WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webhotell (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24901)

Pirate 2007-11-08 16:03

Hej,

Någon som kan rekommendera ett bra webhotell med snabba servrar som tål hög belastning och som inte seeegar vissa (samma) tider på dygnet. Har idag Loopia som jag är jävligt missnöjd med.

jomper 2007-11-08 16:10

Vad är ditt kostnadstak?

StefanBergfeldt 2007-11-08 16:11

Man får vad man betalar för!
Ju mer omkostnader de har, desto högre pris mot kund. Högre omkostnader får de om de har mer bandbredd/kund, mer supportpersonal/kund osv.

patrikweb 2007-11-08 16:12

Vad räknar du som klarar hög belastning?

Din sida kanske är så stor att den belastar förmycket än deras servrar klarar av riktigt?

Eller så har dom förmånga kunder på sina servrar, men finns en gräns när en kund sida blir förstor för shared hosting och dags skaffa egen server.

Daniel.st 2007-11-08 16:24

Varför är du missnöjd med Loopia? Eller rättare sagt... vad behöver du som Loopia inte kan leverera alls/tillräckligt bra?

Pirate 2007-11-08 16:24

Det är så att min hemsida inte är speciellt stor. Har en databas med några hundra artiklar och allt fungarar ofta bra. Men vissa tider och speciellt sen eftermiddag vid 16-17 tiden kan det ta flera minuter innan artiklarna hämtas från mysql och kommer upp det blir seeeeeegt som fan. Har klagat flera gånger och de skyller på en det ena och än det andra och säger att det nu ska vara fixat. Men det är samma visa. Har nu tröttnat och vill prova ett annat hotell.

patrikweb 2007-11-08 16:26

Låter som överbokad servrar, bara välja något annat webbhotell då. Inte så många som brukar vara överbokade.

Davve 2007-11-08 16:30

Kan starkt rekommendera Voox.se

Jag använder även loopia, men kan säga att voox.se fungerar bättre än jätten.

htiawe 2007-11-08 16:34

Slår ett slag för Binero, även om jag inte riktigt vill eftersom jag helst ser att det är så få anvndare som möjligt på min server så jag får bäst service. ;)

Binero håller riktigt hög kvalitet, snabba maskiner, trevlig personal och en oerhört logisk kontrollpanel.

Magnus_A 2007-11-08 16:53

Citat:

Originally posted by Pirate@Nov 8 2007, 17:24
Det är så att min hemsida inte är speciellt stor. Har en databas med några hundra artiklar och allt fungarar ofta bra. Men vissa tider och speciellt sen eftermiddag vid 16-17 tiden kan det ta flera minuter innan artiklarna hämtas från mysql och kommer upp det blir seeeeeegt som fan. Har klagat flera gånger och de skyller på en det ena och än det andra och säger att det nu ska vara fixat. Men det är samma visa. Har nu tröttnat och vill prova ett annat hotell.
Det du beskriver är inte ovanligt och kan bero på lite olika saker. Det är inte säkert att det blir bättre bara för att du byter hotell.
Det låter som om något av följande saker inträffat:
mysql-servern,som ofta ligger på en annan server än den som servar sidorna, är felkonfigurerad. Om man inte slår av DNS-slagningar i konfigurationen så gör den en slagning på varje anrop => segt. har hänt mej på fd Digikom, numera Crystone, och gjorde att jag bytte webbhotell till slut.
Sen kan mysqlservern vara överbelastad på det viset att dina frågor åker ur query-cachen och så måste dom läsas in igen, tar extra tid.

teddyjohan 2007-11-08 18:38

Vote Binero for president!

jomper 2007-11-09 09:54

Loopia verkar ha problem med överbokning på sina SQL-servrar, jag vet i alla fall en sida som flyttats omkring mellan olika servrar men ständigt har problem med att det går mycket, mycket segt kvällstid. Flera minuter för att ladda sidor ibland.

Det kanske är en kombination av hög belastning och sidor som gör många databasanrop, de kör Joomla/SMF.

klein 2007-11-09 10:47

Citat:

Originally posted by Pirate@Nov 8 2007, 17:03
Hej,

Någon som kan rekommendera ett bra webhotell med snabba servrar som tål hög belastning och som inte seeegar vissa (samma) tider på dygnet. Har idag Loopia som jag är jävligt missnöjd med.

Hyr en egen server! Kostar bara 500:- / mån hos t.e.x proinet.

Binero är bättre än Loopia , men det är dagskursen för tillfälligt.

jomper 2007-11-09 10:52

Citat:

Hyr en egen server Kostar bara 500:- / mån hos t.e.x proinet.

Det är colo som kostar 500:- / månad, själva servern måste du hålla med själv. Men det är rätt väg om man vill bli mer oberoende av vad leverantören och andra kunder till denne hittar på. Så länge de sköter nätet och elförsörjning bra så är man hemma.

Förutsatt att man klarar av att sköta om sin server..

EmilIsberg 2007-11-09 11:26

Citat:

Originally posted by Pirate@Nov 8 2007, 17:24
Skicka PM till mig med epostadress så tar jag och kollar på ärendet lite närmare.

Oftast behöver man kontrollera vilka frågor som körs när det går segt för att se vad det är som orsakar segheten.
Det vanligaste skälet är att MySQL inte kan optimera frågorna särskilt bra (EXPLAIN på frågorna för att leta efter "Using filesort" och "Using temporary").
Då påverkas man otroligt mycket av annan belastning på servern exempelvis andra kunders backup, eller slöa frågor.

Det är också möjligt att man behöver kontrollera tabellerna som används i frågan för att se till att index är på rätt ställen och att de är rätt index (så att MySQL kan välja rätt i optimeringen):
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/explain.html
http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/explain.html

Vi brukar erbjuda möjligheten att flytta över till en av våra nyare databas-servrar som kör MySQL 5.x, men det innebär att applikationen man använder måste vara anpassad för att använda MySQL 5.x. En del av frågorna som går snabbt under MySQL 4.x är väldigt långsamma under 5.x och andra fungerar inte alls (IMPLICIT JOIN som exempel). Att notera också är att teckentabeller har ändrats mellan MySQL 4.x (latin1) och MySQL 5.x (UTF8).

Är din databas på en av våra äldre MySQL-servrar är det större risk att du drabbas av seghet då de servrar har något fler databaser än vad vi har som standard på våra nyare servrar.

Men utan att veta mer om just ditt ärende är det svårt att vara specifik.

klein 2007-11-10 09:03

Citat:

Originally posted by jomper@Nov 9 2007, 11:52
Citat:

Hyr en egen server Kostar bara 500:- / mån hos t.e.x proinet.

Det är colo som kostar 500:- / månad, själva servern måste du hålla med själv. Men det är rätt väg om man vill bli mer oberoende av vad leverantören och andra kunder till denne hittar på. Så länge de sköter nätet och elförsörjning bra så är man hemma.

Förutsatt att man klarar av att sköta om sin server..

En server kostar väl ca 6000 till 10.000 om man tittar på budget maskiner.

Det är väl inte särskilt svårt att sköta driften av en Linux server. Dom flesta har väl gått någon grundkurs i Data, där får man lära sej ratta CP/M, UNIX/Windows,VMS och allt vad det heter.

Plus idag finns det kontrollpanaler som sköter det mesta.

Tamjak 2007-11-10 13:09

Testa Servage.net. Otroligt bra och stabila webhotell. Har kört hos dem utan problem ett helt år!

teddyjohan 2007-11-10 15:30

Var in och kikade lite på Servage, får direkt en oseriös känsla av deras erbjudanden. Men du kanske kan vidareutveckla hur det har fungerat, svarstider hos support osv.? För OM det funkar så ligger dom ju väldigt bra till prismässigt...

Tobab 2007-11-10 15:56

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Nov 10 2007, 15:30
Var in och kikade lite på Servage, får direkt en oseriös känsla av deras erbjudanden. Men du kanske kan vidareutveckla hur det har fungerat, svarstider hos support osv.? För OM det funkar så ligger dom ju väldigt bra till prismässigt...

Supporten är bra. Men de är inte så stabila.

patrikweb 2007-11-10 16:01

Hyr du en dedikerad server så slipper du själv tänka på hårdvaran och allt sådan man behöver för colocation.

Dedikerade servrar sälja från 500:- även i Sverige.

Men i ditt fall så tror jag inte att du behöver en egen server utan räcker säkert med ett vettigt Webbhotell.

Man får prova sig fram lite tills man hittar en leverantör man är nöjd med på alla sätt.

Tobab 2007-11-10 16:21

VPS kanske är ett alternativ.

Magnus_A 2007-11-10 16:30

Roligt att se nivån på svaret från webbhotellsdrivaren...
typ: Men har ni ställt FRÅGOR till databasen? det förstår du väl att då går det långsamt..
Allt är användarens fel och det är alls inte så att det är för mycket användare inpackade på samma server, nädå....
Klart en databasserver ska klara lite tryck, utan att ge sig.
Ang VPS och egen server är fördelen att databasservern ligger på localhost, vilket tar bort en källa till långsamhet. Men en del vps-erbjudanden har löjligt lite minne, och då går mysql långsamt igen...
att ens försöka med 128 mb minne är meningslöst.

patrikweb 2007-11-10 16:38

Du har ingen fördel i hastighet att ha mysql lokalt eller externt på egen server, om du har otur så kanske du får max 1ms extra fördröjning.

Men visst är det dåligt skylla på kunden, visst kan man optimera kod och frågor men nu tror jag inte han har så stor sida så det är hans fel att något går segt.

Sedan lär det inte hjälpa något alls om nu det redan är överbelastad och han optimerar sin kod.

klein 2007-11-10 16:52

Citat:

Originally posted by Tamjak@Nov 10 2007, 14:09
Testa Servage.net. Otroligt bra och stabila webhotell. Har kört hos dem utan problem ett helt år!
Ingent svensk orgnr, inga svenska kontakt uppgifter.. Kan fett glömma att man kan lägger en företag hemsida hos dem.

klein 2007-11-10 16:53

Citat:

Originally posted by elprisguiden@Nov 10 2007, 17:30
Roligt att se nivån på svaret från webbhotellsdrivaren...
typ: Men har ni ställt FRÅGOR till databasen? det förstår du väl att då går det långsamt..
Allt är användarens fel och det är alls inte så att det är för mycket användare inpackade på samma server, nädå....
Klart en databasserver ska klara lite tryck, utan att ge sig.
Ang VPS och egen server är fördelen att databasservern ligger på localhost, vilket tar bort en källa till långsamhet. Men en del vps-erbjudanden har löjligt lite minne, och då går mysql långsamt igen...
att ens försöka med 128 mb minne är meningslöst.

Du får väl vad du betalar för.. MySQL skall väl köras på extrakraftigt maskinvara..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson