![]() |
Kommer inte åt någon hemsida som jag har hos loopia varken som webbhotell eller enbart DNS, kommer heller inte in på loopia.se. Någon annan som har samma problem?
|
Japp.. inget fungerar.. kolla drift.loopia.se
|
Det verkar vara ett stort DNS problem på Internet just nu.
|
Citat:
|
Loopia är uppe.. Testa pinga IP adressen... däremot verkar DNS servrarna ha stora problem just nu för jag kommer in åt nån av mina servrar med DNS uppslagning just nu. IP däremot fungerar bra.
|
Det är tydligen strömavbrott i Västerås Teknikby.
|
Arrgh! :(
|
Någon som vet hur länge det varit nere? Själv upptäkte jag det 10:08
|
Redundans - vad är det?
|
6 bifogad(e) fil(er)
Ser inte så bra ut.
|
Enligt vlt .se så ska strömavbrottet vara åtgärdat vid 12
|
12?!?!?!?!?!?!
|
Citat:
|
På grund av ett kortare strömavbrott (ca 10 min) som drabbat hela centrala Västerås så har vi för tillfället driftstörningar på majoriteten av våra tjänster. Strömmen är nu igång igen och vi arbetar på att få upp alla våra tjänster igen.
|
Varför skickar Pingdom 5st SMS om att samma server är nere och sedan 5st SMS om att samma server är uppe?
|
Citat:
Du kan e-posta ([email protected]) eller ringa oss (021-4800920) så kan vi titta närmare på vad vi skickat och hur du konfigurerat dina inställningar. Du har även möjlighet att titta på Notification History” där du ser alla larm som skickats och varför. Då jag inte vet vilket konto du refererar till så får jag svårt att kommentera frågan här. Dessutom så kommer vi aldrig utan att en kund verifierat sig med användarnamn och lösenord ge ut uppgifter. Pingdom.com |
Citat:
|
Det spelar väl ingen roll vad jag har för konto, frågan är varför man skickar först 5 SMS i rad "servern är nere" och sedan 5 gånger "servern är uppe"... Hur har man tänkt då?
|
Jag kan tycka att alernativa strömkällor ska vara ett krav hos webbhotell. Exempel på alternativa strömkällor menar jag förslagsvis generatorer. Vad hade hänt om strömmen hade legat nere i 24 timmar? Det hade varit kaos.
|
det verkar som om ns2, ns3 och ns4 samt mysql inte fungerar.
ns1.loopia.se svarar när man kör en nslookup på www.loopia.se |
Fyfan. Nu pojkarna på loopia det stressigt.
Antagligen har de redundant av allt, men det är inte säkert att den redundanta utrustningen fungerar så bra i praktiken. |
Mysql funkar, min ena sida med webbhotell/mysql på loopia fungerar nu sedan 10 minuter.
|
Nu är jag kinkig, MEN är inte anledningen till multipla DNS'er just för att få redundans.
Då är det välla inte specielt smart att sätta dessa bredvid varandra? Har de samma med MX'ar tro? För mina egna grejer så har jag 2*NS&MX.. i Sverige & UK, då borde välla Loopia ha råd att ställa sekundär NS/MX någon annan stans ?! |
Hjälper inte med lastbil dieselolja om det inte går att ta ner och återstarta på ett säkert sätt.
|
Det kanske kommer en förklaring här. eller på Loopias driftsidor, som belyser ärendet. Ett strömavbrott borde ju inte sänka ett modernt och så pass stort webbhotell, särskilt inte ett så pass kort avbrott...
Det finns säkert något extraordinärt som inte framkommit ännu... |
De svarar inte ens när man ringer de, bra jobbat Loopia, en av mina viktigaste sidor är nere medans andra fungerar. Snart är det dags att börja fakturera för sånt där när man går miste om inkomsterna.
|
Citat:
|
Det verkar som om folk har ganska kort minne.
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...3&t=12282&&s=wn Loopia har inte redundant internet. Loopia har inte backup på elen. Ändå fortsätter folk lägga sina kritiska sajter på denna lekstuga och skriker lika högt varje år "nu ska jag fakturera loopia" |
Det är problem med telefonväxeln och inget av numren på ekonomi och support fungerar.
Våra tekniker jobbar med att återställa LoopiaDNS (ns3 och ns4) och när det hela är över kommer vi att ta reda på varför och hur vi kan undvika det framöver. |
20 minuter är smärtgränsen
http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.131306 |
Borde det inte införas att man fakturerar webhotell för avbrott då man förlorar sina intäkter? Det skulle nog göra att företagen som driver hotell tänker flera gånger om innan de väljer lokaler eller tekniken. Dessa företag kan säkert försäkra sig mot sådana händelser och vi som driver inkomstgivande sajter slipper förlora pengar på at deras servrar är nere.
|
Davve: Är man på den nivån med så höga krav på ett webhotell är det väl bättre att köra egna servrar?
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Är väl inte riktigt samma sak! Elbolagen återbetelar om de inte kan leverera el och det finns fler exempel, varför ska man gå miste om sina inkomster fär att leverantören inte kan hålla servrar vid liv? |
Hade problem med en av adresserna in till Loopia redan vid 02 imorse, en annan mellan 10-11.
Men sånt är livet som Loopia-kund :) |
Jag tycker att Daniel Norman utalande till IDG var bra.
Citat:
|
Citat:
Men det är klart, är man så jävla blåst i huvudet att man bygger en serverhall i K märkta lokaler ute på någon åker i första bästa bondhålla ( Läs Västerås ) , så är det väl självförvållat en del. |
Citat:
Men sedan kan man kräva datorhallen inte skall vara byggd i någon K märkt herrgård ute på någon Leråker lågt ute på bondwischan, utan kan inrymnmas i ett skyddsobjekt i Stockholms innestad, där det finns fungerade infrastrukturer i form av disel, vakter och annat resuser som kan användas vid behov. |
Citat:
Wallmart i Tampas hade öppet kl 01.00 på natten det kallar jag service, man kunde köpa både hagelbössa och mat, utan problem, här har något vi jävla skräp som hetter arbetesmiljöverket som förbjuder företag ett ge god service till sina kunder. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson