WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vad kan man kräva för support av webbhotellen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25250)

Nicklas 2007-11-23 17:47

Anledningen att jag startade denna tråd är att jag vill ha debatt om webbhotellen och deras support.
Vad kan man som kund kräva?

Jag mailade Bineros support kl 6:28 igår och har fortfarande inte fått något svar av dem.
Skickade ett par påminnelser i går men fortfarande dött. (Jag har inte haft tiden att ringa dem.)
Kan det vara så att deras kundtjänst har semester?

Om man jämför så skickade jag ett mail till Proinet tidigare idag och jag hade ett svar inom 10 minuter.

micze 2007-11-23 17:49

jag har fått svar snabbt alla gånger jag har kontaktat dom.

MrNice 2007-11-23 18:05

Jag har också alltid fått snabb och trevlig support från Binero.

Johan H 2007-11-23 18:26

Citat:

Originally posted by Nicklas@Nov 23 2007, 18:47
Jag mailade Bineros support kl 6:28 igår och har fortfarande inte fått något svar av dem.
Skickade ett par påminnelser i går men fortfarande dött. (Jag har inte haft tiden att ringa dem.)
Kan det vara så att deras kundtjänst har semester?

Om man jämför så skickade jag ett mail till Proinet tidigare idag och jag hade ett svar inom 10 minuter.

Anledningen att jag startade denna tråd är att jag vill ha debatt om webbhotellen och deras support.
Vad kan man som kund kräva?

Jag köpte ett konto där för någon dag sen.
Hittills har det fungerat utmärkt.
Idag gjorde till och med IIS rekordsnabbt jobb via binero.
Jag faxade överlåtelse till binero, binero skicka till IIS
och IIS fixa klart från sin sida så allt som allt gick det under 1 timme
innan binero hörde av sig och informera mig detta.

Nöjd! Fast den där kontrollpanelen är lite buggig än :-)

JonathanS 2007-11-23 18:30

Nicklas, jag får be om ursäkt för dröjsmålet på vårt svar. Din fråga berörde våra Windows-tjänster, där vi för tillfället har begränsade supportresurser. Jag vidarebefordrade det till Anders som kommer besvara dig inom kort. Vi ska rekrytera nytt folk på Windows-sidan vilket kommer förbättra våra svarstider på dessa ärenden.

Nicklas 2007-11-23 18:30

Tackar för ditt svar JonathanS, låter rimligt det du säger.
Jag vet att detta forum är effektivt att få svar på support frågor, men debbaten jag vill ha är vad man kan kräva för support av tex Binero?

JonathanS 2007-11-23 18:35

Citat:

Originally posted by Nicklas@Nov 23 2007, 19:30
... debbaten jag vill ha är vad man kan kräva för support av tex Binero?
Då kanske ämnet för denna tråd borde avspegla detta? :)

Nicklas 2007-11-23 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av Nicklas
... debbaten jag vill ha är vad man kan kräva för support av tex Binero?

Då kanske ämnet för denna tråd borde avspegla detta?

Ämnet är redigerat,

Vad tycker ni att man ska kunna kräva av webbhotellen?

tartareandesire 2007-11-23 18:55

Man kan inte kräva mer än det som står skrivet i klartext i det avtal man tecknar med webbhotellet i fråga. Är man inte nöjd med detta så gör man nog bättre i att byta webbhotell än klaga i de flesta fall.

Nicklas 2007-11-23 19:05

Vad brukar de skriva i avtalen?
Att de har fri support!
Vist fri support, men vad kan man vänta sig att denna fria support ska ta i tid?

tartareandesire 2007-11-23 19:41

Citat:

Originally posted by Nicklas@Nov 23 2007, 20:05
Vad brukar de skriva i avtalen?
Att de har fri support
Vist fri support, men vad kan man vänta sig att denna fria support ska ta i tid?

Det går inte att ge något generellt svar. Det varierar oerhört beroende på konto och webbhotell....

htiawe 2007-11-23 19:59

Det beror lite på omständigheter.
I detta fall berodde det tydligen på temporärt dålig bemanning och i andra fall, som när Proinet blev hackade så var det stundtals mycket svårt eftersom allt jobb lades ned på att återställa maskinerna (helt riktigt) så jag tycker man måste väga det mot vad företaget har för rykte och eventuella omständigheter.

De flesta i grunden skulle jag tro satsar på att tillhandahålla support inom timmar samma dag.

tartareandesire 2007-11-23 20:16

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 23 2007, 20:59
Det beror lite på omständigheter.
I detta fall berodde det tydligen på temporärt dålig bemanning och i andra fall, som när Proinet blev hackade så var det stundtals mycket svårt eftersom allt jobb lades ned på att återställa maskinerna (helt riktigt) så jag tycker man måste väga det mot vad företaget har för rykte och eventuella omständigheter.
De flesta i grunden skulle jag tro satsar på att tillhandahålla support inom timmar samma dag.


Exakt, alla måste prioritera beroende på omständigheter och rent ekonomiska anledningar. De som betalar mer måste också överlag få mer supporttid men alla behöver heller inte lika mycket support beroende på kunskap, vad för sida man driver osv.

daniel_ 2007-11-23 21:00

En sak många webbhotell bör lägga ner mer tid på är att utveckla sina Kunskapsdatabaser. Så fort man får en fråga, som inte handlar om ett specifikt ärende bör man lägga till detta i kunskapsdatabasen. Forstår man inte hur mycket supporttid man hade sparat på att lägga ner lite tid på detta?

Sen finns det självklart frågor som man inte kan besvara i en sådan databas, men mycket, väldigt mycket kan man täcka med hjälp av en väl utvecklad kunskapsdatabas.

htiawe 2007-11-23 21:01

Vad som skulle vara intressant är om ett företag tog fram riktigt enkla och lättanvändna manualer för de största standardfrågorna, som webbhotell sen kunde köpa in. Det borde ju sänka belastningen på supportavdelningarna ganska rejält?

daniel skrev ungefär vad jag tänkte.

Gustav 2007-11-23 23:19

Om svarstiden står reglerad i avtalet (vilket den säkert inte gör), så blir det ju ganska tydligt vad man kan kräva. Om svarstiden för supporten inte står angiven så skulle jag säga att svar inom 24 timmar är en rimlig riktlinje. Sen beror det väl lite på hur webbhotellet ligger i pris. Betalar jag ett lågt pris så kan jag acceptera sämre villkor för supporten.

Det var min åsikt. Jag kan tänka mig att de flesta här på WN inte vill vänta i 24 timmar på svar. Själv lägger jag aldrig några viktiga webbsidor på webbhotell och därför har jag i regel ett ganska stort tålamod. Men under den tiden då JX körde webbhotell så tappade till och med jag tålamodet. Då kunde jag få vänta i två månader på svar, om jag ens fick något. Två månader är definitivt för länge.

ganjaman.se 2007-12-01 20:38

Jag instämmer med Gustavs inlägg och jag vill absolut ha svar inom 24 timmar.

kamomill 2007-12-02 10:51

Hej!

Ett par vardagar borde de väl få på sig att svara på supportärenden. Men vad gäller drift av servrarna så bör de ha koll flera gånger om dygnet att de är på. Nu t ex , sö 2/12 10:45, nås inte icweb:s pop-server. Jag har inte kunnat hämta mejl vare sig igår eller hittills idag.

Hälsn.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson