WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Loopia är inte kloka (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26019)

Max 2008-01-04 20:30

Jag har alla mina projekt på egna servrar - utom ett som jag tog över strax före sommaren och som ligger hos Loopia. Det har funkat hyffsat bra och jag har tom tänkt att man kanske ska låta vissa projekt ligga där, men nu har det hänt två saker senaste månaden som gör att jag helt tappat förtroendet för dem.

Först hade jag några domäner som skulle överlåtas där jag faxat in överlåtelsehandlingarna, men inte fick svar på mail från [email protected] trots flera mejl under en vecka där jag bla undrade om de kunde bekräfta att de mottagit faxet. Det var domäner som förfallit så jag var ganska angelägen om att få reda på vad som hände.
Tillslut ringde jag support och fick nån kille i luren som bara upprepade med en dåres envishet att jag alltid får svar under dagen på alla mejl, trots att jag påpekade att jag skickat flera mejl som förblivit oesvarade så framhärdade den här personen att de alltid svarar. Det gick inte att få prata med ngn på registry för de svarar bara på mejl. Tillslut fick jag honom att lova att gå och prata med dem och säga att jag ville ha ett svar på mina mejl. När jag tillslut fick svar många timmar senare så var svaret "vi har inte fått något fax". Jag vet att faxet gått fram. Både oseriöst och slarvigt. (det löste sig sen när jag faxade igen, men en av domänerna hann deaktiveras)

Detta hade jag kunnat leva med även om det gav ett väldigt dåligt intryck - det var inte bara en person som skötte sig dåligt utan det var både registry och den person jag pratade med på supporten.

Men så idag:
Jag kommer plötsligt på att jag inte fått något mejl på info adressen till sajten jag har hos Loopia på ett bra tag. Jag brukar få åtminstone några mejl per dag. Det har tidigare varit problem med många timmars fördröjning på deras mail-servrar så jag skickar detta:

Citat:

Det verkar vara något fel på mejl till och från xxx.se
Inget kommer ut eller in? Stopp/fördröjning?

Det här är svaret:
Citat:

Hej Max,

Det verkar som om det konto som du hänvisar till var "inaktivt" och enbart
skickade vidare e-post. Skapa gärna ett e-postalias inifrån din Mail-Admin
och som du finner inifrån din Loopia Kundzon.

Efter att du har loggat in via vår hemsida www.loopia.se så hamnar du på
Snabbguiden. Under Snabbguiden så finns det en rubrik som heter "En genväg
till Mail-Admin". Klicka på den länken.

Du kan sedan skapa ett e-postalias längst ned på den sidan. Döp det nya
kontot till info och ange en adress för vidarebefordring.

Du kommer sedan att kunna ta emot e-post som vanligt på [email protected].

Anledningen till varför vi tog bort kontot som du tidigare använde beror på
att den belastade vårt e-postkluster eftersom den enbart lagrade och
vidarebefordrade e-post. Du bör använda e-postalias istället för ett
e-postkonto om du enbart vill vidarebefordra e-post. Då kommer ingen e-post
att lagras utan enbart skickas vidare till den adress som du använder dig
av.

Jag har nu ändrat så att du får fakturor per e-post ist för post.

Vänligen återkom om du har ytterligare funderingar eller frågor.

Tog bort kontot??!?! Utan att varken fråga eller informera? Och när jag stöter på så är det ungefär, "by the way vi har stängt av ditt konto" Är dom inte kloka? Det är ju för f-n min business som de håller på och sabbar.
Skulle vara intressant att veta hur de definierar sin business, det verkar åtminstone inte handla om tillgänglighet.
Man blir så trött, vilka dårar.

edit:

Citat:

Delivery has failed to these recipients or distribution lists:

[email protected]
s57.loopia.se #554 Sorry, no mailbox here by that name. (#5.1.1) ##

Man blir ju tokig!

patrikweb 2008-01-04 20:48

Belastade mail-kluster? Kör dom det på 2 x 286:or eller vadå.

Tyvärr är det så att större företag som växer brukar bli sämmre på support och drift. Alla fall när det är så pass stora ägare och börsnoterade företag.

Frågan om det är samma sak på utlänska webbhotell som det är på svenska webbhotell som växer.

Finns inte så mycket att göra åt det, tror att webbhotellen kommer förlora sina större kunder i framtiden då dom inte går lita på eller hålla den driftsäkerhet som efterfrågas.

Nicklas 2008-01-04 21:21

Rätt dåligt av ett företag som Loopia inte har koll på sina inkommande fax, jag har själv fått uppleva att mina fax för ägarbyta av .se domäner inte kommit fram.

Kristofer 2008-01-04 22:37

Loopia brukar vara bra på att läsa inlägg på WN. Som kund där själv med samtliga domäner hoppas jag att de svarar på detta så man får höra båda sidorna av historien.

Helt klart skrämmande läsning...

htiawe 2008-01-04 23:35

Deras mailservrar kan omöjligt ha gått på knäna av bara ditt mailflöde, det lät som en underlig anledning. Om det nu skulle vara så att det strömmade in så mycket mail att de inte kunde drifta den tjänst de tillhandahåller så borde de ha hört av sig till dig först, innan de gjorde något.

Westman 2008-01-05 00:47

Två saker:
1. Man får det man betalar för
2. Loopia betalar usel lön till sin drift- och supportpersonal

Resultatet av de två tillsammans kan ni säkert räkna ut själva.

patrikweb 2008-01-05 01:30

Får det man betalar för? Loopia är ju långt ifrån billiga.

Westman 2008-01-05 10:03

Citat:

Originally posted by patrikweb@Jan 5 2008, 02:30
Får det man betalar för? Loopia är ju långt ifrån billiga.
Dags att vakna innan du kommenterar, jag skrev ju "Resultatet av de två tillsammans kan ni säkert räkna ut själva" och det är väl inte så luddigt skrivet eller? :D

autosvar 2008-01-05 10:44

Citat:

Originally posted by Max@Jan 4 2008, 21:30
Skulle vara intressant att veta hur de definierar sin business, det verkar åtminstone inte handla om tillgänglighet.
Nu har jag faktiskt inte haft något supportärende sedan Active24 kom med i bilden, så kan det ha något med att Active24 har tagit över att göra?

OT: Vad är usel lön i detta sammanhang? Som en undersköterska?

tartareandesire 2008-01-05 11:35

Vet inte vad som hänt med Loopia. Tyckte allting fungerade felfritt och supportärenden besvarades inom ett dygn tills för ett par-tre månader sedan. Sedan dess så har allting dröjt och misstag begåtts av någon anledning. Känns som det bara finns ett webbhotell att tala om i Sverige just nu....

Milad 2008-01-05 12:44

Det här är nog bland det värsta jag har hört. Radera ett konto utan förvarning? Jag hade nog besökt Loopia kontoret och det hade inte varit kul för de.

För övrigt så har jag haft dåliga vibbar från Loopia men efter detta så exisiterar inte loopia för mig.

grazzy 2008-01-05 14:04

Lustigt, man kan nästan tro att flera här i tråden har små egna agendor. Tur att det här är seriösa webmaster network där sådant inte förekommer. Det är ju tex inte bara löner som är dyrt utan även hårdvara. Det problemet finns det som bekant flera olika lösningar på.

Ang. loopia så upplever jag inte de har några större kommunikationsproblem även om det (tyvärr) inte är samma nivå som innan Jonathan slutade. Jag skickade senast ett mail till dem innan jul nångång och fick svar i mellandagarna om att det mailet var vidarebefodrat till rätt (registry) email. Därifrån fickjag svar ett par dagar efter nyår. Inte direkt supersnabbt, men hade det varit tokbråttom hade jag ringt direkt.

Att de tar bort/mixtrar med kunders inställningar låter ju rätt allvarligt däremot. Frågan är dock om de inte har en bra förklaring till detta om de får för sig att komma till tals...?

Max 2008-01-05 14:28

Som sagt, de är inte kloka. Fick precis ett svar till från dem.
Inte ens en ursäkt. Inget "det ska inte hända igen". Inget svar på min fråga när det skedde och inget svar på min fråga hur de kunde göra detta utan att informera mig.

Mitt något syrliga mejl:
Citat:

Nu har jag kollat och mejladressen fungerar ju inte, är ni inte kloka? Vad
tror ni det är jag betalar er för, det är ju för tillgänglighet?!
Hur länge har den varit nere och hur kan ni ta ner den utan att varken fråga
eller informera mig??

Deras svar
Citat:

Hej Max,

Vi gjorde ett serverundehåll på vårt e-postkluster och då kontrollerade vi
e-postadresser som lagrade mycket innehåll och samtidigt inte hade någon
aktivetet (inloggningar) samt oläst mail ifrån en lång period.

Om du använder ett e-postkonto som skickar vidare e-post utan att du själv
läser/raderar de kopior som lagras hos oss så belastar det vår e-postserver
och även våra andra kunder. Om du använder ett konto som enbart skickar
vidare e-post så behöver du skapa ett e-postalias och det kan du göra
inifrån din Mail-Admin.

Återkom gärna om ni har några frågor eller funderingar.

end 2008-01-05 14:59

Kanske vore värt att börja från andra hållet. Max, hur har du lyckats lagra så mycket data på e-post servern? Antar att någon tjänst du kör ligger bakom detta.

Max 2008-01-05 15:36

Citat:

Originally posted by end@Jan 5 2008, 15:59
Kanske vore värt att börja från andra hållet. Max, hur har du lyckats lagra så mycket data på e-post servern? Antar att någon tjänst du kör ligger bakom detta.

Du menar att om det bara är tillräckligt mycket epost så är det ok för dem att stänga av kontot utan att fråga först eller ens informera mig om att det skett?

Jag vet inte hur mycket det varit. I början när jag tog över projektet så använde jag deras webbmejl, men lade sedan någonstans in att det gjordes forward till en annan adress på min egen mejlserver. Det är ju inte glasklart i loopias användargränssnitt, men uppenbarligen gjorde jag det på fel ställe så att mejlen både lagrades och vidarebefordrades, men det kan ändå inte ha varit mer än några tusen mejl utan attachments.

Anders Larsson 2008-01-05 16:00

Loopia har "glömt" att fakturera mig för nu-domäner som sedan avregistrerats. De sa utan omsvep att de inte fakturerat, men att jag fick skylla mig och att ansvaret var mitt.

Behöver jag säga att vi inte använder Loopia för domänregistreringar längre, och har skaffat oss bättre domänkoll :D

Inkos 2008-01-05 17:33

Förr köpte jag alltid domäner av Loopia, nu är det dock Binero som gäller, där man kan iaf koppla flera domäner till samma konto KOSTNADSFRITT.

Stort beröm till BINERO..

Interface 2008-01-05 18:01

Loopia har fakturerat mig men sedan inte registrerat... -bland annat.

htiawe 2008-01-05 22:58

Jag förstår inte hur de kan stänga av ett konto, såvida det inte var så att han överskred sin kvota men isåfall bör de ha stängt hans konto innan underhållet gjordes.

Hur kan det spela någon roll huruvida han lagrar mail eller inte, bara han ligger inom diskbegränsningarna? Om Loopia inte har nog med utrymme så är det väl dags att de köper in fler diskar.

ZN 2008-01-06 11:08

Fick tyvärr också höra att de inte hade fått några ägarbytesblanketter via fax för flera domäner, och jag vet att det blev faxat rätt. Deras "registry" verkar ha lite för mycket att göra eller så är det något fel på deras fax. Å andra sidan är ju deras påslag för ett .se ägarbyte 0:-.

tartareandesire 2008-01-06 11:29

Misstänker att det blivit extremt hög belastning nu med .se-rean plus att de väl är den största domänregistreraren i landet så man får nog ha viss förståelse när det gäller just domänbiten. Kan också tillägga att det är det enda jag har hos Loopia för tillfället.

Max 2008-01-06 14:49

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 6 2008, 12:29
Misstänker att det blivit extremt hög belastning nu med .se-rean plus att de väl är den största domänregistreraren i landet så man får nog ha viss förståelse när det gäller just domänbiten.

Jag tycker just att det faktum att de är störst i landet gör att man tvärtom förväntar sig mer och har mycket mindre förståelse för denna typ av problem/strul/nonchalans.

Ingo 2008-01-06 18:36

Ja jag har tagit upp problemen med Loopia ett antal gånger och dessutom sökt jobb hos de för att lösa flertalet av de problem som de har i sina system. Kunder ska absolut inte behöva bli drabbade i den utsträckningen pgr av ett system som inte fungerar.

eliasson 2008-01-06 18:44

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jan 5 2008, 17:00
Loopia har glömt att fakturera mig för nu-domäner som sedan avregistrerats. De sa utan omsvep att de inte fakturerat, men att jag fick skylla mig och att ansvaret var mitt.
Behöver jag säga att vi inte använder Loopia för domänregistreringar längre, och har skaffat oss bättre domänkoll

Detta har hänt för mig också, att de inte fakturerat för .nu och så har domänen förfallit.

Ingo 2008-01-06 19:44

Problemet är att de aldrig tar problemen på allvar. Har varit i kontakt med de ett antal gånger via såväl mail som telefon men ser man till trådarna så verkar de ha mycket kvar att lösa.

jonny 2008-01-06 20:47

Mycket intressant läsning. Ett mailkonto är normalt begränsat till en viss storlek och slutar ta emot mail när det blir fullt. En sådan lösning kan jag förstå.

Att man raderar konton utan bättre anledning än vad som framkommer i tråden är ju häpnandsväckande.

JonathanS 2008-01-07 09:13

Jag kan förstå att Loopia behöver rensa undan konton som (i deras ögon) inte längre används och bara upptar en massa utrymme. De kunde dock ha skött detta lite bättre.

1. De borde inte bara ha kollat aktiviteten på kontot utan även aktiviteten till e-postadressen, dvs huruvida det kom in e-post eller inte samt om kontona hade vidarebefordringar (vilket är den vanligaste orsaken till att konton är inaktiva men ändå får en massa e-post).
2. De borde ha informerat berörd(a) kund(er) och först bett dem rensa e-posten själva (med viss tidsram). Om kunderna inte hade agerat inom tidsramen och e-postkontona hade vidarebefordringar så borde kontona ha ersatts av e-postalias med identiska vidarebefordringar (då hade Max problem inte uppstått).
3. Viktigast av allt - alla avdelningar på Loopia (registry, support, ekonomi, drift osv) måste vara tillgängliga över telefon. Under min tid på Loopia ville registry (en person hos dem) inte heller bemöta kunderna över telefon men jag såg till att telefon ändå besvarades där. Det är tragiskt att Loopia släpper efter här. Vilken avdelning ska låta bli att svara i telefon härnäst, ekonomi eller support kanske?

Missförstå mig nu inte, Loopia är ett underbart team med väldigt kompetenta människor (några av de främsta i branschen). Tyvärr är dessa inte alltid tillräckligt synkade (pga bristande ledning) och då uppstår problem som dessa. Om Loopia bara tar sig samman och återgår till de rutiner och den struktur som vi ursprungligen satte upp så kommer företaget att kunna resa sig igen. Personligen är jag dock tveksam till huruvida Mamut kommer att tillåta detta.

robertsson 2008-01-07 10:54

Det är väl inte så konstigt att Registry inte svarar på telefon och rent allmänt har så dålig support eftersom den avdelningen inte drar in pengar. Supporten kostar iofs oxå pengar men det täcks upp av domänpaketen man säljer som innehåller support. Med registry ska betalas med pengar från domänregistreringar som Loopia går back på, så egentligen ska väl registry betalas av marknadsavdelningen?

Xamda 2008-01-07 11:40

Jag har svårt att förstå att man över huvud taget rensar bort konton som kunder betalar för, oavsett om de är aktiva eller inte...

Ungefär som att säga till hyresgästan "du har inte använt ett av dina rum på länge, så vi tar tillbaka det"... Inte riktigt samma sak, jag vet, men ändå.

Om man har behov av att ta bort konton på grund av inaktivitet beror det väl på att man har underdimensionerade system och då får man väl dimensionera om dem och är det så att man inte täckt in det ekonomiskt får man se till att anpassa sina priser så att det man säljer också levereras...

Jag misstänker att det vi ser här egentligen är ett tecken på dålig styrning, inte bristande resurser eller förmåga hos de enskilda anställda.

Spindel 2008-01-07 12:08

Citat:

Originally posted by Interface@Jan 5 2008, 18:01
Loopia har fakturerat mig men sedan inte registrerat... -bland annat.

Samma här. Sista gången jag har använt Loopia.

tartareandesire 2008-01-07 12:51

Lite fel av konkurrenter att uttala sig i frågan tycker jag även om det är relativt sakliga kommentarer man kommer med.

Litar aldrig på att förnyelser sköts som de ska av registratorer sedan mardrömmen jag hade med JX då jag bland annat förlorade en viktig premiumdomän. Oavsett var jag har domänerna har jag numera stenkoll på när samtliga behöver registreras och det bör alla ha. Webbranschen har börjat kännas lite som den nya krog- och byggnadsbranschen tyvärr.... Det behövs oerhört mycket mer kontroll och skarpare regler vad gäller allt från fildelning till webbhotell.

htiawe 2008-01-07 13:05

Nu har inte Loopia uttalat sig och antagligen lär de väl inte göra det heller utan lösa det med kunden direkt, men ett förtydligande vore nog i sin ordning. Om kunden har betalat för kontot så ser jag inte varför de kan stänga av kontot i fråga, om han övertrasserar sin kvota så är de hemskt dåliga på att informera om det.

Jag skulle tänka två gånger innan jag skaffade ett konto hos Loopia efter det här, vad händer sen? Att man har "för många filer" i sina kataloger?

fredrik-loopia 2008-01-07 14:44

I samband med ett systemarbete på vårt mailkluster så begicks ett misstag där Max e-postadress helt felaktigt togs bort. Det är naturligtvis inte rätt att ett aktivt konto tagits bort på detta vis och vi är uppriktigt ledsna för det som hänt. Dessutom beklagar vi att Max kontakt med oss inte hanterats på ett bättre sätt.

Max 2008-01-07 15:50

Ok, det var ju bra att jag fick det svaret från er här, för jag har inte fått några fler mejlsvar från er än de två jag redan redovisat här.

Skulle även vara intressant att få svar på min fråga när detta hände, dvs hur länge de som skickat till mejladressen fått svaret att den inte finns.

jonny 2008-01-08 08:51

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Jag kan förstå att Loopia behöver rensa undan konton som (i deras ögon) inte längre används och bara upptar en massa utrymme.

Jag har svårt att se problemet då kunden faktiskt betalar för tjänsten och bör få nyttja den till att lagra inaktiv e-post om kunden så önskar.

Citat:

Ursprungligen postat av fredrik-loopia
Det är naturligtvis inte rätt att ett aktivt konto tagits bort på detta vis och vi är uppriktigt ledsna för det som hänt.

Skulle gärna se ett förtydligande av "aktiv" i detta fall. Om det är aktivt för att det förekommer aktivitet på kontot eller för att kunden betalar för det. Att man tar bort ett konto som är inaktivt för att kunden sagt upp avtalet ser jag inget problem.

Nicklas 2008-01-08 08:58

Jag trodde inte att detta kunde hända, precis som Jonny säger så betalar man ju för att ligga hos er med e-post och webb. Då kan ni inte springa och radera för att han har lagrat sin epost hos er och inte rört den på ett tag.

acidflash 2008-01-08 09:28

Det här är inte ens farligt om man tänker på hur Telia har hantera sitt mailproblem =)

Men som många säger så får det ju inte hända.

Gonte 2008-01-08 10:27

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 7 2008, 13:51
Lite fel av konkurrenter att uttala sig i frågan tycker jag även om det är relativt sakliga kommentarer man kommer med.
Njae, faktum är att när Loopia själva håller tyst blir jag bara glad om någon som iallafall har jobbat där uttalar sig, även om han numera är deras konkurrent...

clonix 2008-01-08 12:53

Förut var loopia det självklara valet när det gällde webhotell och domäner.
enkelt, smidigt, bra tjänster och support och oftast billigast etc....

Men nivån på hela Loopia överlag verkar ha sjunkit en hel del på senare tid!

edit:
Har hört, sett och upplevt lite för mycket negativt på senaste tiden så det blir att
peka bort sina 2 domäner därifrån och sedan ska det väl mycket till innan man använder dom igen.

Pixelstorm 2008-01-08 13:33

Citat:

Originally posted by clonix@Jan 8 2008, 12:53
Förut var loopia det självklara valet när det gällde webhotell och domäner.
enkelt, smidigt, bra tjänster och support och oftast billigast etc....

Men nivån på hela Loopia överlag verkar ha sjunkit en hel del på senare tid!

edit:
Har hört, sett och upplevt lite för mycket negativt på senaste tiden så det blir att
peka bort sina 2 domäner därifrån och sedan ska det väl mycket till innan man använder dom igen.

Känner precis samma sak, fast jag bara har DNS-hosting hos dom så känns det lite väl ostabilt att ligga kvar där. Främst på grund av att dom inte fått igång en .com-domän som jag flyttade över från Surftown. Dom var väldigt hjälpsamma vid själva flytten men sen när den var klar och det fortfarande inte fungerar så svarar dom inte på mail.

Den 22/11 fick jag mail om att överföring var beställd och att jag skulle få ett bekräftelsemail som jag skulle svara på. Mailet kom och jag bekräftade direkt. Sen dess är det dött!

Enligt whois så står Loopia som "technical" och "billing" contact men DNS pekar fortfarande på Surftowns nameservers.

Har 14 domäner hos Loopia som jag nu starkt överväger att flytta till någon annan.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson