![]() |
Här kommer ytterligare en sida jag gärna skulle vilja ha lite feedback på. Sidans syfte är att låta användare dela med sig av vad dem har i lön i sitt yrke. Detta kan dels vara intressant för andra att se, samt också vara bra om man är osäker på hur mycket man ska ange i sitt lönekrav på jobbintervjun. Det finns andra sidor med statistik, men jag tyckte det kunde vara kul om alla får möjlighet att ange sig som referens direkt.
Sidan kan vara lite segladdad.. men det beror på bannern längst ner på sidan. Hur som helst, låt mig höra vad ni tycker om iden och sidan. (Lite dåligt med referenser :) beror iofs på att sidan bara varit uppe i ett par timmar) Adress: http://www.lönelistan.se eller lonelistan.se |
Tillägger att det även kommer komma en funktion där man kan ange hur länge man arbetat inom sitt yrke.
|
Jättebra tjänst, tycker jag!
Och snyggt är det! |
Trevlig tjänst, fel stuk.
Skulle hellre se något du kompletterar med och designar om sidan till något mer komplett. |
Mer information, annars clean och bra...så jag säger rätt stuk
|
yepp.. har tvingat alla jag känner att gå in på sidan och ge sin referens... sidan är mer eller mindre meningslös om där inte finns några referenser :)
Brottas med ett väldigt irriterande problem också.. sidan validerade finfint innan.. men när jag la in tradedoublers kod för en banner så fuckade det sig.. jag lyckades rätta till 15/16 errors.. det är det sista lilla error'et som är svårknäckt (för mig). |
Ser bra ut, mycket marginal och lättläst. Precis som det ska vara!
|
Hittade en bugg, man kan lägga in en negativ lön.
|
borta ;) systemet uppdaterar sig
|
Får nog lägga in en spärr som begränsar hur många referenser man får lämna per IP. Kan ju nämna det också att det mycket väl kunde vara lika många yrken till.. så vet ni med er att det saknas något så får ni mer än gärna skriva det här... jag har en lista på ca 20st just nu.. ska upp i ett par till innan jag uppdaterar.
|
Lönelistan är offline just nu! Online vid 21.00 ikväll igen. Nya funktioner läggs in.
|
uppe igen med nya funktioner. Alla gamla referenser borta tyvär :( va tvungen att ta bort dem för att få ordentlig statistik.
Så.. fyll på nu :) Det va jäkligt mycket att fixa till ska ni veta :) men jag tror det är värt det. Får köra en tid nu och se så att allting fungerar innan jag kör igång hårt med sidan. |
Saknar där jag befinner mig, för jag befinner mig inte i ett av sveriges län.
Nu var denna sida säkert riktad till folk som bor och arbetar i sverige, men kan ju vara intressant för svenskar att se hur det går i utlandet också, inte mycket jobb att lägga till alla länder/regioner för det...som extra |
hehe :) lär ta ett tag att peta in alla länder och deras regioner ;)
|
Måste ju finnas klart redan nånstans, om du inte nu har nått väldigt speciellt system för att införa allt :)
Har ju varit många frågor uppe om alla länder i mysql format osv osv |
jo, omöjligt är det inte.. men jag måste sätta gränsen någonstans.. och just nu håller jag mig till sverige.
Det tog mig 7 timmar att ordna denna lilla uppdatering.... kodade visseligen en jävla massa, och det va mycket matematik. Några delar av systemet är manuelt, andra automatiskt, och det skulle ta ett bra tag att fixa in alla länder Och deras regioner. |
Först när siten blivit stor i Sverige så är det väl aktuellt att lägga till fler länder, tycker jag.
|
Jupp, kommer inte lägga krut på det just nu.
Först och främst vill jag se att allting fungerar som det ska (det är där ni komemr in :) ).. sen ska det marknadsföras. |
Datum när lönen stämnde. Tänk om 5 år... då har kanske lönena förändrats. Vet inte om du redan tänkt på det. ;)
|
ajfan.. har glömt skriva ut datumen efter uppdateringen.. allting finns sparat så det e lugnt :)
Förhoppningsvis finns det tillräckligt stort intresse för sidan inom ett år så att jag kan nollställa alla yrken vart annat år så att jag kan köra in på nytt. Detta innebär minst 1 stor kampanj per år. |
Vad är det för tänkt målgrupp? Folk som funderar på sitt framtida yrkesval? Tror folk i en viss bransch har bra koll genom sitt fackförbund på lönen för just den branschen och den specifika tjänst de själva har.
Edit: Jag läste lite mer och fick lust att vara lite utförlig och ge en del kritik. Känns som att titlarna under Ekonomi&Finans är ganska slarvigt utvalda jämfört med de under Data/IT. Kan hålla med om att de inte är lätta att sätta namn på då det oftast är inom ett område man arbetar som ekonom. Möjliga områden kan vara fysiskt som kundtjänstarbete eller inriktningsmässigt som nationalekonomi, skatt, revision, corporate finance, analytiker, riskhantering, m.f. Oftast har man någon typ av grad som associate, manager, eller partner för att nämna några. Dessa speglas kanske i antalet år man arbetat men behöver inte nödvändigtvis göra det. Arbetsplats är ganska väsentligt om man jämför löner för konsulter och finansfolk. McKinsey (konsulter) och investmentbanker (typ Morgan Stanley, Goldman Sachs) kan lätt betala ingångslöner på runt 40.000kr i månaden men då ingår det att man jobbar minst 60 timmar i veckan. Antalet timmar i snitt per vecka kanske är intressant om man ska jämföra månadslöner då detta innebär 50% mer i nedlagd tid? Huvudkategorin Personalvetare känns stor nog för att finnas med tycker jag. Juridik - Jurist är väl det i särklass vanligaste man är inom det här området? Finns inte med. Vissa kategorier har någon typ av titel med chef inbakat, vissa har det inte fast man kan tänka sig att en sådan finns. Media/Kultur - Arkeolog? Blir säkert bra det där men det är nog en hel del jobb att få till det bra ;) |
Nyfikna personer
Personer inför en arbetsintervju Företag inför en arbetsintervju Personer som funderar på att byta yrke Personer som vill se vad andra har i lön inom sitt egna yrke Personer som vill bidra till lönestatistik och själva var medvetna om det Där har du några målgrupper. Sen stämmer det att det finns andra vägar att gå för att ta reda på lönestatistik, dock oftast röriga (enligt mig själv). Ville utveckla ett enkelt "verktyg" för att kika på löner och lägga till löner... får se om konceptet håller. |
Bra skrivet och informativt. Ska möblera om lite bland yrkesgrupperna imorgon efter jobbet. Sen även skriva en liten beskrivning om hur man på bästa sätt lämnar sin referens. Alltså hur man ska tänka om man jobbar hel,del,halvtid osv.
|
Ordnade en bättre statistik för man/Kvinna. Lättare att läsa statistiken nu. Jobbar vidare med den andra statistiken.
Bara fortsätt att dela med er vad gäller ideér och kritik. Jag försöker implementera så mycket jag kan och anser vara aktuellt. |
Intressant och bra idé, dock så tycker jag att du ska lägga till utlandet eftersom det även kan vara intressant.
|
Först sverige, sen möjligtvis utlandet. Ska först och främst få klart sidan.
|
http://www.webmasternetwork.se/f3t25588.html är ju en intressant applikation för lönelistan ;)
|
Citat:
|
Det blir sverige.
|
Följande uppdateringar har gjorts:
EDIT* Kommer en större uppdatering på yrkena i kategorin Ekonomi också. Samlar fortfarande. |
Intressant sida.
Vart har du fått yrkestitlarna ifrån? Skrivit in dom manuellt själv, eller? |
Funderat på kategorierna ett bra tag, tagit inspiration från diverse sidor, spaltat upp hur många kategorier som behövs och hur många som ska bakas ihop till en kategori. Från början hade jag nästan 30 kategorier... nu har jag bakat ihop allt till 21.
Hur så? Edit* aha, du skrev yrkestitlarna, sorry, läste fel. Dem har jag samlat på mig genom erfarenhet, jobbannonser och från personer som själva skickat in förslag. |
Citat:
|
ok ok
Edit* har föresten fixat övre, undre kvartil också. |
Bra tjänst men du borde lägga till mer info som avgör en lön t.ex.
- Högre utbildning - Antal underställda - Semesterdagar - Bruttosumma för övriga förmåner (bonus, rikskuponger etc) |
En del av de sakerna du tar upp kommer antagligen komma med i nästa period, exempelvis utbildning. Nästa period blir vid nästa årsskifte (2008-2009). Då kommer vi även publicera en stor sammanfattning av 2007/8 års statistik.
|
Fixa rätt redirect från http://lönelistan.se (du behöver skapa en separat post utan www)
|
Tack för tipset! Det är nu fixat.
|
IT-samordnare stavas det, du har skrivit sammordnare
Kanske har fler stavfel? Kopiera in alla titlar i ett word-dok och kolla var röda understrykningar dyker upp. Antar att du lätt kan lista ut dem i en kolumn för detta. |
Tack för att du upptäckte det. Jag ska genast göra en stor kontroll av alla yrkesnamn, samt annan text.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson