![]() |
Är lite undrande över hur programmet är uppbyggt på seo.wn.se
Hur fungerar detta, eventuellt beredd att köpa ett liknande. Andreas |
Det är en "hack" på googletoolbar, som gör att man kan räkna ut gällande checksum för en URI, alltså algoritmen.
Väldigt användbart hjälpmedel om man sysslar med stora kvantiteter av websidor som man vill ha under kontroll, analysera etc ... Vår version är inte tillsalu, den är ovärderlig. Thomas |
Vad är det för något?
|
Tror jag frågade detta förut men fick inget svar; huruvida google's toolbar räknade ut en sidans PR proximativt och internt ELLER om den bara frågar googles sökmotor efter värdet på dess PR??
Är det det senaste så är det inte sååå svårt att kolla hur det är gjort. Är det en utträkning så kan jag rekomendera folk att söka på "PR explained".. =) |
Ok, lite sökning gjorde susen. Toolbaren hämtar PR via XML.
|
Citat:
Thomas |
Citat:
|
Lite tips på hur du beräknar checksumman kan man få från en "dekompileringen" av Googles toolbar. En början finns här:
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=1670 eller också kan du köpa en fungerande PHP-version här: http://pagerank-checksum.homelinux.com/goo...nk-checksum.php (men Google har ändrat algoritmen för checksumman förut så det är nog bättre att koda själv =) ) |
Japp, då toolbaren är självupdaterande så vore det klokt att kolla sin algo varje gång en updatering görs.
Fan, det är så man börjar tro att PR är bara PR (reklam) så att folk ska köra googles toolbar så att Google i sin tur får ovärderlig information om alla sidor du surfar till. Who's the winner?? =) |
Citat:
Som jag skrev tidigare vår version är ovärdelig. Thomas |
Man kan ju strunta i algorithmen och scripta mot IE/toolbaren istället...
Uhm, vet inte riktigt vad du menar med "fixade xml fullt ut"? Xml är väl xml? Dessutom så är det bara att använda parametern features=Rank i URL'en så slipper du xml'en |
Citat:
Hur som helst låter det ju lovande hur du än gör/tänker göra, och att du ser de problem vi stötte på när vi gjorde vår variant som enkla. Som jag skrev förut, möjligen finns det publika fungerande versioner ute nu för det var längesedan vi fixade vår. Thomas |
Om man tex använder denna URL för min företagssite:
www.go ogle.com/search?client=navclient-auto&ch=63328948893&q=info:http%3A%2F%2Fwww%2Efuce le%2Ese%2F så returneras xml: Kod:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="no" ?> www.go ogle.com/search?client=navclient-auto&ch=63328948893&features=Rank&q=info:http%3A%2F%2Fwww%2Efucele%2Ese%2F så får du bara en text till svar: Kod:
Rank_1:1:4 |
De hacken gör är att räkna ut den korrekta checksum'en som i ditt fall är "ch=63328948893" och den är unik för varje URL om du exempelvis byter ut till
www.go ogle.com/search?client=navclient-auto&ch=63328948893&features=Rank&q=info:http%3A%2F%2Fwww%2Eaftonblad et%2Ese%2F Får du forbidden för att ch inte är aftonbladets checksum utan din, det är vad jag menar. Har du hittat checksum algon på nätet? Thomas |
Jojo, jag vet om ch. Postade det där för du sa något om xml.
Nej, jag har inte algorithmen för att räkna ut ch, men den borde finnas på nätet. Såg lite när jag sökte igår att det är många som känner till den och som vill ha betalt för den. Däremot så finns det alltid programmerare som vill dela med sig också och få lite låtsas-credit på något forum någonstans så jag kanske ska söka lite till.. =) Kunde också skicka assemblerrutinen till en bekant till mig som käkar voxelrenderade landskap till frukost, men det känns onödigt att dra i den tråden för det här ... :P |
Ok, får slänga ut en order om ett sådant program på rentacoder.com någon som vill specifiera offerten :)
Andreas |
Andreas, du kan ju alltid titta på dessa beskrivningar/offerter:
http://www.rentacoder.com/RentACoder/misc/...equestId=156874 http://www.rentacoder.com/RentACoder/misc/...equestId=163343 (och sen kan du ju passa på att sälja ditt script vidare till dem =) ) |
Alla unika program är väl ovärderliga just därför att de är unika. Sen om det är någon som orkar bry sig om att betala något för dem överhuvudtaget är ju en annan fråga. Något ovärderligt är ju inte nödvändigtvis värt pengar.
Finns för övrigt mängder med färdiga sajter som beräknar PR mha ch så vad det unika med just en i mängden av dessa är har jag lite svårt för att inse. Bara genom att filtrera och dumpa vad som skickas över nätverksinterfacet gör ju att man kan få svar på både det ena och det andra. Kanske inte just ch, men annat intressant. |
Citat:
Men som ni säger, olika saker är värd olika för olika personer. SJälv tycker jag inte en formel för att räkna ut ch är värd någonting för mig, det skulle bara vara en "kul grejj" att ha... |
Vissa ser potentialen med att kunna skripta mot google och få PR för 100-tusentals URI'er per dygn vissa inte, det beror ju helt och hållet på vad man sysslar med.
Är det nån som skulle vilja ha en lista URI'er kontrollerad så är det bara att höra av sig. Thomas |
Att köra 100-tusentals anrop mot googles site är väl så nära en DOS attack man kan komma? Be carefull out there.. :ph34r:
|
Citat:
Man kan varva mot datacenterna oxå vi har helt klart tänkt på detta, dock inte för att skydda google, jag tror dom har den prestandan, utan mest för att inte bli blockad. Thomas |
Ah, nu har jag en PHP-kod för att beräkna checksumman för Googles PageRank. (Beräkningen bygger på en välkänd hashningsalgoritm.) Min gissning är att Google kommer att uppdatera sin toobarkod inom kort, eftersom checksum-koden är/kommer att bli "allmänt känd" mycket snart (det är dock "olagligt" att sprida den, så det kommer jag inte att göra!).
Nu måste jag bara komma på vad jag skall ha den till ;-) Jag har ju inga sajter att övervaka PR för :( |
Jag har den också. :ph34r:
|
Inte jag :(
Andreas |
Andreas, läs på den länk som jag gav till Mobileread på den första sidan av denna tråd. Där har "några" provat ut en algoritm som fungerar :) Dessutom finns den här: http://www.mobileread.com/forums/showthrea...p?threadid=1912
|
nicclas: Det verkar som om den som Alex, Vijay och Andy gjort har stor skillnad från
pagerank-checksum.homelinux.com/google-pagerank-checksum.php som är en variant man måste köpa. Stämmer verkligen den fria? Stämmer den proprietära? En fråga vid sidan av: Vad baseras PR på egentligen? Hur ofta en sida besöks via deras motor eller? |
Versionen på mobileread fungerar bra, dvs beräknar rätt checksumma för att hämta PageRank från Googles server (just nu). Den är lika bra som de versioner som finns att "köpa" på diverse skumma ställen. Hash-funktionen som används för beräkningen är "allmänt känd" och det finns ingen anledning att tro att "köpversionen" har annorlunda kod är "public domain"-versionen. Det är i princip bara frövärdet (GOOGLE_MAGIC) som är intressant (och lite svår att komma på om man inte dekompilerar Googles toolbar).
Sidospår: PageRank-värdet baseras på inlänkar (och dina utlänkar, för andra beräkning av PageRank till andras sidor) till (och från) din hemsida. Beräkningen är "iterativ"/"rekursiv" och ju högre PageRank sidorna har som länkar till dig (och ju färre utlänkar de har), ju mer bidrar de till att höja ditt PageRank-värde. Kopplingen mellan PageRank-värdet och var din sida dyker upp i Google sökresultat (SERPs) är inte så tydlig; det är inte bara din PageRank som är av intresse för Google utan ordfrekvens, textstorlek, och relevns (om din sida har klumpats ihop med andra sidor som handlar om samma ämne) påverkar också. Jag tror att det är så att sidor med högre PageRank återbeskös oftare av Googles "bot" än sidor med lägre. |
Har ni fått tag på en kod som funkar kan ni nog vara glada länge, min gissning är att g oogle inte gör några förändringar, många har äldre toolbar's som inte kan uppdateras automatiskt.
Har ni nån sida där er fungerande kod lirar? Thomas |
Citat:
alex.vort-x.net/google/ |
Citat:
Check pagerank login: pr passwd: seo |
Man kan knappt klassificera CH vara någon hemlighet längre då var och varannan vet hur det fungerar eller åtminstone har tillgång till script som ordnar det. Själv är jag inte främst inom SEO-branschen utan använder det som sagt för mindre projekt samt för att ha lite översikt.
Nu för tiden behöver jag exempelvis inte bry mig om att surfa runt på alla mina domäner för att se om det skett någon förändring i PR utan får enkelt ett mail skickat till mig om det är något som förändrats. Använder det även bl.a. för att visa aktuell PageRank på http:// britney.spears.se. Har även min egna toolbar där jag visar PageRank a la Go ogle-toolbar. Tror inte heller att Go ogle kommer göra någon förändring i sitt system eftersom kännedomen om hur CH beräknas inte spelar så stor roll ändå. Skulle de orka bry sig så är det bara fråga om tid hur länge det tar innan den nya "algoritmen" avslöjas på nytt. |
Citat:
Fast det är kanske erat egna 'punish'-system som gör så? ;) |
Citat:
|
Ingen som vill dela med sig av källan? Eller kanske visa någon webbsida som har "motorn" för att räkna ut CH?
|
Citat:
|
|
Citat:
|
Eftersom den här tråden vaknade upp igen efter ett par års dvala så passar jag på att ställa en fråga:
Är det någon som kan förklara var och hur man får tag på pageranken för en sida. Jag vill inte ha svar med en länk till någon sida på japanska och kommentaren "det är ju skitenkelt"... Vore glad om någon kunde förklara detta i ett par steg. Jag har skummat igenom Googles api (www.google.com/api) men inte hittat någon webservice som ger pagerank. Alltså någon som vet var man kan få tag på pagerank (utan specifika sökord) med t ex SOAP/WSDL eller XML och/eller sedan eventuellt hur man räknar fram det (verkar påtagligt omständigt om man följer den här tråden). Det verkar ju inte vara någon direkt omöjlighet eftersom var och varannan sökoptimeringssida visar pagerank nu för tiden. |
Kom igen! Någon måste väl veta var man kan hämta Googles PageRank för en sida.
Jag har gjort en mängd sökningar på nätet men inte hittat något... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson