WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Värderingen av 2-char.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25585)

Charlie 2007-12-10 14:17

Tittade nyligen in på missdomain och hittade följande avslutade auktion:
http://www.missdomain.com/yh.se_7945

Det fick mig att fundera på hur 2-char-domäner värderas.
På internationella domänforum verkar det oftast talas om bättre och sämre bokstäver.
Jag har för mig att "y" är en sådan mindre attraktiv bokstav.

Vad har ni för tankar beträffandes tvåbokstävers.se?
Det vore också intressant att era höra tankar om förhållandet mellan olika toppdomäner.
En tvåbokstävers.com säljs i regel för flera hundratusentals kronor.
Här såldes yh.se för drygt 8 500 kronor.

Sedan finns det en uppsjö av två-teckendomäner kvar. Sådana med siffror. Senaste jag undersökte saken fanns det flera oregistrerade sådana kvar. Marknaden är väl dock förmodligen betydligt mindre då förkortningar inte vanligtvis består av siffror.

Internet Sweden 2007-12-10 14:34

Såvitt jag kan se är ju inte den aktuella domänen såld ännu, utan auktionen avslutas väl den 17:e dec. Budet som lagts har ju bara satt igång auktionen som jag förstår.

Charlie 2007-12-10 17:53

Du har rätt. Jag läste "Avslutas snart" som "Avslutade". Vi får se hur auktionen fortlöper. Förhoppningsvis blir åtminstone ägaren glad för den gratisreklam jag nu råkade ge auktionen. :)

Robert 2007-12-10 20:10

Citat:

Originally posted by Charlie@Dec 10 2007, 15:17
Marknaden är väl dock förmodligen betydligt mindre då förkortningar inte vanligtvis består av siffror.

Jag äger 2k.se som ju faktiskt är förkortning för 2000. Men som sagt, intresset är lika med noll.. :)

ZN 2007-12-10 20:11

Citat:

Du har rätt. Jag läste "Avslutas snart" som "Avslutade". Vi får se hur auktionen fortlöper. Förhoppningsvis blir åtminstone ägaren glad för den gratisreklam jag nu råkade ge auktionen.
Sant, det där måste förtydligas!

Maccke 2007-12-10 20:34

Normalt kan nog sägas att:

2 char mäter jag som en siffra och en bokstav, annars blir det tvåbokstavs.

Värde för 2 char: reg-fee till 7 000 sek, 2 bokstavs icke premiumbokstäver (dvs ngn skräpbokstav ingår) 5-15k, 2 bokstavsdomäner med bara premiumbokstäver 20k+

ZN 2007-12-10 20:36

Det är sant att det brukar nämnas att vissa bokstäver har mer värde, där t.ex Q,Z,Y,X har ett lägre värde kontra A,B,C,D etc. Men man får ju också beakta perspektivet utifrån språket, visst kan det gälla generellt i det engelska språket, men det säger ju inte att det behöver vara så i andra språk. Ta t.ex Kina som inte direkt är en minoritet på nätet, där beaktas X och även Z som värdefulla bokstäver.

Att värdera en LL domän enbart utifrån det vore därför inte det bästa. Just med 2 tecken så ligger ju intresset i att det kan vara en förkortning av ett långt företagsnamn, ingen höjdare för Direct Navigation trafik. Att låta fantasin flöda och undersöka vilka företag som skulle kunna vara spekulanter kan därför vara en bra idé.

Kollar man DNJournals top-100 lista för i år, så ligger ju faktiskt AZ.com på 15:e plats tillsammans med LI.com, medan UI.com ligger på plats 35.

http://www.dnjournal.com/ytd-sales-charts.htm

claes 2007-12-17 08:45

Citat:

Originally posted by Charlie@Dec 10 2007, 18:53
Förhoppningsvis blir åtminstone ägaren glad för den gratisreklam jag nu råkade ge auktionen. :)
Käften, hygglo...

Jag förlorade nyss budgivningen som jag satte igång på just denna domän. (Sätter alltid ett maxtak och håller mig benhårt till detta när det gäller domäninköp. Annars vet man aldrig vad man skenar iväg till.)

Nåväl, bara att bita ihop och skicka ett grattis till säljaren eftersom priset i alla fall sjudubblades från utgångsbudet. Grattis också till köparen också som säkerligen läser denna tråd. :-/

autosvar 2007-12-17 09:32

Citat:

Originally posted by claesm@Dec 17 2007, 09:45

Nåväl, bara att bita ihop och skicka ett grattis till säljaren eftersom priset i alla fall sjudubblades från utgångsbudet. Grattis också till köparen också som säkerligen läser denna tråd. :-/

Ren nyfikenhet - vad skulle du ha bokstavskombinationen yh till?

tartareandesire 2007-12-17 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av claesm

Investering?

tartareandesire 2007-12-17 09:55

Citat:

Ursprungligen postat av Robert
Citat:

Ursprungligen postat av Charlie
Marknaden är väl dock förmodligen betydligt mindre då förkortningar inte vanligtvis består av siffror.

Jag äger 2k.se som ju faktiskt är förkortning för 2000. Men som sagt, intresset är lika med noll..

Lite sent ute kanske, nu är den nog ungefär lika intressant som 2003.se för de allra flesta =)

design.se 2007-12-17 09:55

Citat:

Citat:

yrkeshögskolan kanske...

autosvar 2007-12-17 10:59

Citat:

Ursprungligen postat av design.se
Citat:

Originally posted by -autosvar@Dec 17 2007, 10:32
Citat:

yrkeshögskolan kanske...

Då kanske du har kvalificerade gissningar på övriga med mer än ett bud?

n1.se 315 € 7
yk.se 365 € 4
s5.se 100 € 3
xg.se 326 € 2
kx.se 331 € 2
jy.se 331 € 2
oq.se 350 € 2
0n.se 100 € 2

Förutom att de är korta har jag svårt att se vad de ska vara till för :)

Frej 2007-12-17 12:26

Vad anser ni i förhållandet mellan .se och .nu vad gäller 2-tecken domäner?

Maccke 2007-12-17 12:58

Citat:

Originally posted by Frej@Dec 17 2007, 13:26

2 letter .SE nog är 8-10 ggr mer värda. Inte minst pga att det alltid är samma avgift för .SE, medan .NU har varierande avgifter. Ingen överlåtelseavg och lägre risk totalt. .NU är och förblir oberäkneliga.

Internet Sweden 2007-12-17 13:49

Citat:

Originally posted by Frej@Dec 17 2007, 13:26
Skillnaden är stor av flera orsaker (som jag ser det).

.se värde bygger dels på att ett stort antal LL-domäner ligger hos Sveriges större domäninvesterare.
LL-domäner under .se är också sedan länge "slut" och vi lär knappast se någon släppas för snap på mycket lång tid.

LL under .nu däremot är dels betydligt mer kostsam att registrera (lika bra att skriva för närvarande) € 250/per år och det kostar även mer att byta ägare på .nu-domäner än .se.

Värdet eller iaf efterfrågan speglas också i att av de möjliga kombinationer (a-z) så finns ingen ledig under .se, medan det finns drygt 250 lediga LL under .nu

Jag vill inte gå så långt som Maccke och säga att Nunames är oberäkneliga - det är inte alls min uppfattning om dem! - däremot har de inga planer på att förändra vare sig procedur eller prissättning för ownertransfers, med hänvisning till att "Man vill inte att registrars ska ägna sig åt att ta varandras kunder (som vi ser i många andra toppdomäner) utan ägna sig åt nyförsäljning"

Det är min personliga uppfattning att denna inställning av Nunames är en del av att .nu-TLDn kommer att tappa i storlek och värde framöver - inte bara för LL-domäner, utan för TLDn generellt. Utan naturlig och enklare eftermarknad för .nu-domäner kommer nog värdet urholkas med tiden.

Det är bara att hoppas att Nunames själva inser detta mycket snart.

Jag anser heller inte att det går att generalisera ett värde på LL-domäner, utan det beror nog helt och hållet på vilken domän det handlar om, efterfrågan, betydelse mm. En bättre LL.nu kan nog hamna i bra prisklasser.

Vad skulle ni själva säja att gp, vm, hp, se, vi, di osv är värda under .nu?
Sannolikt lättare att hitta betalningsvilliga kunder på, än "xzqy"-domäner under .se

Men sen finns det naturligtvis verksamheter som bygger från ett domännamn också.

Frej 2007-12-17 13:58

tex tv.nu...

ViktorVitell 2007-12-18 13:24

Jag har domänen "ej.se". Ganska nöjd med den eftersom den inte hade registrerats under massregistreringen när .se blev tillgängligt für alle.

Att det finns så många intressenter av svenska domännamn är för mig ofattbart. Ok, visst har vi en marknad i Sverige med cirkus 9 miljoner möjliga köpare, men så stor är väl ändå inte målgruppen att man kan hoste upp tiotusentals kronor för ett domännamn?

Det dyraste namnet som sålts är väl business.com (med tillhörande sida och nätverk dock). Vilket är det dyraste .se som sålts?

design.se 2007-12-19 10:35

Citat:

Originally posted by autosvar@Dec 17 2007, 11:59
nyfikenhet - vad skulle du ha bokstavskombinationen yh till?

yrkeshögskolan kanske...
[/QUOTE]

n1.se 315 € 7
[/quote]
net.se såklart n+ett... ;)

bompaholm 2007-12-19 14:11

Skall försöka sälja fp.se om intresse finns...
Skicka Bud!

autosvar 2007-12-22 02:15

Citat:

Ursprungligen postat av design.se
Citat:

n1.se 315 € 7

net.se såklart n+ett...

Men sååååååååååååååååååå uppenbart... NU ser jag det :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson