WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bilköp på företaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25368)

Gustav 2007-11-29 03:44

Jag behöver en ny bil till företaget. Bilen ska användas till att köra skrymmande brev till posten.

Nu undrar jag om någon vet hur det fungerar med körjournal? Måste jag föra en sådan för att få dra av bilens inköpspris (dvs göra avskrivningar)? Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Någon som vet hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning och körjournal (eller avsaknaden av en sådan)? Utgår skatteverket automatiskt ifrån att jag använt bilen 100 % privat i det fall att jag inte har någon körjournal?

Just nu kör jag paket i min privata bil och betalar drivmedel själv (just därför att jag inte orkar upprätta någon körjournal). Men mängden paket är nu så stor att jag inte får in allt i bilen (lyxproblem) och jag behöver därför en skåpbil/pickup. Den vill jag så klart dra av på företaget, men inte gärna på bekostnad av allt merarbete som det innebär att föra en liten "dagbok" över alla resor jag gör.

b_andersson 2007-11-29 10:49

Citat:

Originally posted by Gustav@Nov 29 2007, 03:44
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter ExyLog för den som är intresserad.

//Björn

jomper 2007-11-29 11:04

Det är lätt att bli förmånsskattad trots att du har en privat bil. Kolla ordentligt med revisor hur du ska gå till väga för att undvika det!

Skatan 2007-11-29 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Jag läste precis vad det innebär att föra körjournal på skatteverkets hemsida och i mina ögon så blir varje bilresa till ett litet projekt.

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter http://www.sepab.se/svenska/prod_exylog.html för den som är intresserad.
//Björn

Förr var det så att körjournalen var tvungen att skrivas förhand, har detta ändrats?

Standout 2007-11-29 12:53

Tidningen Privata affärer småföretag har en artikel om det där med bilköp i småföretag i numret som finns på Pressbyrån just nu. Kanske kan vara intressant?

Decibel 2007-11-29 12:56

Citat:

Ursprungligen postat av Skatan
Citat:

Originally posted by -b_andersson@Nov 29 2007, 11:49
Citat:

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter http://www.sepab.se/svenska/prod_exylog.html för den som är intresserad.
//Björn

Förr var det så att körjournalen var tvungen att skrivas förhand, har detta ändrats?

Vilken typ av körjournal kan jag använda?

Bunden bok
Det vanligaste sättet att föra en körjournal är att köpa en bunden bok i bokhandeln eller på en bensinmack.

Elektronisk körjournal
Elektronisk körjournal räknas inte som sådan extrautrustning som höjer bilförmånsvärdet.

Decibel 2007-11-29 12:58

Behövs ens körjournal om det är en firmabil som uteslutande används i firman ?

jonny 2007-11-29 13:41

Du bör skaffa något som är registrerat som lätt lastbil och göra den till firmabil. Du får inte använda den privat, men du behöver inte skriva körjournal.

För firmabil måste du skriva körjournal.

Westman 2007-11-29 15:12

Nja, det finns även andra metoder för att slippa körjournaler:
- hyrbilar (långtidskontrakt), behövs inga körjournaler
- parkera bilen på firman (får ej användas privat)

Nu kan det sistnämnda ha ändrats men på Hedenhös tid så behövde man inte föra journal om bilen bara användes i jobbet och övrig tid stod parkerad vid firman.

DFT 2007-11-29 19:16

Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat. Enda sättet att bevisa att man inte gör det är att föra körjournal. Kan man på annat sätt bevisa att bilen parkeras på firman och att man själv kör till jobet med sin privata bil och sedan byter till jobbbilen så slipper man ifrån förmånsvärdet men hur lätt är det att bevisa utan körjournal.
Sedan slipper man inte med automatik körjournalen för att det är en lätt lastbil. Ett klientföretag till mig råkade ut för detta ifjol:

Bolaget har 15 bilar varav 2 personbilar och resten lätta lastbilar + en vanlig lastbil. Första frågan från skatteverket: - Varför redovisar bolaget inga förmånsvärden för sina bilar?
Vi svarar att alla bilar enbart körs i tjänsten och att bolaget i sin tur hyr ut de två personbilarna till andra företag.
Nästa fråga från skatteverket: Visa körjournalen för två specificerade lätta lastbilar + hyresavtalen på personbilarna
Vi gör som de säger.
Nästa brev - Visa att de bolag som hyr verkligen betalt hyra för bilarna och vilka personer har kört lastilen?
Vi skickar in kopia på leverantörsreskontran gällade dessa två bolag och en lång lista på namn för personer som kan ha kört bilarna. Den ena ilen är en reservbil som används som backup när andra bilar är på service eller det är mycket att göra så alla i bolaget har ju någongång kört bilen
Nästa brev - Skatteverket godtar bolagets förklaring
MEN samtidigt dimper det ner övervägande hos företagsledarna i de två hyrande bolaget där skatteverket överväger att påföra dem skatt för förmånsvärde av bilare + ett brev hos styrelseledamoten för det första bolaget där han pivat påförs förmånsvärde för en av de lätta lastbilarna (backupbilen) å skatteverket bedömer att bilen använts så pass lite i bolaget att han i princip alltid HAR HAFT MÖJLIGHET ATT DISPONERA BILEN!!!
Massor med ny korrespondans med privara körjournaler, bilder på firmabilen + hans privata bil + hans frus pivata bil osv osv och slutligen efter 10 månaders ständigt brevskrivande och överklagande slapp alla från förmånsvärden.

talthoff 2007-11-29 19:18

Citat:

Originally posted by DFT@Nov 29 2007, 20:16
Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat.
Om det är fåmansbolag, SKM utgår inte i från att Svanberg gör ev. bilar som Ericsson har utan förmånstagare.

Förmånsvärdet skall betalas för att man har tillgång till en förmån, det är inte anvädningen som är det centrala.
Jmf. Privatvårdsförsäkring, alltid förmån oavsett dom du sjuk eller frisk.

-Thomas

Decibel 2007-11-29 19:42

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Nu har jag ingen vidare koll på hur det fungerar med bilköp, förmånsbeskattning osv. Men när det gäller körjournaler så har jag hjälpt ett företag med att installera en GPS-lösning som automatiskt skapar körjournaler. Otroligt smidigt, kan verkligen rekommenderas. Produkten heter ExyLog för den som är intresserad.

//Björn

Har du någon ungefärlig kostnad vad den mojänger går lös på ?

b_andersson 2007-11-29 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av Decibel
Citat:

Originally posted by -b_andersson@Nov 29 2007, 10:49
Citat:

//Björn

Har du någon ungefärlig kostnad vad den mojänger går lös på ?

Kommer inte ihåg exakt vad dom kostade, men ca 3000-4000kr/st har jag för mig.

//Björn

Gustav 2007-11-29 22:02

Tack för alla svar. Min följdfråga blir då hur förmånsbeskattningen sker? Baseras förmånsvärdet på bilens pris? Är det ett schablonbelopp, eller beräknas beloppet utifrån mina körjournaler?

Bilen kommer visserligen inte att användas privat, men det kanske är vettigt att låta sig beskattas för den i alla fall. Visserligen så tar det emot rent principiellt, men jag har inte tid att trassla med en massa papper, körjournaler och ett frågvist skatteverk.

Jag tänkte naturligtvis vända mig till skatteverket med de här frågorna också. Men jag vill gärna ha lite tips och synpunkter innan jag mailar eller ringer dem, så att jag vet att jag ställer rätt frågor och inte glömmer något.

talthoff 2007-11-29 22:43

Bilförmånen beräknas indirekt på bilens nypris, oavsett vad du köpt den för.

Ett tips är SKM hemsida, den är faktiskt bra.

exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetj...680007896.html

-Thomas

DFT 2007-11-30 00:15

Citat:

Ursprungligen postat av talthoff
Citat:

Ursprungligen postat av DFT
Skatteverket utgår alltid från att en bil som ägs av ett företag körs av företagsledaren privat.

Om det är fåmansbolag, SKM utgår inte i från att Svanberg gör ev. bilar som Ericsson har utan förmånstagare.
Förmånsvärdet skall betalas för att man har tillgång till en förmån, det är inte anvädningen som är det centrala.
Jmf. Privatvårdsförsäkring, alltid förmån oavsett dom du sjuk eller frisk.

-Thomas

Har en känsla av att de flesta här har fåmansbolag så det är väl de regelverket som är intressant. Men ska vi peta i detaljer så är inte en privatvårdsförsäkring per automatik föremål för förmånsbeskattning. Först och främst måste man fått något från den (alltså varit sjuk och fått vård) och för det andra måste den vården vara erhållen från offentligt finansierad sjukvård för att "ersättningen" ska förmånseskattas. Vård hos privata vårdgivare blir alltså aldrig belagd med något förmånsvärde.

guran 2007-11-30 00:59

Som svar på denna tråds inledning så verkar det enklare att montera en dragkrok på bilen och köra paketen på ett släp.

Decibel 2007-11-30 02:49

Citat:

Originally posted by talthoff@Nov 29 2007, 22:43

exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetjanster...8680007896.html

-Thomas

Den länken tackar iaf jag för, det var det jäkligaste jag sett på länge.
Vi har en BMW Limo direktörsvagn i firman, om än att den är ifrån 1988 så blir förmånsvärdet 13k i månaden, eller 167700kr per år.

Jösses, jag skulle ju kunna köpa en ny direktörsvagn varje månad istället...

Här ska fixas körjournal. :blink:

Sorry för trådnappning

Gustav 2007-11-30 04:19

Tack för länken talthoff. Jag ställde in att jag skulle köpa en Citroen Berlingo (2003) med skåp och registrera den som lätt lastbil. Jag fick följande resultat:

Förmånsvärde 2007 exklusive drivmedel per år: 24600 kr.

Är 24600 kr skatten som jag ska betala, eller är det ett värde som man sedan räknar ut skatten ifrån? Jag antar att förmånsvärdet läggs till min totala månatliga inkomst och att jag sedan beskattas därefter?

Med 52 % marginalskatt så blir det 12792 kr per år i skatt för bilen.

En Citroen Berlingo 2003 års modell kan man köpa begagnad för ungefär 60000 kr exkl moms. Det innebär att efter 4,7 år så har jag betalat bilen två gånger. En gång genom företaget och en gång till, privat genom min skattesedel.

Det måste ju vara någonting här som jag missuppfattar? Jag får alltså betala bilen två gånger i det fall att jag köper den på företaget? Det här verkar inte rimligt någonstans...

Edit: Glömde säga tack till b_andersson för tipset om körjournal via gps. Det varkade vara en bra pryl :).

DFT 2007-11-30 08:44

Effekterna blir lite olika beroende på om du har AB eller enskild firma.

Om du har enskild firma händer detta:

Du har ett resultat i ditt företag exkl. kostnaderna för bilen på 100.000. På det resultatet betalar du ungefär 45000 i skatt och egenavgifter.

Så lägger du ochså till bilen. Med ett inköpspris på 60.000 så blir den årliga kostnaden 12000 genom avskrivningar och sedan tillkommer sådant som skatt, försäkring och reparationer på kanske 10.000 kr till dvs en total kostnad på 22.000. Ditt resultat blir alltså istället för 100.000 bara 78.000. Sedan lägger du in ditt förmånsvärde på 24600 som höjer resultatet igen, dvs med bilförmånen så har ditt resultat ökat från 100.000 till 102.600 varvid din skatt och egenavgifter blir 46000 dvs det kostar dig en tusenlapp att ha bilen.

Har du ett AB blir effekten däremot lite annorlunda. I det fallet är det bolaget som har kostnaden för bilen och de sociala avgifterna på förmånsvärdet och du som privatperson som beskattas för förmånsvärdet.

robertsson 2007-11-30 09:31

Citat:

Originally posted by talthoff@Nov 29 2007, 22:43
exempelvis http://www.skatteverket.se/servicetjanster...8680007896.html
-Thomas

Tips på bra bil med lågt förmånsvärde:

Toyota -> Prius -> 2007
Kryssa för "El- och gasdrivna bilar(ej gasol), nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för helt år."

Resultat: Förmånsvärde 2007 exklusive drivmedel per månad 1775

//Jag har en själv :)

Unispel 2007-11-30 21:19

Prius är utmärkt som tjänstebil, dock inte i detta fall.

Kolla som tidigare sagts på lätta lastbilar och deras definition. Du skall inte ha tillgång till lastutrymmet från kupén.
Exempel är Nissan King Cab eller Toyota Hilux.

talthoff 2007-11-30 21:24

Citat:

Originally posted by Decibel@Nov 30 2007, 03:49
Citat:

Vi har en BMW Limo direktörsvagn i firman, om än att den är ifrån 1988 så blir förmånsvärdet 13k i månaden, eller 167700kr per år.

Fel, bilar som är äldre än 6 år så gäller detta.

Bilar sex år eller äldre: Om nybilspriset med tillägg för eventuell extrautrustning understiger fyra prisbasbelopp ska nybilspriset bestämmas till fyra prisbasbelopp. Eftersom prisbasbeloppet för år 2007 är 40 300 kronor är det lägsta nybilspriset för sexårsbilar detta inkomstår 161 200 kronor.

-Thomas

ps. Jag är it-tekniker, inte ekonom . Har dock 6 företag och två föräldrar som är revisorer.

talthoff 2007-11-30 21:29

Citat:

Originally posted by Gustav@Nov 30 2007, 05:19
En Citroen Berlingo 2003 års modell kan man köpa begagnad för ungefär 60000 kr exkl moms. Det innebär att efter 4,7 år så har jag betalat bilen två gånger. En gång genom företaget och en gång till, privat genom min skattesedel.
24600 (i ditt fall, om du läst rätt) läggs ovanpå din lön. Dvs. kostnaden för dig blir ~50%. (Om du nu inte tjänar under 300'/år, då blir det ju ~30% av 24600).

Så funkar vårat fantastiska skattesystem, var 4:e år har vi chansa att påverka systemet. Förra året var det över 50% som ville ha en förändring ...åtmistone byte av regering.

-Thomas

talthoff 2007-11-30 21:33

Citat:

Originally posted by DFT@Nov 30 2007, 01:15
Har en känsla av att de flesta här har fåmansbolag så det är väl de regelverket som är intressant. Men ska vi peta i detaljer så är inte en privatvårdsförsäkring per automatik föremål för förmånsbeskattning. Först och främst måste man fått något från den (alltså varit sjuk och fått vård) och för det andra måste den vården vara erhållen från offentligt finansierad sjukvård för att "ersättningen" ska förmånseskattas. Vård hos privata vårdgivare blir alltså aldrig belagd med något förmånsvärde.
Du har helt rätt om fåab, men jag ser rött när folk blandar ihop att i Sverige har vi olika regler för olika bolagsformer, och ibland även beroende hur dom ägs.

Privatvårdsförsäkringsdiskussioenn tar vi i en annan tråd, jag menade s.k "sofiahems försäkring"....en sån som SKM bråkade med mig med.

-Thomas

Ejerhed 2007-12-01 15:17

Jag har precis köpt/leasat en bil till exakt samma syfte och både pratat med revisor och skatteverket innan. Skriv körjournal och ha alltid bilen parkerad på jobbet när du inte använder den... Det är enda sättet du kan motbevis skatteverket att bilen inte använts privat.

Körjournal är inte krångligt, framförallt inte om det är samma sträcka du kör varje dag. Att skriva upp detta om du har boken i bilen tar 10-15 sekunder, gör bara detta till en vana precis som att ta på bilbältet.

Sedan om du slarvat får du alltid köra bilen i ringa omfattning, 10 gånger per år eller 100mil som mest. (Du kan dock inte köra 120ml på två gånger, inget av gränsvärdena får överskridas). Det bästa är att inte använa bilen privat alls, då har du ju dessa 10 gånger/100 mil till godo vid ett eventuellt fel i journalen.

Jag har även kollat med skatteverket om man kan hyra bilen av sig själv till marknadspris om man skulle behöva den en helg till något. Detta går inte, då hänvisar dom istället till de 10gånger/100 milen.

Unispel 2007-12-01 15:33

Det finns undantang för tvånget att för körjournal.
Från skatteverket.se

"När det gäller arbetsfordon kan man i vissa fall undgå bilförmån även om körjournal inte förts, om inte omständigheterna i övrigt talar för att bilen använts privat. Detta kan till exempel gälla en lätt lastbil som är sliten och nedsmutsad, och ständigt har
skrymmande last för verksamhetens behov."

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson