WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   vilken distribution av linux (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24667)

lamba 2007-10-27 16:52

Är det någon speciellt distribution av linux som är mest användarvänlig ? vilken rekommenderar ni. ska hosta min första riktiga server & undrar om ni har ngt bra alternativ

patrikweb 2007-10-27 16:54

Debian är bra och stabilt, är det man kör som standard på VPS samt dedikerade server kunder.

teddyjohan 2007-10-27 17:10

SuSe är min personliga favorit, men Red Hat tyckte iaf jag var enklast "back in the days" :D

ChLa 2007-10-27 18:37

Personligen tycker jag att Ubuntu är användarvänligt. Vet dock inte hur bra den är på servrar (har inte testat), även om den finns i en server-version också. Tror att Ubuntu bygger på Debian.

coredev 2007-10-27 21:32

Jag skulle föreslå Ubuntu om du är en riktig novis. Kan du redan lite linux så rekomenderar jag Debian.

crazzy 2007-10-27 22:34

rekommenderar inte ubuntu.. x.com gick jättefint tills strömmen gick sedan gick det inte att starta eller läsa ut hårddiskarnas filer via annan linuxdator.. omöjligt.. ubuntu är inte att rekommendera... däremot finns ett som heter Server Optimized Linux.. det kommer med förkonfad apache+php+mysql+sshd och diverse andra trevligheter..

Kiper 2007-10-27 23:09

Mandriva kan jag också rekommendera många menar att den är användarvänligare och lättare att installera än Ubuntu. Här ingår också Compis Fusion som gör att du får det läckraste skrivbordet som går att få tag i just nu... Slår både MatOS X och Windows Vimsa vad gäller effekter. ;)

claes 2007-10-27 23:11

Citat:

Originally posted by crazzy@Oct 27 2007, 22:34
rekommenderar inte ubuntu.. x.com gick jättefint tills strömmen gick sedan gick det inte att starta eller läsa ut hårddiskarnas filer via annan linuxdator.. omöjligt.. ubuntu är inte att rekommendera... däremot finns ett som heter Server Optimized Linux.. det kommer med förkonfad apache+php+mysql+sshd och diverse andra trevligheter..
Glöm inte http://centos.org.

Underbart som serveroperativ. RedHat-kompatibelt (derivat). Rock-solid, no-nonsense & no-bullshit. Ingen religion. Vi är extremt nöjda.

lamba 2007-10-29 18:48

ouuh ,, många svar ;D svårt att välja .haha
men det ska vara för en dedikerad server , ska driva en community så får väl testa ngn först.. sen kanske byta i efterhand , hmm det kanske är krångligt. .vill bara ha en stabil rackare -- :D hoppas ni blir medlemmar :D

Santos 2007-10-29 19:17

Ubuntu Server är lätt som en plätt.

http://www.ubuntu.com/products/whati.../serveredition

xciso 2007-10-29 19:30

Ubuntu för desktop
Debian för server

:D

Danski 2007-10-29 19:36

De flesta har nog sina personliga favoriter, själv lägger jag min röst på Debian.

htiawe 2007-10-29 19:39

Det spelar ingen roll vilket operativ man har om en strömspik slår mot diskarna eller liknande.
If its toast, its toast.

Jag har kört SuSE sedan version 5-ish och det har fungerat utmärkt.

patrikweb 2007-10-29 19:48

Tycker Redhat/Centos/Fedora och alla liknande är endast massa skräp i.

Känns som dom laggt in massa jävla skit och rört ihop det, sedan en minium install tar några 100Mb. Det säger allt hur mycket skit det är i det.

Är bara Debian och Slackware som är rena och stabila utan massa bajs bajs.

SimonP 2007-10-29 22:12

Jag är mkt nöjd med CentOS, mig veterligen det enda "enterprise" system som fortfarande är gratis.

lamba 2007-10-31 21:08

hmm det blir Slackware installerat från början till servern ialla fall , hmm köra cpanel till den, ush tänk om ngn ville sköta administations delen åt mig så jag kan sköta allt annat :D ngn ängel där ute .... peace . å tack alla så hjärtligt mkt för hjälpen !

vetgirigNu 2007-11-02 08:08

Glöm Ubuntu till att börja med, det är som sagt för skrivbordet
Vi kör Fedora core - funkar klockrent

fors 2007-11-02 10:25

Debian här med. För att installera nya program så finns ju apt som är väldigt enkelt att använda.

eliasson 2007-11-02 10:40

Jag kör Debian rakt igenom och möjligen Ubuntu på min workstation MEN min nya LG R200 AV11B vägrar dra in det :-)

elf98 2007-11-02 13:00

Jag kör Gentoo på alla mina maskiner. Det finns inte någon linuxdist som är lika flexibel.

Visst, tröskeln att komma igång är lite högre än med övriga distar...

Björklund 2007-11-02 13:59

Citat:

Originally posted by elf98@Nov 2 2007, 14:00
Jag kör Gentoo på alla mina maskiner. Det finns inte någon linuxdist som är lika flexibel.

En aning jobbigt om du har flera hundra maskiner att göra uppgraderingar på (emerge world). Tar får lång tid. :(
Men annars finns det inget som slår Gentoo i flexibilitet.

Onkelborg 2007-11-02 14:30

Citat:

Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:

Ursprungligen postat av elf98

En aning jobbigt om du har flera hundra maskiner att göra uppgraderingar på (emerge world). Tar får lång tid.
Men annars finns det inget som slår Gentoo i flexibilitet.

Du har missat en finess.. :P Du har en (eller två) servrar som du gör uppdateringarna på, de skapar du sedan binära paket på, alla andra servrar kör bara in de färdiga paketen sen. Som vilken vanlig dist som helst med andra ord, fast du har enorm flexibilitet ;)

KarlRoos 2007-11-02 20:27

Ubuntu, why not :huh:

Visst, det har fått status lite som "n00b" disten men det går faktiskt att avaktivera skrivbordseffekterna..... B)
Kör Ubuntu själv (när jag skriver kod och testar). Har aldrig haft några problem.

Tobab 2007-11-02 21:00

openSUSE fungerar fint tycker jag.

koala 2007-11-03 06:04

Citat:

Originally posted by KarlRoos@Nov 2 2007, 21:27
Ubuntu, why not
Visst, det har fått status lite som n00b disten men det går faktiskt att avaktivera skrivbordseffekterna.....
Kör Ubuntu själv (när jag skriver kod och testar). Har aldrig haft några problem.

Kör också Ubuntu mer och mer (dual boot). Varför skulle man vilja stänga av skrivbordseffekterna? De kan ju ställas in efter önskemål istället, men t ex skugga bakom aktivt fönster ökar ju tydligheten markant. Likaså animationerna när fönster minimeras och liknande, så att man ser var de hamnar. Dessutom är det trevligt att allt sköts av mitt annars ganska meningslöst dyra och oanvända grafikkort som varit deprimerat sedan jag slutade spela. Skönt för processorn med en arbetskompis.

htiawe 2007-11-03 11:09

Personligen förstår jag inte varför man vill ha någon sorts fönsterhanterare på en server så jag hoppas det var det KarlRoos menade. :)

iXam 2007-11-03 11:52

Jag kör Ubuntu Server LTS (Long Term Support) på flertalet servrar.

JLE 2007-11-03 14:49

Citat:

Originally posted by iXam@Nov 3 2007, 12:52
Jag kör Ubuntu Server LTS (Long Term Support) på flertalet servrar.
Samma här. Är mycket nöjd

klein 2007-11-06 15:38

Citat:

Originally posted by lamba@Oct 27 2007, 16:52
Är det någon speciellt distribution av linux som är mest användarvänlig ? vilken rekommenderar ni. ska hosta min första riktiga server & undrar om ni har ngt bra alternativ
http://bbs.linux.se , där kan du ställa såna frågor.

FreeBSD fungera fint, annars bruka Debian vara en favorit distribution hos många.

Bero lite på vad du skall göra, skall du köra cPanel, så fungera den bara med visa distrubtioner.

alejandr0 2007-11-07 21:03

Citat:

Originally posted by ChLa@Oct 27 2007, 18:37
Personligen tycker jag att Ubuntu är användarvänligt. Vet dock inte hur bra den är på servrar (har inte testat), även om den finns i en server-version också. Tror att Ubuntu bygger på Debian.

Använder Ubuntu för desktop samt server (och då serverversionen helt klart) och jag måste säga att det är det bästa jag själv installerat på min server.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson