![]() |
Nu är det dags för en ny bärbar datorn. Lika bra så slipper man skatta lika mycket.
Siktar på segmentet 7000-9000 kr exklusive moms. Har ni några rekommendationer? Själv är jag ganska lost när det gäller bärbara. Användas främst för jobbrelaterade saker, men o andra sidan är det bra om man kan få igång Civ 4 på den :) |
Om du inte har något emot att byta så föreslår jag en Macbook. :)
|
Är grymt nöjd med min Vaio - men vet inte om det finns så billiga modeller
|
Använder själv Zepto computers och de fungerar väldigt bra, bra service, prisvärt och korta leveranstider.
Lycka till! |
Zepto även för min del, köpte den via dustin med förlängd försäkring.
|
Köpte nyss en Acer travelmate 7520 med 2GB minne och är grymt nöjd.
betalade straxt över 7000:- 17" skärm samt numpad avgjorde valet. |
Beror väl lite på vad du sysslar med.
Jag kör på en MacBook PRO 17" och jag är mycket nöjd. Sitter med ca 40 internetsidor uppe, laddar ner, arbetar i photoshop, illustrator och dreamweaver + att jag har en mail och rss feed som ständigt uppdaterar sig själv utan att datorn hackar för fem öre. Mac gränssnittet är även väldigt snyggt och grymt bra för presentation. |
MacBook. Lägg på 2 GB minne och köp till VMware eller Parallels så du kan köra Windows-program direkt under MacOS X. Vilket du i och för sig aldrig kommer att göra men som ger dig trygghetskänslan av att kunna.
|
Jepp, macbook är det bästa på marknaden just nu tycker jag. Formatet och storleken är perfekt, det är en riktig bärbar dator.
Sen kör jag Vista på min vilket fungerar riktigt bra, så om man inte vill köra mac OS så är det inget problem. Med Mac OS tiger finns det stöd för dual boot vilket jag använder. |
Macbook Santarosa definitivt.
Det var problem med de första bulkarna tydligen men det skall vara löst vid det här laget. Jag skulle rekomendera att köra på 1GB minne från apple sedan uppgradera till 2GB eller 4GB själv då minnena är riktigt dyra hos apple, spara runt tusenlappen. |
Hur är batteritiden för er som kör Macbook?
|
Enormt bra, jämfört med de PC-laptops jag haft tidigare så är jag förvånad över hur bra batteritiden är. Fulladdat med wifi och musik spelandes så ligger jag på minst tre timmar men oftast mot 3h30min och drar man ner ljustet på skärmen så hoppar man upp mot fyra timmar.
|
Citat:
|
Får väl gå lite mot strömmen och rekommendera en PC - Fujitsu siemens amilo pro. FS är ett väldigt underskattat märke om ni frågar mig. Macbooken hägrade visserligen också men jag kände att jag inte riktigt hade tid eller energi att sätta mig in i MacOS ordentligt just då sen ryktades det ju (som alltid) om att en stor uppgradering skulle komma snart.
|
Någon som kan rekommendera en vettig MacBook till ett vettigt pris.. :)
|
Citat:
Jag kör själv Macbook Pro 17" med high-res skärm och är sjukt nöjd, grym prestanda och bra batteritid. Sen är ju OSX Leopard jeffligt trevligt också! ;) |
Citat:
|
Dell Vostro 1500 eller 1700 beroende på vilken skärmstorlek du vill ha. Med denna laptop får du mycket bra hårdvara för pengarna. Skärmen ska vara minst 1440x900 dpi.
|
Kommer aldrig byta ut min gamla IBM X40. Den är bärbar på riktigt (drygt ett kilo) men har ändå normal storlek på tangenter osv. Tyvärr är alla nyare X-series tyngre..
Den har ändå hyggliga prestanda (1.5Ghz Pentium Mobile, 1GB RAM) för mail/surf/etc. Med det stora batteriet (100 gram tyngre ungefär) har jag 4.5 timmars batteritid - när jag kör 3g-uppkoppling! Annars ännu längre. Enda nackdelen är att det är en 1.8" hårddisk med ett lite speciellt interface, den är långsam och svindyr att byta ut. En bärbar dator med 17" skärm är i mina ögon inte bärbar längre, då är den släpbar. Har burit runt på 3-kilos-datorer för mycket i mina dagar, skillnaden är verkligen enorm jämfört med en liten fin burk. Men det beror ju på vad man har burken till! |
Jag har de två senaste tillfällena köpt LG's Ultraportabla datorer och jag har varit nöjd med båda köpen.
LG TX: Otroligt lätt och smidigt, dock så var batteritiden helt skit men det kan bero på att jag skötte det dåligt. LG R200 AB11V: Fint utseende, bra prestanda, men dock ganska tung (jämnfört med LG TX'an). |
Citat:
Klarar man sig på den billigaste modellen även om man vill köra dualboot / WMWARE eller liknande för att komma åt vissa PC specifika program som jag tyvärr måste använda.. |
Jag har en MacBook med 2GB minne och kör just nu FireFox, Safari, iTunes, Pixelmator, Transmission, CSSEdit, Transmit, Terminal, AdiumX, Stickies, QuickSilver och VMWare med XP samtidigt.
Jag kan hålla med om att MBn inte är den kvickaste setupen för VMWare Fusion men inget jag har störts av. |
Citat:
Fördelen med 7000 - 9000 kr maskinerna är lite längre batteritider.. LG och IBM har en bra trevliga maskiner med 12" skärm dom ligger på ca 12.000:- inkl. moms. Åk till Media Mark och kolla, där har dom alla maskiner uppställda , så man kan känna och klämma på dem. Vad du än gör, köp känt märke Hp, Acer, IBM, Simenen. Köp inte noname maskiner som city book eller Zepto, du kommer få ett helvete att hitta batterier och ac adaptrar till dessa maskiner. |
Jag köpte för ca ett år sen en HP Pavilion och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Så jag rekommenderar en bärbar från HP. Priset idag ligger väl från 6500:-
Dock är väl batteritiden inte mycket att hurra för. Klarar kanske två timmar om man sänker ljusstyrkan. |
Efter Toshiba, Compaq och Dell har jag nu varit IBM (Lenovo) trogen i 5 maskiner.
Jag köpte helt och hållet när jag en gång hörde deras utvecklingschef på temat: "Hur vi tänkte" och de har nog tänkt på det mesta även om man nästan vill köpa en Macbook nu efter den här tråden... Nu har jag en tung men kraftfull Lenovo Z61m med titan-lock. Helt enkelt färre saker som kan gå sönder, o det finns inget som gör mig så irriterad som en dator som inte funkar... ;) |
Helt otroligt att ingen hittils (vad jag har sett iaf) har nämnt HP!
De gör överlägset de bästa bärbara datorerna just nu om man väger kvalitet och pris, enligt mitt tycke. Vaio och Lenova (IBM) tycker jag är för dyra för motsvarande prestanda. MacBook är Apple dvs dom har helt monopol på sina macar, därför det svinhöga priset för motsvarande prestanda. "Windows krashar hela tiden, Mac är så stabilt" - Lär er istället att använda en dator på rätt sätt så krashar de inte, iaf inte för mig. Så kolla upp HP-laptops innan du gör nånting förhastat :) Jag tycker även Acer är prisvärda men tycker att HP känns bättre kvalitet att hålla i och använda. edit: Okej nu såg jag att två inlägget över mitt så va det en hp-rekommendation :P |
Jag tycker inte man ska behöva lära sig att använda en dator, då är det något som är fel. Jag vill kunna sätta mig vid min dator och göra mitt jobb eller det jag har tänkt syssla med, utan att behöva oroa mig för att något ska få min dator att krascha.
I och med macen så känner jag inte längre tvånget att autospara det jag jobbar på var femte minut, jag har faktiskt inte varit med om en krasch än. |
Köpte tidigare en Vaio 15" för 6300 på webhallen till en anställd, grymt prisvärd.
|
Citat:
Och jag älskar VMWare, men ta också en titt på alternativet Parallels Desktop för Mac http://www.parallels.com/en/products/desktop/ som nu även klarar att länka skrivbord i Windows till skrivbord i Mac, Dokument till Dokument, Bilder till Bilder. Smutt som fan. |
Jag är också inne lite på en MacBook, tycker dom verkar grymma!
Ni som konverterat, är det omständigt att lställa om sig till MacOS? |
Pewa: Inte omständigt alls, fruktansvärt smidigt skulle jag vilja säga. Det är småsaker som att det är lite annorlunda tangentuppsättning men efter lite användning så har man kommit över det.
I min mening så är OS X så otroligt lättanvänt när man börjar att det är svårt att inte vilja lära sig mer och testa gränserna. Alla applikationer jag använde förut fungerar till Mac förutom vissa såsom FlashFXP men det finns ju alternativ som är minst lika vuxna. |
Jag har nu köpt en MB som kommer imorrn om Posten sköter sig ;) En julklapp till mig själv.. :D
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson