![]() |
Hej.
Har drivit egen enskild firma sedan 2002 på heltid och av rent ointresse samt lathet betalt avgiften till HTF varje månad. HTF var rätt när jag var resande säljare men tveksamt om jag skall vara med där nu... Var är ni enskilda näringsidkare medlemmar i? Är ni medlemmar? Fantastiskt att man gjort detta i 5 år men jag är så förtvivlat ointresserad. Har försökt intressera mig papper, skatter, försäkringar m.m. men det går inte :( mvh Thomas THL |
Mja, facket har du ingen större nytta av, en a-kassa är bra att vara med i, men som egen är HTFs akassa inget vidare skydd, finns bättre. tex Arbetsgivarnas el småföretagarnas. Du får ta med dig den tid du vart med i HTFs akassa till din nya akassa.
edit: Kom på att du kanske ska vara med i facket om du nyttjar deras förmåner eller andra liknande saker. Tex har HTF en sjuinihelsike bra hemförsäkring med Folksam. Men man kan ju byta försäkringsbolag likaså. Men nyttjar du ingen förmån ska du gå ur, jag menar vem ska dom strida mot i en konflikt? dig själv i annan skepnad? |
Facket har imo inget att erbjuda om man är egenföretagare. A-kassa däremot kanske kan vara något och då tänker jag i första hand på SmåA.
|
Kanon! Då betalar jag inte HTF idag....
/Thomas THL |
Mja, du ska nog betala dom, för fackavgiften inkluderar väl även akassa. men du får ringa och går ur.. när du har gått med i en ny akassa så du inte förlorar den akassetid du hitintills vart med
|
SIF säger sig vända sig till egenföretagare speciellt genom sin satsning SIF Eget.
A-kassa är viktigt att vara med i, även för egenföretagare. |
SIF Eget verkar rätt smutt. Läs lite mer om det här: https://www.sif.se/Templates/Article____1992.aspx
|
|
SIF såg vettig ut, skall ringa dem.
Medlemskap med rådgivning m.m., a-kassa och försäkringar.... Allt på samma ställe. /Thomas THL |
Kanske kan du strunta i fackavgiften om du kan betala de månaderna till den akassan som du väljer dirrekt istället då slipper du ju fackavgiften i alla fall.
Du har ju knappast någon nytta av den delen numera. |
När jag ringde SIF och pratade med dem om just detta så rekommenderade dem att gå till Småföretagarnas A-kassa. De sa att SIF inte var det bästa för småföretagare fast de hade SIF Eget.
|
SIF Eget är mer för de som går från att vara anställda SIF:are till att pröva på eget företag. För de som redan har fungerande företag är nog SmåA mycket bättre.
|
Jag har en egen a-kassa, avanza.se loggar jag in på för att sköta den. Sen på lördagkvällar brukar jag strejka lite mot mig själv med hjälp av god skotte som heter McWhiskey.
Ärligt talat? Vem går med i facket som egenföretagare? Vad har jag missat? |
Citat:
Jag upplever det hur som helst som en del av företagandet att budgetera, spara, planera även för de tillfällen då kunderna är "återhållsamma" . Sedan kan man alltid reflektera över tankesättet om man skall tänka framåt istället för bakåt? |
...funderar på den där reklamen med han som har firmafest, löneförhandling och strejkar för sig själv.. :)
Är det inte den för Handelsbankens enkla företag, eller nått? |
Citat:
SIF verkar vettigt med nätverket som bland annat innehåller juridisk hjälp. Man vet aldrig när man behöver det, det ser vi på inläggen här ibland. En billig trygghet. Just i det här fallet är pengar inte avgörande. Avanza som a-kassa? Lycka till! /Thomas THL (som egentligen är nere med soppåsen men kontoret är på väg ut.... :) Frugan undrar alltid om jag har svårt att hitta till soptunnan) |
Ersättningen från a-kassorna baseras på din lön tiden innan du blir "arbetslös". Om ditt företag går så dåligt så att du måste sluta med verksamheten och således blir "arbetslös" får du bara mininiersättningen, eftersom du ju inte tjänat så mycket tiden innan du la ner.
Vad är det då för mening att vara med i en a-kassa om man är egenföretagare med enskild firma? Lägg pengarna a-kassan kostar på eget sparande och använd dessa pengar när du behöver! |
Citat:
Följande riktar sig inte till någon på WN: Ibland blir jag bara så trött på folk jag träffar som pratar mer om vilka bidrag de kan få (även företag) än att fokusera på vad de kan tjäna pengar på. Livet är inte en rät linje utan mer en sinuskurva och det borde vara var och ens ansvar att behålla lite av topparna för att fylla ut groparna än att gnälla om att alla andra människor i samhället ska fylla ut groparna åt en. Det är väl så en entreprenör fungerar. När det går åt helsike då börjar han eller hon om igen med en hink vatten och jobbar sig upp igen i stället för att sätta sig peta i magen och gnälla över att det inte går att leva på de ynka bidragen man får eller gnäller på en regering som vill att folk jobbar än att gå på meningslösa kurser i arbetsförmedlingens regi. Fy på mig själv. Jag som lovat mig själv att inte skriva gnälliga inlägg på WN. Nä, nu får jag ta och jobba ihop några slantar för denna dag också. |
Efter att ha varit medlem i SIF sedan 1998 och SIF eget i flera år utan att jag fått något vettigt för det som egenföretagare beslutade jag mig i våras för att gå ur SIF.
De har varit helt omöjliga att ha att göra med, jag ville kvarstå i A-kassan, men lämna fackföreningen. Till slut slutade jag betala avierna som kom eftersom de var felaktiga. Jag blev lovad rättning flera gånger. Det har slutat med att de sparkat ur mig ur A-kassan, men jag är fortfarande medlem i den värdelösa fackföreningen. Samtidigt har jag insett att jag inte hade något för att vara med i A-kassan under de två veckor jag hittills varit arbetslös de senaste tio åren. Personligen är planen snarare att bygga upp passiva intäkter istället. |
Citat:
Strax under 90% av de arbetslösa får nytt jobb inom 3 månader, hur mycket pengar behöver du för att kunna överleva i 3 månader utan jobb? Hur mycket pengar behöver du för att kunna överleva i ett år utan jobb? I två år utan jobb? |
Här är en till som står utanför fack och A-kassa. När jag startade eget 2002 insåg jag nästan omgående att det bästa för mig är att sköta det där själv. Enligt de jag har pratat med så måste man lägga företaget helt på is för att över huvud taget få ut någon A-kassa. Som nån nämnde lär ju inte inkomsterna försvinna över en natt (om man har nån typ av försäljning och inte bara jobbar på uppdrag) och då får man välja mellan att stänga verksamheten direkt det börjar gå lite dåligt (och vem vill ge upp så tidigt?) eller att kämpa så länge det går och sen få en urdålig ersättning från A-kassan.
Det här gäller förstås inte alla, utan det här är bara nåt jag har kommit fram till för egen del. Liksom Jonny satsar jag (och sambon) på att bygga upp passiva inkomster istället, och på att ha så lite skulder som möjligt. |
Nyfiken på det här med "passiva inkomster"... Vad åsyftas...? Är med i SmåA och kan inte se att det jag betala till SmåA skulle kunna generera tillräckligt för att jag skulle klara mig tre-fyra månadet utan arbete (inte för att jag tror att jag skulle vara arbetslös så länge, men ändå, det är ju en försäkring).
|
I mitt fall är tanken med passiva intäkter nog något som många delar här på WN.
Dels bygga upp webbplatser som drar in pengar varje månad utan speciellt mycket jobb och dels att investera i värdepapper eller liknande som ger avkastning. Faktum är att kommer man upp i kanske fem miljoner (vilket ändå inte bör vara omöjligt) i investerat kapital som ger en rätt bra avkastning (5-10% per år) kan jag överleva på det. Nu har jag drygt fem miljoner kvar dit, men ändå :) |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Facket gjorde säkert nytta vid storstrejken 1909, men idag 100 år senare är facket något uttjänad och förlegat. Precis som socialdemokratin. Det finns ALFA kassan, där behöver man inte vara med i facket för ha inkomst försäkringen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson