![]() |
Tänkte kolla om jag är ensam om att ligga på Binero's Nemo server som legat nere sedan i natt.
Från början verkar det som det skulle vara ett planerat driftstopp för underhåll som skulle vara färdigt på ett par timmar. Men servern har legat nere hela dagen och dom inte kunnat uppdatera driftinformationen utan står fortfarande "Återställning pågår. Alla tjänster beräknas vara uppe under förmiddagen. " På kundservice har dom inga konkreta svar som vanligt. Känns som dom kunde lagt några minuter på uppdatera driftinformationen under felperioden så man slipper mejla/ringa för veta hur arbetet fortgår. Är jag ensam här på WN att ligga på Nemo-servern? |
Jag ligger på Majestix så jag har inga problem.
Vad sade kundtjänst när du kontaktade dem? |
Nemo är en Windows-server med ett mindre antal kunder. Vi utförde ett rutinmässigt underhåll på den i natt och upptäckte då att en hårddisk var trasig. För att undvika ett större missöde påbörjade vi en migrering till en annan server. Det arbetet har pågått både hela natten och dagen, men tyvärr så är det inte klart än.
Vi räknade med att vara klara under förmiddagen men pga problem med IIS:en har den inte kommit igång än. Anders sitter och arbetar med den för fullt och vi har inte haft möjlighet att ge några konkreta svar om när den är igång igen eftersom det inte går att uppskatta detta än. Arbetet med servern kommer dock att fortsätta till dess att den är uppe igen. Kunder som vill ha besked om när Nemo är uppe igen kan skicka in ett ärende till oss. Jag får beklaga den här störningen men vi gör verkligen vårt yttersta för att lösa detta. |
Öhh, va?
Om en hdd går sönder så rycker man väl ur den och stoppar i en ny och går och tar en fika medans raid-controllern bygger upp den nya raiden. Varför börja strula med en ny server och dryga sig? För snälla, säg att ni har ett vettigt raid system |
Det låter här som redudansen är lite tvivelaktig.
För som kydyl säger så borde det bara vara hotswapa disken och låta raiden ta vara på resten. Men finns det ingen raid så är det svårt iofs =) |
Nu verkar servern vara igång, men alla sidor har "Under Construction".
Våra tiotalet sidor har legat nere i långt över ett dygn nu. Detta jag var rädd för när Binero/Aleborg gick över till "snällt webbhotell" och mer utrymme och bandbredd än kvalite. |
Citat:
|
Ring Jonathan eller nån av dom andra, dom kan garanterat ge dig spikfärsk information.
Anledningen jag tror att dom inte har uppduttat drift infon, är att dom inte riktigt har koll på vad som är fel, men försöker lösa det. Notera att jag inte försvarar binero på något sätt, jag själv tycker dom ska uppdatera driftinfon med mycket mycket detaljerad info. |
Deras driftblogg är ju ändå ganska uppdaterad:
Citat:
|
Citat:
Binero, sicket jävla skämt. |
Citat:
Sen att skicka ett mail, vad har hänt med världen? Varför har telefonskräcken blivit så utbredd? Och...om drift är kritisk, rulla på egen server, shared hosting är inte 100%. Eller skriv ett SLA med driftspartnern. Annars får nog de som ligger shared stå ut med oväntade problem, med tanke på det låga priset så är driftsäkerheten ändå förhållandevis hög. |
Du får ofta tyvärr svar på forumet när man inte får svar direkt hos rätt part, samt även andra personer får information om läget.
Varför ska man behöva ringa år 2007 och snart år 2008? Mail är bättre på alla sätt. Ta bara det problemet när man ringer till något som inte kan svara på något alls just då. På ett mail så ser dom vad du är ute efter och kan ta reda på det innan dom svarar. På tele kanske du behöver ringa upp företaget 2 gånger istället vilket har blivit helt onödigt tid. Även att själv behöva sitta i telefonkö kanske för att ställa din fråga. Men jag skulle med blivit så jävla arg om något låg nere flera dygn, visst några timmar kanske skulle vara en sak men flera dygn. På den tiden hinner man få tag i en expert från andra sidan världen nästan på. |
Jag fattar inte heller varför så många fortfarande förespråkar telefon framför mail. Som patrikweb nämner finns det ju hur många fler fördelar med e-post då man
1) Kan skriva mer invecklat/avancerat 2) Den som förstår sig på det kan läsa mailet direkt (istället för att man ska skickas runt på en telefonlinje) 3) Man slipper sitta i kö/binda sig framför telefonen ifall det är många som ringer då osv. osv. Är man ett webbhotell som bland annat säljer e-postkonton och erbjuder support via e-post vore det väl märkligt att man ska behöva ringa. |
telefon vs. e-post, så länge det inte är e-posttjänsten i sig som krånglar så är det ju oslagbart med e-post.
4) Om man för sin korrespondens via e-post så finns allt dokumenterat.... mycket användbart. |
En av fördelarna i kommande version av IIS är just att sådant här kan lösas mycket smidigare. På ett enkelt sätt kan alla webbplatser inklusive rättigheter flyttas.
Vi får väl hoppas att Anders blir klar så han hinner fira jul med familjen. |
Sidan gick upp någongång under 22:e.
Men jag är besviken på hur Binero skött det. Jag pratade bl a med supporten per telefon morgonen den 21:e och blev lovad update direkt efter dom skulle fått morgonbrief från Anders, vilket aldrig kom. Så visst jag har varit i kontakt med Binero direkt, både per e-post och telefon. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson