![]() |
Vill dela med mig av en lite olustig incident som hände mig strax innan Jul och som fortfarande pågår.
Jag va i behov av en ny mobil, och tänkte införskaffa mig detta tillsammans med ett abonemang. jag har aldrig tidigare haft abonemang, utan alltid kört på kontantkort. Nu hade jag bestämt mig att det var dags. Eftersom telenor var stängt, åkte jag till Elgiganten för att köpa mobil och abonemang. Jag hittade en mobil jag tyckte om, lika så ett abonemang. Efter att alla papper var ifyllda så skulle jag gå och hämta min mobil, som man gör efter att man har betalat. Jag ger killen lappen med numret och han springer och hämtar mobilen.... han kommer tillbaka tomhänt efter 5 minuter och säger "Vi har inte dem på lager". Dem har alltså sålt mig en mobil som dem inte haft hemma... Jag gick in i affären igen och pratade med säljaren. Han sprang iväg för att tala med sin chef, efter ytterligare 15 minuter kommer han tillbaka med två erbjudanden. Jag kunde få ta skyltexemplaret, eller så kunde jag ta en annan mobil. Jag var i detta skedet lite lätt irriterad och sa att jag vill göra ett återköp. Han sa att det var inga problem och han började knappa på sin dator. Jag skrev under en massa papper och fråga honom "Kommer det bli några problem nu angående abonemanget?" Jag undrade detta eftersom jag i samband med köpet satte upp mig på ett 18 månaders abonemang. Han svarade att det inte var några problem och att abonemanget kommer avslutas idag, så fort dem faxat in alla papper till telenor. Jättebra tänkte jag och gick därifrån. Vid det här laget hade telenors butik öppnat, så jag åkte dit. Efter 5 minuter med telenors säljare hade jag mobil, abonemang och mitt gamla nummer. Jag fick dessutom en bättre mobil och ett bättre abonemang och allt detta till ett bättre pris. Jag var helnöjd. Igår fick jag papper från telenor där dom hälsar mig välkommen som kund osv osv... jag fick (och jag skojar inte) 14st brev från dem. När jag tittade närmare på breven så gällde dem två abonemang. Jag blev rädd och förbannad på samma gång och ringde telenor. Dem hade inte fått in något fax... Jag ringde elgiganten och dem ojade sig och beklagade, men bad om att få återkomma... så nu sitter jag här, två abonemang rikare på ca 500kr månaden, 200kr att ringa för. |
Nästan samma sak hände när frugan skulle portera från Tele2 till Telenor.
Av någon anledning så blev det två porteringsförfrågningar... En dag kom det 4brev, dagen efter kom det 10. :D |
Lite som när man lägger till tjänster till sitt telia-abonnemang, ändrade på alla våra nummer så vi kan se när någon ringer, lade till röstbrevlåda och något annat, det resulterade i att vi fick nog minst 40 brev från kära telia, ett för varje ändring och nummer. Kan säga att jag slutade öppna efter 5 brev, alla såg ju likadana ut. :)
|
Automatik och stora varuhus är bra - alltid.
|
Jag har jagat elgiganten nu de senaste dagarna.. det enda som har hänt är att ett mail blivit skickat till den butik jag "köpte" mobilen och att jag blivit lovad att jag skulle bli uppringd. Vilket jag inte blivit...
Dessutom så kommer räkningarna snart.... och hinner dem göra det innan elgiganten abonemanget är avslutat då kommer jag börja brinna av ilska! Har dragit iväg ett 10 tal mail till demdessutom .... men det känns som man pratar med en badboll... |
bara skit i att betala den räkning som elgiganten skulle ha avslutat. och sedan hota med arn eller något om dom inte fixar det.
|
Jag brukar vara lugn i dessa situationer, och låta dem göra sitt jobb och rätta till felet..... men detta är första gången jag har lust att åka tillbaka till Kristianstad och hålla skrik föreläsning om hur man använder faxen.
|
Om du är tvungen att åka igen så har du självklart rätt till ersättning för utlägg kopplade till resan, enligt konsumentköplagen.
|
Trevligt... skrika lite på elgiganten samtidigt som man kan träffa familjen.
|
Kontakta Telenor och informera om det hela. Be dem göra en notering och se till att få någon form av ärendenummer.
Kommer det sen en faktura bestrider du den med hänvisning till tidigare kontakter. Ta gärna med kontaktinfo till den aktuella butiken. |
Citat:
|
Telenor är me på det hela.. Det enda dem kan göra är att invänta faxet. Få se nu imorrn om någon elgigant nisse hör av sig.
|
Herregud, är väl bara att lugna ner sig så kommer det att lösa sig. Man behöver ju inte börja skrika om att man har blivit lurad direkt - fel inträffar faktiskt.
Ring Telenor, säg att de ska frysa faktuorna tills allting är löst. |
Hörru, jag är den lugnaste personen i sverige i dessa situationer. Jag är den sista personen som börjar skrika och gasta. Men när någon lovat mig 6 gånger att det ska vara löst och att det ska faxas direkt, och sen att telenor säger att dem inte fått någonting börjar man tappa fattningen.
Telenor är inte boven i detta fallet, dem kan inte göra någonting förens dem fått faxet, för dem så är jag bara en person som hävdar att jag inte ska ha det ena abonemanget pga att elgiganten inte rättat sitt fel. Har förövrigt inte blivit lurad.... dem vinner inte speciellt mkt på att inte faxa in pappret.. det hela handlar om dålig service och kommunikation från deras sida, inget annat. Det är väl klart att alla kan göra fel... säljaren va väldigt nervös när jag kom in igen (typ 19 bast) och bad så mkt om ursäkt osv.... det va helt ok från min sida... jag förlorade 30min av min vardag vilket va fine. Det som irriterar mig är följande. Jag har gång på gång gjort dem medvetna om problemet. Jag har gett dem all information om mig, köpet och om hur de ska kontakta telenor och till och med hur lappen ska vara ifylld (telenor som berättade för mig) och till vilket faxnummer det ska skickas om dem mot förmodan hade fel nummer. Men, trots detta så får dem inte iväg ett fax (trots att de lovat göra det direkt).. som förövrigt tar ett par sekunder och sen slipper dem höra från mig igen.... PS. Ja, jag är irriterad.... vilket inte är så konstigt. Detta har tagit tid och tankekraft från mig de senaste veckorna. |
Citat:
|
Idag blev jag kontaktad av elgiganten via telefon och e-post. Nu har dem förstått vad som ska göras och försöker skynda på detta så mkt som möjligt. Fick kvitto till min e-post på det fax och e-post meddelande de skickade till telenor.
Kontaktade telenor och kontrollerade om dem hade fått in det.. det hade dem inte. Men det kunde ta upp till en vecka innan dem påbörjat mitt ärende... så nu är det väl bara till att vänta. |
Du kan mycket väl kräva något slags skadestånd i detta fallet, dem har ju gjort bort sig redigt. Har en nära kompis som haft otur två gånger hos två olika operatörer och hos båda lyckats få både personlig ursäkt av VDn på det ena bolaget och en liten extra peng.
Visst fallen är inte identiska men jag skulle nog chansat på att gorma lite extra, be om några månaders kompensation eller något som ändå är rimligt och som dem klarar. Som plåster liksom |
Vill inte bli girig... dessutom har jag noll koll på hur man ska gå till väga för att begära kompensation.
|
Citat:
|
Nu är det gjort.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson