![]() |
Hejsan
Vet att detta ämne har varit uppe på tapeten ett par gånger nu men de flesta trådar har passerat bäst före. Frågan lyder då om någon här sitter på alla postnummer kopplat till postort i SQL format. Hade tänkt att använda dem i samband med en liten ajax snippet vid registreing som validerar rätt postnummer till rätt postort. Har snokat runt lite och men inte hittat något vettigt. Provade även att ladda ner postnummerguiden 2006, men de verkar inte ha någon vidare exportfunktioner. Några tips? mvh Daniel |
2 bifogad(e) fil(er)
Här kommer det!
|
Citat:
|
underbart! tackar!
*lycklig* |
Underbart. Vet du när förteckningen är uppdaterad?
|
Jag satte ihop den med filer jag fick på postens hemsida för 2 år sedan.
|
ah, tusen tack Fabian :-)
|
Kolla så Gotlands nya postnummer är med.
Jag har en sån regfunktion på killen.se Prova den gärna |
Citat:
Är det inte numera Göteborg i Västra Götalands län? |
Jo det är det aldeles säkert. Jag tar inget ansvar för att databasen är helt up to date :)
|
Citat:
Men det kan väl vara båda länen? |
Citat:
edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4...lands_l%C3%A4n |
Finns det ingen län databas, så man med postnummer eller ort då få vilket län?
|
problemet med postnummer är att den svenska postnummerindelningen lever ett helt eget liv. Den följer inte någon annan känd administrativ indelning och är dessutom onödigt finstrukturerade. Det finns många exempel på att samma fastighet har olika postnummer till olika uppgångar. Dessutom finns det en mängd geografiskt sett okopplade postnummer som går till företag, boxar och dylikt. Serierna är inte strikt hierariskt ordnade utan samma prefix kan dyka upp lite här och där i landet. Förändringar sker ofta och utan tidigare koppling till postnummerdatabasens struktur. Posten har tillåtits att bygga systemet efter brevbärarnas turer istället för efter geografisk indelning.
Annat är det i civiliserade länder som Finland och Danmark. Där har inte posten tillåtits att bygga ett frikopplat system utan postnumren hänger samman med de administrativa indelningar som redan finns. |
Om man bortser från de två sista siffrorna i postnumret försvinner en hel del problem, men inte alla. I övrigt håller jag med Elprisguiden angående postnumrens uppbyggnad...
|
Kolla www.postnummerservice.se, där kan man köpa Sverigefilen som är en förteckning över alla Sveriges adresser och postnummer.
Man kan även välja att bara köpa postnummer + ort, alltså utan adresser. Kostar 2500 men det kan man väl leva med :-) |
Om du vill betala en slant kan du få alla listor från postnummerservice.se - Dom är grymt snabba och du kan få filerna i textformat med fast bredd, skrev ett script som importerade det i min mysql. Kostade 2500 + moms om jag inte minns rätt men det var billigare än posten direkt som ville ha 5000 + moms. Jag har behov att ha en helt korrekt databas över postnummer. Med denna får du alla adresser, kommmuner, län och församlingar med, samt specifika typer (företagspostnummer osv).
|
Citat:
Citat:
|
Här;
http://www.scb.se/templates/Standard____193419.asp finns en XLS en bit ned på sidan; "Kopplingar mellan postnummer och län, kommuner" |
Ännu bättre! tack för tipset.
|
Otroligt bra!
|
Någon som gjort om till sql och vill dela med sig?
|
Någon som vet vart man kan köpa datat som posten.se har med vilka gatuadresser som ingår i ett postnr? Vill ha en källa som skickar regelbundna uppdateringar ofta då jag kan tänka mig att detta ändras rätt mycket... någon som vet?
|
Citat:
|
Citat:
Ledsen att jag väcker liv en gammal tråd här, men för de som är intresserade så har jag nu normaliserat denna SQL till 4 tabeller\objekt med tillhörande data. Länk: http://webcloud.se/dev.sql Överblick: Län (se_lan) lan_id (nyckel) lan_namn Kommun (se_kommun) lan_id (främmande nyckel) kommun_id (nyckel) kommun_namn Postort (se_postort) kommun_id (främmande nyckel) postort_id (nyckel) postort_namn Postnr (se_postnr) postort_id (främmande nyckel) postnr (nyckel) |
Nu återupplivar jag denna gamla tråd.
Det är ingen som sitter på de finska postnumren... typ Magnus_A kanske? :) Jag kan förvisso köpa den av finska posten (snåla jävlar) ;) men gratis är alltid godast. Tack |
Nej, jag har inte de finska postnumren. Men jag ska höra mig för om det finns. Behöver du koppling till län/ort/adress eller bara län/ort?
|
Jag är lite sugen på postnummer -> län och postnummer -> ort.
Just nu försöker jag också få postnummer -> län för danmark (norge är precis avklarat) vilket jag inte har fått tag i än. Det var lurigt nog att bara få reda på vad läns motsvarighet heter där. I norge heter det fylke och i danmark tror jag det heter kommune, men är inte säker än. :) edit: Amt(er) heter det i Danmark tydligen. |
Citat:
|
nej, inte när jag började samtala med wikipedia. :) Men jag fick hjälp av en dansk först som inte heller hade koll... :) Äh, wannabeland... Heja Sverige! ;)
|
Lägger mig i denna tråd lite också.
Jag undrar fall de finns någon sida/databas där man kan se nya/ändringar postnummer som tillkommit? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson