamhet att växa, men i slutändan så står och faller det på själva affärsidén.
Först måste du alltså utarbeta en detaljerad affärsplan med budget, sedan kan du börja ragga riskkapitalister. |
Efterfrågan på IT är väldigt stor men utbudet inte så enormt.
Skrev jag ovanför, dvs. har du en affärsidée som kanske redan finns här i Sverige, så finns den inte i Kosovo iallafall.. De jag vill är att svenskar ska våga investera där. |
Behövs lite ordning och reda först. Sen blir det nog läge. Kosova/o ska väl utropa sig som egen stat snart, var blir det för toppdomän då?
|
De stämmer, toppdomänen blir väl com.ks, eller bara .ks då :)
Dom utropar sig senast april skulle jag tro. |
Förstår inte. Menar du investera i landet Kosovo eller är du ute efter att själv starta ett IT-företag som verka i Kosovo?
|
Menar investera i landet genom att någon etablerar sig där med sitt företag.
|
Citat:
:-) (duckar och hoppas folk här har lite humor) |
Ducka och hoppas hur mycket du vill, men jag förstod tyvärr inte skämtet?
|
Citat:
.rs är Serbiens nya toppdomän http://en.wikipedia.org/wiki/.rs Lycka till med din business och lycka till med Kosovo som egen stat. |
Jaha okej, då förstår jag.
Är du själv serb? |
Citat:
|
Jag tyckte det var ganska roligt faktiskt. domänhumor är bra claesm.
|
Tror du inte Kosovo blir eget land Claes?
|
Inkos: Det var som sagt ett skämt, om än ett dåligt ifall du tar illa upp. Men ta det inte så seriöst.
|
lycka till med Kosovo som egen stat var inget skämt, bara onödig kommentar.
Inte jag som ska göra det till stat ändå. |
Hah. Inse humorn i ditt defensiva tal. Man behöver inte vara serb för att förstå att kosovo är helt kört som investeringsobjekt. Har du läst "Koloni Kosovo" i DNs artikelserie? http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=664639
Jag har haft affärskontakter med Kosovoalbaner som anställd via ett annat företag för inte helt länge sen. Dödshot, mutor och korruption var resultatet av det samarbetet. Jag skulle aldrig ens överväga att tänka tanken att skicka pengar dit ner. |
Kört som investeringsobjekt? Det tyks inte Jysk, Raifaissen bank, Pro Credit Bank mm tycka.
Korruption och hot hittar du även här i Sverige, ryska maffian i Stockholm tex? |
Dom företag du nämnde nu finns ju världen över endå.
Jysk slog väll upp i columbia/argentina nyss t.o.m Ryska maffian i sthlm? que? |
Citat:
Edit: formulering. |
Det går nog inte riktigt att jämföra företagsmiljön i Kosovo och i Sverige. Korruptionen i Sverige är i princip obefintlig om man jämför med resten av världen och ryska maffian har lika mycket inflytande som min mormor på min möjlighet att driva verksamhet - dvs ingen alls.
Därmed inte sagt att det kan vara intressant att investera i Kosovo. Så min fundering här är i stället om du agerar i form av en självpåtagen roll som ambassadör för Kosovo eller om du har några konkreta tankar kring detta och vill diskutera affärsidéer, eller vad tänker du dig? |
Citat:
Men jag vill självklart även att andra som jag även inte sammarbetar med investerar där nere, då jag kommer där ifrån och vet att ni företagare behövs för att stärka landet. |
Citat:
|
Några till anledningar är:
- Snittlönen är 200 euro dvs ca 2000 SEK. - Lokaler mm är mycket lägre än i Sverige - Kosovo ligger centralt för södra Europa. Jag känner inte till något svenskt IT företag som investerat där Men slovenska företag har startat upp tex IPKO Net som nyligen blev enart Ipko. Dom sysslar med telefoni och internet. De sägs att deras teknologi är 10 gånger bättre än Telias nuvarande. Jag vet en här på WN som iallafall kommer att etablera sig i Kosovo så småningom. |
Asso, har alla missat att Inkos är "renkis" ?
|
Inkos = Renkis = Naim = Naim Murseli
|
Jag har en affärsidé som kommer ta sig dit så småningom men det ligger nog mot slutet av året...
|
Citat:
|
Citat:
|
Saken är ju den att Kosovo inte är en egen stat ännu så investering i Kosovo blir en investering i Serbien, åtminstone vad gäller mitt eget projekt. Det kanske inte glädjer alla Kosovo-bor men så är läget och jag bryr mig inte direkt om var landsgränser går. Personligen skulle jag inte bry mig det minsta om Sverige blev en del av Frankrike t.ex. och då kan jag påpeka att jag har enbart svenska förfäder de närmaste åtta generationerna åtminstone =) Landsförrädare = jag
Vet inte om Kosovo ens är på väg att bli en egen stat? FN skulle väl diskutera frågan i år och vet inte vad EU och Serbien säger? |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson