![]() |
Hjälp! Har nyss fått min F-skattsedel efter att Skatteverket äcklat sig, så vart tvingad att fixa F-skatt så fort som möjligt.
Jag kan inte ett skit om bokföring,bokslut,skatter. Kvitton och kontoutdrag finns, men det är en jävla röra. Vad ska jag göra? Vilka kontaktar man för hjälp? Eller är det bara köra in hagelgeväret i munnen direkt? |
Kontakta en revisor eller liknande.
|
Är det bara några få kvitton så ta med alltihop till skatteverket så hjälper dom dig att deklarera.
Vill du komma billigt (i pengar) undan så köp några böcker och gör själv. Håller du på med något seriöst, ta reda på någon redovisningsbyrå - din bank kan säkert tipsa... |
Tack för era svar!
Jag betalar med mitt VISA-kort för en server jag hyr. Jag får inget speciellt kvitto på detta. Det står bara med i Kontoutdraget såhär: 2007-03-03 Server.com - 1,500 Och så kan de tex stå 2007-03-03 ICA -200 Direkt under den raden. Ni förstår säkert vad jag menar. Kan man använda detta papper till bokföringen? |
Kontakta företaget du hyr från. Du bör kunna få någon form av kvitto därifrån.
Om kvittot är i utländsk valuta kan du använda ditt visakortsutdrag för att styrka växelkursen som använts. |
Har frågat dom om det tidigare, men dom verkade inte vara så pigga på att fixa det av okänd anledning, låter ju lagom seriöst. :P
Så kontoutdraget kan inte användas? |
Citat:
|
Citat:
Det bara poltiker som tyckter det är häftigt att betala skatt, det bero på att det är dom som lyxkonsumera på med våra skattepengar, man använder gärna staten kreditikort på konsum och liknade affärer. Se bara på Mona Shalin. Vi andra stackars jävlar som tvingas att betala skatt, har det inte lika lätt. |
Hmm... Ska man inte skilja på det som var före och efter datumet man fick F-skatt?
|
Jo, det ska du göra men det vet din revisor, kontakta nån istället för att göra massa fel som kan kosta ännu mer sedan
|
Det bästa är nog att kontakta en revisor som sköter detta åt dig då
det kan vara rikitgt klurigt i början. Eller också så går du en kurs i bokföring. |
Tack än en gång för era svar.
1 fråga till, en del av de jag köper saker ifrån har "kvitton" som man kan skriva ut. Går dessa att använda till bokföringen? |
Alla kvitton går att använda till bokfäring, blir det revision och de frågar om innehållet så ska du kunna berätta vad det var och från kvittot ska den informationen framgå, ven som sålde och vad
|
Okej Tack!
Vad smidigt det gick att sortera när vissa skriver datumet som: Dag/Månad/År och andra skriver Månad/Dag/År :P |
Går du till en revisor kommer du få betala 1500:- i timmen.
Gå till en redovisningskonsult om du inte har för mycket pengar. Du kan dessutom gå på Skatteverkets gratiskurser sedan så kan du även köpa en bok om bokföring, ladda ner broschyrer på skatteverkets hemsida och även hitta massa information på nätet. |
1500/timmen? Tyckte jag såg bra mycket billigare förut när jag kollade runt.
|
ja, det finns många för runt 400-500 i timmen, 1500 är helt onödigt att betala och va jag vet så finns det inte ens så många som tar det priset idag. Själv använder jag LRF vilka är bland de dyraste och jag betalar mycket mindre än 1500kr i timmen
|
Jag får en känsla av att han har 1500 kr i kostnader och kanske 5000 kr i intäkter. Det är väldigt svårt att få detta att gå ihop om man ska hyra in bokföringshjälp, vårt underbara skattesystem är inte byggt för småknattar.
Spara alla kvitton, skriv ner alla kostnader och alla intäkter i två fält i Excel. Dra intäkter-kostnader = vinst. I deklarationen finns ett fält för vinst vid eget företag... Förhoppningsvis har du inte köpt in något jobbigt att bokföra och inget krabb med moms då du köpt och tagit emot pengar från utlandet. |
Det gäller mycket mer än 5000kr. Fast det lär väl sluta där nu dollarn vägrar gå uppåt. :(
Hur många "papper" hinner en revisor avverka på en timme egentligen? Självklart varierar det, men om vi säger "vanliga" räkningar hos en "vanlig" revisor. (fan va dumt det lät, men iaf?) Handlar det om 5? 10? 30? Eller tuggar han i sig 1 per minut? ;-) |
Eftersom du har enskild firma behöver du ingen revisor, ta en redovisningskonsult istället. En bra sådan kommer att spara pengar till dig, tex kan du förmodligen dra kostnader som du haft innan regdatum.
Beroende på hur många transaktioner du har så kan du säkert klara dig med någon tusenlapp i månaden, väl värt det så du kan fokusera på din business istället. |
Citat:
Eller så pratar du om en redovisningskonsult och inte en revisor. Stor skillnad... |
400 - 500 är nog en redovisningskonsult (iaf hos LRF Konsult). Aukt. revisorer brukar ta från 900 och uppåt. En del har differentierade prislistor beroende på om det gäller bokslut eller ren konsultation.
|
Citat:
En kasse låter som en dålig idé. Ett enkelt sätt att hålla en vettig ordning är att du skaffar dig en pärm. Alla verifikat som inte är ungefär A4 klistrar du på A4-papper och sätter in i pärmen. Jag brukar notera datumet längst upp på pappret jag klistrar kvittot på. Jag använder alltid samma format på datum så det blir lätt att sortera. Citat:
Jag har aldrig tidigare hört talas om en revisor som debiterar under tusenlappen per timme. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Fast som Jonny påpekar handlar det om att folk inte vet vad skillnaden mellan en revisor och en redovisningskonsult är. |
Jag har ytterst få transaktioner i min enskilda firma men brukar samla alla kvitton och fakturor, räkna ut total på ingående & utgående moms etc och sen ringa skatteverket och deklarera alltihop tillsammans med dom över telefon. Brukar inte vara några problem!
|
Jag lyckades hitat en ekonomistuderande på högskolan som behövde lite extra pengar som hjälpte mig med bokföringen... Var grymt smidigt... Lämmnade en kasse med kvitton och så styrde han upp allt...
|
Jag blir mörkrädd när jag läser vad flera skriver.
Ni som inte har koll på era papper har inte en koll på hur det är att ha ett företag. Hoppas innerligt att Skatteverket kollar upp eran rörelse och siffrorna så ni lär er! |
En liten kommentar till allstars: Att inte själv ha koll på alla papper behöver inte betyda att man är en dålig företagare. Jag vet flera som helt enkelt inte fixar bokföring osv. men har tagit hjälp av t.ex. LRF Konsult för att ta hand om hela ekonomin. Jag skulle vilja påstå att de snarare har koll på sina egna begränsningar och gör absolut helt rätt.
Däremot det där med plastkassen är inte smart och som gjort för att få problem med SKV. |
Helt rätt, rekommenderar att man istället använder en ryggsäck!
|
Har nog de flesta papper sorterade efter datum, men hur ska man egentligen göra med ett konto som liknar Paypal? Har du bara kontoutdraget, inga direkta kvitton för enskilda transaktioner?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson