![]() |
Jag har funderat lite på att starta ett webhotel, tänkt att erbjuda shared hosting och VPS:er.
Några tips och råd? |
Tips nummer ett, testa sök då din exakta rubrik inte direkt är den mest ovanliga på forumet.
|
1. Köp en dator på elgiganten
2. Skaffa ADSL 3. Ställ din burk i garderoben och installera något som låter fränt, ex, FreeBSD 4. Köp sedan en licens av DA eller liknande. 5. Bjud sedan in dina kunder 6. När du är miljonär kan du kanske bygga ut och köpa en till. 7. Ge mig 20% |
Citat:
Men om du skall starta webhotell, börja med att 1) Skaffa ett AK på 100.000 i pengar 2) Skaffa ett nätverk att kompenta personer inte bara tekniker utan ekonomer, marknadsförare osv. 3) Sätt ingång. |
Vad ska han med ett aktiekapital till? Han behöver ju inte ha ett aktiebolag bara för att han ska driva ett webbhotell.
|
Citat:
Ekonom, jurist samt kunnig personal att bevaka serverburkarna behövs iallafall. Varför inte hyra serverutrymmen någonstans där underhåll mm. ingår. Börja där och arbeta upp en kundkrets. När och om pengarna trillar in kan man bygga vidare på det. Har en svag känsla att det ligger mer bakom att driva ett webbhotell än en liten burk som står och brummar i garderoben. :-) Vad har du för tillgångar att börja med föresten herrfreebie. Ska du arbeta mot privatpersoner / företag mm. Dina egna kunskaper.... Bara lite funeringar som kommer såhär på rak arm.... |
Citat:
"Nej! Marknaden behöver inte fler webbhotell..Utan fler bra webbhotell...." :) |
Börja med att fråga dig själv:
1. Varför vill jag starta webbhotell? 2. Vad har jag för kompetens? Klarar jag av detta? 3. Vad har jag för kapital att tillgå? 4. Hur skall mitt webbhotell profilera sig? 5. Orkar jag driva ett eget företag från början till framgång? När du sitter med dessa svar kan du gärna få en flock tips... |
Citat:
|
Många startar nog "webbhotell" av en kombination av snålhet och välvilja. De har fixat till en sida åt någon kund och tänker: "Den där sidan kan ju lika gärna jag hosta" och så rullar det på. Är väl inget fel i det, eftersom det finns en inarbetad kundrelation så fungerar det. Alternativet är att man måste vara mellanhand åt ett annat hotell eftersom kunden tvärvägrar att snacka med mer än en leverantör (dig). Och sitter man i det predikamentet så förstår jag frågan helt och fullt.
Med detta sagt så håller jag med om att det inte är fler utan bättre hotell som det är brist på. Starta gärna ett bättre. |
Nu har jag startat ett gratis webhotell, kom gärna och kolla in och kom gärna med synpunkter/förslag/frågor.
Adressen dit är www.gratishotell.com |
Gärna PHP5..
|
Ser bra ut vid en snabb överblick förutom att du måste korrekturläsa det mesta, mycket är felstavat eller särskrivet.
Kontroll Panel vilkor osv |
"Kontroll Panel" -> "Kontrollpanel".
Får meddelandet "Ett fel har uppstått" när jag trycker på "Kontroll panel" och "Support". På sidan Uppgradera så blandas svenska och engelska.... Sidan känns inte genomarbetad. |
Citat:
Att det står blandat svenska och engelska på Uppgradera kan jag inte göra så mycket åt, eftersom jag delvis använder en reklambanner som är på engelska där. |
Jag tar till mig era synpunkter och tips för att försöka förbättra sidan
|
Något som ger mig ett oseriöst intryck av siten, Känns som man blir på hoppad.
|
Hjälp! Vilken skrikig sida! Var lite grötig tycker jag.
|
Citat:
|
Jag tror marknaden för vanliga webbhotell är rätt rutten.
Dels är marknaden överetablerad och du får slåss mot stora aktörer som bara tar några kronor per månad. (Och, nej, vanliga kunder förstår inte den tekniska skillnaden mellan B-One, Surftown och dig. Bara att du är dyrare.) Dessutom förstår kunderna inte skillnad på hosting, drift och support, vilket är ett elände och fördärvar din vinst. Kan inte din kund skicka email, är det ju självklart att det beror på dig som hostar emailservern. Och inget annat. Inte på grund av sina felaktiga outlookinställningar. Inte på sina tre obetalda och utgångna brandväggar och antivirusskydd i sin ouppdaterade PC. Inte heller beroende på de saknade drivrutinerna till tredjepartstillverkarens trådlösa nätverkskort. Inte på grund av den halvtaffliga bredbandsroutern som en kusin konfigurerade julen fyra år sedan. Och absolut inte på bredbandsleverantören som spärrat port 25 och port 587. |
Hur kan ett gratis webhotell vara dyrare än B-One och Surftown ?
|
Ditt webhotell är väl gratis till en del, sen börjar det kosta om man vill ha fler funktioner/utrymme etc ? eller om man klickar på googleadsen på första sidan ;)
Uppgraderingen var också rätt lustig, ska jag tro att jag får mer trafik på de två billigare än de dyrare ? 1-2 tb trafik är ju rätt bra... Som andra påpekat blanda Svenska och Engelska är väl inte det mest lyckade om du har Sverige som målgrupp.. Speciellt att ha din TOS på Engelska känns riktigt fel. Nåväl, tror det blir bättre om du spenderar en timma till att kolla igenom sidan som helhet, du har säkert någon i närheten som kan fokusera och ge dig feedback IRL |
Jag lyckas inte få till registreringen oavsett vad jag gör, från början trodde jag att det berodde på att jag inte fyllde i alla delar av formuläret (jag antog att de i fetstil var obligatoriska) men även om jag fyllde i allt så fungerade det inte. Kanske måste man ha en speciell syntax på t.ex postnummer?
Jag antar att du har tagit ett färdigt php-paket och lagt upp det men du bör ändå provköra allting in i minsta detalj och ta bort onödiga saker som Provins i registreringsskärmen, det närmaste man kan komma i Sverige är väl län men vad ska du med det till? |
Citat:
Det som är gratis är 2GB utrymme med 10GB trafik och det kan väl ändå inte vara så dåligt? Sedan förstår jag inte denna nitiska känslighet med enstaka engelska ord här och där, har faktiskt lagt ned timtal på design och konstruktion |
Citat:
Det jag fyllde i på Registrering - Steg 2 var lösenord, förnamn, efternamn, stad och land och kön Sedn var det bara att klicka på skicka och fick då meddelade om att kontot skapats. |
Är detta en åf-tjänst från Hostgator, därav av engelskan högt och lågt...?
|
Citat:
|
Xamda kanske avser att det blandas in engelska bland svenska texter?
Personligan tycker jag att det var bland den sämsta översättningen jag har sett. Förutom alla särskrivningar så är det alldeles för mycket versaler och språkbruket är - ja f-n vet vad man ska kalla det. EDIT: Jag glömde också felstavningarna. På båda språken. |
Citat:
Jag trodde folk skulle bli jätteglada över att erbjudas 2GB utrymme utan motprestation. |
Glömde en sak! Glöm allt var semester hetter om du skall driva webbhotell. Glömmer aldrig när vår webbutik hos ett webhotell som hette gräsberg. ( Det här var 1998 ) Han låg ute i någon bondhålla i Sverige.. Självklart tyckte webbhotell innehavare grasberg att det vara bara och åka på semester till värmland och göra sej oanträffbar..
Så gick serven ner! Tog väl 1 dag innan maskinen kom upp ingen, idag är det nolltolernas emot sådan här. Jag byter webhotell direkt, om inte grejerna är online 24/7h. Jag kan bara som parantes tala om att min chef (Han är 40 talist ) började svamla att om hyra webbhotell hos kungliga telegrafverket bara för binero vad nere i några timmar i början Nov, då får man lugnt och fint förklara för sin chef, att Telia/Tele2 dom är fel aktörer för det här med webbhotell. Alla kan drabbas av överbelastning attacker, även om webbhotellet heter telia. |
klein: Som sagt, det här är ingen tjänst för någon på WN utan för de som inte har stor vana av sånt här utan bara vill ha en hemsida. Om den privata föreningshemsidan är nere i någon dag spelar mindre roll, kanske inte för din 40-talistchef me antagligen för majoriteten av de andra.
herr freebie: Kritiken brukar vara ganska sylvass på WN men ta det som något positivt, det hjälper dig nog att fokusera på vad som är viktigt och på ett effektivt sätt. Stavning och att meningsbyggnaderna är i ett toppskick är livsviktigt, annars anser man inte att projektet är seriöst och det ger en lätt b-aktig känsla. Så även om du spenderat hela natten till att koda så kommer inte eventuella medlemmar att tänka så. Det bästa du kan göra är att se över var det blandas mellan olika språk eller är tokigt stavat och rätta till det. :) |
Citat:
Sen är det sant att kritiken kan vara hård men är det bättre att man klappar dig på axeln och säger "Fint" fast man inte menar det? Det skulle göra mer skada anser jag. |
Citat:
|
Citat:
Jag vill inte vara taskig mot folk som försöker och tar lite initiativ. Men du måste nog läsa igenom ALL text på din site igen. Hittar du inga "uppenbara" stavfel bör du nog anlita någon annan som är bra på svenska. Några ledtrådar:Användernamnet,vilkor,angera,stola,vara, harcookies,upttid När jag klickar på uppgradera möts jag av en text som inte är direkt säljande. Ta dig en rejäl funderare på denna sidas textinnehåll. |
Citat:
|
Vill inte vara taskig, men det är inte vårt jobb att kontrollera dina stavfel och ge dig exempel på dessa. I övrigt så tycker jag det är bra med eget initiativ och att du försöker skapa något.
Angående hemsidan: Personligen skulle jag lämnat din sida illa kvickt om jag såg google annonser. Det hör liksom inte hemma på en sådan sida... men det är bara vad jag tycker. I övrigt så är sidan ganska skrikig... sen är jag inte så glad i rosa.. inte på det sätt du använder det i alla fall. Annars så ser det bra ut. |
Jag ser inget fel i att ha annonser om det är ett gratisprojekt. Tappa inte fokus på vad det är för målgrupp han vänder sig till.
Det är relativt svårt att hitta gratistjänster idag som inte slänger in sina egna banners eller annonser på medlemmarnas sidor så jag ser inget större fel med det. |
Jag ska inom de närmaste dagarna göra en översyn av sajten för att rätta till fel och brister.
Google-annonserna jag har på framsidan har jag för att försöka få igen mina kostnader, jag kan inte komma på något annat gratis webhotell som inte finasieras av annonser i någon form. Webbhotellet är som tidigare helt gratis att använda, finns det några frågor så svarar jag väldigt gärna på dem. |
Min erfarenhet av gratis webhotell är att det inte håller i längden, Körde ett förut
och det gick väll sisådär men när en disk pajade eller det vart dax att uppgradera såg man snabbt att pengarna behövde komma in någonstans, Ju längre man kommer och ju fler kunder man drar på sig desto bättre maskiner behöver man, och då håller inte gratis alternativet tyvärr.. Men så länge det funkar så kommer du säkert ha nöjda kunder, Och skulle du i framtiden bestämma dig för att börja ta betalt så hänger nog dom flesta kunder med om dom är nöjda. Hoppas det går bra iaf, även om jag är tveksam till att det håller i längden.. |
För att komma runt det basala med stavningen så klistrar du in dina texter i valfritt ordbehandlingsprogram och kör rättstavning.
Språket är viktigare än något annat. Är du oseriös där kommer du tappa kunder. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson