WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Preliminär budget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25630)

Tien 2007-12-12 15:48

Jag har en ide, ett mmotbs, som för närvarande är i sen alpha. Det kan liknas med Civilization, men spela i webbläsaren.
Arbetsförmedligen har börjat ge starta eget bidrag igen, viket innebär a-kassa i ett halvår under uppstartstiden. För att få det bidraget behöver en konsult säga att företagsidéen kan ge vinst. För detta behövs en budget...
Jag har drivit ett antal ideella sidor utan reklam tidigare, och har ingen aning om vad som kan förväntas för intekter förutom den vaga uppfattning som detta forum gett efter att antal timmars läsande.
Jag har följande budget, beräknat på 5000 spelare:

Inkomster
Reklam = 10 000 - 2kr / månad och spelare
Guldmedlemskap = 5000 - 2% av spelarna betalar 50kr/mån för fler funktioner
Summa inkomster 15 000kr

Utgifter
Server = 1000
Marknadsföring = 1000
Försäkringar = 200
Övrigt = 500
Summa utgifter = 2700

Breäknat resultat = 12 300
Egenavgift och skatt = 6150
Kvar att leva på = 6150 - Mina nuvarande utgifter ligger på 6000kr

2kr/månad skulle innebära att spelaren klickar på reklamen 4 gånger / månad. Det är sanorlikt att det blir mer än så eftersom reklamen i huvudsak kommer visas den korta tid (runt 25sek) då spelaren väntar på att andra spelare skall göra klart sina drag. Då har spelaren inte så mycket annat för sig än att se reklamen.

Är jag helt borta? eller låter det rimligt?
Ja, jag är fullt medveten om att det är svårt att säga och att t.ex. adsense säger "testa och se". Men jag behöver en budget.

Davve 2007-12-12 15:58

Du får räkna med att din budget kommer att vara långt under det du skrivit ett bra tag i början. Innan du omsätter 15000 kr på en sådan sida utan reklam kommer ta minst ett år får du räkna med. Så det blir nog svårt för det att leva på det till en början-

Tien 2007-12-12 17:13

Så problemet är inte budgeten i sig utan att få ihop de 5000 spelare som krävs för att få det att gå runt?
Sen förstod jag inte riktigt
"Innan du omsätter 15000 kr på en sådan sida utan reklam"
Sidan har reklam, eller snarare kommer få, och det är den primära inkomskällan.

Kristofer 2007-12-12 17:15

Som davve tror jag inte reklamen drar in detta från start. Sedan ökar den väl hela tiden om sidan blir lyckad.

Tror du missat en del utgifter. När det gäller beloppet på Server verkar det vara en rörlig månadskostnad men jag hittar ingen fast kostnad för inköpet av den. Räkna optimistiskt att den håller tre år och skriv av den inköpskostnaden med en tredjedel per år att belasta ditt resultat.

Att titta på vad det kostar att ta emot betalningar, är väl främst sms, kan vara vettigt. Jag gissar på att du får runt 30kr av den där 50-lappen dina spelare betalar med ett sms.

I övrigt när du gör en budget, försök att räkna i fasta kostnader och rörliga kostnader så blir det lättare att se när du når break even och när du gör en viss vinst osv...

Tror det blir mycket jobb men lycka till, säkert kul om man har intresse :)

Kristian R 2007-12-12 20:20

Jag var med och drev ett strategibrowserspel tidigare och de reklamintäkter du räknar på är mycket högre än vad vi fick in. Tror vi hade ett par hundringar per månad i reklamintäkter på runt tusen aktiva spelare.

Guldmedlemskap fick vi också in mindre på per spelare och månad än vad du räkar på men det är kanske inte lika enkelt att jämföra då det beror helt på vad man får för sitt guldmedlemskap. I vårat fall fick man egentligen inga in-game-fördelar utan bara lite kosmetiska/roliga extragrejjer som inte gav någon fördel rent spelmässigt vilket såhär i efterhand nog var dumt då det inte motiverar spelarna att betala. Ett litet tips bara.

jonny 2007-12-12 20:48

Finns det inget nyföretagarcentrum där du bor? Gå dit och prata. De är förmodligen inte speciellt insatta i internet, men har bra koll på affärsverksamheter generellt.

Att ens fundera på att försöka leva på något som bara ger 15 000 kr i intäkter verkar jobbigt. Du får säkert mer i socialbidrag än du får på det här projektet. :(

Mattias 2007-12-12 21:19

Starkt att försöka komma igång!
En säker inkomst för att kunna leva på är något du bör lösa främst.
Kan du få projektet att gå plus minus noll på det så är du på god väg.

Trevliga råd har redan skrivits ovan så jag kastar in ett Lycka till :)

Tien 2007-12-12 21:47

Ni låter ju inte sådär väldigt optimistiska...
Angående server är det baserat på en dedikerad (måste den vara) server på webbhosting. Annars innebär 1000kr / mån att det går att köpa en server 12 000 / år och det borde väl räcka, hoppas jag. Eftersom det är en karta som måste ritas upp (det är främst det som skiljer från andra liknande spel) går det åt en hel del kraft.

Budgeten är satt på 5000 besökare som exempel. Samtliga utgifter är fasta (mer eller mindre) medans inkomsterna är rörliga. Vilket innebär att om det går mindre bra, säg 1000 spelare, så blir det ungefär så här:

Inkomster
Reklam = 2 000, 2kr / månad och spelare
Guldmedlemskap = 1000, 2% av spelarna betalar 50kr/mån för fler funktioner
Summa inkomster 3 000kr

Utgifter
Server = 1000
Marknadsföring = 1000
Försäkringar = 200
Övrigt = 500
Summa utgifter = 2700

Breäknat resultat = 300
Egenavgift och skatt = 150
Kvar att leva på = 150

Får jag 10 000 spelare innebär det förståss

Inkomster
Reklam = 20 000, 2kr / månad och spelare
Guldmedlemskap = 10 000, 2% av spelarna betalar 50kr/mån för fler funktioner
Summa inkomster 30 000kr

Utgifter
Server = 1000
Marknadsföring = 1000
Försäkringar = 200
Övrigt = 500
Summa utgifter = 2700

Breäknat resultat = 27 300
Egenavgift och skatt = 13 650
Kvar att leva på = 13 650

"Break even" ligger alltså, enligt budgeten på 5000 spelare.

Det är nyföretagarcentrumet som skall ha budgeten, jag försöker skaffa min information innan jag går dit eftersom de skall godkänna företagsidéen.

Magnus_A 2007-12-12 21:58

Budget eller inte budget, du måste hitta något annat att leva på i minst ett år innan du får det där att snurra runt. Mitt tips är att hitta på en annan försörjning/affärside och sök på den, och kör igång ditt strategispel som månskens-pyssel under tiden.

Tien 2007-12-13 14:23

Eftersom problemet tycks vara att få ihop spelare innan bidragsperioden är slut, skulle man väl kunna tänka sig att skapa spelet nu. Bli "klar" med spelet någon gång under våren. Sedan, undertiden spelet samlar spelare och reklamen gör nytta, arbeta med annat eller anse sig vara arbetslös, tills spelet drar in tillräcklingt. Man kan ju tänka sig deltidsanställning under den tiden.

Davve 2007-12-13 14:35

Citat:

Originally posted by Tien@Dec 13 2007, 15:23
Eftersom problemet tycks vara att få ihop spelare innan bidragsperioden är slut, skulle man väl kunna tänka sig att skapa spelet nu. Bli klar med spelet någon gång under våren. Sedan, undertiden spelet samlar spelare och reklamen gör nytta, arbeta med annat eller anse sig vara arbetslös, tills spelet drar in tillräcklingt. Man kan ju tänka sig deltidsanställning under den tiden.

Det är det enda som fungerar. Om du kör järnet nu från början och inte har pengar att leva för kommer du tröttna snabbt och det hela kommer att sluta i pankaka.

Hittar du en annan inkomst tills du hittat det dubbla mot vad du räknat med här så kan det fungera för dig, men det kommer att ta tid förmodligen.

Lycka till

Kristofer 2007-12-13 22:20

Kan bara instämma. Hitta nått halvtidsjobb eller något som drar in tillräckligt för att överleva och fundera ut saker att programmera under dagarna för att ägna dig åt detta på kvällar och helger. Den dagen du gör tillräcklig vinst för att kunna leva på detta kan du nog överväga att säga upp dig och starta eget.

Det är inte pessimistiskt menat, endast realistiskt och inte ens nära på lika riskfyllt som att starta direkt utan andra inkomster.

Lycka till!

guran 2007-12-14 07:06

Som jag ser det, så kan du alltid försöka köra på din idé. Om det efter ett halvår visar sig att det inte kommer att fungera, så är det bara att lägga ner den och ta ett jobb. Friskt vågat är hälften vunnet.

hoxon 2007-12-14 08:07

Jag har skickat PM till dig. Vi jobbar hela tiden med bolag som vill komma upp i kritiska nivåer. Har lite olika modeller som kanske skulle vara intressant.

Har du ett bra spel så fixar vi spelarna :)

lazat 2007-12-14 19:56

Citat:

Originally posted by Tien@Dec 12 2007, 22:47
Annars innebär 1000kr / mån att det går att köpa en server 12 000 / år och det borde väl räcka, hoppas jag. Eftersom det är en karta som måste ritas upp (det är främst det som skiljer från andra liknande spel) går det åt en hel del kraft.

Får jag 10 000 spelare innebär det förståss
Utgifter
Server = 1000
Övrigt = 500

Hej

Kalkylen håller nog inte. Om du säger att du har en karta som ska ritas upp som tar en massa cpu och samtidigt inte räknar på en större kostnad på servern på 10 000 besökare än 5000 besökare så kommer troligtvis en server till att behövas. Vart denna gräns finns är svårt att säga utan belastningstest men budgetera för att kostnaderna för server också ökar i takt med intäkterna/besökre.

Dejv 2007-12-15 02:37

Jag är insatt i branschen och kan skriva att det ska till mycket för att nå de nivåer du budgeterat.

Exempelvis den summa du räknar att dra in på reklam på 5 000 spelare är helt orealistisk, inte ens i närheten. Webbaserade spel är usla CTR-maskiner, likaså forum. Att räkna på att snitta 50 kr/betalande är inte heller helt självklart. Särskillt inte efter skatter och avdrag från operatörer.
Börja med att försöka samla data innan du gör din budget. Men reklamintäkter kan du intialt helt räkna bort.

Det är ett STORT jobb att bygga webbspel som håller för massor och är underhållande, tro mig. Och ska du verkligen konkurrera i branschen bör du ha tillgång till duktiga grafiker, flash-programmerare, PHP-programmerare och folk som kan databaser och servrar. Om du vill slåss med de stora elefanterna alltså. Branschen har i samband med web 2.0 utvecklats mycket. Det är inte samma bransch som det var för 5 år sedan. Sanna mina ord...

Fördelen är väl den att när väl allt är klart, säg efter ett år, så har du byggt ett värde i all kod och grafik. Förhoppningsvis har du dessutom en databas som är värd en del. Mina 2c.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson