WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Mest besökta webplatser under .se ? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25822)

ToBad 2007-12-21 22:19

Finns det någon lista på sveriges mest besökta webplatser under .se domänen, typ en top 100 ?

Tack! :rolleyes:

kers 2007-12-21 22:44

KIA Index borde vara skapligt heltäckande:

http://www.annons.se/?get=content&action=v...view&id=127-115

Nicklas 2007-12-22 08:59

Alexa, men dom räknar endast de som kör deras toolbar.
http://www.alexa.com/site/ds/top_sites?cc=...untry&lang=none

ToBad 2007-12-23 11:37

Tack för svaren!

Samben 2007-12-24 19:15

Kiaindex är nog det bästa alternativet där ute..

Nicklas 2007-12-24 22:55

Citat:

Originally posted by Samben@Dec 24 2007, 19:15

Tänkvärt är att endast betalande sajter syns på Kia.

brokep 2007-12-25 03:24

Frågan är hur dom räknar? Det finns ju ett flertal sidor som är från Sverige som är större än det mesta på Kia (exempelvis TPB, Hattrick m.fl.)
Är Kia enbart mot sajter som riktar sig mot Svenska användare kanske?

coredev 2007-12-25 08:08

Kia är i princip enbart sajter som har en målgrupp som intresserar Svenska annonsörer.

SimonP 2007-12-25 11:45

Både KIA och Alexa är rätt missvisande.

robertsson 2007-12-25 14:16

KIA är mer missvisande än Alexa.
KIA har bara med betalande kunder.
Alexa visar skapligt bra siffror för sajter med mycket trafik.

Samben 2007-12-25 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas
Citat:

Ursprungligen postat av Samben

Tänkvärt är att endast betalande sajter syns på Kia.

Mycket sant, men om man skummar igenom listan så är det nog det bästa svar du kan få på de största sidorna i sverige med .se domän!

Lazyman 2008-01-02 07:55

Citat:

Originally posted by robertsson@Dec 25 2007, 15:16

Skulle vara väldigt intressant att höra din förklaring till ditt uttalande. På vilka grunder påstår du att Alexa visar mer rätt än KIAindex?

Gällande betalning, publiceringen på KIAindex kostar mellan 2500 och 10000 per år beroende på trafik på sidan. Sedan kostar mätningen, vilket är en sak mellan leverantör och sajt.

Att KIAindex kostar pengar är ju inte så märkligt eftersom KIAindex är bemannat, detta måste betalas av någon. För att KIA skall kunna agera oberoende är det bästa att deltagande sajter betalar, alternativet vore att mätleverantörerna betalade men då skulle kostanden ändå läggas på sajterna och KIA sitta i beroende ställning till leverantörerna vilka skulle kunna sätta press på KIA.

Mvh
Lasse Näsström

Lazyman 2008-01-02 08:27

Såg högre upp i diskussioner funderingar kring vad KIAindex egentligen visar.

KIA är en förkortning av Kommittén för Internetannonsering och huvudmännen är TU (Tidningsutgivarna), Bitos (www.bitos.se), Sveriges Mediabyråer och Sveriges annonsörer. Med andra ord organisationer både på köp och säljsidan gällande annonser på Internet.

KIA hanterar branschfrågor kring Internetannonsering, handha om den gemensamma mätvalutan gällande annonsering på Internet etc. Idag så efterfrågar flertalet större annonsörer siffror redovisade på KIAindex om man skall annonsera.

KIAindex är på inget vis en heltäckande lista över Internetsajter i Sverige. Däremot så täcker vi i stort in alla de stora annonsbärnde sidorna som utges i Sverige med Svensk målgrupp. Sidor som google mf finns är än så länge inte med.

hoxon 2008-01-02 08:30

Jag har inget emot att betala till Kia Index för att ta emot siffror och publicera dessa. Men jag tycker att de skall tillåta fler instrument än de som finns idag. T.ex. borde de godkänna google analytics. När vi skulle omförhandla vårt avtal med statistikleverantör höjde de priset med 1000% (till ca 500 tkr/år) för att våra sidvisningar hade ökat på våra nya sajter.

Vi får vi bara med 3 av 10 sajter vilket är vilseledande för annonsköparna. Så vi funderar på att gå bort från Kia Index.

Lazyman 2008-01-02 09:14

Gällande leverantörer så lägger sig inte KIA i vad de tar betalt. De kan om de så vill vara gratis.

Däremot så måste vi ha en aktiv motpart som tar kontakt med oss för att bli godkänd, som kan svara på frågor om systemet, ge support vid problem och sköta leveranserna av data mm.

En grundbult gällande KIA är att data levereras från 3e part i form av en mätlverantör och inte går via sajtägare, detta för att undvika misstankar om fusk etc.

Gällande Google så har de inte tagit kontakt med oss för att bli godkända, så de är i dagsläget inte aktuelle. Dessutom så finns det tekniska frågor kring just Google som också gör mig tveksam till om de skulle kunna godkännas.

Det är däremot fler leverantörer som ansökt om att få vara leverantörer av data till KIAindex, dessas ansökningar är just nu under behandling. Kongruensen kommer säkerligen öka för de nuvarande leverantörerna, vilket också med stor sannolikhet kommer påverka prisbilden för deras tjänster.

Anders Larsson 2008-01-02 11:36

KIA Index betydelse och funktion tror jag inte det råder någon tveksamhet om. Men det är fortfarande lite av klubben för inbördes beundran. Inget fel i det.

hoxon 2008-01-02 14:05

Jag vill inte vara kritisk mot hur KIA verifierar leverantörerna men jag kan nämna att vi inom SG funderat kraftigt hur viktigt det kan vara att ligga med hos KIA idag. De som är certifierade är inte intresserade av att verifiera statistik utan försöker hela tiden pracka på oss massa skitverktyg för att kolla saker som GA klarar utan problem.

Jag skulle vilja ha ett bolag som kostar XX kronor per sajt för att verifiera statistik. Hos instadia betalade vi 10k för att lägga till våra (dåvarande 3 sajter) och nu när vi har ca 10 sajter skulle de ha sjukt mycket mer betalt. Riktigt irriterande.

Jag ser fram emot att Google erbjuder sina användare att mot avgift (eller gratis) publicera sina sajter i listor. Alexa fungerar som sagt inte i länder gör Yahoo är svaga och de verktyg som finns på marknaden idag är lite väl dyra.

Om Kia index vill överleva på sikt så måste ni liksom andra erbjuda bra tjänster. Det gör ni idag men inte om prissättningen på era leverantörer ligger på nuvarande nivåer. Certifiera Google och ta betalt för konsulttid/verifiering av de sajter som finns med på Kia Index så kommer ni få en bred bas av sajter som gynnar alla.

Lazyman 2008-01-02 14:30

För att bena upp det hela. Instadia tog helt utan KIAs inblandning och skapade ett KIA erbjudande. För sajter under ett visst antal sidvisningar så fick man mäta för en kostad av 9500 kr. Då fick man inte tillgång till deras system utan de samlade in och levererade datatveckovis till mig för publicering. I somras drog de sig ur detta erbjudande då de kom fram till att det gick back. Jag lägger inga värderingar i detta.

Gällande certifiering av Google, KIA söker inte leverantörer för att de skall godkännas. Det skulle snedvrida det hela. Det finns många leverantörer, både gratis och avgiftsbelagda, i så fall skulle vi få bearbeta en hel hög. Det måste ligga i respektive leverantörs intresse att vara med. Det är inte rimligt att vi skall hantera Google på annat vis än andra företag.

Om man sätter det hela i lite perspektiv, Norge, Danmark, Finland tex har monopol, det finns endast en officiell leverantör i respektive land. Denna leverant kan diktera vilkor och priser vilket också avspeglas i vilka sajter som är med i respektive länder. De mindre blir utslagna.

Tidigare var situationen den samma i Sverige. Årsskiftet 2005/2006 var det ca 100 sajter med på KIAindex och idag är det 340 stycken och nya kommer till varje vecka. Idag har vi 5 leverantörer och fler kommer ganska snart in. Detta kommer utan tvekan påverka prisbilden för er sajtägare.

Så misströsta inte, mycket är på gång kring KIAindex.

robertsson 2008-01-04 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Lazyman
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Skulle vara väldigt intressant att höra din förklaring till ditt uttalande. På vilka grunder påstår du att Alexa visar mer rätt än KIAindex?

Av den anledningen som jag skrev i förra inlägget, KIA har bara med betalande kunder. T.ex. så har KIA inte med en av de absolut största .se sidorna, google.se.
Alexa tar ingen hänsyn till betalande kunder.

Lazyman 2008-01-04 16:08

Citat:

Originally posted by robertsson@Jan 4 2008, 16:28
Av den anledningen som jag skrev i förra inlägget, KIA har bara med betalande kunder. T.ex. så har KIA inte med en av de absolut största .se sidorna, google.se.

Tack Robertsson, då förstår jag vad du menar. Iof så är ju inte heller KIAindex en listan som visar vilken som är den absolut största sidan i Sverige utan det hela handlar om svenska annonsbärande sidor, ett hjälpmedlem för annonsmarknaden.

På för de sidor som är med på KIAindex så har de en betydligt trovärdigare siffra än de man kan få ut från tex Alexa som har en massa svagheter, bland annat att de endast mäter de som har deras toolbar. Det märks väldigt tydligt att man får en brutal snedvridning för sidor som tex intresserar folk som håller på med webb.

Anders Larsson 2008-01-04 16:40

KIA är inget verktyg alls för att mäta populäriteten på sidor, utan bara ett kvalitetsverktyg för att (annons)statistiken är korrekt.

Det går inte att jämföra KIA mot Alexa öht, just eftersom båda har stora brister på vars sitt håll.

robertsson 2008-01-04 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av Lazyman
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson

Tack Robertsson, då förstår jag vad du menar. Iof så är ju inte heller KIAindex en listan som visar vilken som är den absolut största sidan i Sverige utan det hela handlar om svenska annonsbärande sidor, ett hjälpmedlem för annonsmarknaden.
På för de sidor som är med på KIAindex så har de en betydligt trovärdigare siffra än de man kan få ut från tex Alexa som har en massa svagheter, bland annat att de endast mäter de som har deras toolbar. Det märks väldigt tydligt att man får en brutal snedvridning för sidor som tex intresserar folk som håller på med webb.

Det stämmer att små sajter där webbmastern kör alexa toolbar får missvisande siffror, men för stora sajter där en stor dela av befolkningen besöker sidan blir siffrorna mycket bättre/trovärdigare. Därför är Alexa's lista på sveriges största sajter långt bättre än KIA's.

Om man däremot ska veta antal sidladdningar hos en sajt som är med på KIA så har självklart KIA en bättre siffra, men som svar på frågan i inlägg nummer 1, svarar jag Alexa.

Wojt 2008-01-04 17:16

Google Toolbar skickar även data till Alexa.

mazada 2008-01-04 17:46

Citat:

aha det va nytt för mig, vart kan jag läsa mer om detta?

Spindel 2008-01-04 19:10

Citat:

Originally posted by Wojt@Jan 4 2008, 17:16

Detta stämmer väl inte? Har aldrig hört talas om det förut.

daniel_ 2008-01-04 21:49

Citat:

Originally posted by mazada@Jan 4 2008, 17:46
Citat:

aha det va nytt för mig, vart kan jag läsa mer om detta?

Det undrar jag också, finns inte en enda artikel eller någon som nämner det förutom Wojt själv här. Hade Google Toolbar varit inblandat så hade listan varit väldigt mycket mer precis.

Lazyman 2008-01-05 00:46

Om man med brister menar att inte KIAindex har med alla sidor på svenska så beror det nog snarare på en missuppfattning om syftet med KIA än att det är brister i KIAindex.

Syftet med KIAindex är att ha en trovärdig mätvaluta för svenska annonsbärande media. Det är så att annonsörer skall kunna jämföra olika media med varandra, tex svd.se mot dn.se osv. Det KIA gör förutom att varje vecka publicera listan är bland annat att granska de olika verktygen så att de levererar jämförbara siffror, vi granska media så att de inte mäter på fel vis osv.

Vi har inte och kommer inte påstå att vi har en topplista där alla svenska sidor finns med, det är helt enkelt inte vårt uppdrag.

Det är väldigt enkelt att se bristerna i Alexas mätning genom att jämföra resultatet för större sajter som tex mäts enligt KIA eller andra kontrollerade metoder. Däremot tjänar helt klart Alexa flera syften, bland dessa att ge oss en aning om hur stora sajter som inte publiceras på andra platser är.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson