WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Test av sökord i URL'en (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24849)

WebboT 2007-11-06 06:14

Har noterat att det har varit en hel del diskusioner om det är en fördel att inkludera sitt viktigaste sökord i domänen.

Så jag tänkte varför inte göra ett par tester.

Vi har en helt ny produkt som heter Crosley Composer, så jag registrerade CrosleyComposer.com för ett par veckor sen och slängde upp en enkel sida som är optimerad för ändamålet.

Tog bara några dagar att susa förbi våra konkurenter och landa som nummer 1 i Google för Crosley Composer.

Köpte ytterligare en domän där jag ville komma upp som nummer 1 på frasen Crosley telephones.
För skojs skull så reggade jag denna gången en .SE domän vilket inte direkt är det optimala när jag verkar i USA.
Det fick bli Telephones.se
Samma sak här, en enkel skitsida optimerad för frasen i fråga.
Denna har nu susat upp på förstasidan i Google för Crosley telephones, dock inte nummer 1 än.

Vet inte om detta bevisar någonting, men det har i alla fall övertygat mig att ordet i URL'en har stor betydelse i vissa fall.

TjörnDesign 2007-11-06 10:24

Freshboost!.
Säg till om du ligger kvar om en månad!.
Det är först då du kan se vad testet innebär!.

end 2007-11-06 10:25

google.se eller google.com?

klein 2007-11-06 15:52

Jag har varit med om det motsatta, där jag har susat förbi en domän som innehöll ett ord. Så det där att domänen är avgörande tro inte jag på, man kan lika bra lösa det med subdomäner eller med undermappar

daniel_ 2007-11-06 16:11

Håller med Tjörndesign,

Det är möjligt att du ligger etta nu men kolla om en månad, eller kanske bara två veckor. Jag har märkt att man inte ska "hårdoptimera" när man gör så som du gjort. Ta det väldigt lugnt och låt den klättra sakta med säkert. Var sparsam med inlänkar och försök hålla det på en jämn nivå under en längre period.

Mattias 2007-11-06 16:19

Citat:

Originally posted by daniel_@Nov 6 2007, 17:11
Håller med Tjörndesign,
Det är möjligt att du ligger etta nu men kolla om en månad, eller kanske bara två veckor. Jag har märkt att man inte ska hårdoptimera när man gör så som du gjort. Ta det väldigt lugnt och låt den klättra sakta med säkert. Var sparsam med inlänkar och försök hålla det på en jämn nivå under en längre period.

Upplever själv att man i vilket fall tar sig tillbaka tids nog.
Det vill säga om man ändå slänger på krut, får en freshboost och tappar ranken hårt.

Några mån senare toppar man kring orden igen.
Troligtvis väldigt varierande och beroende på en mängd faktorer (som vanligt):.

WebboT 2007-11-06 17:16

Ja vi får se, ligger den kvar som nr 1 om 2-3 månader så lär jag nog regga en domän för i stort sett varje produkt vi har.
Det kostar ju inte så många kronor att regga och hosta varje domän, med tanke på vad det kan ge i försäljning.
CrosleyComposer.com drar redan in ett 50-tal unika varje dag och en del ordrar har genom detta genererats vilket betyder att domän och hosting redan är betald med råge.

WebboT 2007-11-06 17:27

Citat:

Originally posted by klein@Nov 6 2007, 09:52
Jag har varit med om det motsatta, där jag har susat förbi en domän som innehöll ett ord. Så det där att domänen är avgörande tro inte jag på, man kan lika bra lösa det med subdomäner eller med undermappar
Det lär ju inte funka med alla "sökordsdomäner", självklart inte.
Det är därför jag ska testa detta nu och se HUR bra det funkar istället för att bara sitta och spekulera.

FredrikMH 2007-11-06 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av klein

Det lär ju inte funka med alla "sökordsdomäner", självklart inte.
Det är därför jag ska testa detta nu och se HUR bra det funkar istället för att bara sitta och spekulera.

Domännamnet har en obetydande inverkan på hur du placerar dig i SERP. Det är bevisat flera gånger om.

ztream 2007-11-06 17:47

Var är det bevisat?

robertsson 2007-11-06 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:

Originally posted by -WebboT@Nov 6 2007, 17:27
Citat:

Ursprungligen postat av klein

Det lär ju inte funka med alla sökordsdomäner, självklart inte.

Domännamnet har en obetydande inverkan på hur du placerar dig i SERP. Det är bevisat flera gånger om.

Det skulle vilja påstå att det är motsattsen som är bevisad.
Citat:

2:a i SEO World Championship 2007
Vad körde du med för domän i tävlingen?

WebboT 2007-11-06 18:09

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Nov 6 2007, 11:38

Så här går snacket i alla webmaster forum runt om i världen när det gäller sökord i domänen.
Mycket snack, lite handling.
Om det nu har bevisats flera gånger, kan du inte lägga fram åtminstone ett av dom bevisen?
För om det nu finns bevis som du säger, så behövs ju inte detta ämnet ältas om och om igen.

Ganska intressant att notera ditt val av domän i SEO World Championship 2007
eglobalwarmingawareness2007.com när tävlingen gick ut på att ranka för frasen globalwarming awareness2007. Hur tänkte du då?

berneboy 2007-11-06 20:07

Intressant med ett test. Detta har testats tidigare och diskuterats en del. (bland annat på SEO-Forum)

Domännamnet som sådant har bevisligen en effekt. Enligt mina erfarenheter dock inte så stor som de flesta tror. Givet allt annat lika så kan det i och för sig vara avgörande.

Vad som är viktigare är namnet på webbplatsen. Detta mest beroende på att länkar från andra webbplatser med hög trust oftast har webbplatsens namn som länktext. (KTHNOC till exempel)

I förekommande fall kan ju även domännamnet vara länktext men i sådana fall är påverkan störst om man har sökord.tld.

Då det gäller SEO World Championship så var det med den tävlingen som med alla andra att inkommande länkar var helt avgörande.

Om man ska göra ett test för att en gång för alla utreda vilken betydelse domännamnet har så måste man göra det på ett vål kontrollerat sätt. För det första måste man skilja på engelska och svenska. Om testet gäller en englesk sökfras bör utvärderingen av testet göras från en dator placerad i UK eller USA, mot Google.com "in english".

För det andra måste man skala bort alla andra påverkande faktorer såsom länktexter och on-page optimering.

Testet som Urban G gjorde på seo-forum (se länken i början av inlägget) var intressant i och med att han avsiktligt valde att inte nämna ordet någonstans på siten.

FredrikMH 2007-11-06 21:05

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av FredrikMH

Så här går snacket i alla webmaster forum runt om i världen när det gäller sökord i domänen.
Mycket snack, lite handling.
Om det nu har bevisats flera gånger, kan du inte lägga fram åtminstone ett av dom bevisen?
För om det nu finns bevis som du säger, så behövs ju inte detta ämnet ältas om och om igen.

Ganska intressant att notera ditt val av domän i SEO World Championship 2007
eglobalwarmingawareness2007.com när tävlingen gick ut på att ranka för frasen globalwarming awareness2007. Hur tänkte du då?

Obetydande fortfarande, men om man kan ska man givetvis ha med det i adressen till sidan. Men det ger ingen direkt inverkan i resultatet. Under tävlningens pågång låg flera domäner först som inte har ordet i domännamnet (exempelvis spoony life.com, ecolo band.com).

Om vi tar ett sökord som konkurrensen är dålig på och där sidorna knappt har inlänkar med ankartexten så får domännamnet en större betydelse procentuellt av all optimering. Men om vi går in på sökord där konkurrensen är medel till stor så är inte fördelarna med namnet i domänen märkbart längre.

ztream 2007-11-06 21:45

Domänbranschen är baserad på en artikel från en Ding Ding värld där det stod att bra domäner förbättrar ens ranking på Google.

Visste ni inte det? :D

Gustav 2007-11-07 02:30

Citat:

Originally posted by WebboT@Nov 6 2007, 18:16
(...) så lär jag nog regga en domän för i stort sett varje produkt vi har.
Jag känner fler än en som har fått sina e-butiker bannade från Googles index på det sättet. Men det kan naturligtvis ta flera år innan Google upptäcker att du spammar serpsen. Att arbeta med satellitsidor är mycket effektivt, men du måste ge varje sida ett unikt innehåll och mer information än bara lite optimerad text och en länk/banner till din shop. Ett gott råd är alltså att ta det lite försiktigt när du spammar och inte gå till överdrift. Skillnaden mellan det som Google belönar och straffar kan vara hårfin.

Väg även nyttan mot kostnaden när du jobbar med satellitsidor. Kostnaden ligger inte i registreringsavgiften för en domän, utan den arbetstid som du blir tvungen att lägga ner på ditt nätverk av sidor.

Domännamnet är en viktig faktor för hur man placerar sig på en viss sökfras i serpsen, men det är inte avgörande.

WebboT 2007-11-07 02:57

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

(...) så lär jag nog regga en domän för i stort sett varje produkt vi har.

Jag känner fler än en som har fått sina e-butiker bannade från Googles index på det sättet. Men det kan naturligtvis ta flera år innan Google upptäcker att du spammar serpsen. Att arbeta med satellitsidor är mycket effektivt, men du måste ge varje sida ett unikt innehåll och mer information än bara lite optimerad text och en länk/banner till din shop. Ett gott råd är alltså att ta det lite försiktigt när du spammar och inte gå till överdrift. Skillnaden mellan det som Google belönar och straffar kan vara hårfin.

Väg även nyttan mot kostnaden när du jobbar med satellitsidor. Kostnaden ligger inte i registreringsavgiften för en domän, utan den arbetstid som du blir tvungen att lägga ner på ditt nätverk av sidor.

Domännamnet är en viktig faktor för hur man placerar sig på en viss sökfras i serpsen, men det är inte avgörande.

Jag är väl medveten om det du säger.
Skulle ju inte direkt lägga upp alla på en gång och under samma IP range och bla bla....
Tog nog i lite i överkant när jag sa alla produkter, men en 5-6 st skulle det nog kunna bli.
Unik text och material skulle inte bli några problem, eftersom vi har en ruggigt bra spökskrivare.
För säkerhets skull är det inte mot huvudbutiken jag tänkte rikta dessa sidor, om jag gör det överhuvdtaget. Ska ju se om det funkar med en till att börja med.

Mattias 2007-11-07 09:31

Känner du inte att det ändå vore trevligare att optimera en domän med flera undersidor?
Det låter aningen bättre att få in alla kunder på kallesbutik.se än på 50 olika domäner.

Handlar ju om att finnas med på marknaden en stund bara...
Alternativt köpa adwords på bäst säljande..

WebboT 2007-11-07 16:08

Citat:

Originally posted by Mattias@Nov 7 2007, 03:31
Känner du inte att det ändå vore trevligare att optimera en domän med flera undersidor?
Det låter aningen bättre att få in alla kunder på kallesbutik.se än på 50 olika domäner.

Det vore jättetrevigt att vara nr 1 för alla sökord och produktsidor i alla sökmotorer.
Det funkar bara i den perfekta världen.
I den riktiga världen har ingen lyckats med det än.

Den här tråden handlar om ett test av en (1) "sökordsdomän".
Vet ju inte ens om det funkar än.
Den kanske faller som en sten efter ett par månader.
Men OM det går bra så ser jag inte fel i att sakta men säkert regga fler "produktdomäner" och driva trafik till specifika produktsidor.
När man drivel ehandel så handlar det ju faktiskt om att sälja.
Hittar man då ett sätt att driva upp den försäljningen ytterligare så är det väl bara bra, eller?

Citat:

Handlar ju om att finnas med på marknaden en stund bara...
Hade faktist tänk att vara på marknaden lite längre än så....
Citat:

Alternativt köpa adwords på bäst säljande..
Jo, jag har hört talas om Adwords...;) ..jag lägger $50,000+ per år på mina annonser i Google...Väl investerade pengar när man har hög conversion rate.

Mattias 2007-11-07 16:33

Jag som missuppfattat dig lite i detta fall :)
Lycka till och hojta till med resultat om det inte förblir sekretess.

Gustav 2007-11-08 00:08

Citat:

Originally posted by WebboT@Nov 7 2007, 03:57
Tog nog i lite i överkant när jag sa alla produkter, men en 5-6 st skulle det nog kunna bli.
Unik text och material skulle inte bli några problem, eftersom vi har en ruggigt bra spökskrivare.

Att lägga upp relevanta sidor i nätverk kring din shop är så klart en mycket bra idé. Ibland växer även satellitsidorna till att bli "riktiga" webbsidor. Jag har själv en sida med ca 6 timmar arbete bakom sig och som idag drar ca 5000 besökare/dag (fler än min shop). Den har även blivit rekommenderad i Aftonbladet och P1. Hemligheten är så klart att låta besökarna göra jobbet med att skapa innehåll till webbsidan.

Vad är det för spökskrivare du har som jobbar åt dig? Är det någon som är duktig på just ditt område, eller klarar han/hon av att skriva texter inom flera områden? Jag letar själv efter folk som är duktiga på att skriva.

FredrikMH 2007-11-08 21:10

Det är osmart att köpa en domän för ett x antal produkter. Om du köper domäner till 50 av 500 produkter så kanske du kommer placera dig bättre på just dessa 50 men de andra 450 produkterna kommer bli lidande. Om alla produktsidorna legat på samma domän så är det alla sidorna i din länkstruktur som tjänar på detta och din domän bygger med tiden trust hos Google vilket gynnar alla dina produkter.

Så det är tveksamt om det verkligen ger mer att ha massa olika domäner.

WebboT 2007-11-08 21:34

Citat:

Att lägga upp relevanta sidor i nätverk kring din shop är så klart en mycket bra idé.
Citat:

Det är osmart att köpa en domän för ett x antal produkter.
Eftersom Google använder c:a 2 miljoner variabler för att avgöra en sidas placering så får man så här delade åsikter.
Ingen vet egentligen nånting. Därför är det aldrig fel att testa olika saker. Bara för en sak funkar för en sajt, betyder det ju inte att det funkar för alla. Just p.g.a. dessa 2 miljoner variabler Google använder sig av.

FredrikMH 2007-11-08 22:45

Ja det är möjligt men min erfarenhet säger att det är bättre att lägga tiden på 1 domän än 50st.

Att sedan kanske ha några få satelliter som bygger upp den andra sidan fungerar säkert utmärkt och är jätte bra. Men att ha en för varje produkt har jag svårt att se lönsamheten i.

WebboT 2008-01-07 20:36

Citat:

Originally posted by TjörnDesign@Nov 6 2007, 04:24
Freshboost!.
Säg till om du ligger kvar om en månad!.
Det är först då du kan se vad testet innebär!.

Uppdatering.

2 månader har nu gått och den ligger fortfarande 1:a

för Crosley Composer i Google.

tartareandesire 2008-01-07 22:14

Jag vet inte riktigt..., när jag själv kommer in på en sådan sida så följer jag aldrig länkarna eftersom jag generellt ser sådana som ganska oseriös reklam, ungefär i stil med påhoppen från köpcentrens montrar (bara väntar på nyheten om den första nedslagna värden). Tror att ju mer internetvana folk blir desto mer benägna är de att reagera på samma sätt. Visst, på kort sikt ger det säkert positivt resultat rent ekonomiskt men i längden riskerar man nog en del negativ publicitet.

WebboT 2008-01-07 22:19

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 7 2008, 16:14
Jag vet inte riktigt..., när jag själv kommer in på en sådan sida så följer jag aldrig länkarna eftersom jag generellt ser sådana som ganska oseriös reklam, ungefär i stil med påhoppen från köpcentrens montrar (bara väntar på nyheten om den första nedslagna värden). Tror att ju mer internetvana folk blir desto mer benägna är de att reagera på samma sätt. Visst, på kort sikt ger det säkert positivt resultat rent ekonomiskt men i längden riskerar man nog en del negativ publicitet.
Nu va det ju inte själva sidan detta handlade om, utan domännamnet. Måste bara fråga, exakt vad är oseriöst på sidan?

xpat 2008-01-08 08:44

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jan 7 2008, 23:14

Det beror ju på hur man bygger det hela, ett sätt är ju att bygga en site som är relevant, gärna med user generated content och länkarna till butiken i annonsform (textannonser ala adwords).

Bozoka.com 2008-01-08 11:20

Testa även att söka på google från ett annat lands ip, för att se om det ger någon skillnad, t.ex. med någon proxy.

Vore intressant att testa med två nästan lika domäner men att optimera den ena, men inte den andra för att se om den andra ändå kommer som två efter den första eller om det är stor skillnad.

Annars kanske det räcker det en bra titel och några ord i texten för att hamna bra, vare sig man har nyckelordet i domänen eller inte. Beror väl på hur bra alla andra sidor är på de nyckelorden.

Har läst en del inlägg på seo-forum och de flesta tycker väl att det kan ha betydelse med ett bra nyckelord i domänen, men frågan är hur stor och det är väl bara google som vet. Samt att det är inlänkarna som oftast har mer betydelse.

Jag har hittat sidor på top 10 när jag använt flyg+extra nyckelord som egentligen bara var domännamnet samt en h1 med nyckelorden + någon rad till. Så beroende på ord så kan det ju vara väldigt lätt att ranka.

Säger bara grattis till WebboT, om ni har bra produkter som det är lätt att ranka på.

/Micke

WebboT 2008-03-15 09:19

Uppdatering:
4 månader har nu gått. Fortfarande #1 i Google
http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENUS266&q=crosl ey+composer

WebboT 2008-08-13 03:42

Uppdatering av testet:

http://www.google.com/search?hl=en&q=crosley+composer

9 månader har nu gått och den har legat stadigt på plats nummer 1 i Google hela tiden sen första dagen.
Jag har inte gjort nånting med sidan sen dag ett. Varken, optimerat, marknadsfört eller skaffat inlänkar.
Notera att detta är en mycket populär product som det är stenhård konkurrans på. 50-100 större konkurrenter har ja nog.

Hur va det nu några utryckte sig:
Citat:

Det är möjligt att du ligger etta nu men kolla om en månad, eller kanske bara två veckor. Jag har märkt att man inte ska "hårdoptimera" när man gör så som du gjort. Ta det väldigt lugnt och låt den klättra sakta med säkert. Var sparsam med inlänkar och försök hålla det på en jämn nivå under en längre period.

Citat:

pokerstjärna 2008-08-13 04:08

Citat:

Originally posted by WebboT@Aug 13 2008, 03:42
Uppdatering av testet:

http://www.google.com/search?hl=en&q=crosley+composer

9 månader har nu gått och den har legat stadigt på plats nummer 1 i Google hela tiden sen första dagen.
Jag har inte gjort nånting med sidan sen dag ett. Varken, optimerat, marknadsfört eller skaffat inlänkar.
Notera att detta är en mycket populär product som det är stenhård konkurrans på. 50-100 större konkurrenter har ja nog.

Hur va det nu några utryckte sig:
Citat:

Citat:

Jag har ett gäng informationssajter som från början har varit seo-projekt (labb) :)
Jag har kommit fram till att det är bra att ha sökordet/sökorden i domänadressen.
Sajterna rankar kanske inte bra i stor utsträckning, men på de sökorden som jag vill att den ska ranka bra på så gör dem det och det är det som ger trafik.

För exempel skicka PM.

TjörnDesign 2008-08-13 10:15

Citat:

Originally posted by ztream@Nov 6 2007, 22:45
Domänbranschen är baserad på en artikel från en Ding Ding värld där det stod att bra domäner förbättrar ens ranking på Google.

Visste ni inte det? :D

Nej :-)
Faktum är att domännamnet har betydelse - i längden!.

Tar ett litet exempel.

Nyreggad - klaeder.nu (3-4 år sedan) frågade mig om det var rätt domännamn at välja och optimera för ordet kläder.
Sa att - du får räkna med att det tar 1 år att ranka etta, (konkurrentutsatt + sökordsdomän).
Det tog 1,5 år men har sedan dess legat konstant etta.
Detta beror på den tidens filtreringar, just av sökordeti domännamnet.
Google har släppt/finslipat detta filtret och idag tar det inte så lång tid.

Men, domännamnet spelar roll, garanterat (om än inte avgörande).

Hans

vco-systems 2008-08-13 15:43

Det finns ett enkelt sätt att testa.... hitta på ett ord (påhittat) och skapa 100 slumpmässiga texter som innehåller ordet och lägg upp då ett antal olika domäner varav några innehåller ordet och se om det blir någon skillnad på rankingen

Carlson 2008-08-13 17:30

Reggade ett domänamn inom en nischad framtidsbransch. Själva namnet är det svenska sökordet/området som jag ville posisionera mig inom. Låg tvåa, trea under efter några veckor. Har optimerat i lugnt takt samtidigt som jag fyllt på med innehåll och en del inlänkar.

Trots att jag inte har fått några konkurrenter under tiden (samma poster på de fem första sidorna på Google hela tiden), så försvann jag till under sidan 10, helt plötsligt (pga att jag inte uppdaterade under ett tag tror jag) .

Fyllde på med lite innehåll och klättrade efter ett tag till sidan 2,3. Några dagar senare är jag oförklarligt på sidan 6. Där ligger jag nu. Har hänt under ca 3-4 månaders tid.

Trodde jag började få greppet om det här men allt blir bara mer märkligt.

Spindel 2008-08-13 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av TjörnDesign
Citat:

Ursprungligen postat av ztream
Visste ni inte det?

Nej :-)
Faktum är att domännamnet har betydelse - i längden.
Tar ett litet exempel.
Nyreggad - klaeder.nu (3-4 år sedan) frågade mig om det var rätt domännamn at välja och optimera för ordet kläder.
Sa att - du får räkna med att det tar 1 år att ranka etta, (konkurrentutsatt + sökordsdomän).
Det tog 1,5 år men har sedan dess legat konstant etta.
Detta beror på den tidens filtreringar, just av sökordeti domännamnet.
Google har släppt/finslipat detta filtret och idag tar det inte så lång tid.
Men, domännamnet spelar roll, garanterat (om än inte avgörande).
Hans

Håller med! Dessutom får man inte glömma att folk naturligt brukar länka med webbsidans namn. Så är sidan www.seo.se blir ju det naturliga att länka med texten SEO till webbsidan.

Sedan har det ju betydelse i att ett förekommande namn (t.ex. ett företags namn) rankar automatiskt högre.

Jonas-ws 2008-08-15 00:11

Citat:

Eller hur... :D

WebboT 2008-08-15 00:16

Citat:

Originally posted by Jonas-ws@Aug 14 2008, 17:11
Citat:

Eller hur... :D

???

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson