![]() |
Jag ska till USA i sommar och göra lite affärer. Det blir första affärsresan för min del och jag har ingen koll på vad firman kan stå för och vad som måste betalas privat.
Jag har sett att flera här reser en hel del, så jag antar att alla bra svar finns här. Måste jag t.ex. stå för boende och mat själv? Måste jag tänka på något när jag tar kvitton där borta för att de ska funka i min bokföring? Tack |
Om resande / boende / inköp är en förutsättning för dina affärer så får du låta firman betala och göra avdrag för. Se till att det du köper blir "tax reductable" (tax free) så du får tillbaka momspengarna på flygplatsen.
Flyg och hotell kan firman bekosta och dra av ( inte så mkt moms där tyvärr) Avdrag för Mat och dryck är 90 SEK(ex moms) per måltid ( tre per dag) har jag för mig. Finns en separat tråd som tar upp detta. Se till att du har kvitto på allt som firman skall bekosta. |
Avdrag för mat och dryck gäller ju isf representation, och vanlig förtäring får betalas privat (däremot finns förstås skattefritt traktamente).
|
Jag glömde tacka så mycket för svaren förut. :) Tack i efterhand.
Så vad gäller kring maten, är det privat betalning som gäller? Naturligvis vill man ju att företaget ska stå för så mycket som möjligt, men det är ju relativt små pengar, så det blir väl som det blir. En annan sak, flygbiljetten. Den ska beställas nu inom en månad. Kan jag göra en vanlig privat beställning på den eller måste den beställas i firmans namn på något sätt? Tack |
Se till att beställa en pappersbiljett iaf så du inte reser biljettlöst. Pappersbiljetten går in som verifikat sedan så är det nog inga problem, oavsett om det är privatbeställt eller företag.
|
Glöm inte traktamentet!
Med utlandstraktamente kan det vara en en dålig affär att låta ftg betala för mat (om man inte äter väldigt dyrt). Om det är ditt eget företag så tycker jag absolut att du ska betala ut traktamente. (Om det inte är ditt eget så vill duförstås ha det, men bestämmer kanske inte själv...) Kolla skattverket.se för belopp till resp länder + avdrag för mat och boende. |
Citat:
Säljs det pappersbiljetter år 2008? |
Hur funkar traktamenten? vad e det för skatt på dem?
|
"Traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas för "skattefritt traktamente". Det krävs alltid minst en övernattning för att arbetsgivaren ska kunna betala ut skattefritt traktamente."
Mer info hittar du hos rsv: http://www.skatteverket.se/skatter/samling...af80006547.html |
Du ska kunna välja på att betala traktamente som upp till ett speciellt belopp är helt skattefritt. Beloppet varierar beroende på resmål och reslängd. Detta ska vara ersättning för dina ökade levnadskostnader; alternativt kan du dra av dina faktiska kostnader för maten istället.
|
Tack än en gång...
Det är mitt egna bolag, så jag vill ju helst bara att företaget ska stå för kostnaderna så att det i slutändan inte blir onödigt dyrt. Är det alltså upp till en själv att välja traktamente vs att bokföra kostnader på restan? Då väljer man alltså den metoden som är mest fördelaktig bara, eller finns det ytterligare komplikationer kring detta? :) Tack tack |
Vad gäller maten så tror jag inte att du får göra avdrag för den, då jag har förstått det som att
"mat måste man äta oavsett om man jobbar eller ej, det är inte någon extra utgift som tillkommer bara för att du är bortrest". Dock blir utgifterna för mat ofta högre när man är på resande fot (pga. snabbmat osv.) vilket traktamentet bland annat är tänkt att täcka. |
Jag frågade min revisor lite snabbt om detta, jag hade bara en halvminut så jag ställde bara en fråga, och det är om bokningen av biljetterna. Hon tyckte att jag skulle boka dem i företagets namn istället för privat i största möjliga mån. Men biljetter lär väl alltid vara personliga? Det går säkert att få någon extra liten text på dem, men jag tänkte att jag skulle fråga er hur ni har gjort.
Har det varit problem med biljetter som är bokade på dig som högst privat person? Jag ska reda ut allt annat med henne framöver och jag ska berätta vad hon säger, men jag ska ta upp allt som sägs här med henne också, för att se vad hon anser är bäst. |
Biljetterna är alltid utställda på en person. Hon menar nog att fakturan ska stå på företaget, men bokar man på nätet så är ju det inte aktuellt (jag har i alla fall aldrig fått någon möjlighet att väja betalningsmottagare när jag köper biljetter på nätet)
|
Jag måste fråga en grej kring bokföring av biljett, det känns lite klumpigt.
Vi är flera personer som reser på samma bokning, vissa tillhörande mitt företag, vissa tillhör andra, vissa är privat. När man gör en bokning för flera personer så anger man en huvudresenär, som står för själva bokningen, resten är medresenärer, och nämns bara lite kortfattat i det finstilta. Jag är medresenär, och min "biljett" är en finstilt text i någon annans bokning. Blir detta skitsvårt att bokföra? Lär man vara så dryg att man gör sin bokning separat bara för att det ska bokföras, eller kommer det gå ändå? Kan man skriva ut det där på ett papper, ringa in min kostnad och sätta in i pärmen? Går SKV med på detta? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson