WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Ris eller Ros för bussms.se (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24714)

Davve 2007-10-30 00:32

Hej, vi är 3 företag som tillsammans startade nu BusSMS.se som en rolig sms tjänst.

Söker nu lite feedback:

- Har vi glömt något som skulle kunna finnas där?
- Vad kan bli bättre?
- Hur ser sidan ut i era webbläsare? (Vi jobbar på FF, där ser den inte bra ut vet jag än)

Tanken är att om ett tag marknadsföra tjänsten ganska agressivt när allt fungerar till 100%

5 personer från wn får agera testpiloter med 5 sms var för att berätta vad ni tycker. Intresserad så skika PM

bussms.se

Alpha 2007-10-30 00:35

Är detta ens tillåtet?

Att skicka SMS till någon med någon annans telefonnummer...

mvh

Davve 2007-10-30 00:40

Så länge det inte finns dom att det inte är lagligt så är det lagligt.

Våra regler tillåter dock användning endast mellan bekanta och vänner.

Alpha 2007-10-30 00:50

Det där är väl någon typ av mindre identitetsstöld?

Sno någons telefonnummer "bara på skoj"...

I så fall kan man ju sno ditt personnummer Davve, och beställa något bara på skoj :lol:

Skulle inte vara kul om alla satt med den tjänsten, inte kunna lita på om SMS'et verkligen är från rätt person osv.. sjukt.

mvh

Davve 2007-10-30 01:00

Vi skickar ett extra sms efter buset som berättar att det är bus, om nu någon skulle göra det i annat syfte

Alpha 2007-10-30 01:04

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 30 2007, 01:00
Vi skickar ett extra sms efter buset som berättar att det är bus, om nu någon skulle göra det i annat syfte

Aha okej, då låter det väl bra. ;) Om det är inom rimlig tid nästa sms kommer..

mvh

Davve 2007-10-30 01:06

Det är allr mellan 5 och 12 timmar beroende när på dygnet det skickas.

WebboT 2007-10-30 04:03

Citat:

Originally posted by Davve@Oct 29 2007, 19:06
Det är allr mellan 5 och 12 timmar beroende när på dygnet det skickas.
Oloagligt eller inte, många mord kan ske inom 5 - 12 timmar .:o Du anar inte vad folk kan skriva i sms som ser ut att komma från ett utvalt "offer", fejkat vänsterprassel och liknande......ojoj....you're looking for trouble...big time

najk 2007-10-30 07:43

Hahaha, fan det här va en underbar sida, störtskön, har inte skrattat så hårt på länge.
Alltid önskvärt med betalsidor är att dom är reklamfria, jag menar 10 kr per sms, är inte de tillräckligt med pengar över, måste man verkligen smutsa ner sidan med fulreklam?

bara mina tjugo kronor..

ps, ska bli kul och se om mina kollegor uppskattar att dom skickar "bögsms" till varandra på morgonen..

DudeRille 2007-10-30 19:53

Skulle testa..
Fyllde på med 10:-.
Står tydligt och klart SALDO: 10kr

Men står fortfarande att jag inte har saldo för skicka.
annars kul grej. :)

Davve 2007-10-30 20:04

Så, nu är den buggen fixad med, tack DudeRille :)

kalasboll 2007-10-30 20:08

Den här tjänsten skrämmer mig!

teddyjohan 2007-10-30 20:39

Inget illa menat men jag ser absolut ingen humor i att skicka ett "göra-slut-sms" till någon och sen kläcka ur sig att det är ett skämt...

Davve 2007-10-30 20:43

Citat:

Originally posted by teddyjohan@Oct 30 2007, 21:39
Inget illa menat men jag ser absolut ingen humor i att skicka ett göra-slut-sms till någon och sen kläcka ur sig att det är ett skämt...

Humor är olika saker för var och en, jag har många vönner som skulle tolka en san sak som humor och samtidigt många som skulle inte tolka det så. Skickar man bus till sina vönner så vet man vad vänner tycler är roligt och vad som fungerar och då blir det roligt.

WebboT 2007-10-30 20:52

Jag skulle tro att detta går under urkundsförfalskning.
Det är ju samma sak som om man skickar ett vanligt brev i någon annans namn och sen skickar ett nytt brev nästa dag där man förklarar att det första brevet var ett "skämt".
Ta det inte personligt, men det är helt klart urkundsförfalkning om du frågar mig.

JacobTallberg 2007-10-30 21:07

Även om jag kan se många tillfällen när det skulle vara kul, så ser jag många många fler när den inte alls skulle vara det, ogillar konceptet starkt. Bara för att man har tekniken att göra denna typ av tjänst, betyder det inte att man borde göra det.

Gustav 2007-10-30 21:12

Själv ser jag inga direkta moraliska hinder för din tjänst. Du tillhandahåller en tjänst och sen är det upp till varje individ att bruka den med ansvar. Syftet med tjänsten är att ha roligt, inte att sabotera. Man kan göra en liknelse vid bilar som är till för transporter, men som även kan användas för att köra ihjäl folk. Biltillverkaren brukar inte hållas ansvariga för varje förares handlingar.

Dock tror jag inte att allmänheten har samma syn som jag på din tjänst. Du ber om trubbel. Finns det inget prejudikat som visar om det är lagligt eller olagligt så kommer man förmodligen att skapa ett av dig. Det är lagom roligt att traggla sig igenom två år av rättsprocesser, undertiden som man jagas av blodtörstiga journalister.

Lite kritik till sidan:

Din banner och logo upptill är trasig i firefox. Jag fick gå in med IE för att se hur den skulle se ut.

Ta bort adwords. Det känns aldrig seriöst med reklam på en webbsida som erbjuder en kommersiell tjänst.

Jag gillar inte riktigt typsnittet du har valt till texten. De tunna bokstäverna kommer att göra texten svårläst på billiga tft-skärmar.

I övrigt så är sidan enkelt och bra. Fokusera på att det ska vara lätt att skicka ett sms. Ju mindre kunden behöver läsa för att fatta hur det fungerar, desto bättre.

DudeRille 2007-10-30 22:57

Lite skoj blev det allt... skickade ett till en polare som gick i samma klass som mig innan.

Skickade till vårann gammla lärare.
Tog en som fanns på sidan typ.. "tjena, fan va kåt jag är kan inte du komma;)"
Skickade till min polare o hennes nr som avsändare..

så här skrev han sen xD
Citat:

aa o jag svarade vem fan e du då? hon ba aha lät ju trevligt?? vem e du.. o jag ba sluta gaya du skrev fan att du ville knulla .. sen kollade jag att det va fan caroline.. o nu ser hon säkert att det e jag

Mattias 2007-10-31 13:55

Förstår inte vad det är som skrämmer.
Finns och funnits länge tjänster där du kan skicka gratis sms med varierande identiteter.
Och då även gratis.

Betalar du för en tjänst kan du skicka sms som Regering eller vad som..

Mattias 2007-10-31 13:56

2 bifogad(e) fil(er)
Vet inte riktigt om detta var menat.
Firefox hur som helst.

Baldros 2007-10-31 14:01

Mitt såg ut som Mattias, men man fick rulla ihop det med (CTRL+SCROLL) men när loggan och menyn såg ingenting av texten.

alejandr0 2007-11-09 22:59

Oseriös idé, gillar den verkligen inte. Hemsidan ser dock ut som en typisk mobiltjänst-sida, massor av reklam och töntig text. Förlåt om jag är för skarp i kritiken, men tyvärr så sågar jag den här idén helt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson