WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Uppdrag granskning Yellow/Yreg (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24905)

THL 2007-11-08 18:48

2007-11-08
Uppdrag granskning SVT1
Tid: 23:20-00:20

Samhällsprogram. Del 11 av 17. De har startat ett eget företag men känner sig lurade av aggressiv telefonsäljning. "Uppdrag granskning" synar ett företag i internet-branschen som med lögnaktiga säljmetoder utnyttjar luckor i regelverket.

Missa inte detta! Kan vara intressant att höra vad de har att säga.

/Thomas THL

robertsson 2007-11-08 19:00

Programmet är en repris. Finns att se på nätet
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

boena 2007-11-08 19:00

Det gick igår... och kan rekommendera att se det. Iofs blir man mest förbannad över deras sätt men ändå :-/

THL 2007-11-08 19:31

Aj då! Såg det i tidningen idag!
*intesåbrapåsmileysmenhärärensomskäms*

/Thomas THL

myapp 2007-11-08 19:43

Det var synd att reportern inte spelade upp de sliska säljsamtalen från Yreg för Yregs avtalsansvarig. Då hade det blivit skillnad.

Xamda 2007-11-08 19:51

Rapport snackar om detta nu och talar om att 200 kunder skall gå samman i en grupptalan mot Yreg...

Wojt 2007-11-08 23:02

"Vi har inga säljmanus". Haha!

Vilken känsla det måste vara att ljuga rakt i ansiktet på alla sina kunder och svenska folket.

Stefan sover nog gott om natten ändå, med sin sportbil och alla pengar han lurat folk på genom åren.

Frost 2007-11-08 23:25

Jag vet att dem har säljmanus.. har varit där på besök en gång för massor av år sedan.. de försökte anställa mig men jag gick...

Alex 2007-11-08 23:43

Rätt kul att hon står och ljuger. De klassiska dragen har hon också, flackar med blicken, stammar till och låter osäker.

Skitbra att Uppdrag granskning tar upp detta!

Timofey 2007-11-08 23:48

Angående säljmanus, är detta något de lagt upp nyligen?
_http://www.yellowregister.se/fragor-svar/fragor-svar.html#ny1
hahha :)

Gustav 2007-11-09 00:37

Yreg brukar ju hävda i säljsamtalen att de även marknadsför sina kunder. Efter det här programmet så kan säljarna även säga att de givit flera av sina gamla kunder exponering i massmedia, såsom SVT. Och det är inte ens en lögn :).

Alpha 2007-11-09 01:17

Citat:

Originally posted by Gustav@Nov 9 2007, 00:37
Yreg brukar ju hävda i säljsamtalen att de även marknadsför sina kunder. Efter det här programmet så kan säljarna även säga att de givit flera av sina gamla kunder exponering i massmedia, såsom SVT. Och det är inte ens en lögn .

Hahaha, rolig tanke. Hon borde ju vara rätt nöjd ändå, hennes frisörsalong var med i TV i typ 20min för 8000kr? Det måste nog vara bland de billigaste marknadsföringarna på TV hittils :D

mvh

Davve 2007-11-09 02:26

Jag säger så här, så länge det finns säljare så länge kommer det att vara svårt att ha ren försäljning till 100%. Med tanken på antal kunder Yreg har så är det ändå inte många som klagar.

Säljaren vill tjäna pengar och denne kommer göra allt för att göra det, han skiter i företaget och i kunden. Visst vill företaget tjäna pengar me, vore konstigt annars, och om säljarna levererar så är alla glada.

Jag ringde med några frågor till företagarna, mest av att jag var intresserad av att vara med och teckna försäkringar där mm. samt att fråga om lite annonspriser.

Nr1, personen som jag skulle fråga annonspriser hos, var en jobbig medelålders kvinna som skulle sälja på mig allt annat än vad jag frågade efter, å eftersom jag själv jobbat som säljare ett tag för många år sen så spyr jag på det sättet att svara på frågor då det är så genomskinligt när man själv kan reglerna.

Nr2, den andra personen jag skulle fråga om försäkringar var mycket trevligare till en början, förklarade lite försiktigt och mailade lite info, det va det jag ville ha. Men nästa vecka då jag skulle välja banken eller företagarna gällande försäkringar så tittade jag på mobilen när jag gick upp vid 14 tiden då jag jobbade natt. Hade 14 missade samtal på några timmar från företagarna, gär de så så svarar jag aldrig sedan och gjorde det inte denna gången heller utan valde banken där mina försökringar kommer att ligga nu. Samtalen fortsatte i en vecka efter den dagen sen slutade de ringa.

Kontentan, om fler reagerar på samma sätt å ignorerar jobbiga säljare helt så kommer den marknaden inte längre vara lönsam, om man är dum å går med på allt nån trevlig å hetsig prerson säger i telefonen så får man skylla sig själv.

Regel nr 1, begrunda några dagar alla "bästa erbjudanden" du får i telefonen så blir du inte blåst.

Regel nr 2, väljer du efter några dagar att samarbeta med företaget så klaga inte sen, ta det!

klein 2007-11-09 07:48

Citat:

Ursprungligen postat av Alper
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Yreg brukar ju hävda i säljsamtalen att de även marknadsför sina kunder. Efter det här programmet så kan säljarna även säga att de givit flera av sina gamla kunder exponering i massmedia, såsom SVT. Och det är inte ens en lögn .

Hahaha, rolig tanke. Hon borde ju vara rätt nöjd ändå, hennes frisörsalong var med i TV i typ 20min för 8000kr? Det måste nog vara bland de billigaste marknadsföringarna på TV hittils :D

mvh

Och i Statliga Televisionen. Inte illa pinkat..

klein 2007-11-09 08:01

Citat:

Originally posted by Davve@Nov 9 2007, 03:26
Jag säger så här, så länge det finns säljare så länge kommer det att vara svårt att ha ren försäljning till 100%. Med tanken på antal kunder Yreg har så är det ändå inte många som klagar.

Säljaren vill tjäna pengar och denne kommer göra allt för att göra det, han skiter i företaget och i kunden. Visst vill företaget tjäna pengar me, vore konstigt annars, och om säljarna levererar så är alla glada.

Jag ringde med några frågor till företagarna, mest av att jag var intresserad av att vara med och teckna försäkringar där mm. samt att fråga om lite annonspriser.

Nr1, personen som jag skulle fråga annonspriser hos, var en jobbig medelålders kvinna som skulle sälja på mig allt annat än vad jag frågade efter, å eftersom jag själv jobbat som säljare ett tag för många år sen så spyr jag på det sättet att svara på frågor då det är så genomskinligt när man själv kan reglerna.

Nr2, den andra personen jag skulle fråga om försäkringar var mycket trevligare till en början, förklarade lite försiktigt och mailade lite info, det va det jag ville ha. Men nästa vecka då jag skulle välja banken eller företagarna gällande försäkringar så tittade jag på mobilen när jag gick upp vid 14 tiden då jag jobbade natt. Hade 14 missade samtal på några timmar från företagarna, gär de så så svarar jag aldrig sedan och gjorde det inte denna gången heller utan valde banken där mina försökringar kommer att ligga nu. Samtalen fortsatte i en vecka efter den dagen sen slutade de ringa.

Kontentan, om fler reagerar på samma sätt å ignorerar jobbiga säljare helt så kommer den marknaden inte längre vara lönsam, om man är dum å går med på allt nån trevlig å hetsig prerson säger i telefonen så får man skylla sig själv.

Regel nr 1, begrunda några dagar alla "bästa erbjudanden" du får i telefonen så blir du inte blåst.

Regel nr 2, väljer du efter några dagar att samarbeta med företaget så klaga inte sen, ta det!

Enklast är att klippa alla sälja samtal per telefon, då är man schysstas emot den som ringer och emot sej själv. Framförallt tänka igenom ,vad får jag trafik från?

Det dyker upp en del intressanta aktörer alt lite då och då inom skojbranschen, där man lånar namn gärna av välkända varormärke. Vet ett exempel som använder ordet hitta ( Inte hitta.se ) i namnet, där man vill ha 800:- årligen för att ligga med någon värdelös index

Jag tro många skulle behöva börja med att kolla vart ifrån får man trafiken, vad ger affärer. Yreg har lyckas, då dom har paketerat en lösning på enkelt sätt, det må vara dyrt , det må vara dåligt. Men många resonera 500:- i mån , är billigt, kostar inte mer än en annons i lokalpressen. Dom har inte tid, man tycker datakonsulter är svår kommunicerade människor, och man tar något som är enkelt.

Framförallt bör man själv vara lite påläst, att t.e.x ha policey. Jag köper bara annonser eniro.se och hitta.se.. Problemet med annonsbranschen är att den är nerlusad av skojare, så man vet inte vilka som är seriösa eller vilka som bara blåser en, därav måste man nog betrakta alla som skojare till motsatsen är bevisad.

Vet bara hur plågad man blir av divers företag , bara för man annonsera på blocket, tycker dom att man skall köpa annons på deras sajt. Eller dessa SEO företag, som tycker att vi skall betala någon skatt till dem på vår trafik från google. Jag betalar redan Microsoft skatt ( Köper Windows Licenser ) , så det räcker.

THL 2007-11-09 08:24

Citat:

Originally posted by Davve@Nov 9 2007, 03:26
Mörkertalet är stort!
Hur många är det som erkänner en dålig affär?
Hur många är det som vet att de blivit bortfintade upp på läktaren?

Visst finns det ruttna äpplen bland säljarna men Yreg gör det bevisligen systematiskt.
Det finns inget försvar för det Yreg håller på med!

/Thomas THL

guran 2007-11-09 08:46

Många som blir lurade eller känner sig lurade vet inte vart de ska vända sig med sina klagomål. Det går därför inte att veta hur många av Yregs kunder som är missnöjda eller inte missnöjda.

De flesta som blir kunder hos Yreg är ringa eller inga kunskaper om hemsidor, webbhotell, SEO etc. De kan med andra ord inte jämföra med något och veta om Yreg är prisvärt.

MrHandley 2007-11-09 10:32

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Davve
Jag säger så här, så länge det finns säljare så länge kommer det att vara svårt att ha ren försäljning till 100%.

Vet bara hur plågad man blir av divers företag , bara för man annonsera på blocket, tycker dom att man skall köpa annons på deras sajt. Eller dessa SEO företag, som tycker att vi skall betala någon skatt till dem på vår trafik från google. Jag betalar redan Microsoft skatt ( Köper Windows Licenser ) , så det räcker.

@ davve: Det där var en grov generalisering. Lite för grov i mitt tycke! Finns mängder med bra säljare med.

@ klein: Bara för att du "kan" och "vet" hur man gör så betyder ju inte det att alla andra har kunskapen. Skatt till SEO företag? what? Fattar inte heller kopplingen till MS?

Det enklaste och snabbaste är ju bara att tacka nej om man inte vill ha något. Varför hålla på och låta någon ringa i en vecka? Du hade sparat massor av din egen tid om du tackat nej på en gång.

Är det ett problem att nyföretagare har svårt (eller ingen kunskap) på att skilja på konsumenträtt och företagsrätt? Som konsument kan man ganska lätt komma ur orimliga avtal. Som företag så är man ansvarig för de avtal man skriver på.

Har Svensk Handel/Bolagsverket/etc en insats att göra här, med informationsmaterial till nya företagare om hur man kollar upp en potentiell samarbetspartner/leverantör?

Eller skall man köpa telemarketingtjänster och ringa alla nya företagare och sälja på dem en kurs? *fniss*

fors 2007-11-09 10:47

Jag blir jävligt irriterad när jag ser på programmet. Idioter, säger jag bara.

THL 2007-11-09 11:05

Citat:

Eller skall man köpa telemarketingtjänster och ringa alla nya företagare och sälja på dem en kurs? *fniss*

Skulle i så fall vara en kostnadsfri kurs men att de får hyra stolen (som de måste ha) för 8000 kr. :)

/Thomas THL

IceBear 2007-11-09 13:16

För att slippa säljsamtal kan man ju köpa en programmerbar nummerpresentatör typ www.nim.se, eller anmäla sig till NIX.
Jag har letat efter en manick som kan spärra inkommande samtal enligt en lista på nummer, men inte hittat någon sådan ännu.

MrHandley 2007-11-09 13:16

Du menar som bränsletillägg, sängtillägg och annat som andra bransher kör med?

Fast det är en bra produkt som flera skulle kunna ha nytta av...

@ icebear: NIX är för privatpersoner. Kör en asterisk så kan du ladda ner nummerserier som många TM firmor sitter på. Fast jag tror att det går snabbare att lyfta luren och säga "nej tack"

IceBear 2007-11-09 13:25

Jo, jag vet att NIX är för privata abonnemang. Men många småföretag har ju faktiskt privata abonnemang. Asterisk är ju lite överkurs för många som inte kan programmera en sån. Det får inte vara för invecklat :)

htiawe 2007-11-09 13:37

Vågar man säga att 90-95% av Yregs kunder är missnöjda?
Det kan ju inte finnas många som är nöjda med resultatet..

pokerstjärna 2007-11-09 17:14

Hehe herregud.

Citat:

Du får välja hur många sökord du vill
Ja det får man väl endå?

Citat:

Du anmäler din sida till sökmotorer genom oss
Svårt? http://www.google.com/intl/sv/add_url.html

Xamda 2007-11-10 11:25

Hur otroligt det än kan låta så finns det nog ganska många nöjda kunder hos Comitnet/Yreg/Yellow. Vi har haft kontakt med många som har avtal med dem och visst, många är missnöjda, men det är en hel del som säger sig vara helt nöjda och som dessutom tycker att priset är ganska humant.

Deras priser är ju egentligen inte särskilt höga, i mina ögon, men deras försäljningsmetodik är ju så oärlig att man mår dåligt.

Att sedan generalisera om säljare såsom gjorts i denna tråd tycker jag är att skjuta över målet. De som arbetar med försäljning hos oss ljuger aldrig för kunden och det tror jag man kan känna sig trygg för när det gäller merparten av alla säljare. Man skapar ingen god affärsrelation med lögner, vilket förmodligen är uppenbart för de allra flesta.

klein 2007-11-10 16:50

För slippa säljsamtal, så börja med klippa samtalet tidigt. Kommer du i diskussion, säg att du inte är firmatecknare eller är beslutfattare.

Men det roligaste var väl när säljaren från Yreg påstog att dom betalade så mycket pengar till sökmoterna, därför skulle din sida komma högt upp.

Internet Sweden 2007-11-10 17:43

Citat:

Originally posted by klein@Nov 10 2007, 17:50
För slippa säljsamtal, så börja med klippa samtalet tidigt. Kommer du i diskussion, säg att du inte är firmatecknare eller är beslutfattare.

Men det roligaste var väl när säljaren från Yreg påstog att dom betalade så mycket pengar till sökmoterna, därför skulle din sida komma högt upp.

Jag är inte helt säker på om det var YREG eller om jag blandar ihop det. Men jag vet att det skrivits nån artikel om företag där anställda utan teckningsrätt gjort liknande avtal.

Avtalet mellan beställaren och YREG (eller vilket bolag det nu var) var trots obehörigs beställning hållbart i tingsrätten. Det beställande företaget var istället tvungen att anmäla den anställde för urkundsförfalskning, men kom inte loss från avtalet.

Jag tror även att det finns nån artikel i nån av IDGs blaskor om detta där Svensk Handel styrker detta och trycker på att varje bolag tydligt måste deklarera för anställda vad de får göra och inte i bolagets namn.

Jag tror att det är mycket svårt att om en anställd utgett sig för att företräda (medveten eller ej) bolaget beställt en tjänst som sedan helt eller delvis genomförts...då är det nog svårt att juridiskt riva upp något avtal, speciellt företag som YREG som i allt dom säger lutar sig mot sitt avtal där allt ska finnas reglerat.

Jag tycker annars att det nu närmast är gulligt när nu YREG i sin pressrelease döpt om yrkesgruppen "sälj" till "kontaktvärdinnor"
Pressreleasen till svar mot Uppdrag Gransknings granskning

Vidare så har jag sällan sett någon så uppenbart fabricera ihop lögner som Anna Ahlstrand gör i intervjun.
jag har själv ansvarserfarenheter från organisationer med över 100 säljare - och att påstå att en säljstyrka på hundra gubbar genomför 5000 säljsamtal varje dag är så dumt så att det finns inte!! Att då stå upp och upprepa det hugger av all trovärdighet whatsoever för YREG..

Av 100 säljare är det med automatik minst 20% som av olika anledningar inte kan finnas på plats, sjukdom, utbildning, VAB, semester mm
Om du sedan har som mål att varje säljare skall göra 50 säljkontakter varje dag så stannar det trots allt på max hälften genomförda samtal.
men om antalet nya kunder som dom uppger i reportaget stämmer; 300 per vecka, så innebär det att var tionde samtal leder till beställning och det måste - det kan bara betyda att företagare måste bli mer vaksamma och ifrågasättande..

TeamWinemaster 2007-11-10 23:08

Vilken patetisk pressrelease ifrån yreg, nu är det synd om dom! Hur många småföretagare har inte dom gjort ledsna under årens lopp själva utan no mercy!

Även om dom inte gör något olagligt och folk borde läsa igenom avtal bättre, så utnyttjar dom att många nystartade egenföretagare har dålig koll och låter sig luras.

Jag hoppas att det blir en fortsättning följer från SVT om granskningen av YREG.

klein 2007-11-11 04:37

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Nov 10 2007, 18:43

Jag är inte helt säker på om det var YREG eller om jag blandar ihop det. Men jag vet att det skrivits nån artikel om företag där anställda utan teckningsrätt gjort liknande avtal.

Avtalet mellan beställaren och YREG (eller vilket bolag det nu var) var trots obehörigs beställning hållbart i tingsrätten. Det beställande företaget var istället tvungen att anmäla den anställde för urkundsförfalskning, men kom inte loss från avtalet.

Jag tror även att det finns nån artikel i nån av IDGs blaskor om detta där Svensk Handel styrker detta och trycker på att varje bolag tydligt måste deklarera för anställda vad de får göra och inte i bolagets namn.

Jag tror att det är mycket svårt att om en anställd utgett sig för att företräda (medveten eller ej) bolaget beställt en tjänst som sedan helt eller delvis genomförts...då är det nog svårt att juridiskt riva upp något avtal, speciellt företag som YREG som i allt dom säger lutar sig mot sitt avtal där allt ska finnas reglerat.

Jag tycker annars att det nu närmast är gulligt när nu YREG i sin pressrelease döpt om yrkesgruppen "sälj" till "kontaktvärdinnor"
Pressreleasen till svar mot Uppdrag Gransknings granskning

Vidare så har jag sällan sett någon så uppenbart fabricera ihop lögner som Anna Ahlstrand gör i intervjun.
jag har själv ansvarserfarenheter från organisationer med över 100 säljare - och att påstå att en säljstyrka på hundra gubbar genomför 5000 säljsamtal varje dag är så dumt så att det finns inte!! Att då stå upp och upprepa det hugger av all trovärdighet whatsoever för YREG..

Av 100 säljare är det med automatik minst 20% som av olika anledningar inte kan finnas på plats, sjukdom, utbildning, VAB, semester mm
Om du sedan har som mål att varje säljare skall göra 50 säljkontakter varje dag så stannar det trots allt på max hälften genomförda samtal.
men om antalet nya kunder som dom uppger i reportaget stämmer; 300 per vecka, så innebär det att var tionde samtal leder till beställning och det måste - det kan bara betyda att företagare måste bli mer vaksamma och ifrågasättande..

Det bästa är att ha en policey, alla telefonförsäljare är skurkar till motsatsen är bevisad. Jag hade en kund för några år sedan, som trodde på det där dösnacket om att dom skulle marknadsföra hennes företag innför andra. Hon trodde stenhård på det där skitsnacket och förståg inte att det bara var löstsäljsnack och hon skulle bli lurad på 500:- i mån för en lång tid framöver.

Bästa är att klippa alla säljsamtal, dels för att dom äter din tid, dels för du vet inte om du vill blir lurad. Förekommen ord som gratis eller 1 kr i erbjudade så blir du garanterat lurad.

Jag råkade fylla i ett kontaktformulär hos ett företag i Småland som sålde en svindyr och värdelös spam lösning, sedan brakade helvete loss.

Dom ringde stup i kvarten. Jag fick hota med en polisanmälan för trakassier om dom inte upphörde.

mynameisfredrik 2007-11-11 12:37

Om jag inte har helt fel sa inte säljaren i telefonen att Yreg skulle betalla en tjänst som kostar 30-45.000skr och det skulle kosta dom runt 8.500skr, alltså småföretaget, då får dom lite själv skylla sig, det säger sig själv att inget företag kastar ut detta helt gratis, sedan är det givetvis synd om småföretagarna men man får tänka längre än näsan faktist, hoppas iallafal att Yreg åker dit en dag på detta.

Sedan undrar man lite varför Yreg bytte namn till Comitnet, jag köper inte liksom deras snack med att "expandera utomlands och behövde då ett namn som lättare kunde appliceras i kundernas medvetande" Jag tycker att namnet Comitnet fungerar bra, men jag tror mer på att namnet blev så mycket nerskitat så dom var tvungen att byta, jag tycker inte att namnet Yellow Register Online säljer nånting till det dom gör.

Sedan får jag hålla med andra åvan mitt inlägg att pressreleasen ifrån yreg är patetisk, så falska saker dom skriver, detta är oproffsigt av dom och dom är mer oseriösa med en sådan pressrelease.

Sedan intervjun med Anna Ahlstrand lite oroväckande, varför vill hon inte se manuset som dom ger till sina säljare??

Sedan ser man också att Anna Ahlstrand pratar oseriöst, se på hur hon är när dom pratar om det såkallade manuset, det säger en del.

Jag hoppas att Uppdrag Granskning gör mer om Yreg för detta hjälper en del folk endå. Sedan har jag för mig dom har 90-95% besvikna kunder eller har jag fel där med? jag tyckte dom sa det i reportaget

TeamWinemaster 2007-11-11 12:52

Det kanske ni vet här inne eftersom det är många som har webbhotell om det är vanligt att man måste säga upp sina abonnemang med rekommenderat brev?

Känns så märkligt att åt ena håller så räcker det med ett fax, men sedan skall det vara rekommenderat brev åt andra hållet.

I Borås tidning försvar dom varför det måste vara rekommenderat pga att många konkurrenter sade upp abonnemangen/avtalen.

Artikel från Borås-tidning 7/11-2007

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=277383

Internet Sweden 2007-11-11 14:16

Citat:

Originally posted by TeamWinemaster@Nov 11 2007, 13:52
I Borås tidning försvar dom varför det måste vara rekommenderat pga att många konkurrenter sade upp abonnemangen/avtalen.

Det som sägs är inte att "många" konkurrenter, utan att "så kallade" konkurrenter gör det. - Det är skillnad.

Vad jag känner till är det en handfull webhotell och domännamnsombud som nästan uteslutande bearbetar dessa kunder samt Sellnet/IT-verket/Euweb-kunder mm det är heller inte ovanligt att det "räddande ombudet" har likvärdiga priser och villkor.. Det är ju en sak, men det kan ju också ses som en fördel för kunden att skicka rekommenderat, eftersom Yreg annars kan säga att dom inte tagit emot någon uppsägning.

Vad gäller namnbyten så är det inte sååå konstigt som det verkar vara - för det är inte tal om "namnbyten" i bolagsändringsbemärkelse. Utan snarare "att verka som.."

Yellow Register On Line AB har följande bifirmor registrerade:
Eurocounty Identity Provider
GM Trading
Interneational Advertising Media Promotion Sweden
Promotion Marketing Advertising Europe
Yreg Sverige
Yrkesregistret Sverige

"Yellow Register" blir ju i det närmaste "Gula sidorna" översatt till svenska (heter annars "Yellow Pages" internationellt) och det är väl också vad Yreg försöker åstadkomma med yreg.se - åtminstone få sina presumtiva kunder att tro.

Varför bolaget och bifirmorna heter Yellow Register On Line AB, Yreg Sverige och Yrkesregistret Sverige tror jag beror på att de i maj -03 lyckades registrera [yr.se] som de använder i all kommunikation sedan dess.

comitnet.com reggades nov -99 och det är vad "Yreg" hette fram till namnbytet juni -05.

Annars så är det Nictrade.se (Nictrade Internet Identity Provider AB) som numera är YREGs bolag för domänregistreringar.
Nictrade är såväl auktoriserat .SE-ombud som ett av Sveriges 4 auktoriserade ICANN-registrarer (med direktregistrering av .asia, .biz, .com, .info, .name, .net och .org)

Hoppas att jag gjort någon klokare med detta inlägg..

TeamWinemaster 2007-11-11 14:46

Jag har en del av företagsnamnen som cirkulerar upplagda på min hemsida, har försökt i många år att få media att skriva om yreg och även pratat direkt med journalister men dom har varit totalt ointresserade, men det är bara IDG som med all heder när det gäller just detta har skrivit om dom i någon större skala tidigare!

Så jag personligen tycker att det är fantastiskt att dom journalister som tillslut gjorde vad alla journalister egentligen borde göra och granska var public-service företaget SVT.

Därför behöver vi public-service i det här landet!

http://www.winemaster.se/docs/yreg.php (min sida som jag haft ett par år om yreg)

akkeman 2007-11-11 19:45

Jag kan verkligen tänka mig hur företagen som inte fick något levererat känner sig.

Sitter i liknande sits just nu och det är EJ trevligt!

kalle73 2007-11-11 21:04

Hoppas ni inte har betalat något ni som blivit blåsta.
Vägra att betala
Hänvisa till marknadsföringslagen §6
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950450.HTM
Skicka pm till varandra och gör en massanmälan det slår hårdare än 1 å 1

jormar 2007-11-18 19:38

Jag hade varit misstänktsam om jag fick ett sånt telefon samtal. Hade inte betalat ut en stor summa om jag inte visste helt och hållet vad jag gav mig in på.

concetto 2007-11-29 14:50

Citat:

Ursprungligen postat av THL
Citat:

Ursprungligen postat av Davve

Mörkertalet är stort!
Hur många är det som erkänner en dålig affär?
Hur många är det som vet att de blivit bortfintade upp på läktaren?

Visst finns det ruttna äpplen bland säljarna men Yreg gör det bevisligen systematiskt.
Det finns inget försvar för det Yreg håller på med!

/Thomas THL

Grupptalan mot Yellow Register (Yreg).

Jag har blivit kontaktad, genom Facebook-gruppen "Bojkotta Y-reg, yr.se, Yellow Register", av en rasande arg, frustrerad, missnöjd och besviken småföretagare som vill sätta rejält stopp för Yreg.

Enligt denna småföretagares uppgifter så är det i nuläget ett flertal Yreg-kunder som har planer på att gå samman för att en gång för alla sätta stopp för Yreg's framfart på juridisk väg, genom en s.k. grupptalan.

MEN..... för att möjliggöra denna grupptalan så behöver dom solid bevisning som håller juridiskt. Bl.a. mängder av samstämmiga vittnesmål som belyser sakförhållandena, utlåtanden från bland annat webbexpertis, och så vidare.

Skulle Du vilja och kunna vara behjälplig med information, kunskaper och erfarenheter vid en grupptalan mot Yreg? Då finner du mer information här: http://www.facebook.com/group.php?gid=7015066348

concetto 2007-11-29 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Ursprungligen postat av TeamWinemaster

Det som sägs är inte att "många" konkurrenter, utan att "så kallade" konkurrenter gör det. - Det är skillnad.

Vad jag känner till är det en handfull webhotell och domännamnsombud som nästan uteslutande bearbetar dessa kunder samt Sellnet/IT-verket/Euweb-kunder mm det är heller inte ovanligt att det "räddande ombudet" har likvärdiga priser och villkor.. Det är ju en sak, men det kan ju också ses som en fördel för kunden att skicka rekommenderat, eftersom Yreg annars kan säga att dom inte tagit emot någon uppsägning.

Vad gäller namnbyten så är det inte sååå konstigt som det verkar vara - för det är inte tal om "namnbyten" i bolagsändringsbemärkelse. Utan snarare "att verka som.."

Yellow Register On Line AB har följande bifirmor registrerade:
Eurocounty Identity Provider
GM Trading
Interneational Advertising Media Promotion Sweden
Promotion Marketing Advertising Europe
Yreg Sverige
Yrkesregistret Sverige

Enligt databasen AffärsData Företagsfakta (www.ad.se) förhåller det sig så här i dagsläget:

Yellow Register On Line AB
Box 1272
50112 BORÅS
Orgnr.: 556447-0119
Kommun: Borås
Län: Västra götalands län

VERKSAMHET
Annan konsultverksamhet avseende system- och programvara

ÄGARFÖRHÅLLANDE
Balazsi Invest BV Utländskt bolag, Koncernmoder

Balazsi Capital AB 556642-6945 Moder

Comitnet Spain SL Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Finland OY Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Norge AS Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Alfa Sales AB 556642-6952 Dotter Andel: 100

Web County Production AB 556642-7034 Dotter Andel: 100

Internet Sweden 2007-11-29 16:12

Citat:

Originally posted by concetto@Nov 29 2007, 16:21
Enligt databasen AffärsData Företagsfakta (www.ad.se) förhåller det sig så här i dagsläget:

Yellow Register On Line AB
Box 1272
50112 BORÅS
Orgnr.: 556447-0119
Kommun: Borås
Län: Västra götalands län

VERKSAMHET
Annan konsultverksamhet avseende system- och programvara

ÄGARFÖRHÅLLANDE
Balazsi Invest BV Utländskt bolag, Koncernmoder

Balazsi Capital AB 556642-6945 Moder

Comitnet Spain SL Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Finland OY Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Yreg Norge AS Utländskt bolag, Dotter Andel: 100

Alfa Sales AB 556642-6952 Dotter Andel: 100

Web County Production AB 556642-7034 Dotter Andel: 100

Jo det stämmer säkert med undantag av att Nictrade också ska räknas med (även om dom ligger utanför själva koncernen) Men det jag listade up var bifirmor till Yellow Register On Line AB.
Dom här verkar vara koncernmoder, investmentbolag, säljbolag, produktionsbolag och utlandsetableringar vad jag kan se. Men jag är förstås inte säker - det kan nog också finnas andra bolag i bakgrunden skulle jag tro.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson