![]() |
Jag jobbar med onlineannonsering (ADOperator) och jag skulle gärna vilja ha en öppen diskussion med er som använder annonser på era sidor (oavsett annonsnätverk), och kolla vad ni har för funderingar och tankar kring det hela.
Exempel på saker som jag undrar är t ex: 1. Finns det något som saknas hos de tillgängliga tjänsterna? Vad skulle man kunna lägga till för att underlätta och göra saker bättre för publicister? 2. Anser ni som använder annonser att ni bemöts proffsigt och får god kontakt med annonsnätverken? 3. Tror ni att det kommer ske några stora förändringar inom branschen den närmaste tiden? 4. Vad anser ni är ett vettigt CPC, CPT/CPM etc? Vad skall man som användare av annonser kunna förvänta sig? 5. När det gäller själva annonserna och deras utseende - vad är viktigast? Vad tänker ni om placeringar av annonser på en sida och dylikt? Hur kan sådant påverka ens intäkter? Det är frågor med ett ganska stort omfång, vars svar givetvis beror på en massa omständigheter som en sidas storlek mm, men om det är någon som vill lufta sina åsikter så vore det väldigt kul att få ta del av dem! Mvh /David |
Vad roligt med en som faktiskt vill veta vad jag tycker.
1. Jag använder mig idag av AdSense, Tradedoubler och Adfair. AdSense är ju otroligt enkelt att använda, och ger ganska bra avkastning. Annonserna genereras ju automatiskt. Tradedoubler har väldigt många annonsörer, och väldigt bra system för att leta annonser inom kategorier, och som jag använder mycket, annonsstorlek. Annonspooler är också mycket bra. Många har ju egna system för detta, men när man inte har det, så är det bra. Adfair har annonsörer som betalar bra, däremot har de en rätt dålig hemsida. De visar dock statistik på hur många visningar en annons behöver innan den klickas, vilket är mycket bra. 2. Jag har bara blivit bra bemött när jag har kontaktat supporten på dessa nätverk. Google har jag inte haft någon kontakt med alls, så där vet jag inte. 3. Pass 4. Det tycker jag är upp till annonsören. Det beror ju på branch osv. Tradedoubler har många annonsörer där man får utdelning endast vid avslut. Det är ju bra, säkert för annonsören, men då måste det ge bra avkastning för mig också. 5. Det är mycket viktigt att den sticker ut, men surftown annonsen här till höger blinkar för mycket. Den ska synas, visa på ett bra erbjudande och locka till klick. Det spelar ingen roll för mig om jag får 200kr/klick av en annonsör, om annonsen är dåligt utformad, och ingen klickar. |
Tack så mycket för svar! Det var intressant att ta del av dina åsikter.
Tänkte komma med lite följdfrågor på två av punkterna: 4. Vilken annonseringsform (CPC, CPT/CPM, CPA) är mest åtråvärd idag? Är det någon speciell eller beror det helt på vad det handlar om för reklam och vad man har för slags sida? 5. Annonsernas utseenden: vad tycker du är viktigast när det gäller textannonser? Att de sticker ut från sidan eller att de är designmässigt enhetliga? Om du skulle nämna två saker som är viktigast för en annonsanvändare att kunna redigera själv när det gäller textannonser, vilka skulle det vara (t ex färger, typsnitt, storlek mm)? |
4. Beror ju på vad man som annonsör vill uppnå. Många vill ju kunna mäta resultat, och då är ju klick och avslut mycket bra. Dock tycker jag som visar upp annonser på min sajt att det är trevligare med betalt per visning. Sen är det upp till annonsören att ha bra annonser som genererar klick. Alternativt väljer jag en annonsör som har bra annonser, men då vill jag ha betalt per klick, för jag kan inte styra avslutsfrekvensen när "kunden" har lämnat min sida.
5. Textannonser måste jag som sajtägare få styra över. Jag kan inte ha textannonser med olika utseende, utan de måste följa stilen på min sajt. |
Många affiliatenätverk har varit för dåliga på att ställa krav på annonsörerna och tagit in annonsörer även om det gett urusel ersättning till affiliates.
Visst kan publicisterna välja bort dessa annonsörer men de kan ändå ha ett intressant innehåll och då affiliates inte själva kan förhandla med annonsören om en bra deal måste affiliatenätverken göra detta. |
"Dock tycker jag som visar upp annonser på min sajt att det är trevligare med betalt per visning."
Jag gissar att det är CPT som i regel ger bäst utdelning. Vad tycker du att det, som lägst, bör ligga på för att det skall kännas värt att visa den sortens annons? Och även, vad är ett vettigt CPC? |
CPT är Cost Per Thousand eller hur? En rimlig ersättning per tusen visningar ligger väl från 50kr och uppåt. Naturligtvis är det helt beroende på HUR annonsen visas, men det kan man ju inte veta.
En rimlig CPC är också mycket svårt att säga. Det beror ju på vad det gäller för något. En väl utformad annons med ett bra erbjudande kan ju ge väldigt hög CTR, och det är ju attraktivt. Det är därför jag gillar Adfairs statistik på detta. Handlar det om en produkt typ stuga i sälen, som kostar över en miljon, så kommer ju avslutsfrekvensen att vara mycket låg, men provisionen kanske kan vara flera tusen kronor. Ska man bara dra till med något så tycker jag att en rimlig CPC ligger på ca 1kr, lite beroende på vad det handlar om. |
1. Att någon tar tag i att utbilda (sälja in) annonsörerna för vilka ersättningsnivåer som är rimliga och vad man kan förvänta sig av nätverket. Förstår ej varför man ska blanda in andra ersättningsformet som per visningar/klick osv när man inte har fått igång grunden med provisionsbaserat system.
2. Nej. 3. Antagligen inte. Går ju bra som det gör för er och annonsörerna. 4. I procenttal runt 10%. Sen finns det tillfällen då procent inte går att använda, där är det svårare att dra något generellt. 5. Ta bort banners helt och hållet, totalt värdelöst. Textlänkar som man själv utformar är bäst, tråkigt bara att man aldrig kan djuplänka. Snabba sales fungerar helt klart bäst. |
Att utbilda/hjälpa annonsören är jättebra. Ersättningen får man sätta i förhållande till värdet av en besökare.
Jag håller inte alls med om att banners ska bort. Däremot tycker jag att banners ska ge betalt per visning (annonsören ansvarar för att utforma en annons som blir klickad), och textlänkar get betalt per klick (webbdesignern ansvarar för att utforma en länk som blir klickad). Som jag sa tidigare så ligger ansvaret att konvertera ett besök till ett avslut helt hos annonsören. Dock kan det ju bli missvisande med textlänkar, om webbdesignern anger en missvisande text. |
Jag saknar möjligheten att få annonserna som en slags feed. Alltså att man ska kunna hämta nån fil hos nätverket som innehåller en feed med alla annonsörer. Feeden kan t.ex. innehålla annonsörens namn, kort beskrivning, lång beskrivning, url till villkor, url till bild, ersättning.
Detta gör att man som affiliate kan automatisera processen med att lägga upp, men även plocka ner kampanjer. |
Stefan: Jo, CPT är Cost Per Thousand. Och vanligast är väl att annonsören vill att en sådan annons syns så väl och direkt som möjligt.
end: Varför skall banners bort? Menar du med 10% då 10% av det som annonsören betalar för t ex ett klick, så om de betalar en krona så ska man som publicist få 10 öre per klick? Är ett provisionsbaserat annonssystem det mest attraktiva för en publicist? |
Banners fungerar inte lika bra som textlänkar, att de ska bort kanske är lite väl, men de bara rör till det och ger mindre avkastning generellt.
Citat:
Citat:
Ja, provisionsbaserat är det enda som gäller. Du kan bekräfta detta genom att försöka hitta någon som tjänat mer pengar på affiliateklick än med Adsense. Seriösa sajter håller inte på med sånt. |
Jag tycker ändå att om jag visar upp en banner (bild/animation) där en logotyp rullar, så även om jag inte genererar någon trafik alls, så visar jag ändå upp ett varumärke. Det har ett värde i sig. Naturligtvis är en visning inte alls lika mycket värd som ett avslut, men det har fortfarande ett värde.
När det gäller en text-länk, så är en visning av texten "Köp en miljöbil" helt värdelös för företaget som annonserar. Här gäller det att konvertera till klick, och helst avslut. Hade det däremot varit en banner med volvos logotyp på, och ett meddelande, så hade alla fattat att det handlar om att volvo har miljöbilar. Du får tycka att jag är ute och cyklar om du vill, men så här resonerar jag. |
Jag kan inte annat än att hålla med Stefan här. Annonsering är så mycket mer än bara "klick". Med tanke på hur stort nätet börjar bli som annonsformat så måste även den varumärskesbyggande delen av marknadsföring hänga med.
Jag kan förstå att man som annonsör enbart tittar på klick och konvertering. För det är det enda man har talat om sedan annonsering på nätet började ta fart. Debatten har dock tagit andra former nu och de större bolagen har också sett värdet i branding på nätet. När du visar en stor, innehållsrik annons för någon på en websida så är det i mina ögon en betydligt bättre branding än vad du kan uppnå via en annons i print. Vem betalar för klick i printmedia? Varför annonserar man över huvud taget i en tidning när man inte kan betala för resultat eller klick? Vet man hur många som sett ens annons i tidningen man köpt annonseringen i? Det säger sig självt att man även måste sätta ett värde på de visningar som annonsen faktiskt får. Självklart får detta värde var baserat på var man syns, hur stort man syns, för vem man syns osv. Men CPM/CPT annonsering genom affiliatenätverk är svårt. Nätverken innehåller alldeles för många publicister och det skulle vara nästintill omöjligt för annonsören att hitta rätt i djungeln. Här tycker jag i så fall att om man som affnätverk vill bygga ut möjligheten för CPM i sitt nätverk bör ha ett antal olika kategorier med publicister. ( dit man som publicist för söka, ex tradedoubler premium etc ). Det kan vara vissa krav på trafik, typ av site m.m för att vara med i detta CPM nätverk. När sedan en kund vill nå ut med sitt budskap så kan denne välja Kategori A som enbart innehåller sidor som handlar om poker. Eller så kan denne välja att gå brett synas i alla kategorier, men enbart på sidor har en viss mängd trafik. När annonsören gjort sitt val så får publicisten ett mail om detta och kan då välja om man vill visa annonsen eller inte ( beroende på budat pris m.m ). Annonsören får givetvis sätta ett tak på max visningar m.m. Mig veterligen så testas detta lite här och var, kanske inte exakt i den konstellationen jag skrev det. Men CPM är defenitivt här för att stanna. ALLA större annonsbärande siter säljer med fördel på CPM och så enkelt är det. ( De som har säljkraften ) |
Nu har jag testat ADOperator lite, och jag måste säga att jag är imponerad.
Det Kalledoo säger borde gå enkelt att implementera i detta system. Jag ser statistik på annonsvisningar och klick, och det hoppas jag att annonsören gör också. Jag sätter upp ett pris på vad det minsta jag vill ha per klick, eller per vecka (inte per visning, men det borde gå att ordna). Jag sätter av ett annonsutrymme på min sajt, och annonsörer bjuder på det, ungefär som på AdSense. Här kan jag dock styra lite bättre själv. Jag antar att en annonsör kan söka efter en sajt med en viss trafik. Ur min synvinkel är det mycket enkelt för mig att komma igång. Det ställer lite högre krav på annonsören, men å andra sidan är det ju faktiskt annonsören som ska tjäna pengar. Mycket bra! |
Jättekul att så många har skrivit och kommenterat. De vänliga orden om vår tjänst var också mycket trevliga att läsa! Jag och några kollegor har tagit all information som skrivits här till oss, och vi har diskuterat en hel del. Det är ofta som avändarna av en tjänst sitter på den bästa informationen om hur något bör fungera.
Rent allmänt, känner ni att det är skönast att bara vara i kontakt med annonsnätverket som tillhandahåller ads, eller känns det som att man borde få mer information även från annonsörerna? Litar ni på att ett annonsnätverk optimerar annonser, priser etc åt er eller är behovet av att sköta så mycket som möjligt själv större? Även: Finns det annonsformer som ännu inte är i bruk, men som ni skulle vilja se? Kanske rent utav något helt nytt, som ännu inte finns? |
Personligen är jag väldigt bekväm av mig. Jag vill tjäna så mycket som möjligt på så lite jobb som möjligt. Att ni går ut och är öppna med att vi delar på intäkterna 50/50 ökar förtroendet. Jag vet att ni vill få ut så mycket som möjligt av annonsören, eftersom ni tar 50%.
Vad gäller optimeringen av annonser, är det Ni som utformar dem, eller är det annonsören? Jag har tidigare hävdat att banners borde ge betalt per visning, just för att lägga ansvaret hos annonsören. När det gäller textlänkarna så bygger man ju inte ett varumärke, utan man vill driva trafik, så då får jag ju lita på att den som vill ha trafiken utformar dem just för att generera klick. Jag tycker nog att ni kan sköta kontakten med annonsörerna, det är ju det ni tar 50% av intäkterna för, eller hur? |
Det är kul att höra att vår öppenhet ang. 50/50-deal:en är förtroendeingivande. Normalt utformar annonsörerna annonserna själva, men vi hjälper dem att optimera utseendet för maximal effekt av respektive kampanj.
Vi säljer in kampanjerna och sköter all kontakt med annonsörerna. Dessutom optimerar vårt system annonsvisningarna hos alla våra partners så att de mest relevanta annonserna hela tiden visas, både ur målgrupps- och prisperspektiv. Därmed får alla partners högsta möjliga intäkter utan att egentligen behöva göra något själva. |
Kan inte hitta historiken på de annonsköp man gjort.
|
Alla äldre annonsköp man gjort skall synas på ens användarkonto. Man kan klicka på namnet för kampanjen för att få mer utförlig information för enskild kampanj.
|
Citat:
|
Citat:
|
CPT/CPM-nivån beror dels på en sidas storlek, målgrupp och varumärke och dels på antalet unika besökare i förhållande till antalet sidvisningar. Vi strävar givetvis alltid efter ett så högt CPT/CPM som möjligt åt våra publicister.
|
Det skiljer ju oerhört i kvalitet mellan de olika annonsnätverken. Framförallt Double utmärker sig med att annonsörerna avslutar stup i kvarten. På Tradedoubler händer det rätt sällan, vad jag märkt.
Om ersättning sker per visning, klick, lead, avsluta eller vad det nu må vara är egentligen inte speciellt intressant. Det intressanta är att få bästa möjliga resultat - vilket inte alls behöver vara 10 öre per klick. Banners i fler format. Affiliator är duktiga på att få annonsörerna att skicka in banners i vettiga format; hos Double verkar det duga med en enda banner i formatet 3244 x 25 pixlar. Som annonsör tycker jag att annonsnätverken är alldeles för slappa och släpper in vilka skitsidor som helst. En sida om någons husdjur med tio besökare som surfat visle i månaden är inte speciellt intressant att annonsera på. Att sidorna är färdigbyggda och inte utgörs av enbart reklam vore ju också ett fint kriterium. |
1. Hos oss bestämmer alltid annonsören hur många visningar, klick, osv köpet gäller innan kampanjen startar. På så sätt hoppar ingen annonsör av plötsligt, utan kampanjen levereras färdigt och sedan kan annonsören besluta sig för att förlänga den eller inte.
2. 10 öre per klick låter väldigt lågt. Man kan fråga sig hur många procent det är av klickets egentliga värde? Givetvis optimerar vi intäkter i varje situation och för varje publicist för att såväl publicist som annonsör ska bli nöjda. 3. Vi satsar på att ha så många olika bannerstorlekar som möjligt. Anser någon av er att det är någon storlek som saknas här? http://www.adoperator.se/banners.jsp" 4. Håller med om att det finns webbplatser av varierande kvalitet i olika nätverk, men en nischad webbplats med få besökare (i kombination med många andra webbplatser inom samma nisch) är ofta mer värd för en annonsör som vill nå den nischen än vad en stor generell webbplats är (där 95% av besökarna kanske är fel målgrupp). |
Behåller idén för mig själv förresten :)
radera gärna inlägget |
Det som saknas på er sida om banners är ju möjligheten att upplåta bannerplats på sin sida. Hur fungerar det där?
Sen hävdar jag fortfarande att betalt per klick ska vara ganska högt, eftersom jag då försöker framhäva annonsen på bästa möjliga sätt. När jag har lyckats få besökaren att klicka på annonsen och komma till annonsörens hemsida tycker jag att det är upp till annonsören att se till att det blir ett avslut. |
Än så länge sköter vi banners manuellt - vi erbjuder och får förfrågningar. Det finns i dagsläget ingen möjlighet att upplåta bannerplats själv via webbplatsen, men det kommer.
Jag håller med om det sista också. CPC handlar ofta bara om några ören, från de flesta annonsleverantörerna - vi håller det alltid betydligt högre. |
Stefan, har du bra CPC på Adoperators annonser?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson