![]() |
Någon som behöver tanka bilen i Malmö, mobilia :)
http://www.frisorguiden.se/image/billig-bensin.jpg |
Nästan värt åka ner från Stockholm för att tanka :)
|
I södertälje finns en mack där skylten visade ett literpris på 99,99 kr. Som jämförelse :)
|
På JET här i hedemora har Diesel varit gratis en längre tid.
|
Har du rätt att häva köpet om priset inte stämmer som står på skylten efter du har tankat tro?
|
Fixat framåt på eftermiddagen ivf =)
|
Lätt tanka imorgon :D:D Fan de va 12:02 på Jet ... ;/
|
Ring polisen! Falsk marknadsföring.. :(
|
Citat:
Jag var i Buenos Aires förra veckan. Priset på 95 oktan där var cirka 2 kr per liter. |
Citat:
I Iran är liter priset 0,9 kr/liter |
Det visar bara hur sjukt sönderskattade vi blir i detta land (tja, hela Europa iofs)... Fast ur miljösynpunkt så... Suck.
|
Citat:
|
Citat:
|
Om man i stället gjorde inköp av hybridbilar momsfria så skulle vi se en helt annan vilja till mijöfordon tror jag...
|
Citat:
|
Citat:
|
det borde finnas en begränsning för vad varje människa får förorena, oavsett hur rik man är...
(läs araben som ska ha ett eget Airbus 380) |
Citat:
|
Citat:
Lika med utsläppsrätter, exempelvis för flyg. Biljettpriset ökar lite, so what? Den enda vinnaren är staten. Dessutom är det ju fullständigt meningslöst att införa ekonomiska styrmedel om inte övriga världen gör detsamma, och om det inte finns vettiga alternativ till det man försöker avstyra. |
Citat:
Nu visar det sig att bensin har inte priselasticitet = 0, enligt första bästa träff på google som jag inte kollat desto närmare uppskattats priselasticiteten på bensin till mellan 0,12 och 0,21 på kort sikt och mellan 0,33 till 0,71 på lång sikt. Det innebär att om priset ökar med 10% så minskar förbrukning på kort sikt med 0.12*10% = 1.2% till 2.1%. På lite längre sikt, några år, minskar förbrukningen med 3.3% till 7.1% per 10% som bensinpriset ökar. Hoppas du känner att du fått svar på din fråga och nu förstår varför det faktiskt ger lite effekt att höja priset på bensin för att få ner förbrukningen. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson