WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Seat24 trackar inte lågprisflyg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25089)

robertsson 2007-11-16 13:55

Jag vill utfärda en stor varning för Seat24's affiliateprogram på TD (gäller säkert på andra nätverk oxå).

Seat24 lovar 150-210 kr ersättning för "Flightbookings". Det finns inga förbehåll, inga anmärkningar, inga stjärnor. Men verkligheten är en annan. Seat24 betalar ENDAST ersättning för bokningar med fullservice-bolag, ej lågprisflyg. Trots att Seat24 säljer lågprisflygbiljetter på sin hemsida och har marginal på dessa.

Så skickar du besökare till Seat24 och besökarna söker flyg på Seat24 till t.ex. London, Paris, Frankfurt, Warszawa, Budapest så är chansen stor att de billigaste biljetterna är ett lågprisflygbolag. Bokar sedan besökaren som kom från dig en biljett med lågprisflyg hos Seat24 får du inte ett öre. Seat24 har dock lagt på en fin marginal mot lågprisflygets biljett och stoppar pengarna i sin ficka.

Så här skriver Seat24 själva i sin programinformation:
LÅGPRISFLYG - Nu kan man boka även dessa flygbolag hos oss!!

De låga priserna, vår enkla söktjänst, och tidsvinsten (med ett komplett utbud) kommer att öka converteringsgraden, tror vi. Besökarna kommer inte behöva surfa runt och kolla flera olika webbplatser.

Detta ger dig bättre möjligheter att tjäna ännu mer pengar genom att arbeta med oss.

Danielos 2007-11-16 14:21

Ja, detta är en av anledningarna till att jag håller mig till Google Adsense.

b_andersson 2007-11-16 14:45

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 16 2007, 13:55

LÅGPRISFLYG - Nu kan man boka även dessa flygbolag hos oss
De låga priserna, vår enkla söktjänst, och tidsvinsten (med ett komplett utbud) kommer att öka converteringsgraden, tror vi. Besökarna kommer inte behöva surfa runt och kolla flera olika webbplatser.
Detta ger dig bättre möjligheter att tjäna ännu mer pengar genom att arbeta med oss.

Bedrägeri?

//Björn

zanox service 2007-11-16 15:06

Vi på zanox har inte upplevt detta i varken Sverige eller Tyskland där vi kör Seat24. Andelen avslagna sales är väldigt, väldigt liten.

Hör gärna av er till oss om ni har några frågor om detta eller något annat av våra program.

Vänliga hälsningar,
Per

zanoxSE
www.zanox.se

Mail: [email protected]
24h affiliate support: 08-232724
Aktuella program: Tre, Ellos, NetOnNet, La Redoute, Yves Rocher, BytHjul mfl.
Senaste internationella program: http://www.zanox.com/program_news/

robertsson 2007-11-16 15:17

Det handlar inte om andel avslagna sales, det handlar om att Seat24 påstår att dom ger ersättning för lågprisflyg sales (t.ex. Ryanair, Wizzair, Norwegian) men ger ingen ersättning för detta.

TradeDoubler 2007-11-16 15:21

Vi är medvetna om detta och har tagit kontakt med Seat24 för en snabb lösning. Det är även i vårt intresse att vi löser detta så fort som möjligt, då en utebliven ersättning för er även innebär en utebliven ersättning för TradeDoubler.

Vi driver nu frågan mot kunden och återkommer så snabbt vi kan med mer information.

Hälsningar
TradeDoubler

robertsson 2007-11-17 22:03

Citat:

Vi driver nu frågan mot kunden
Nu har jag fått svar från TD

"Jag föreslår att du ringer Seat24

Ulrik Zielfelt
Head of Consultancy
TRADEDOUBLER"

TD Support när den är som bäst! :D

ztream 2007-11-17 23:29

Haha, ja det låter verkligen som svaret man vill få...

htiawe 2007-11-18 00:28

Ska robertsson sen ringa TD och berätta hur mycket de ska få i ersättning?
Ersättningen kanske kan gå genom honom så slipper TD prata med Seat24 i huvudtaget..

marléne Wallberg 2007-11-18 00:42

Hej

Vi, Seat24, försöker DEFINITIVT INTE lura affiliate. Varför skulle vi göra det? Det skulle ju vara vansinne att lura samarbetspartner! Vi är ett seriöst bolag och har väldigt hög etik och moral. Att försöka lura någon skulle förstöra fruktansvärt mycket mer än vi skulle tjäna!!

Vår lågprisflygtjänst har varit avstängd i nästan 6 månader pga tekniska problem hos vår leverantör av tekniken. För ca 1 månad kopplade vi på den igen. Om det mot förmodan skulle vara något teknisk problem med denna så ska vi definitivt fixa det. Jag fick ett samtal av Tradedoubler i fredags eftermiddag då de berättade om Mikael Robertssons frågeställning. Eftersom det är helg så har det varit svårt att analysera detta, våra tekniker jobbar inte på helgerna.

Dock så förstår jag inte varför du, Mikael, inte kontaktar mig direkt när du misstänker något sådant här. Då hade vi säkert svaret redan nu...dvs om vår lågprisflygtjänst fungerar eller inte! Jag har kontaktat dig tidigare för att vi ska ha ett bra samarbete, så mina kontaktuppgifter har du;-) Nu fick jag inget veta förrän i fredags eftermiddag då jag precis skulle sätta mig på flyget från HEL till STO (och det var Tradedoubler, Ulrik som ringde mig...eller rättare sagt, han lämnade ett meddelande och jag ringde upp). Svårt att hinna få fram ett svar på fredag eftermiddag ang detta, men jag kan lova att bollen redan är i rullning hos oss.

Bör också påpeka, eftersom Mikael skriver att många bokningar förmodligen är lågprisflyg, att lågprisflygen står för knappt 10 % av vår försäljning!! Det är FAKTA! Kunderna upplever inte att lågprisflygbolagen har så konkurrenskraftiga priser när man väl ser RYAN AIR i samma sökresultat som t ex British Airways eller SAS och det skiljer kanske bara 500 kr...Man vet då att man måste ta sig till Skavsta eller liknande...och sedan landar man på en sämre belägen flygplats + alla övriga tillägg som RYAN AIR tar t ex kostnad för bagage osv.

Svaret på detta hoppas jag vi får under början av nästa vecka.

Mvh
Marléne Wallberg
Marknadsdirektör, Seat24

clonix 2007-11-18 01:23

Haha!

Snacka om undvikande svar från Marléne... (Medvetet eller omedvetet)

Det handlar knappast om ifall någon tjänst fungerar eller inte?!?

htiawe 2007-11-18 01:42

robertsson gjorde det bästa han kunde ha gjort, han postade ett inlägg här så att fler inblandade kan få upp ögonen. Annars hade säkert fler missat det och hade isåfall inte kunnat kräva ersättning. Så hans val av sätt att förmedla informationen gagnar både användarna och Seat24, eftersom ni är så seriösa.

robertsson 2007-11-18 08:17

Jag köper faktist Marléne's svar. Fel kan hända.

MEN

Tradedoubler står som mellanhand. Tradedouber som garanti för transaktionen ska gå rätt till. Tradedoubler tar 30% av transaktionsvärdet för detta enorma jobb dom lägger ner. Då är väl det minsta man kan kräva att TD ska försöka håll nån koll på detta.

Jag var i kontakt med TD innan fredag kväll om detta. Men fick som vanligt ett undvikande svar. Trött som jag var på dessa ständigt återkommande unvikande svar från TD postade jag ett inlägg på WN.

Då ringer Ulrik på TD "Head of Consultancy" och påpekar att mitt postande på WN är onödigt!!!

Jag påpekar att TD ger ingen support så detta är enda sättet att få liv på TD. Han ber om ursäkt, ger mig sitt mobilnummer och säger att nästa gång det är nått problem så ska jag ringa honom direkt så ser han till att problemet blir löst!

24 timmar senare mailar han mig "Ring Seat24".

Frågor som uppstår är
* Varför tog inte TD upp problemet vid första kontakten utan efter att jag postat på WN, Marléne skriver själv att hon blev kontaktad på fredag kväll?
* Varför ger TD ingen support? Varför tar man 30% extra om man varken kan garantera att transaktionen går rätt till eller att affiliates får support?
* Varför lovar "Head of Consultancy" personligen se till att problem blir lösta och därefter mailar mig "Ring Seta24"? Visst kan jag ringa runt och lösa detta problem åt Seat24/TD, men kommer TD ge mig 30% extra ersättning eftersom jag löst problemt åt dom?
* Förutom dessa 30% så säljer TD på annonsörerna konsulttimmar á 1000 kr för nått helt edefinerat jobb. Om annonsören inte köper dessa timmar får annonsören ännu mindre hjälp/support från TD. Kan inte annonsörerna och affiliates kräva att få hjälp/support från TD även om annonsören tackat nej till att köpa dessa värdelösa konsulttimmar? Borde inte TD's 30% täcka dessa kostnader?
* När kommer TD ha en fungerande support, som förutom svaret "Vi tittar på det och återkommer", verkligen tar tag i och löser problem?
* Beror TD's obefintiliga intresse i att lösa detta problem på att Marléne inte köpt några konsulttimmar av TD denna månad?

(Den sista punkten var egentligen ingen en fråga utan ett konstaterande)

Nicklas 2007-11-18 09:36

Nu är inte jag någon stor affiliate till Seat24 men upplever att TD gärna springer annonsörernas ärenden även om de är medvetna om att det finns problem och skiter i sina affiliates. Jag tycker att TD:s ansvar är att kolla att allt går rätt till och föra sina affiliates talan på ett bra sätt.

marléne Wallberg 2007-11-18 11:03

Jag svarar inte undvikande. Eftersom jag inte har något svar att ge än kan jag inte annat än svara så som jag gjorde.

Våra tekniker måste undersöka detta klart och se om det är något fel. Skulle det vara något fel i vår ända så ska vi självklart rätta till detta. Vi har definitivt inget att vinna på att inte betala våra affiliates. De är viktiga och värdefulla partners till oss.

Självklart tycker jag det är bra att Mikael Robertsson uppmärksammat att han har frågetecken runt vår lågprisfunktion. Jag hade bara önskat att han hade kontaktat mig direkt så kanske vi hade haft en lösning på detta redan nu. Men jag förstår Mikael också och Mikael har rätt, vi har inte betalat konsulttimmar.

När jag pratade med Ulrik så bad jag honom hälsa till Mikael att ta kontakt med mig på måndag. Eftersom jag precis skulle sätta mig på ett flyg så var det svårt för mig att hinna ringa.

Jag återkommer i detta ärende till dig, Mikael.

Mvh
Marléne Wallberg
Seat24

htiawe 2007-11-18 13:37

Jag tycker det är lite illa agerat av TD, att poängtera för robertsson att hans meddelande var onödigt. Det är så klassiskt för vissa företag som inte riktigt har koll på sin organisation.

Undrar hur många som missat ersättning för Seat24 men som inte upptäckt det?

THL 2007-11-19 10:08

Inte Robertsson jobb att sparka på Seat24, utan TD's!

Sen handlar det väl inte om någon tjänst som ligger nere utan att de inte betalar vad de skrivit i programbeskrivningen.
De borde skrivt "OBS! Ersättning utgår EJ för bokningar av lågprisflyg".

Rätta mig om jag har fel men så läste jag Robertsson's första inlägg.

/Thomas THL

Jonas 2007-11-19 11:31

THL: Läs hela tråden innan du skriver. Seat24 har haft tekniska problem.

Xamda 2007-11-19 11:41

Fast jag tolkar Robertssons inlägg som THL gör. Svaret från Seat24 antyder ju att det kan vara ett tekniskt problem som är anledningen till situationen, men det framgår ju inte helt tydligt...

Det verkar mer som man efter omstarten med lågprisflyg har låtit bli, medvetet eller omedvetet, att betala provision för dessa resor.

Det är min tolkning efter att, åter igen, läst hela tråden.

jonny 2007-11-19 13:02

Nu har ju ingen insikt i de specifika system som diskuteras, men väl av liknande system och det är fullt möjligt att det hela beror på en miss där rapporteringen av lågprisbokningar inte rapporteras till TD.

jonny 2007-11-19 13:56

(Rubriken ändrad efter önskemål från trådskparen)

robertsson 2007-11-19 18:14

Seat24 ska justera sina system så förhoppningsvis imorgon eftermiddag börjar lågprisflyg att trackas.

b_andersson 2007-11-19 18:52

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 19 2007, 18:14
Seat24 ska justera sina system så förhoppningsvis imorgon eftermiddag börjar lågprisflyg att trackas.

Bra jobbat Robertsson! Det som är lite skrämmande är hur länge detta skulle ha fått fortgå om det inte uppmärksammades?

//Björn

Hej123 2007-11-19 19:08

Ytterst skrämmande att ingen har märkt de. Inte ens TD. En kompensation till de drabbade skulle vara på sin plats.

robertsson 2007-11-19 19:22

Seat24 har sålt lågprisflyg sedan de sista dagarna i september har jag för mig. Visst tog det ett tag att hitta felet, men bättre nu än om 6 mån. TD/Seat24 kommer gå ut med ett mail till affiliates vad som hänt och eventuell kompensation.

Jonas 2007-11-19 19:29

Citat:

Originally posted by robertsson@Nov 19 2007, 20:22
Seat24 har sålt lågprisflyg sedan de sista dagarna i september har jag för mig. Visst tog det ett tag att hitta felet, men bättre nu än om 6 mån. TD/Seat24 kommer gå ut med ett mail till affiliates vad som hänt och eventuell kompensation.

Verkar varit mycket trackingproblem på sistone...
Tele2, Apple mfl har haft problem senaste veckorna.

THL 2007-11-20 08:00

Citat:

Originally posted by Jonas@Nov 19 2007, 12:31
THL: Läs hela tråden innan du skriver. Seat24 har haft tekniska problem.

Läste hela tråden innan jag postade och missförstod det hela.
Det blev annorlunda efter namnbytet på tråden!

/Thomas THL


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson