WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Tips om lansering av ny tjänst (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25268)

christian@eventkoll 2007-11-24 14:51

Vi ska om ca en vecka lansera en nyhetsbrevstjänst. Det finns redan idag en mängd liknande tjänster men de ligger minst 3-4 ggr högre i pris för ungefär samma funktionalitet och användarvänlighet så vi tror att det ganska snabbt blir en välanvänd tjänst. Dessutom har vi en ny (och enligt mig riktigt bra) variant på att marknadsföra våra kunders nyhetsbrev utan extra kostnad.

Nu till min fråga - lanseringen.

Våra tankar är
- att försöka få bloggare att skriva om den
- att annonsera på internet där företagare rör sig
- att skicka ut pressreleaser
- att blogga om den själva

Har ni några fler tips på vad vi kan göra för att få tjänsten känd?

Samtidigt som vi vill få tjänsten känd vill vi inte få den för känd på en gång för att se så att systemet klarar av det. Vi har jobbat stenhårt med att få bort buggar och annat men det är inte alltför sällan det finns några smågrejer kvar som måste justeras som visar sig när det börjar komma användare in i bilden.

Borde vi ta det relativt lugnt med lanseringen eller begränsa antalet användare till att börja med? Eller har ni något annat förslag?

Andreas Bard 2007-11-24 16:30

Jag skulle trycka väldigt hårt vid en lansering men däremot ha testat ordentligt innan så att man inte har en tjänst som inte håller måttet när man väl fått in kunder.

De metoder du nämde tycker jag täcker mycket av det man kan göra för att skapa en buzz runt en produkt eller tjänst. Speciellt skulle jag satsa på bloggar som når rätt målgrupp.

Jag skulle nog också använda mig av något av de etablerade annonsnätverken för att dra nytta av de prestationsbaserade metodern för marknadsföring och då bara betala för t.ex per avslut.

Bozoka.com 2007-11-25 01:01

Förutom bloggar så kan ni försöka med några av teknik-tidningarna med egna siter. Dvs även om de inte skriver i tidningen så kan det bli en notis på nätet. Kan ge en 200 referers iaf.

Dock är det sällan man behöver vara orolig för att få för många besökare i början (lyxproblem) om man inte får aftonbladet att skriva om det på deras förstasida såklart. ;-)

Eftersom ni sysslar med nyhetsbrev, så tipsa även andra nyhetsbrev att skriva om er. Det kan tom ge fler klick än de vanliga teknik-siterna, då det är en specifik målgrupp.

Skicka gärna mig ett email, när ni lanserar produkten, kan vara kul att kolla in.

/Micke

christian@eventkoll 2007-11-25 18:09

Har funderat lite på annonsnätverken men har beslutat mig för att avvakta lite tills vi har kommit igång.

Nyhetsbrev är en klockren kanal :) Några tips på bra nyhetsbrev? Kanske någon här som sitter på något?

Det är förvisso sant att det är ett lyxproblem med att få för mycket besökare, vilket oftast inte är fallet .. tyvärr. Men det räcker som sagt med att aftonbladet lägger in en blänkare. Sen tror jag inte att en nyhetsbrevstjänst är det som kvällstidningarna vill uppmärksamma.. men man vet ju aldrig.

För de som vill ha mejl när det är dags, kika in på www.getanewsletter.com och fyll i formuläret :)

christian@eventkoll 2007-11-25 18:46

Är det någon som är intresserad av att buggtesta lite i slutet av veckan? PM:a i så fall..

klein 2007-11-25 21:48

Citat:

Originally posted by christian@eventkoll@Nov 24 2007, 15:51
Vi ska om ca en vecka lansera en nyhetsbrevstjänst. Det finns redan idag en mängd liknande tjänster men de ligger minst 3-4 ggr högre i pris för ungefär samma funktionalitet och användarvänlighet så vi tror att det ganska snabbt blir en välanvänd tjänst. Dessutom har vi en ny (och enligt mig riktigt bra) variant på att marknadsföra våra kunders nyhetsbrev utan extra kostnad.

Nu till min fråga - lanseringen.

Våra tankar är
- att försöka få bloggare att skriva om den
- att annonsera på internet där företagare rör sig
- att skicka ut pressreleaser
- att blogga om den själva

Har ni några fler tips på vad vi kan göra för att få tjänsten känd?

Samtidigt som vi vill få tjänsten känd vill vi inte få den för känd på en gång för att se så att systemet klarar av det. Vi har jobbat stenhårt med att få bort buggar och annat men det är inte alltför sällan det finns några smågrejer kvar som måste justeras som visar sig när det börjar komma användare in i bilden.

Borde vi ta det relativt lugnt med lanseringen eller begränsa antalet användare till att börja med? Eller har ni något annat förslag?

Vilka IP adresser kommer ni skicka ifrån? Behöver updatera spam filtret.

iXam 2007-11-26 17:36

Ett sätt att marknadsföra sig är ju att dela ut ett gäng gratisabbonemang till bloggar/siter som skulle kunna vara potensiella kunder. Ge bort tjänsten under ett år där dealen är att ni får ha en liten banner för tjänsten längst ner i varje mail. Om folk hoppas på och tjänsten verkligen är så bra så är ju chansen stor att dom vill fortsätta använda tjänsten och betala för sig efter ett år.
Det är iafl något jag eventuellt skulle kunna nappa på.

christian@eventkoll 2007-11-27 09:14

Citat:

Till att börja med kommer vi att köra från 213.180.95.238.

Citat:

Ett sätt att marknadsföra sig är ju att dela ut ett gäng gratisabbonemang till bloggar/siter som skulle kunna vara potensiella kunder. Ge bort tjänsten under ett år där dealen är att ni får ha en liten banner för tjänsten längst ner i varje mail. Om folk hoppas på och tjänsten verkligen är så bra så är ju chansen stor att dom vill fortsätta använda tjänsten och betala för sig efter ett år.
Det är iafl något jag eventuellt skulle kunna nappa på.

Det ligger precis i linje med mina tankar :) PM:a mig gärna om ni är intresserade av ett utbyte..

Magnus_A 2007-11-27 09:55

Citat:

Originally posted by christian@eventkoll@Nov 27 2007, 10:14
Citat:

Tack!! :lol:

jonny 2007-11-27 10:19

Jag vet inte om det är så smart att ge bort den gratis. Jag ser en ökad risk för att nyhetsbrevet blir spam.

christian@eventkoll 2007-11-27 10:28

Citat:

Jag vet inte om det är så smart att ge bort den gratis. Jag ser en ökad risk för att nyhetsbrevet blir spam.
Självklart är det så. Om vi ger bort några "gratis" blir det till ett par få utvalda som är seriösa och ger oss ett utbyte tillbaka.

Vi kommer att vara stenhårda när det gäller spam, alla utskick ska vara till personer som valt att prenumerera på nyhetsbrevet. Självklart är detta väldigt svårt att kontrollera men förhoppningsvis rapporterar mottagarna om de får oönskad e-post och spammare har oftast en ganska hög studsfrekvens.

scarto 2007-11-28 08:32

Har faktsikt kollat lite sporadiskt efter en tjänst som denna och det finns ju många som du skriver. Dock stiger genast månadsavgiften om man vill skicka ut till många e-postadresser. Så jag tycker det verkar smart att slå sig in på priset och röra om lite i grytan. Lycka till!

christian@eventkoll 2007-12-03 14:55

Ja, det är precis vår tanke - att röra om en hel del i grytan. Det är inte försvarbart att ta ett par 1000-lappar i månaden för en tjänst som inte har den kostnaden.

Vi börjar närma oss lansering nu :) Hittade ett par buggar i slutet av förra veckan som vi håller på och åtgärdar nu.. Lansering blir på måndag (10 dec) !

Dykarn 2007-12-03 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av elprisguiden
Citat:

Ursprungligen postat av christian@eventkoll
Citat:

Ok inte for att vara elak men nagra enkla fragor
du sager att ni har en IP
snabb koll pa SenderScore
https://www.senderscore.org/lookup.php?look...=213.180.95.238
sa sander ni inte tillrakligt for att fa en volume (helt ok for att ni inte har startat en)
men vad hander om kund a skickar spam da kommer ni inte att kunna leverera kund B's email?

jag ar helt klart for fler ESPer pa marknaden men om jag vore er sa skulle jag kolla lite mer

Lycka till

christian@eventkoll 2007-12-04 13:48

Att kund B inte ska kunna skicka e-post blir förhoppningsvis inget problem eftersom vi har en extra server (85.112.160.18) i backup.

Reager 2007-12-04 22:15

Kommer det finnas möjlighet för dem som skickar nyhetsbrev mer sporadiskt att "köpa" ett utskick för en fast summa istället? Känns tråkigt att betala per månad om man skickar var tredje t.ex.

christian@eventkoll 2007-12-05 08:28

Nej, det kommer det inte att göra. Priset är så pass lågt att det inte lönar sig att erbjuda en sådan möjlighet, det blir för små summor. Vårt minsta paket ligger på under 1000 kr för ett helt år vilket motsvarar ca 2 månader hos de flesta konkurrenterna.

christian@eventkoll 2007-12-18 09:04

Igår var det äntligen dags, efter många om och men. Nu ligger tjänsten online!

Jag tar mer än gärna emot kommentarer på om vi kan justera något till det bättre :)

AndreasBlomquist 2008-01-03 15:13

Christian, vi har nappat på Er tjänst och bytt från vår tidigare leverantör. Tänka sig vilken tur man hade att Er tjänst lanserades i samma veva som vårt avtal med tidigare leverantören gick ut.
Vi har fortfarande inte gjort något utskick men vad jag direkt kan säga att jag önskar är möjligheten att ha med en mottagares förnamn och gärna efternamn också.
Jag skulle också vilja se möjligheten att dela in mottagarna i grupper, tex. en grupp för vanliga mottagare och en grupp för utskick till journalister. Då kan man sedan tagga varje användare efter grupptillhörighet. Vi har ett hundratal journalister som bett att få vara med på vår mailinglista för att få nyheter och de ska ju inte få samma nyhetsbrev som vanliga mottagare.

Det ska bli kul att se om ni skickar ut USB-minnet som ni gjorde reklam för att man fick med om man blev medlem under en viss tidsperiod, även om denna tidsperioden innefattade er mellandagsrea också.

Reager 2008-01-03 19:59

Jag är ytterligare en som nappat. Tänkte först dra hem något nyhetsbrevprogram, men med tanke på hur billigt det var så är nog min tid värd så pass mycket att det skulle bli "dyrare" att sätta upp det själv.

Har även några frågor:
Hur länge kan ett mail få ligga i kö?
Måste min adress vara med i mailet, postadressen alltså. Då jag driver en enskild firma så ser jag ingen större nytta av att mina föräldrars adress syns i mailet då jag själv bor i Stockholm.

Hoppas bara att det fungerar bra och att det kommer fler funktioner.

christian@eventkoll 2008-01-07 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av AndreasBlomquist
Vi har fortfarande inte gjort något utskick men vad jag direkt kan säga att jag önskar är möjligheten att ha med en mottagares förnamn och gärna efternamn också.
Jag skulle också vilja se möjligheten att dela in mottagarna i grupper, tex. en grupp för vanliga mottagare och en grupp för utskick till journalister.

Hej!

Du bör ha fått svar på frågorna av min kollega men för er andra som är nyfikna svarar jag på dem här också. Dessa funktioner ligger i utvecklingsstadiet och kommer att bli verklighet i januari - februari 2008.

Citat:

Ursprungligen postat av Reager
Hur länge kan ett mail få ligga i kö?
Måste min adress vara med i mailet, postadressen alltså. Då jag driver en enskild firma så ser jag ingen större nytta av att mina föräldrars adress syns i mailet då jag själv bor i Stockholm.

Du ska också ha fått ett svar via supporten, men för er andra som kanske vill veta:
Ett mail skickas ut så snart som möjligt. Är det många som skickar samtidigt kan det ta en stund men inom ett par minuter bör det vara skickat :)

Tidigare hade vi en liten miss i att ett mejl som skickades till 0 prenumeranter hamnade i utkorgen och låg kvar där (eftersom det inte fanns några att skicka till). Detta är nu åtgärdat.

När det gäller adressen valde vi att ha med den i mejlet för att minska risken att bli spamklassad. Vi ser ditt dilemma med adressen och kommer att göra det möjligt att låta bli att ta med den.

Hoppas tjänsten var tillbelåten i övrigt. Vi tar mer än gärna emot feedback och justerar tjänsten för att bli den bästa på marknaden.

Idag har vi gjort ett rejält lyft på framsidan när det gäller layout. Ta gärna en titt och säg vad ni tycker :)

Reager 2008-01-07 17:56

Är ingen designguru men att få det bättre än det var innan var ju ingen större bedrift :)

Ser fram emot kommande funktioner.

Någon jag gärna skulle se är några webbtjänster, t.ex. en för att lägga till en epostadress till en lista så jag kan integrera det snyggt med min sida, likaså en för att uppdatera en epostadress utifall en användare byter adress. Samt en för att ta bort en adress om en användare väljer att ta bort sitt konto/prenumeration på min sida.

christian@eventkoll 2008-01-07 18:03

Citat:

Är ingen designguru men att få det bättre än det var innan var ju ingen större bedrift

Hehe, nej det var ingen vacker syn. Nu är den ett par ordentliga steg bättre tycker jag. IE6 har strulat lite som vanligt men det ska vara löst.

Citat:

Någon jag gärna skulle se är några webbtjänster, t.ex. en för att lägga till en epostadress till en lista så jag kan integrera det snyggt med min sida, likaså en för att uppdatera en epostadress utifall en användare byter adress. Samt en för att ta bort en adress om en användare väljer att ta bort sitt konto/prenumeration på min sida.

Det lägger jag till önskelistan :)

teamweb 2008-01-07 19:32

Vi har nyhetsbrev inbyggt i vårt cms med möjlighet till olika grupper, variabel för datum och namn, direktimport från orders (webbshop om så önskas), frysa medlem, HTML-editor m.m

Har inte tänkt på att enbart nyhetsbrevtjänsten skulle vara efterfrågad, man borde kanske ta fram en tjänst som denna ;)

Lycka till boys, bra idé!

christian@eventkoll 2008-04-03 11:47

Kan fylla på tråden med att det nu finns möjlighet att testa systemet gratis, upp till 100 utskick / månad...ingen tidsbegränsning på testandet.

boena 2008-04-03 12:01

Härligt att du bumpade upp denna tråden, hade råkat missa den tidigare.

En fråga: Erbjuder ni statistik i Ert nyhetsbrev? Typ enklare statistik som öppningsfrekvens och klick?

Har kollat på hemsidan men hittade inget om det?

/ .b

christian@eventkoll 2008-04-03 13:00

Ja, du har ganska bra statistik...du kan se
  • vilka som har öppnat nyhetsbrevet
  • vilka som har klickat på vilka länkar
  • vilka som har avslutat sin prenumeration via länken i nyhetsbrevet
  • vilka e-postadresser som har studsat (och åtgärda eventuella felaktigheter i adressen)

christian@eventkoll 2008-04-03 13:01

Ska ta en rejäl genomkörare med hemsidan och uppdatera så att det är tydligare med vad som ingår... bästa är som sagt att skapa ett gratiskonto och testa :)

allstars 2008-04-06 14:23

Väntar på APIn :)

jochen 2008-04-06 21:29

Ser bra ut! Detta får jag testa till vår nylansering. Signar upp mig på ett gratis test konto och tar det därifrån...

jochen 2008-04-06 21:37

Ang spridning/reklam, lägg till en text längst nere i alla gratis email som skickas med er tjänst. Typ "Provided by GetaNewsletter.com". Det sprider ert varumärke samt att det blir ett incitament för användare att köpa en betaltjänst där man "slipper" er reklam i nyhetsbreven man skickar ut...kanske någon som tipsat om det tidigare. Har inte lusläst tråden.

jochen 2008-04-06 21:50

Borde finnas en knapp som heter "Förhandsgranska" när man skapar utskick. Så att man slipper provskicka till sin egen adress varje gång man vill se hur det kommer att se ut live...

jochen 2008-04-06 21:57

Måste man verkligen skicka ut en förfrågan till alla medlemmar när man redan har fått godkännande för nyhetsbrev på sin egna site?

christian@eventkoll 2008-04-06 23:36

Citat:

Ang spridning/reklam, lägg till en text längst nere i alla gratis email som skickas med er tjänst. Typ "Provided by GetaNewsletter.com". Det sprider ert varumärke samt att det blir ett incitament för användare att köpa en betaltjänst där man "slipper" er reklam i nyhetsbreven man skickar ut...kanske någon som tipsat om det tidigare. Har inte lusläst tråden.
Det är på gång :) Har inte hunnit med att implementera det än..

Citat:

Borde finnas en knapp som heter "Förhandsgranska" när man skapar utskick. Så att man slipper provskicka till sin egen adress varje gång man vill se hur det kommer att se ut live...

Du har en länk som kallas "Förhandsgranska" i utskickslistan.. missade du den?

Citat:

Måste man verkligen skicka ut en förfrågan till alla medlemmar när man redan har fått godkännande för nyhetsbrev på sin egna site?
Nej, det behöver du inte...du väljer själv om du vill skicka ut en bekräftelse eller inte..

Tack för all feedback! :D

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson